עוברים לתזונה ים תיכונית

צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Yasonya, Shutterstock
צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Yasonya, Shutterstock

התזונה הים תיכונית מבוססת על מגוון חומרי גלם הידועים כבריאים מאז ומתמיד, והיא מאפשרת ירידה במשקל בלי להתפשר על תפריט פחות טעים. הכל על השיטה שהוגדרה כמנצחת המשקל העודף

88 שיתופים | 132 צפיות

כמו הזמר הים תיכוני, גם התזונה הים תיכונית פופולרית בשנים האחרונות, והיא מכה גלים גם בחופים אחרים, הרחוקים מהאגן המקומי הרחב שלנו. תזונה ים תיכונית כוללת למעשה את כל הדברים הידועים כבריאים מאז שחר האנושות: מגוון רחב של פירות וירקות מכל הסוגים, המינים והצבעים, דגנים מלאים, קטניות, דגים, יין וגולת הכותרת – שמן זית כמקור שומן עיקרי. נוסף על כך, יש בתזונה הים תיכונית צריכה מתונה של מוצרי חלב, צריכה מעטה יחסית של בשר, של ביצים ושל אלכוהול.

חוקרים את הים

"יתרונותיה של הדיאטה הים תיכונית ברורים", אומרת ד"ר דנית שחר, דיאטנית וחוקרת מהמכון לאפידמיולוגיה באוניברסיטת בן גוריון. "היא עשירה מאוד בנוגדי חמצון חזקים שמקורם בירקות ובפירות וגם בשמן זית וביין. יש בה פחמימות מלאות עם ערכים גליקמיים נמוכים המעלים את רמת הסוכר בדם במתינות, ויש בה רכיבים אנטי דלקתיים רבים, כמו חומצות שומן מסוג אומגה 3 שמקורן בדגים הנצרכים בחלק מהארצות ובשמן הזית".

איכויותיו המועילות והבריאותית של התפריט הים תיכוני התגלו כמעט במקרה, כשבשנות השישים נערך מחקר תזונתי חוצה ימים ויבשות שכונה "מחקר שבע הארצות", שהצביע על קשר בין צריכת השומן בארצות השונות לבין הסיכוי להופעת מחלות לב. המדינה יוצאת הדופן הייתה כרתים, שבה שיעור מחלות הלב היה הנמוך ביותר למרות צריכת השומן הגבוהה. הסקרנות הובילה חוקרים שונים אל חקירת דפוס התזונה במדינה ובשכנותיה.

התזונה הים תיכונית נבחנה במחקרים רבים ובכולם ייחסו לה שלל יתרונות. "כמעט בכל דבר שבדקו נמצא שלתזונה הים תיכונית יש השפעות חיוביות, למשל על הסיכוי להופעת סוכרת, מחלות לב ואלצהיימר, על התפקוד הקוגניטיבי ועל אריכות החיים", אומרת ד"ר שחר. במחקר שבו הייתה ד"ר שחר מעורבת נמצא כי הסיכון ללקות באלצהיימר בקרב אנשים שצרכו במהלך חייהם תזונה ים תיכונית נמוך בכ-70 אחוזים בהשוואה לאנשים שהתבססו על סוגי תזונה אחרים.

סקירה מחקרית בריטית מקיפה שבחנה תוצאות של מחקרים שבהם השתתפו למעלה ממיליון וחצי אנשים במשך 3–18 שנים, מצאה כי התזונה הים התיכונית מפחיתה את הסיכון לחלות בסוגים שונים של סרטן, בפרקינסון, באלצהיימר ובמחלות לב.

שימו שמן

חשוב לציין שההשתייכות למדינות הים התיכון אינה הופכת, כמובן, את התזונה שלנו לבריאה. ד"ר שחר מסכימה שהחברה הישראלית אינה בהכרח אמונה על הדיאטה הים תיכונית, כפי שהיא מגדירה אותה. "שמן הזית, למשל, הוא מוצר יקר יחסית ולכן לא כולם צורכים אותו, וגם דגנים מלאים אינם נפוצים כאן, לעומת אוכלוסיות במדינות אחרות באזור המבססות עליהם את התזונה. חשוב גם להבין שבמקור התזונה הים תיכונית אינה כוללת מזון מתועש אלא רק מזון ביתי".

מקומו של שמן הזית בדיאטה הים תיכונית חשוב בכמה מישורים, מדגישה ד"ר שחר: "השומן שאנו צורכים משפיע באופן מיידי ומשמעותי על הרקמות, לטוב ולרע. אם נצרוך שומנים בריאים הרכב התאים שנוצרים בגוף יהיה עשיר בתכונותיהם, דבר שישפיע ישירות על מערכת העצבים, על מניעת תהליכים דלקתיים ועוד".

הדיאטה הים תיכונית אינה דלת שומן, ולכן היא נוחה יותר וטעימה יותר. "מי שאינו צריך או שמתקשה לעשות דיאטה צריך לקחת בחשבון שגם אם לא מצמצמים את צריכת הקלוריות אבל דבקים בתפריט בהתאם לעקרונות התזונה הים תיכונית, ההשפעות הבריאותיות שלה עדיין תקפות, ואפשר לראות זאת במדדי בריאות שונים, כמו רמות כולסטרול, טריגליצרידים ועוד".