הוראות הפעלה: האם את צריכה טיפול פסיכולוגי?

צילום מסך מתוך ״הסופרנוס״
צילום מסך מתוך ״הסופרנוס״

לא בטוחה אם חוסר שביעות הרצון מהחיים הוא משבר זמני או חולף? עדיין מתביישת לפנות לפסיכולוג? כך תדעי אם הגיע הזמן להכין את הצ'קים ולהתחיל בטיפול

88 שיתופים | 132 צפיות

"הפרעות חרדה", "בחילה מתמדת" ו"לישון 19 שעות ביום" הן רק חלק מהסיבות שציינה לינה דנהאם לכך שירדה במשקל בפוסט אינסטגרם שהפך ויראלי בחודש שעבר. את הפוסט היא פרסמה בתגובה לכותרת בצהובון האמריקאי US Weekly שהבטיחה 20 טיפים לדיאטה שבהם משתמשים הכוכבים, כשלצד הכותרת המפתה מופיעה תמונתה של דנהאם בגזרתה המצומצמת. כשדנהאם חושפת באומץ את הקשיים הנפשיים שלה לכל עוקביה, היא עושה שירות לציבור הרחב. הפתיחות שהיא מפגינה לגבי הקשיים בחייה גורמת לנו לתהות אם לא כדאי שגם אנחנו נצא מהארון הנפשי ונבין אם הגיע הזמן להתחיל טיפול פסיכולוגי. לצורך המשימה התיישבנו על הספה של הפסיכולוגית הקלינית ד"ר דר שר־אל ניב.

View this post on Instagram

20 slimdown diet tips! 1. anxiety disorder * 2. resultant constant nausea 3. an election that reveals the true depths of American misogyny 4. constant sweaty dreams of dystopian future 5. abdominal adhesions pinning ovary below uterus * 6. baseless but still harrowing threats to physical safety online and through smail mail 7. watching institutions you love from Planned Parenthood to PBS be threatened by cartoon mustache-twirling villains 8. finally realizing superheroes aren't real (specifically the X-Factor, really thought they'd handle this) 9. marching your ass off 10. a quiet rage that replaces need for food with need for revenge 11. sleeping 19 hours a day 12. realizing that even the liberal media wants dem clicks no matter whut 13. worrying ceaselessly about the health and safety of women you know and women you don't 14. realizing who ya real friends are 15. having to switch from Uber to Lyft (lots of calories burned trying to understand a new app, then even more trying to understand if the conflict was resolved) 16. bladder spasms, urinary frequency and urgency * 17. having your phone number leaked and violent images texted to your phone by randos under names like VERYFATCHUCKYBOY@creepz.com 18. keeping your back arched against the wind 19. um, who the fuck cares? 20. I have no tips I give no tips I don't want to be on this cover cuz it's diametrically opposed to everything I've fought my whole career for and it's not a compliment to me because it's not an achievement thanx * Star indicates a pre-existing condition

A post shared by Lena Dunham (@lenadunham) on

איך תרוויחי משכורת של גבר?
איך לא תתני לקוסמטיקאית לשבור את רוחך?
איך תתמודדי עם האיזור האפור של הטרדות מיניות?

מתי מחליטים להתחיל טיפול פסיכולוגי?
"יש שני מצבים עיקריים. מצב אחד הוא מסע פנימי, תהליך שאדם רוצה לעבור כדי להכיר את עצמו, את דפוסי ההתמודדות ואת מנגנוני ההגנה שלו יותר טוב. משהו בחיים מעלה את הצורך – למשל בלבול במערכת יחסים או שיפור מידת האסרטיביות בקריירה. זהו מצב של חיזוק ומניעה מתוך ההבנה שטיפול פסיכולוגי מספק היכרות מעמיקה עם עצמך ושליטה על התגובות שלך, שמובילה לרווחה וליחסים יותר טובים עם הסביבה. המצב השני הוא בלית ברירה, כשמופיעים סימפטומים מטרידים הגורמים לפגיעה בתפקוד, לסבל או למצוקה ורוצים עזרה בהתמודדות עמם, בין אם עזרה מיידית ובין אם בגלל סימפטומים שמופיעים לאורך תקופה. במקרה כזה המוטיבציה להתחיל טיפול יכולה להיות של האדם עצמו או של הסובבים אותו, כשמגיעים פידבקים שמשהו עובר עליו, שמצב הרוח לא טוב או שהחרדה עולה".

אילו סימפטומים צריכים לאותת לנו שמומלץ להתחיל בטיפול?
"הפרעות מצב רוח – כשאדם רוב הזמן לא מרוצה, לא מאושר או לא מסופק משום דבר. למשל הפרעת חרדה, המקום שבו אנחנו מתוחים, דואגים כל הזמן וחסרי שקט. סימפטום אחר הוא הפרעות פאניקה, שלא תמיד מופיעות עם טריגר ברור. פתאום חווים קושי לנשום, הזעה מוגברת, דפיקות לב, תחושת עילפון. אלה סימפטומים שרוב האנשים חווים אותם בשלב כזה או אחר בימי חייהם".

אז איך לא עושים מהעכבר הר? אולי זה רק סימפטום קטן וזה חולף?
"הכל עניין של מינונים – מה התדירות, מה העוצמה וכמה זה מפריע בתפקוד. אם יש דברים שגורמים לחרדה ולכן נמנעים מהם – כמו לעלות במעלית או לטוס – זו פגיעה בתפקוד ואז ברור שחייבים טיפול".

למה לא לפתור את הבעיות בתרופות פסיכיאטריות וזהו?
"טיפול פסיכיאטרי לרוב רלוונטי למקרים שבהם יש פגיעה בתפקוד – דיכאונות, כשלא מסוגלים לעבוד או אם יש ילדים בתמונה. במקרה כזה גם אם פונים לטיפול פסיכולוגי צריך להבין שלוקח זמן לנפש לעשות את העבודה ולהתחיל לשלוט במה שקורה ולווסת את זה. הרבה פעמים מתחילים טיפול תרופתי ובמקביל פונים לטיפול רגשי שמטרתו היא שינוי לאורך זמן. טיפול תרופתי מייצר איזושהי רגיעה, ועוזר להוריד את העוצמה של הסימפטומים כדי לפנות את המטופל ללמידה בטיפול הפסיכולוגי".

מה הן הסיבות הרווחות בקרב נשים להתחיל טיפול?
"יש המון סיבות והן יכולות לצוץ בכל שלב בחיים. אצל נשים זה יכול להיות קשור ביחסים זוגיים, יחסי משפחה, הורות, משברים לפני ואחרי לידה וכמובן בשאלות סביב קריירה ושילוב עם משפחה, זהות, נפרדות, משמעות בחיים ועוד".

אנשים עדיין מתביישים לפנות לפסיכולוג?
"כיום זה מאוד לגיטימי ונפוץ לפנות לטיפול ולהיעזר, וזה אפילו נחשב חיובי. אלה אנשים שרוצים להתפתח ולהעמיק חשיבה, או מבינים שיש מצוקה ומבקשים למצוא פתרון".