מה אומר האוכל בחלום?

חלום שבו מבשלים מייצג את היכולת שלנו לדאוג לעצמנו | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב |  Iakov Filimonov, shutterstock
חלום שבו מבשלים מייצג את היכולת שלנו לדאוג לעצמנו | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Iakov Filimonov, shutterstock

אוכל מעסיק אותנו בחיי היומיום בין אם אנחנו לועסים אותו או סתם חושבים ומדברים עליו. אבל מה משמעותם של חלומות על אוכל?

88 שיתופים | 132 צפיות

כשם שאוכל הוא נושא מרכזי בזמן ערות, כך הוא משמעותי גם בחלום. כמות האוכל שמופיעה בחלום, התיאבון שהוא מעורר ותחושת השובע שלאחריו מסמלים את תחושת השפע שלנו, את התשוקה שלנו לחיים ואת מידת הסיפוק שאנו חשים מחיינו.

אוכל הוא עניין רציני בחיי אדם. לא הגזים המחזאי ג'ורג' ברנרד שו כשאמר: "אין אהבה עמוקה מאהבת המזון", וגם לא איש הרוח סמואל ג'ונסון כשטען: "לעולם אין אדם חושב באותה הרצינות על דבר כפי שהוא חושב על ארוחתו". מזון הוא צורך פסיכולוגי בדיוק כשם שהוא צורך פיזיולוגי-קיומי. יש לו חשיבות מיוחדת עבור העם היהודי, שמברך עליו, צורך אותו ברגעי שמחה ואבל, שם אותו במרכז טקסים וחגים ומדגיש את חשיבותו דווקא בהיעדרו, בימי צום.

נחשו מי (לא) בא לסעוד

המזון הוא אחד מהסימבולים הבסיסיים בחיינו. אי אפשר שלא להסכים עם ז'אן אנטלם בריה סאווארן הצרפתי, מאבות הגסטרונומיה, שאמר: "אמור לי מה אתה אוכל ואומר לך מי אתה". המזון שאנחנו אוכלים משקף את מי שאנחנו, את הרגשות שלנו ואת מה שחסר לנו בחיים. אולי מסיבה זו התת מודע משתמש בו כל כך הרבה בחלום.
דוגמה לכך היא חלומה של עדי, שהאוכל נמצא במרכזו: "חלמתי שאני מארחת את אמי ואת אחותה האהובה עליי", מספרת עדי, אחת המשתתפות בקורס חלומות. "החלום מתחיל במטבח שלי. אמי ואני הכנו ארוחה גדולה וחיכינו בהתרגשות לבואם של הדודה האהובה ובנה. הדודה הגיעה בדיוק כשסיימנו להכין את האוכל, אך התנצלה ואמרה שהבן שלה מתעכב. וכך, בזמן שחיכינו לאחיין שלי, ערכנו את השולחן והגשנו את האוכל. אני זוכרת שבחלום התפעלתי מכמות האוכל שיש על השולחן ומהגיוון שלו. רציתי כבר לאכול, אבל אמי לא הרשתה להתחיל בסעודה עד שכולם יגיעו. הייתי לחוצה כי ידעתי שעליי למהר להגיע לעבודה אחרי הארוחה וחששתי שלא אספיק לאכול. הזמן חלף והאחיין התעכב עוד ועוד. כבר ידעתי שלא אספיק לאכול. השלמתי עם המצב, הכנתי לעצמי כריך עם ריבה והלכתי לעבודה במהירות".
הרקע: עדי היא רווקה בת 32, בעלת עסק מצליח בתחום ההלבשה.

דרך פתרון החלום

שלב ראשון– הקשבה
כשפותרים חלום יש לעצור תחילה ולחשוב מה הסיפור של החולם מעורר בנו. החלום מתחיל כשהחולמת מבשלת עם אמה בדירתה ארוחת ערב חגיגית לדודתה האהובה ולבנה שבאים להתארח. אם הייתה זו סצנת הפתיחה בהצגה, היה ברור שהמחזאי מפגיש אותנו עם הדמויות המרכזיות בעלילה: החולמת, האם, הדודה האהובה והאחיין המאחר. בסצנה השנייה הדודה מגיעה והאוכל מוגש לשולחן, אבל הן מחכות לאחיין ואינן נוגעות באוכל. מה הסצנה הזו מעוררת בכם? אצלי נדלקה אצלי נורה אדומה. מי זה האחיין הזה? מדוע כל כך חשוב לחכות לו? שאלתי את עצמי. בסצנה השלישית יש אכזבה. החולמת מבינה שהאחיין לא יגיע בזמן והיא עומדת לפספס את ארוחת הערב הנפלאה שהיא הכינה. לבסוף היא נאלצת להכין לעצמה כריך פשוט וללכת לעבודה מאוכזבת. הרגשתי שהחולמת נענשת בגלל האחיין שלה.

