התבלינים הבריאים שלכם

לתבלינים שונים יש סגולות רפואיות מגוונות | צלם: ingimage
לתבלינים שונים יש סגולות רפואיות מגוונות | צלם: ingimage

לתבלינים שונים יש סגולות רפואיות. בואו לראות איזה תבלין מועיל במקרים של כאבי בטן ובחילות, איזה מהם טוב להתקררות ואיזה מטפל בכאבים ומפחית כולסטרול

88 שיתופים | 132 צפיות

תבלינים מוסיפים טעם לחיים, ומומלץ להעשיר באמצעותם מאכלים, אבל לתבלינים שונים יש גם השפעות טובות על הבריאות, ולכן כדאי להשתמש בהם בהתאם למצב הגופני. לפניכם כמה תבלינים, הסגולות הרפואיות שלהם, דרכי השימוש וגם כמה אזהרות.

כורכום

מקור: שורשי צמח רב-שנתי ממשפחת הזנגביליים.

סגולות רפואיות: הכורכום מכיל כמות גדולה של אשלגן וברזל, הוא עשיר בנוגדי חמצון (בעיקר כורכומין הנחשב נוגד דלקת רב-עוצמה), ולכן מפחית כולסטרול ומסייע במניעת מחלות לב וסרטן. הכורכום מגן על הכבד, מסייע במקרים של כאבי בטן, שלשול, הצטננות ודלקת פרקים, ובשימוש חיצוני הוא מרפא בעיות עור דוגמת דימומים, פריחות, יבלות ופסוריאזיס.

אופן ההכנה: מרתיחים 1 כפית אבקת כורכום בכוס מים וממתיקים בסוכר או בדבש. ממתינים כ-5 דקות ושותים. לשימוש חיצוני על פצעים ונגעי עור, יש למרוח את האבקה על המקום להחשת קרישת הדם. על יבלות קשות ופצעים דלקתיים מומלץ למרוח תערובת של 50 גרם כורכום ו-3 כפות שמן זית. שימו לב כי התערובת עלולה להכתים את העור ואת הבגדים.

שימוש במטבח: מצוין לתיבול אורז, מרקים, תבשילי קטניות, דגנים ובשר.

זהירות: אינו מומלץ לחולים כרונים, לילדים, לנשים בהיריון ולנשים מניקות, ועלול להחמיר כיבי קיבה.

אגוז מוסקט

מקור: אינו אגוז אלא זרע מיובש של פרי עץ טרופי.

סגולות רפואיות: מרגיע גזים ושלשול, מקל בחילות והקאות, מרגיע כאבי שרירים ושיגרון ויעיל נגד הצטננות. לפי הרפואה האיורוודית, לאגוז המוסקט השפעה מרגיעה על הנפש והוא יעיל בטיפול בשפיכה מוקדמת.

אופן ההכנה: מבשלים 1/2 כפית אגוז מוסקט טחון בכוס מים במשך 5 דקות, ממתיקים ושותים 4-3 פעמים ביום על קיבה ריקה. להצטננות – מערבבים 1/2 כפית ג'ינג'ר טחון עם 1/2 כפית אגוז מוסקט טחון, מוסיפים 2 כפות גדושות של דבש ומערבבים. צורכים מהתערובת 3 כפיות ביום. אפשר להשתמש בשמן אתרי המופק מאגוז מוסקט להרגעת כאבי שרירים וכאבי שיניים.

שימוש במטבח: מתאים לתיבול רטבים ומרקים, פסטות ברטבי שמנת וירקות שונים. משתלב גם בעוגיות ועוגות.

זהירות: אגוז המוסקט מכיל חומר נרקוטי רעיל, ושימוש מופרז בו עלול לגרום סחרחורת, בחילה, הזיות ואפילו מוות.

מקוררים? הקינמון הוא דרך מצוינת לטפל בבעיה

קינמון


קור:
קליפת עץ ממשפחת הער האציל (עלי דפנה).

סגולות רפואיות: מתאים לטיפול בהתקררות, בשיעול, בנזלת ובשאר תחלואי קור. מומלץ לטיפול בגזים, בבחילות, בכאבי בטן ובשלשול. הקינמון מוריד את ריכוזי הסוכר והכולסטרול בדם, ולכן מומלץ לחולי סוכרת מסוג 2.

אופן ההכנה: לטיפול בהתקררות: חולטים את המקל במים רותחים או מוסיפים את האבקה לתה צמחים. לכאבי בטן ובעיות בעיכול אפשר לחלוט קינמון עם ג'ינג'ר.

שימושים במטבח: נפוץ בשימוש במאפים מתוקים ובקינוחים, בייחוד עם תפוחים, אבל גם בתבשילי בשר, במרקים ובממולאים.

זהירות: יש אנשים הרגישים לקינמון ועלולים לפתח אלרגיות ודלקות עור עם צריכתו. קינמון אינו מומלץ לנשים בהיריון.

פלפל שחור

מקור: פירותיו של מטפס רב-שנתי ממשפחת הפלפליים.

סגולות רפואיות: עשיר בנוגדי חמצון ומסייע במניעת סרטן המעי הגס וסיבוכי סוכרת. פיפרין, החומר הפעיל בפלפל השחור, ידוע כמשכך כאבים, מפחית דלקות, מסייע בהקלת כאבי פרקים, משפר את דרכי העיכול ומסייע בהרזיה. כן הוא מסייע בספיגת החומרים הפעילים בצמחי מרפא ובתוספי מזון. ברפואה העממית הפלפל השחור משמש לטיפול בהתקררות, בחום, בהצטננות, בשיעול, בכאבים בחזה, בהפגת ריחות רעים מהפה, בכאבי שיניים, בתחלואי בטן וריאות, בכאבי בטן, בבחילות, בהקאות, בשלשול, בעצירות ובמחלות לב.

אופן ההכנה: מומלץ לתבל בגרגירי פלפל שחור טחון טרי.

שימושים במטבח: ידידו הטוב של המלח ומתאים כמעט לכל מאכל או תבשיל ואף למנות מתוקות עם טוויסט מעקצץ.

זהירות: אינו מומלץ לנשים בהיריון ולאנשים הרגישים לפיפרין.

ג'ינג'ר

מקור: קנה שורש מעובה של צמח עשבוני רב שנתי.

סגולות רפואיות: מעכב התכווצויות בקיבה, מפחית בחילות, הקאות וגזים, עוזר לטיפול בבעיות נשימה, הצטננות וכאבי שרירים, נוגד דלקות ונוגד חמצון.

אופן ההכנה: להשפעה נוגדת דלקת יש לחלוט 1 כף שורש ג'ינג'ר בכוס מים רותחים, להניח להתקרר ולשתות. לטיפול בהצטננויות ולהפגת גזים יש לחלוט 1/2 כפית ג'ינג'ר טחון ו-1/2 כפית קינמון בכוס מים רותחים, להמתיק בדבש, להשהות 3 דקות ולשתות.
שימושים במטבח: מוסיף טעם חריף קלות ומרענן לתבשילים למגוון תבשילים ולמאפים מתוקים.

זהירות: הג'ינג'ר מעכב טיפול באבני מרה מכיוון שהוא מעודד יצירת מרה.