טיפולי חירום בבעיות שיניים

מה עושים אם הסתימה בשן החליטה ליפול באמצע הארוחה או אם השן נשברה באמצע החופשה ואין רופא שיניים בסביבה? הנה כמה מצבי חירום וטיפים שיעזרו לכם להתמודד איתם

88 שיתופים | 132 צפיות

תארו לעצמכם שאתם נמצאים בחופשה מהנה ומרגישים ששום דבר לא יכול להשתבש – עד שבאחת הארוחות המפנקות בבית המלון הסתימה בשן נופלת, או שנפלתם והשן נשברה – ואין רופא שיניים בסביבה. יודעים מה? מצבי חירום כמו אלה, ואפילו פשוטים יותר, יכולים לקרות גם באמצע יום עבודה, בלילה או בשבתות, כשרופא השיניים שלכם אינו זמין. אז מה עושים?

ד"ר רונן בורדו בסקי, רופא שיניים ומנהל מרפאת 'מאלו קליניק' ישראל, מציג מקרי חירום נפוצים ונותן טיפים שכדאי להקפיד עליהם, שיכולים להקל עליכם עד שתגיעו לטיפול אצל רופא השיניים.

1. שן שנשברה מנפילה

במקרה שנפלתם והשן נשברה, עליכם למצוא במהירות את החתיכה שנשברה ולשמור אותה בכוס עם חלב או מים סטריליים, להצמיד קרח על האזור המדמם ולפנות במהירות לעזרה ראשונה.

2. נפילת שן שלמה כתוצאה מחבלה

אם השן נפלה בעקבות הנפילה, עליכם למצוא אותה במהירות, לשטוף אותה במים, לא לנגב ולשים אותה לאחר מכן בכוס חלב או מים סטריליים. אם מדובר במבוגר ולא בילד, עדיף לשמור את השן בצד הלחי ולפנות למרפאת השיניים. יש להגיע עד שעה מרגע החבלה. במצב שבו ניתן להחזיר את השן למקומה יש לעשות זאת מיידית אך לא בכוח.

3. כתר שיצא

במקרה של כתר שהשתחרר, כדאי לנסות להחזיר אותו למקום מבלי להפעיל כוח. ניתן להדביקו עם משחת שיניים או בעזרת מסטיק – להניח משחה או מסטיק לעוס בחלק הפנימי של הכתר ולהניח על השן המושחזת. חשוב לפנות למרפאת השיניים באותו היום או למחרת, מפני שלאחר מספר ימים ייתכנו תזוזות קלות בשן, אשר ימנעו את החזרת הכתר אצל רופא השיניים.

4. סתימה שנפלה

במקרה של נפילת סתימה, עליכם להקפיד לא ללעוס על השן ולא להפעיל עליה לחץ, עד שתגיעו למרפאת השיניים.


עד שתגיעו לרופא השיניים תוכלו להקל בעצמכם את הכאב. אילוסטרציה: ingimage

5. כאבי בקיעה של שן בינה

במקרה של כאבים בעקבות שן בינה, כדאי לשטוף את הפה עם מי מלח להקלת הדלקת. אין לשטוף את האזור עם אלכוהול או תרופות סבתא אחרות. במקרים של כאבים חזקים, יש להגיע למרפאת השיניים לצורך מתן אנטיביוטיקה.

6. פציעה בחניכיים ממזון קשה או מחפץ זר

פעמים רבות איננו שמים לב למוצרים שהגיעו איכשהו לצלחת שלנו, כמו גלעיני זיתים וכדומה. כמו כן עלולות להיגרם פציעות מחפצים שונים. במקרה של דימום, יש להניח חפץ קר על אזור הדימום או ללחוץ עם היד.

7. כאב מחור בשן

סובלים מחור בשן והכאבים אינם נסבלים? כדאי ליטול כדור נגד כאבים ולהניח מסטיק או שעווה בשן הכואבת על מנת להקטין את הגירוי ממזון או מחום וקור ולהגיע למרפאה. יש להימנע מתרופות סבתא כמו הנחת כדור אופטלגין על השן או בסמוך לה או שתיית עראק.

8. חבלה הגורמת לטשטוש או הגבלה בפתיחת הפה

במקרה זה יש להגיע לחדר המיון בדחיפות.

ייעוץ מקצועי: ד"ר רונן בורדו בסקי, רופא שיניים ומנהל מרפאת 'מאלו קליניק' ישראל. ליצירת קשר באתר