יורדים במשקל בלי דיאטה

מומלץ לשתות מים, שיכולים להוריד את מפלס הרעב | צלם: ingimage
מומלץ לשתות מים, שיכולים להוריד את מפלס הרעב | צלם: ingimage

איך אפשר לרדת במשקל בלי דיאטה? לפניכם 10 כללים לבניית הרגלי אכילה נכונים שיעזרו לכם לרדת במשקל ללא תפריט מיוחד

88 שיתופים | 132 צפיות

מזג האוויר החורפי ומראה השכבות האופנתי מאפשרים לנו לזלול בנחת כל הדרך למיטה. אך עוד לפני שנשים לב, חודש אפריל האביבי כבר ינשוף בעורפנו, ולכן כדאי שניקח את עצמנו בידיים, ומוטב שעה אחת קודם.

רגע לפני שנמהר לפצוח בדיאטה על טהרת החסה או דומותיה, חשוב לקחת בחשבון כי מה שיורד מהר גם יעלה מהר (ולעתים גם עם ריבית צמודה).

אז מה עושים? מומלץ לסגל מספר הרגלים פשוטים ולהופכם לריטואל יומיומי. הכללים מאפשרים שליטה ובקרה טובה יותר על מה שאתם אוכלים, ואף מובילים לבסוף לירידה במשקל.

הבונוס: עם יישום והפנמה הדרגתית של הכללים (לא חייבים את כולם, זה בסדר), התנהגות האכילה תהיה בשליטתכם המוחלטת (תחסכו מעצמכם אכילה שנעשית בהיסח דעת), ומעל לכל – תוכלו להפחית במשקל ללא תפריט מיוחד.

10 כללים פשוטים בדרך להרזיה:

1. הקצו לאכילה מקום אחד בלבד

אכלו באזור המיועד לאכילה, כגון: מטבח, פינת אוכל או חדר אוכל. אל תאכלו בסלון, במיטה, בחדר העבודה וכדומה. טיפ: אכלו בישיבה בלבד! (כך תימנעו מאכילה בהיסח דעת)

2. הקצו לאכילה זמן ייעודי עבורה

בזמן האכילה הימנעו מביצוע פעולה נוספת במקביל, כגון: קריאה, צפייה בטלוויזיה, עבודה מול מחשב, נהיגה ועוד. מדוע? ביצוע פעולת האכילה בלבד תמקד את תשומת הלב ותביא לסיפוק משמעותי יותר מהארוחה.


הקפידו לאכול במקום המוקצה לכך: מטבח, פינת אוכל (וכן, גם חברה נעימה תוסיף לחוויה)

3. הניחו בתחילת הארוחה את כל "תוכן" הארוחה על הצלחת

הימנעו מאכילת "טיפין טיפין", לדוגמא: אכילת פרוסה עם ממרח ולאחר מכן עוד פרוסה וקצת סלט ועוד כף ממרח וכדומה. מדוע? אכילה כזו מובילה בסופה לכמות מזון נצרכת גדולה יותר ביחס להנחת כל תוכן הארוחה בתחילה על הצלחת. כדאי לדעת: תחושת השובע הוויזואלית המתקבלת ממבט בצלחת מלאה מובילה גם לסיפוק ושובע פיזי משמעותי יותר מהארוחה.

4. חלקו את הצלחת לשלושה חלקים

אכלו רק צלחת אחת בכל ארוחה מרכזית וחלקו את הצלחת לשלושה חלקים: שליש ירקות, שליש תוספת ושליש מנה עיקרית. אכילת צלחת מוגדרת אחת ללא מילוי נוסף תוביל להסתגלות הגוף לכמות אוכל מופחתת ולאיתות שובע לפי נפח אכילה מופחת.

5. הגעתם הביתה מהעבודה? אל תיגשו ישר למטבח

הקפידו לבצע מספר פעולות שונות למשך כ-20 דקות לפני שאתם נכנסים למטבח. לרוב האנשים יש נטייה להיכנס אחרי יום עמוס ישירות למטבח ולאכול באופן אוטומטי מכל הבא ליד. ההשהיה ופירוק ההתניה של "כניסה הביתה – מטבח" תוביל לאכילה מודעת יותר. טיפ: עברתם יום עבודה קשה? התרעננו בטרם האכילה: שטפו פנים, צחצחו שיניים ואפילו תעשו מקלחת – כך האכילה תהיה רגועה יותר.

6. אל תאכלו ישירות מהאריזה או מהסיר ואל תאכלו שאריות ו/או ביסים

אל "תגנבו" אוכל! אכלו רק דרך צלחת גם אם זו טעימה בלבד. כך "תצטלם" האכילה ולא תעלם מ"הזיכרון האכילתי" של אותו היום.


ותרו על טעימות וביסים קטנים מהסיר

7. שתו כוס מים לפני כל ארוחה

כך תגדל צריכת הנוזלים היומית בעיקר אצל אנשים שלא חשים תחושת צמא ובנוסף תרד דרגת הרעב בשל נוכחות הנוזלים במערכת העיכול.

8. אכלו לאט ולעסו היטב את המזון

אל תבלעו ללא לעיסה מספקת. כך יתייעל תהליך העיכול ותעלה רמת השובע מן הארוחה.

9. לפני כל ארוחה שאלו את עצמכם

כדאי לשאול "האם אני רעב/ה והיכן אני חש/ה את הרעב בגוף?": אם הרעב אינו ממוקם ברום הבטן המשמעות היא שזהו אינו רעב פיזי אלא חשק, צורך או רעב רגשי! (יחד עם זאת, זכרו כי לא חייבים להמתין לתחושת רעב של ממש כדי לאכול).

10. נסו לתעד את האכילה במשך מספר ימים

הרישום הצילומי יהווה מראה של "המציאות האכילתית" וכך יאפשר לעקוב אחרי מוקדי הקושי של האכילה (אם קיימים כאלה).

בהצלחה!

ייעוץ מקצועי: נורית רייכמן, דיאטנית קלינית וספורט B.Sc.Nutr, ברשת סטודיו C