הליכה אינה מרזה

שוברים את המיתוס: הליכה אינה מרזה | צלם: שאטרסטוק/ Shutterstock
שוברים את המיתוס: הליכה אינה מרזה | צלם: שאטרסטוק/ Shutterstock

אם אתם שוב מאוכזבים מעצמכם שלא יצאתם להליכה בערב בשביל להשיל את הקילוגרמים העודפים, אתם יכולים להרגיש טוב יותר - זה לא באמת היה עוזר. שוברים את המיתוס הכי עתיק של הדיאטה

88 שיתופים | 132 צפיות

ניכנס רגע ל"עולם המדעי" של ההרזיה: כדי לרזות מפעילות גופנית צריך להיות בטווח שבין 60-85% מדופק מרבי. אפשר כמובן גם יותר אך ממש לא מומלץ. זה הטווח בו אנו שורפים פחמימות ושומנים.

כדי לדעת מהו הדופק המרבי שלנו קיימת נוסחה פשוטה: לאישה: 226 מינוס גיל האישה. לגבר: 220 מינוס גיל הגבר. משם עלינו לחשב את האחוזים האמורים ולהגיע לדופק הנכסף.

לדוגמא:

גיל: 42
226-42=184. 60*184/ 100 =110.4
85*184/100=156.4

אם כך כדי להגיע למדדים הטובים עלינו להיות בטווח שבין 110-156 בנתוני הדופק שלנו.

למי זה דווקא כן עובד?

בהליכה מהירה וטובה, במהירות של כ 6 קמ"ש אנשים עם כושר ממוצע לא יגיעו לדופק המטרה הנ"ל. אנשים בעלי כושר מוגבל עם עודף משקל רב (30 ק"ג ומעלה מהמשקל האידיאל שלהם) לרוב יגיעו לכ 60-70% מהדופק וכן ישרפו שומנים אך לא בהכרח. הבעיה היא שרוב האנשים בעלי עודף משקל של כ 10 ק"ג, או אפילו בעלי משקל תקין שרוצים לפתח סיבולת ולקבל את כל "המתנות" שפעילות גופנית מבטיחה לא יקבלו אותה מהליכה משום שלא אתגרו את הגוף. הזעה כדרך אגב איננה סימן הכרחי לכך שהגוף בפעילות.

אז מה עושים?

מאחר שגופנו אוהב להיות במנוחה (הומאוסטזיס), הנטייה הטבעית שלו תהיה לוותר ולא לעשות מאמץ אמיתי בהליכה. להבדיל, כשגוף עובר לריצה, גם ריצה מאוד מאוד קלה הוא "נאלץ" להרים את עצמו. ברגע שמרימים את הגוף הדופק מתחיל לעלות לערכים האמורים. גם ריצה בקצב מאוד מאוד קל תביא אדם לא מאומן לדופק המטרה תוך דקות מעטות, הליכה כאמור לא.

ריצה ואף הקלה ביותר גם מורידה כולסטרול, שומנים בדם, רמות סוכר, מחזקת את הגוף, הלב, הריאות, מסייעת במניעת אוסטאופורוזיס ואף במניעת סוגי סרטן ומפתיע מהכול גם מאוד מחזקת את הראש, את הרמה המנטאלית, והאנדורפינים שיוצאים מהגוף גורמים למצב רוח טוב. דבר נוסף ומעניין הוא שאחרי אימון ריצה קלה לא תרגישו רעבים כלל וכלל . כמובן שכן מומלץ לאכול אחרי כל אימון: כח או אירובי.

מקורות המיתוס

אז מאיפה הגיע המיתוס הזה?, ככל הנראה וכמעט כמו כל דבר, מארה"ב, בה בעיית המשקל "כבדה" עד מאוד ולכן מחלחלים לאמריקאים ללכת שעה ביום או לחילופין לספור בעזרת מד צעדים 10000 צעדים לפחות ביום. בארה"ב בעיית ההשמנה היא ממש מגיפה שעולה למדינה ובעיקר לתושביה כסף רב. גם הממדים אליהם מגיעים האמריקאים עצומים ולכן הגיעה ההמלצה על הליכה. בישראל המצב הרבה יותר טוב והרבה מאד מאיתנו מתחברים לעולם המרתק של הריצה.

באדיבות שרון יוגב, קואצ'רית הרזיה ומאמנת ריצה