שלב שני – סימבולים: מזון, בישול ודמות אחרת

מזון. באופן כללי מזון מייצג את החיים. המזון יכול לעורר תיאבון, תאווה והנאה או לחלופין סלידה, גועל, תיעוב ותחושת אשמה. בחלום זה לא המזון עצמו חשוב, אלא דווקא העובדה שהוא לא נאכל, אף שהחולמת הייתה רעבה. שולחן עמוס כל טוב מבטא שפע וברכה, אך העובדה שהחולמת אינה אוכלת ממנו מעידה על כך שהיא אינה מסוגלת ליהנות מהשפע שיש לה.
בישול. אם האוכל מייצג את החיים, הרי שהבישול הוא סוד החיים. להפוך חומר גלם לתבשיל טעים הוא מעשה קסם. לא סתם אמרה פאני פרן, סופרת ועיתונאית אמריקאית בת המאה ה-19, ש"הדרך ללב הגבר עוברת בקיבתו", כי הרי בדרך זו אפשר לכשף כל גבר.
חלום שבו מבשלים מייצג את היכולת שלנו לדאוג לעצמנו ולחבר את כל מרכיבי החיים לכדי הצלחה. עם זאת, חלום שבו אנחנו מבשלים ואופים אך נותנים את האוכל לאחרים ואיננו נהנים ממנו בעצמנו משקף את חוסר היכולת שלנו ליהנות מפרי עמלנו.
האחיין המאחר. עיקרון בסיסי בפתרון חלומות קובע שברוב המקרים הדמויות שאנחנו חולמים עליהן מייצגות צדדים שונים הקיימים בנו. האחיין המאחר מייצג פן בלתי מודע בחיי החולמת. למעשה לא האחיין הוא המאחר, כי אם היא עצמה, אבל לְמה? החולמת סיפרה שהאחיין שלה התחתן לפני חצי שנה ושהוא האחרון מבין בניה של דודתה שהתחתן. כן היא סיפרה לנו שדודתה התלוננה במשך שנים שהוא אינו מוכן להתחתן ושהיא מיואשת ממנו מאוד.
עכשיו ברור לנו מדוע הלא מודע של החולמת בחר באחיין שלה – כי הוא מייצג אותה: רווקה שלא התחתנה, ואת הלחץ הפסיכולוגי שנוצר סביב עניין החתונה.

שלב שלישי – סינתזה

עכשיו כשיש לנו כל הנתונים, אנו יכולים להסיק שזהו חלום פסיכולוגי ולשאול מדוע הלא מודע הציג את הסיפור ואת הסימבולים בצורה, בסדר ובדרך האלה. את כמובן, את התשובה לא אנו יכולים לתת ואת פתרון החלום רק החולם יכול להבין, אך אנו יכולים לעזור לו לחבר את הנקודות ולשאול את השאלות הנכונות.

*עוד בחיים אחרים – טיפים למניעה ולטיפול בעצירות

*עוד בחיים אחרים – טיפים לניקוי רעלים מהגוף

פינת הסימבולים
כשנפגוש חלום בו מופיעים מאכלים, יש לבחון כמה נקודות חשובות:
1. כמות מזון. כמות המזון מייצגת את תחושת השפע שאנו חווים במציאות. שולחן דל מייצג תחושה של דלות במציאות.
2. תיאבון בחלום. התיאבון או היעדרו מייצג את התשוקה לחיים, את הוויטליות, את אהבת החיים ואת היכולת שלנו ליהנות מהם. חלום בו יש אמנם שפע של מאכלים, אולם התיאבון נעדר ובפועל החולם לא נוגע באוכל, עלול לייצג מצב בו החולם חש חוסר סיפוק וחוסר עניין בנושא החלום.
3. תחושת השובע. תחושת השובע או תחושת רעב הנותרת לאחר האכילה מייצגת את מידת הסיפוק וההנאה שיש מהחיים. חלום בו אנו אוכלים היטב ומרגישים תחושת שובע מייצג תחושת סיפוק ממה שיש לנו.

והתשובה לחולמת

בתחילת החלום הלא מודע שלך מציג לראווה את החלק בחייך שממנו את מרוצה: את מארחת את אמך ואת אחותה ומכינה במטבח ארוחה, סמל ליכולת שלך לחבר את מרכיבי החיים לכדי הצלחה. אמנם גם במציאות את מספרת שיש לך עסק מצליח ושאת מרוצה ממהלך החיים שלך, אבל בהמשך החלום מתגלה שחסר משהו בארוחה המושלמת – האחיין שלך. הוא כשלעצמו אינו קשור לפירוש החלום, אלא מייצג את היותך רווקה. עובדה זו מציקה לך כשם שרווקותו הציקה לדודתך. חמור מכך, בחלום אמך (שלמעשה מייצגת חלק אחר הקיים בך) אינה מאפשרת לך לאכול מהארוחה. הדבר מרמז על נטייה שקיימת אצלך להעניש את עצמך ולא ליהנות מהשפע הרב שיש לך. לא זו בלבד, אלא שבסוף החלום את מוותרת והולכת לעבודה בלי לאכול את הארוחה, מה שמסגיר את המוכנות שלך לוותר על זוגיות ופשוט להמשיך בחיים.
החלום מעלה בפנייך את המחשבות ההרסניות שלך מהתת מודע ובעצם מבקש ממך לשנות את הגישה. במקרים כאלו אני ממליץ לערוך את החלום מחדש ולרשום במחברת החלומות סיום אחר לחלום, שבו את מתעקשת לאכול את הארוחה המרהיבה, נהנית ממנה והולכת לעבודה בתחושת אופטימיות ועם חיוך רחב על פנייך.

הכותב עוסק בהומיאופתיה קלאסית, בעל ניסיון של 18 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ. www.sagie.org