חמשת השמנים הטובים

גם שמן זית, אבל לא רק | צלם: ingimage
גם שמן זית, אבל לא רק | צלם: ingimage

שמן הוא חלק חשוב בתזונה שלנו, אולם יש להקפיד לבחור בשמן בריא. לפניכם רשימה של חמשת השמנים שכדאי להשתמש בהם – כולל יתרונותיהם הבריאותיים

88 שיתופים | 132 צפיות

השמנים הצמחיים הפופולריים כוללים שמן סויה, שמן קנולה, שמן כותנה, שמן חמניות, שמן תירס ועוד. הם אמנם שמנים רב בלתי רוויים ולכן בריאים ללב, אך בתהליכי הייצור שלהם הם מאבדים מאיכותם ועלולים להתקלקל די מהר. שמן מעופש עלול להתחמצן וכתוצאה מכך לחשוף את הגוף לרדיקלים חופשיים. להלן חמישה שמנים איכותיים ובריאים:

* שמן סומסום – מורכב משמנים חד בלתי רוויים הבריאים ללב. השמן עשיר בנוגני חמצון, מאופיין ביציבות רבה ואפשר לחמם אותו בחום גבוה בלי לפגוע באיכות שלו. המגרעת העיקרית שלו היא מחירו הגבוה, שבעטיו הוא משמש בעיקר לתיבול.

* שמן זית – מוכר כבעל השפעה חיובית במיוחד על בריאות הלב. השמנים החד רוויים משפרים את בריאות הלב והעורקים, מעלים את רמת הכולסטרול הטוב ומורידים את כמות הכולסטרול הרע. ממחקר שהתפרסם בכתב העת"Annals of Oncology" עולה שחומצה אולאית, אחד המרכיבים המרכזיים של השמן, בולמת התפרצות של כמה סוגי מחלות סרטן, במיוחד סרטן השד.

* שמן קוקוס – זהו שמן רווי אבל בריא מאוד, הודות ליציבותו (הוא אינו מאבד מתכונותיו בעת בישול) ולסוג מיוחד של שומנים שהוא מכיל, הנקראים טריגליצרידים בעלי שרשרת באורך בינוני MCTs)). טריגליצרידים אלה מחזקים את מערכת החיסון, תורמים לבריאות המעי הגס ומסייעים בשמירת משקל תקין.

* שמן אבוקדו – בדומה לשמן זית, גם שמן זה עשיר בשמנים חד רוויים, אך הוא יציב יותר בחימום. אם משתמשים בו לתיבול סלטים הוא מגביר קליטת רכיבים מזינים כגון בטא קרוטן ולוטאין. בארץ הוא מיוצר כשמן כתית מעולה (בכבישה ראשונה) על ידי מפעל Grinfield בראשון לציון ונמכר בחנויות טבע.

* שמן זרעי חרדל – שמן זה מכיל חומצות שומן חשובות וויטמינים החיוניים לבריאות. הוא בעל טעם מעודן ומתאים לתיבול, לטיגון, לבישול ולאפייה. בארץ הוא מיוצר על ידי חברת ספייסיקו מקיבוץ שדה אליהו ונמכר בחנויות הטבע והבריאות.