כל מה שרצית לדעת על הווגינה שלך ולא העזת לשאול

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

איך מתמודדים עם ריח מאיבר המין ומה לעשות אם את סובלת מהפרשות מרובות? 7 דברים שכדאי לך לדעת על האזור האינטימי שלך

88 שיתופים | 132 צפיות

לכל אזור בגוף יש את דרישות הטיפוח שלו: לטיפוח הפנים אנו משתמשות בסבון פנים, את הגוף אנחנו מפנקות בשלל סבונים וקרמים, לשיער שמפו וכן הלאה, אבל מה עם האזור הכי אינטימי ואולי אף הכי חשוב בגופנו? גם איבר המין שלנו דורש התייחסות, וכדאי שנכיר אותה היטב כדי שלא חלילה נזיק לעצנו.

1. נשים רבות לא יודעות זאת, אבל האיברים האינטימיים שלהן די דומים
נשים רבות תוהות אם מה שהן רואות באזורים האינטימיים שלהן דומה או שונה למה שקיים אצל נשים אחרות, והתשובה היא: המבנה הוא די דומה. עם זאת, עם הגיל והלידות ובהתאם לרמת השומן בגוף חלים שינויים במבנה הפות, שלרוב הופכים לשינויים קבועים.

2. רמת החומציות של האזור משתנה בהתאם למחזור החודשי ולגיל. למה כדאי לדעת את זה?
דרגת החומציות של האזור שונה מדרגת חומציות של העור באזורים אחרים בגוף, כמו עור הפנים והשיער. רמת חומציות תקינה היא בעלת חשיבות גבוהה והיא מסייעת לשמירה על בריאות האזור. לכן בדיוק כמו שלא הייתן מנקות את הפנים עם שמפו, כך חשוב להשתמש בתכשיר בעל רמת חומציות מיטבית שהיא 3.5pH.

3. נחשו איזה נוזל מכיל רמת חומציות שונה מזו של הנרתיק, ולמה?
התשובה: נוזל הזרע. דרגת החומציות שלו שונה מזו של הנרתיק על מנת למנוע פגיעה בזרע ולאפשר מעבר תקין שלו לרחם.
קיים מיתוס שגורס שהטלת שתן לאחר יחסי מין מסייעת לניקוי האזור, אבל זה לא ממש מדויק. אחרי מגע מיני אינטנסיבי כדאי פשוט לשטוף את האזור, במקרה של תחושת אי נוחות אפשר להשתמש בג'ל מרגיע, אך דאגו שהוא ייעודי לאזור.

4. לכ-30% מהנשים יש ריח מאיבר המין, וזה טבעי
המקור לריחות חזקים מהפות הוא חומצה אליפטית שמופרשת בטבעיות. מחקרים שנעשו בקופים מצאו כי הסיבה שהגוף מפריש חומצות אלו היא ביולוגית וקשורה בתקשורת מינית עם הזכר. הריח של החומצה האליפטית משתנה במהלך החודש, בהתאם למצב ההורמונלי, למחזור החודשי ולהרגלי היגיינה.
ריח רע יכול להעיד על דלקת ולכן מומלץ ללכת לרופא אם באופן פתאומי מופיע ריח לא נעים. גם המזון שאנחנו אוכלות משפיע על ריח ההפרשות. אכילת בשר וגם אכילת מוצרי חלב עלולים לגרום לריח לא נעים. לעומת זאת, גורם מפתיע שיגרום לווגינה שלך להריח ממש טוב הוא שתייה של מיץ אננס. כן, גם כזה מקופסת שימורים. נסו, תהנו ותחזרו לספר.

5. הפרשות יכולות להיות לא נעימות, אבל יש להן תפקיד חשוב
הנרתיק מחבר בין הפות לבין צוואר הרחם, ונוטה להיות רטוב ושומני. לנשים שונות יש דרגות שונות של לחות והפרשות, שנוטות להתגבר לקראת תאריך הביוץ ובמהלכו. להפרשות אלו יש תפקיד חשוב – הן אחראית על פינוי תאים מתים ושאריות וסת מצוואר הרחם ובכך שומרות עליו נקי.
נשים מפרישות בין 3-2 גרם של תאים מתים ביום, וכל עוד ההפרשות הן בעלות צבע שקוף, לבן או צהבהב ואינן מלוות בגירוד מדובר בתופעה נורמלית לחלוטין.

6.  סובלת מהפרשות ולחות? מגן תחתון זה לא הטיפול המתאים
שימוש תכוף במגני תחתון בעת הפרשות למעשה רק מגביר את הפרשות הזיעה מהעור שסביב הנרתיק, ולכן תורם לתחושת אי הנעימות. כדי להתמודד עם ההפרשות ניתן פשוט לשטוף את האזור לאורך היום או להשתמש במגבונים לחים אך כאלה שמיועדים במיוחד לאזור האינטימי. בנוסף, מומלץ להחליף תכופות תחתונים, רצוי מבד נושם כמו כותנה, להימנע משימוש בבדי לייקרה ולהקפיד על אוורור מרבי של האזור. לא מעט נשים גם העידו כי ברגע שהפסיקו להשתמש במגן תחתון, כמות ההפרשות שלהן ירדה משמעותית.

7. האזור האינטימי נוטה לפתח אלרגיות משלו
אלרגיות בפות יכולות להתפתח בעקבות שימוש בנייר טואלט מבושם, מסככים, תרופות שונות, לק לציפורניים, קונדומים עשויים לטקס, נוזל הזרע ועוד. אם את סובלת מגירויים חוזרים ונשנים, נסי להפסיק את השימוש באחד מהם.

ייעוץ לאייטם: ורד דוידי, מנהלת מותג "פמינה"