מה אומרת תווית המזון?

עיון בתווית המזון יכול "להציל" אותנו ממוצרי מזון שאינם רצויים לנו, ולאפשר לנו לדעת מתי המוצר מכיל בדיוק את מה שאנו רוצים וצריכים. | צלם: שאטרסטוק/ Shutterstock
עיון בתווית המזון יכול "להציל" אותנו ממוצרי מזון שאינם רצויים לנו, ולאפשר לנו לדעת מתי המוצר מכיל בדיוק את מה שאנו רוצים וצריכים. | צלם: שאטרסטוק/ Shutterstock

אילו פרטים צריכים להופיע על אריזת המוצר, איך נדע שהסימון התזונתי לא מזויף, באילו מוצרים יש נתרן גבוה ועוד פרטים חשובים שתווית המזון מספקת לנו ואנחנו לא תמיד מבינים

88 שיתופים | 132 צפיות

כמות מוצרי המזון שמציעים לנו הסופרמרקטים וחנויות עולה בצורה משמעותית מדי שנה. המוצרים החדשים, האריזות השונות והפרסומות האגרסיביות עשויים לבלבל אותנו. אחד הכלים המאפשרים לנו לדעת מה מכיל כל מוצר ומהו הרכבו התזונתי הוא תווית המזון.

מה צריך להופיע על אריזת המוצר?

• מיהו היצרן
• מקום הייצור
• כמות
• משקל
• תאריך אחרון לשיווק
• רשימת רכיבי המזון
• סימון תזונתי
• המלצות לאופן שבו יש לאחסן את המוצר
• מידע נוסף לרווחת הצרכנים.

יצרני המזון מבטיחים לנו שמוצריהם טבעיים, מזינים ובריאים – אך לא כדאי להתפתות להבטחות מבלי לבדוק את מוצר המזון בעצמכם. לשם כך יש את רשימת רכיבי המזון, בה מצוין בדיוק אנחנו מכניסים לפה, מבלי לסמוך על יצרן שעלול לטעות ולהטעות.

איך יודעים אם בחרנו מוצר טוב?

הסדר היורד שבו מופיעים הרכיבים מגלה מהו המרכיב העיקרי במוצר והאם יש התאמה בין שם המוצר למרכיבים שיש בו. כך למשל, אם רוצים לקנות מיץ טבעי – כדאי לבדוק מהו הרכיב המופיע בראש הרשימה: האם זה מיץ הפרי או שמא מים? הרכיב שמופיע ראשון ברשימה הוא הרכיב העיקרי במוצר.

סימון תזונתי

הסימון תזונתי בכל מוצר מצוין באמצעות טבלה המצורפת לכל מוצר. בפועל מחייב החוק את היצרן לפרט רק חמישה נתונים: קלוריות (אנרגיה), חלבון, פחמימות, שומן ונתרן. שאר הרכיבים הם לשיקולו של היצרן, שרשאי ליידע את הציבור בתכונות מיוחדות שיש במוצר שלו, כמו כמות סידן, סיבים או ויטמינים. מנגד, מעט שומן רווי או כולסטרול.

איך נדע שהסימון התזונתי לא מזוייף?

הסימון התזונתי מאפשר לנו לבדוק האם היצרן דיווח נכון את כמות הקלוריות שיש במוצר.
ע"י חישוב פשוט נוכל לדעת האם המידע מדויק או מוטעה.

שלב ראשון: חישוב נתונים

הנוסחה לחישוב פחמימות וחלבון:
כל גרם פחמימות וחלבון מכיל 4 קלוריות. לכן יש להכפיל ב-4 את משקל הפחמימות והחלבון בגרמים (כפי שהוא מופיע בסימון התזונתי).

הנוסחה לחישוב שומן:
כל גרם שומן מכיל 9 קלוריות, ולכן יש להכפיל ב-9 את משקל השומן בגרמים.

שלב שני: אימות מספר הקלוריות

לאחר שהכפלנו את משקלם של הפחמימות, החלבון והשומן במספר הגרמים שמצוין על גבי הסימון התזונתי, נחבר את המספרים והתוצאה הסופית שתתקבל היא כמות הקלוריות שבמוצר.

לפני שאנחנו מחליטים שהסימון התזונתי שגוי, חשוב לזכור:

א. כמות הקלוריות שקיבלנו לפי החישוב הזה מתייחסת ל- 100 גרם מוצר. על מנת לחשב את כמות הקלוריות במוצר כולו – למשל בגביע יוגורט או גבינה – הכפילו את כמות הקלוריות במשקל המוצר המצוין על גבי האריזה.

ב. במקרים שמדובר במוצר מזון המכיל מים – למשל, קופסת שימורים – יש להתייחס למשקל המוצר לאחר סינון, ולא למשקלו הכולל.

כמות הקלוריות המצוינת על ידי היצרן לא מתאימה לתוצאה שחישבתם? סימן שהיצרן לא פרסם נתונים נכונים או שטעה בעצמו בחישוב.

בדיקת מלח

מלח הוא למעשה הנתרן שבמזון. לציון כמות הנתרן על גבי תווית המזון יש חשיבות בריאותית. הנתרן במזון הוא אחד הגורמים העלולים להעלות את לחץ הדם. לכן, כאשר הרופא ממליץ על דיאטה דלת מלח / דלת נתרן, המשמעות היא שיש לבדוק ולהפחית את כמות הנתרן במזון.

מוצרי מזון משומרים יכילו בדרך כלל, כמות גדולה יותר של נתרן – מפני שהנתרן – המלח, משמש כחומר משמר. גם סלטים ובשרים מעובדים (נקניקים, נקניקיות, המבורגר וקבב) מכילים כמות גדולה של נתרן. אל תסמכו על הטעם: מלפפונים במלח ומלפפונים בחומץ מכילים כמות דומה של נתרן, על אף שמלפפונים בחומץ מלוחים פחות.

שיבושים בתווית המזון

מוצרי מזון רבים מיובאים אלינו ממדינות אחרות. החוק מחייב את היבואן לתרגם בצורה מדויקת את תווית המזון לעברית, אך במקרים רבים התרגום אינו תואם את המקור ועלול לספק לצרכן מידע מוטעה על רכיבי המזון. במרבית המקרים הצרכן תלוי ביבואן כדי לדעת מהם רכיבי המזון. לכן, נסו לאתר את התווית המקורית ולוודא התאמה.

עיון בתווית המזון יכול "להציל" אותנו ממוצרי מזון שאינם רצויים לנו, ולאפשר לנו לדעת מתי המוצר מכיל בדיוק את מה שאנו רוצים וצריכים.

לדוגמא: לחם מקמח מלא. אם השם הראשון ברשימת רכיבי המזון הוא קמח לבן, ורק לאחר מכן מופיע הקמח המלא (לפעמים אפילו כשם השלישי או הרביעי לאחר מים ורכיבים נוספים) – סימן שהמוצר איננו עשיר בקמח מלא כפי שהיצרן טוען.

היו ערניים ובדקו את המוצרים לפני שאתם רוכשים אותם. האם המוצר אכן עומד בדרישות שלכם, או שמא הוא מכיל חומרים שאינם רצויים לכם.

חלי ממן, מייסדת ומנכ"ל קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא