הפלא של זרעי הצ'יאה

הם עשירים באומגה 3, בברזל, במגנזיום, בנוגדי חמצון ובסידן. הם מספקים אנרגיה, משפרים את יכולת הריכוז ומסייעים בניקוי מערכת העיכול. שווה להכיר - זרעי צ'יאה

88 שיתופים | 132 צפיות

מהם אותם זרעי צ'יאה קטנים, דמויי פרג, ששוחרי הבריאות צורכים? מקורם מצמח המרווה מסוג Salvia hispanica, ששייך למשפחת השפתניים. הודות לערכם התזונתי הרב, הם מהווים מרכיב חשוב בתזונת הילידים באוסטרליה ובמרכז אמריקה -מקסיקו, בוליביה, ארגנטינה, אקוודור, גואטמלה וצ'ילה. העיר צ'יאפס שבמקסיקו קיבלה את שמה מצמח זה (משמעות שמה הוא "נהר הצ'יאה").

פירוש המילה "צ'יאה" בלשון הילידים במרכז אמריקה הוא "שמנוני". זרעי הצי'אה יכולים לספק אנרגיה חשובה לגוף הודות לתכולתם: 20 אחוזים חלבון, 32 אחוזים חומצות שומן (מתוכן 30 אחוזים חומצות שומן מסוג אומגה 3, החיוניות לפעילות מערכת העצבים והמוח, ו-40 אחוזים חומצות שומן מסוג אומגה 6) ו-42 אחוזים פחמימות – סיבים מסיסים המגבירים את נפח המעי ובכך מסייעים בשיפור היציאות. הם גם עשירים בנוגדי חמצון, בוויטמינים ובמינרלים. השריית הזרעים במים יוצרת נוזל במרקם צמיגי שמכיל את כל אותם מרכיבים תזונתיים חשובים (מומלץ לשתות אותו).

יותר מדג סלמון

זרעי הצ'יאה מכילים יותר אומגה 3 מדג סלמון (פי שמונה), יותר ברזל מתרד (פי שלושה), יותר מגנזיום מברוקולי (פי 15), יותר סידן מחלב (פי שישה), יותר נוגדי חמצון מאוכמניות (פי שלושה), יותר סיבים תזונתיים מזרעי פשתן ויותר חלבונים מסויה. הם מספקים אנרגיה לזמן ארוך, מפחיתים את התשוקה למתוק, משפרים את יכולת הריכוז ועוזרים בבניית השריר.
הזרעים אינם מכילים גלוטן ולכן מתאימים לחולי צליאק, היפוגליקמיה ומחלת קרוהן. כיום נהוג בכמה מדינות להוסיף זרעי צ'יאה לבצק לחמים. אפשר לאחסן את הזרעים למשך תקופה ממושכת (שלא כמו פשתן); אם הם אינם טחונים, הם בעלי חיי מדף של חמש שנים.
צריכת זרעי צ'יאה תורמת ליצירת שכבת ריר בדפנות הפנימיות של המעיים, המגנה על המעיים מפני חדירת חיידקים מזיקים. כמו כן, הם תורמים לוויסות רמת הגלוקוז בדם ולשיפור זרימת הדם.
את זרעי הצ'יאה אפשר גם להנביט כשם שמנביטים אלפלפה. בארצות הברית ובכמה מארצות מרכז אמריקה מנביטים את הזרעים על ראש בובה דוגמת "מר דשא".

מנה מומלצת

כף זרעים היא המנה היומית המומלצת. אפשר לשלב אותם ביוגורט עם דגנים ופרי, להוסיף אותם לשייק ירוק של עלים ופירות (סמודי) או לפזר אותם על סלט. אפשר גם להכין משקה סמיך מזרעי צ'יאה מושרים, ממיץ לימון, ממים ומממתיק טבעי. שימו לב, במקרה זה המשפט "כל המרבה הרי זה משובח" אינו נכון, ויש להקפיד על המינונים המומלצים.

שייק פירות בשילוב זרעי צ'יאה. צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב | zstock, shutterstock

חטיף פירות יבשים, שקדים וצ'יאה

1/3 1 כוסות שקדים
2/3 כוס משמשים מיובשים אורגניים
2/3 כוס פתיתי קוקוס
1/2 כפית מלח ים אטלנטי
2/3 כוס גוז'י ברי או צימוקים
1/4 כוס זרעי צ'יאה
6 כפות דבש או אגבה

מחממים את התנור ל-150 מעלות צלזיוס.

גורסים את השקדים במעבד מזון בתנועות PULSE. מוסיפים את המשמש וממשיכים לקצוץ עד לקבלת מרקם גס. מוסיפים את הקוקוס, את המלח, את גוז'י ברי ואת הצ'יאה ומעבדים בתנועות PULSE עד שכל המרכיבים מתמזגים יפה. יוצקים על התערובת את הדבש או את האגבה ומערבבים ביחד (לא יותר מדי).

מורחים את התערובת בתבנית אפייה המרופדת בנייר אפייה וצרים צורת מלבן קטן דחוס בגובה של שני סנטימטרים. אופים בתנור בחום בינוני במשך 40-30 דקות. חותכים לריבועים בתוך התבנית ומניחים בצד, עד שהריבועים יצטננו לגמרי ויתקשו. לחלופין, אפשר לייבש את החטיפים במייבש מזון בחום של 48 מעלות, במשך כעשר שעות או עד שיתייבשו.