לרזות עם קצת עזרה מהצמחים

זרעי חילבה | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Pefkos, shutterstock
זרעי חילבה | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Pefkos, shutterstock

צמחי מרפא מסייעים בטיפול בהשמנת יתר. הם מדכאים את התיאבון ואת הכמיהה למתוק, מאזנים רמות סוכר בדם ומזרזים את קצב חילוף החומרים. צמחים ומרזים

88 שיתופים | 132 צפיות

לצמחי המרפא יש יכולת מופלאה לסייע בתהליכי הורדת משקל. הם אמנם אינם מהווים תחליף לתזונה נכונה ומאוזנת, אבל הם יכולים לתמוך בתהליך ההרזיה באופן פיזיולוגי ונפשי. צמחים מעניקים סיוע רחב ומערכתי במקרים של תהליכים פתולוגיים משניים, כגון התסמונת המטבולית הנובעת מחילוף חומרים לקוי. הם גם מגבירים תהליכי פירוק, בנייה וניקוי ומשפרים את קצב ירידת המשקל. איך מתרחש הנס?

סיוע לאיזון בתהליך ההרזיה. תהליך ההרזיה דורש כוח כדי לעשות שינוי ולצאת מדפוס מזיק קודם. נוסף על כך, חשוב להשלים חוסרים שעלולים להיווצר במהלך ההרזיה. כאן נכנסים לתמונה זרעי הקצח השחורים, הידועים כעשירים בוויטמינים, מינרלים, חומצת אומגה 3,  מומלץ לכתוש כל יום חצי כפית ולאכול.

השפעה על הדחף למתיקות. האינדקס הגליקמי הוא מדד המשקף את קצב יציאת הסוכר ממערכת העיכול לזרם הדם. אכילת מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה תגרום לעלייה חדה ברמות בסוכר בדם ומשם לעלייה חדה ברמות האינסולין המופרש מהלבלב, שתוביל בתורה לירידה חריפה ברמות האינסולין ועקב כך לעייפות, לתחושת רעב ולכמיהה למאכלים מתוקים. מעגל זה מסכן את תהליך ההרזיה ומוביל למשברים. צמחים בעלי סיבים מסיסים, בהם פשתן, צ'ייה, קליפות פסיליום, קצח, חילבה וקינמון, מסייעים ביציאה מבוקרת של גלוקוז לזרם הדם.
לצמח הגימנמה, שמקורו בהודו ובסין, תפקיד חשוב בריסון הכמיהה למתוק. למעשה, תכשירים רבים לטיפול ברמות סוכר גבוהות ולירידה במשקל מבוססים עליו. אם לועסים את עלי הצמח במשך דקות מספר מאבדים את היכולת לחוש מתיקות. הצמח גם משפיע לטובה על רמות הכולסטרול והשומנים בדם. בדיקות הוכיחו שלצמח השפעה שיקומית על כושרו של הלבלב לייצר אינסולין.

צמחים לזירוז של חילוף החומרים. לצמח מלבר תמר הינדי, הנקרא גם גרסיניה קמבוג'ה, חשיבות גדולה בטיפול בהשמנת יתר ובנזקיה. מהקליפות מכינים סוכריות או מרתח והפרי עצמו משמש להכנת רטבים. במסורת המזרח הרחוק וברפואה המערבית הצמח מגויס לטיפול בהשמנת יתר וגם להורדת רמות השומנים והכולסטרול הרע. יש לו השפעה משלשלת עדינה ועושים בו שימוש במצבי עצירות כרונית. אופן השימוש: אוכלים סוכרייה לפני כל ארוחה, שותים מרתח מקליפות יבשות או בולעים כמוסות (פחות מומלץ כי הן מנטרלות את ההשפעה החיובית של דיכוי התיאבון). צורכים את הצמח למשך תקופות ארוכות, כי רק אחרי כמה חודשים רצופים של שימוש הוא ישפיע על חילוף החומרים וירסן בולמוסי אכילה.

צמח החילבה הוא קטגוריה בפני עצמו בהקשר של הרזיה ושייך לקבוצת הצמחים המכילים סיבים מסיסים, המווסתים את קצב יציאת הגלוקוז ממערכת העיכול לדם. זרעי החילבה מוגשים כתבלין במטבח ההודי והתימני וכחלק מתערובת הקארי ההודית המפורסמת. עלי החילבה משמשים להכנת רוטבי בשר במטבח הפרסי ונקראים בפרסית שאמבלילה. בחקלאות משתמשים בחילבה כדשן ירוק להשבחת הקרקע הודות לשפע החנקן והמינרלים שמצויים בו. זה מאות שנים שמיוחסות לחילבה תכונות היפוגליקמיות הודות לחומר רירי צפוף, שאינו נספג בדופן המעי ובכך מווסת ספיגת שומנים ופחמימות. השימוש הוא באבקה הגרוסה שמוסיפים למאכלים או בנבטים (שאפשר להנביט לבד בקלות ושאחרי צריכתם ריח הלוואי שנודף מהעור ומהשתן פחות חזק).

חריף, מר, מתוק, חמוץ וניטרלי. שילוב כל הטעמים הללו יחד בארוחה (כמו במטבח ההודי או הפרסי) יוצר אפקט מעכב תיאבון. כל הטעמים מושגים בעזרת תבלינים בעלי איכויות טעם, ריח וצבע שונות. ליצירת טעם חמוץ, הנודע כמדכא תיאבון, אפשר להשתמש בקליפת לימון או בסוּמק. בתאילנד אוכלים לצד הארוחה ובסופה סוכריות העשויות מצמחים חמוצים כמו תמר הינדי או גרסיניה קמבוג'ה. צמח השכיזנדרה, הנקרא גם צמח חמשת הטעמים (הפירות דומים לחמוציות) מדכא את התיאבון אף הוא.

צמחים לשמירת המשקל בגיל המעבר. איזון אסטרוגני מצמצם הופעת גלי החום, שומר על הליבידו ומסייע בבקרת משקל. צריכת עשרה פירות של שיח אברהם בוקר וערב תמתן את תסמיני גיל המעבר. גם ללעיסת זרעי השומר אפקט דומה.

סיוע נפשי בזמן הירידה במשקל. מכינים מרתח משני גרם של שורש ויטניה בכוס מים. אפשר להוסיף כפית פרחי טיליה וכפית עלים וגבעולים של ורבנה רפואית. שותים פעמיים ביום כדי לתמוך נפשית ביעדי ההרזיה.

תהליך ההרזיה אמנם כרוך במאמץ, אך גם לסחוב אתכם עשרה קילוגרם מיותרים לכל מקום כרוך במאמץ. ההמלצות שלעיל יסייעו לכם במשימה של הפחתת משקל יתר. בהצלחה.

הכותב הוא תבלניאי ועשבונאי והבעלים של חוות דרך התבלינים