הורמונים משתוללים

| הילה אפללו

מה משפיע בעשורים האחרונים על המערכת ההורמונלית הנשית?

בשנים האחרונות הולך וגדל בהתמדה מספרן של הנשים הלוקות במחלות הקשורות לחוסר איזון הורמונלי. אחוז הלוקות בסרטן השד, הרחם והשחלות נמצא בנסיקה. מספר הנשים הצעירות שמגיעות אליי לקליניקה עם מיגרנות או אקנה על רקע הורמונלי, אי סדירות במחזור החודשי, בעיות פוריות ו שחלות פוליציסטיות הוא עצום.
למה כל זה קורה? מהו השינוי המהותי שחל באורח החיים שלנו בעשורים האחרונים, שמשפיע כל כך על המערכת ההורמונלית הנשית? מה מערער את האיזון של המערכת והופך אותה לפגיעה כל כך?

יש כמה סברות עיקריות אודות השיבושים ההורמונליים:

אמצעי מניעה - לא ניתן להתעלם מהעובדה שאמצעי מניעה נשיים כמו גלולות, מדבקות והתקנים תוך רחמיים המפרישים הורמונים, הינם בעלי השפעה קבועה ומתמשכת על המערכת ההורמונלית. גלולות מונעות את ההריון הבלתי רצוי על ידי דיכוי ושיתוק של המערכת ההורמונלית. לגוף אין צורך לייצר הורמונים ולווסת את הכמות שלהם, כי הוא מקבל אותם באופן קבוע ממקור חיצוני. במקרים רבים נשים שמפסיקות ליטול גלולות סובלות במשך כמה חודשים מדימומים לא סדירים, מפצעים בעור, ולפעמים מהיעדר וסת עד שהמערכת ההורמונלית מצליחה להתחיל לייצר את ההורמונים באופן עצמאי, סדיר ומאוזן.



המזון שלנו מכיל בתוכו כמויות משתנות של הורמונים
המזון שלנו מכיל בתוכו כמויות משתנות של הורמונים

מיעוט סיבים תזונתיים בתזונה - מחקרים שהשוו אוכלוסיות של נשים מערביות לאוכלוסיית נשים ביפן, מצאו כי לנשים היפניות היה ריכוז גבוה יותר של אסטרוגן בצואה וריכוז נמוך יותר של אסטרוגן בדם, לעומת נשים מערביות שאצלן המצב היה הפוך. רבים סבורים כי הסיבה שנשים יפניות לוקות פחות בסרטן השד היא ריבוי הסיבים התזונתיים, שסופגים את ההורמון, ומופרשים אותו כפסולת וכך מונעים את ספיגתו מחדש בגוף ושומרים על רמות אסטרוגן נמוכות בדם.

מזון רווי בהורמונים - המזון שלנו מכיל בתוכו כמויות משתנות של הורמונים, במיוחד המזונות מהחי כגון מוצרי בשר, דגי בריכה, מוצרי חלב וביצים. אני לא מכירה מחקר מקיף ומעמיק המתאר את כמויות ההורמונים המצויות במזון, כמה מהם נספגים, איך זה משפיע על גופנו וכמה החשיפה ארוכת השנים לעודפי ההורמונים משפיעה על בריאותנו. מחקר כזה, שוודאי עולה המון כסף, נוגד אינטרסים כלכליים, אין רווח כלכלי בצדו ולכן הוא עדיין לא נעשה.

הורמונים טבעיים

פיטואסטרוגנים הם רכיבים צמחיים הדומים בהרכבם להורמון המין הנשי אסטרוגן. בשל המבנה הדומה הם יכולים להיקשר לקולטנים בגוף במקום האסטרוגן, אבל הם מפעילים את הקולטן בעוצמה נמוכה יותר. כלומר, פיטואסטרוגנים באישה בריאה ממתנים את השפעת האסטרוגן. בנשים אחרי גיל המעבר, רמות ההורמונים יורדות בצורה משמעותית ואז הפיטואסטרוגנים משמשים כתחליף ומגבירים מעט את הפעילות ההורמונלית. מזונות בריאים ומזינים מהצומח מכילים פיטואסטרוגנים וזו סיבה נוספת לצרוך יותר מהצומח ופחות מהחי. חשוב להדגיש כי פיטואסטרוגנים אינם מומלצים לנשים עם היסטוריה של סרטן הורמונלי. מזונות המכילים פיטואסטרוגנים: שומר, סויה, סלרי, פטרוזיליה, דגנים מלאים, נבטי אלפלפא, אגוזים וזרעים, זרעי פשתן, תפוחים, אגסים וברוקולי.

כל שנותר לי הוא להסתמך על מחקרים קטנים שכבר נעשו, על היכרות אישית עם רפתנים ולולנים שסיפרו לי על כמויות ההורמונים והתרופות הניתנות לבעלי החיים ועל השכל הישר שלי.

ישנה השערה שההתבגרות המינית המוקדמת קשורה אף היא לעלייה הסטטיסטית בשיעורי מחלת הסרטן בקרב נשים. ההתבגרות המינית בעולם המערבי, כלומר גיל הופעת הווסת הראשונה, ירד בשיעורים חסרי תקדים בעשורים האחרונים, מגיל ממוצע של 14-15 ועד ל- 11-12 תוך ארבעה דורות ואפילו פחות. וזאת, לעומת נשים אסייתיות כפריות ביפן ובסין שההתבגרות המינית שלהן נעה סביב גילאי 15-16. גם ההתבגרות המינית המוקדמת קשורה, ככל הנראה, לדעת חלק מהחוקרים, לכמות ההורמונים הנמצאת במזון.

גם ההשפעה על ההתפתחות המינית הגברית, ו/או הקשר בין ההורמונים המצויים במזון לבעיות הפוריות ההולכות וגוברות בקרב גברים בעשורים האחרונים, לא נבדקו אף הם בצורה רצינית ונותרו בגדר תעלומה.

אחת הדרכים למנוע מהילדים שלנו ומעצמנו את החשיפה לעודפי ההורמונים היא המעבר לתזונה אורגנית. נכון שמוצרי הבשר האורגניים עדיין מאוד מאוד יקרים, אבל מי אמר שחייבים לאכול בשר כל יום? גם מוצרי חלב, אפילו אורגניים, לא מומלצים בכמויות גדולות. אם בוחרים לעבור לתזונה אורגנית בריאה ונקייה מהורמונים, צורכים בשר אורגני פעם או פעמיים בשבוע, מעט מוצרי חלב והרבה ירקות, דגנים וקטניות, מגדילים את כמות הסיבים בצורה משמעותית, בלי להגדיל בצורה משמעותית את ההוצאה הכספית.

נכון, קשה לנו לוותר על הרגלים שרכשנו מילדות, קשה לוותר על טעמים אהובים. אבל אפשר להכיר טעמים חדשים ולסגל הרגלים חדשים ולהקנות אותם לילדים שלנו. כך נאפשר להם ליהנות מאורח חיים בריא כבר בשלב מוקדם של החיים וגם לגדול עם הורים בריאים וחיוניים.

 

 

מתוך: מגזין דרך האושר

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה

תגובות

Silence is Golden