איך מתמודדים עם כעסים

הקבלה רואה בכעס מתנה שיש לנצל לזיכוך הנפש. איך מתעלים על הכעס? מאיפה שואבים כוחות נפשיים? קבלו כמה עצות מעשיות איך לעשות זאת

88 שיתופים | 132 צפיות

מבין המידות הרעות שיש לתקן ולשלוט בהן, הכעס הוא אולי המידה הקשה מכולן. אין אדם שלא כעס בימיו. הכעס הוא רגש משני לרגשות עמוקים יותר כגון תסכול, פחד נטישה או חוסר ביטחון, או שהוא מבטא אמונה שגויה לפיה העולם צריך להתנהל בהתאם לדעותינו ולרצונותינו.

הכעס הוא רגש לגיטימי, אך צריך לדעת איך ומתי לבטא אותו וכיצד למנף אותו לעשייה חיובית. צריך להימנע ממצבים קיצוניים של כעס בלתי נשלט שיביא לאלימות מילולית, או שתיקה רועמת שבה הכעס המודחק עלול להתבטא במחלות כמו לחץ דם גבוה ובעיות לב. בעבודה על ניהול הכעס נדרש איזון ומודעות למיקום על הרצף שבין שני מצבי הקיצון, אך זהו תהליך המצריך זמן וסבלנות.

הכעס על פי חכמי התורה

במשך מאות שנים התמודדו חכמי התורה עם ניהול הכעס. הרא"יה (אברהם יצחק הכהן קוק) ראה בכעס חוסר יכולת של האדם לבטא את אישיותו. הקושי להוציא אל הפועל את רצונותיו וכישוריו יוצר תסכול ותחושת חוסר מיצוי. המושג " רתחא תאורייתא " (כעס התורה; ‏בבלי, מסכת תענית, ד' ע"א‏) תואר ככעס עצור המתפתח אצל אדם הלומד שנים רבות תורה, ומנסה לגשר בין עולמות הרוחניים חסרי גבול ומרחב, לבין העולם החומרי המוגבל בזמן ובמקום. כשאדם מגיע לבסוף לתודעה גבוהה ביותר, הסתירה נעלמת כי ממילא הוא רואה בכל דבר את הטוב.

הרב קוק הבחין בין שימוש בכעס למטרות חיוביות לעומת מטרות שליליות. מטרה שלילית היא כעס סתמי (למשל זריקת חפצים), אך כעס המתבטא בשליטה פנימית וניתוב כוחות הנפש למטרה חיובית, הוא מטרה רצויה. הוא מעניק לכעס מקום בתנאים מגבילים ומצומצמים, ומצפה מהאדם לנתב אותו ולא להיגרר אחריו בחוסר שליטה עצמית.

בספרו "אבן שלמה", הגר"א (הגאון מווילנה – רבי אליהו בן שלמה זלמן) טוען כי האדם נברא כדי לשבר את מידותיו הרעות. האדם צריך להתבונן בעצמו, "לשקול את מידותיו במאזני צדק" ולחנך את עצמו להטות את מידותיו ממידות רעות לטובות עד קצה ההיפוך. מכעס אל חמלה, מגאווה אל שפלות, עד שיגיע למיצוע (דרך האמצע) של המידה, שתהפוך להיות הטבע שלו. למשל, אדם בעל מזג אלים יהיה שוחט או מוהל ובכך לא יהפוך לשודד.

רבי נחמן מברסלב טען כי החלשת התגובות האוטומטיות צריכה להיעשות בעזרת התעוררות והתחזקות. בתהליך ההתעוררות אנחנו כמו מתעוררים מחלום שבו הכול מושלם, ומבינים שעלינו לתקן את אותן "חריקות" באישיות שלנו. ההתחזקות היא ההתבוננות בהכרת תודה בכל הטוב בעולמנו, למרות הפגמים.

התמודדות בריאה עם כעס

הקבלה מחלקת את העבודה על ניהול הכעס לארבעה שלבים:

השלב הראשון הוא זיהוי האדם או המצב שמכעיס אותנו. ככל שנחשוב עליו כך נחוש כעס או דיכאון ויתעוררו בנו אלימות פיזית או מילולית. כך או כך, יש להתבונן פנימה ולחשוף את שורש הכעס. הסיבה לרוב שונה ממה שנדמה לנו. לרוב הכעס נובע מתסכול, מאכזבה, מקנאה או מפגיעה.

השלב השני הוא להכיר בסבל שהכעס מסב לנו.

השלב השלישי הוא להסכים לוותר על הכעס ולהיות מוכנים להשקיע בכך זמן ומאמץ עד שהמחשבה על אותו אדם או מצב לא תפעיל כל רגש או תגובה פיזיולוגית (דפיקות לב, הידוק הלסת וכדומה).

השלב הרביעי הוא ריפוי הכעס על ידי החלפתו בכוח החזק ביותר ביקום כולו – האהבה. כשמבינים שהכעס פוגע ומסכימים לוותר, אפשר בעזרת מדיטציה לבצע פעולה מנטאלית, בה אוספים את כל הכעס האצור בגוף ומוציאים אותו בתהליך הנשימה. לאחר מכן שואפים אהבה לחלל שנוצר.

חשוב לבצע את התרגיל רק במצב של רוגע ולאחר מדיטציה של כמה דקות, כי הוא דורש אובייקטיביות ויכולת להתעלות מעל כל רגש, בתגובה למה שעולה בנו.


מדיטציה יכולה לעזור לכם להשתחרר מרגשות הכעס. אילוסטרציה: ingimage

התמודדות עם מצבים מכעיסים

עולמנו נקרא בקבלה עולם הניסיונות או עולם התיקונים. בכל בוקר מתעוררים לתוך תיאטרון החיים, והתסריטים שבו מזמנים לנו התנסויות והזדמנות להתפתח וללמוד אילו חלקים דורשים כוונון ושינוי. מצבים מאתגרים ומכעיסים מעניקים מתנה – הזדמנות להתעלות מעל הטבע הבסיסי והאגו. לפי הקבלה אין לשפוט את האחר, אלא לראות בו עוד שחקן בתיאטרון החיים. המציאות החיצונית היא למעשה פנימית- מסע אישי שכל אחד עובר כדי ללמוד על עצמו דרך אחרים, בדרך לרמת מודעות גבוהה יותר.

מטרתם של מצבים מכעיסים היא לאפשר התפתחות מעבר לטבע המולד או הנרכש. אם מבינים שכל אירוע מכעיס הוא הזדמנות ללמידה, אפשר להשתנות עד שהתנסויות מעוררות כעס כבר לא יפריעו.

זאת הדרך לעבר זיכוך הנפש:

דחיית השיחה: כשאתם חושדים שלא תצליחו לשלוט בכעסכם מול אדם המדבר אליכם בצורה פוגעת אמרו לו: "תן לי 24 שעות לחשוב על כל מה שאמרת". התעקשו ולכו משם, אחרת תמצאו את עצמכם בתוך זירת קרב שממנה תצאו חבולים.

הדמיית מצבים: לפני פגישה טעונה, רשמו לעצמכם איך הייתם רוצים שהפגישה תתנהל. דמיינו אותה בעיני רוחכם עד הפרט האחרון. דמיינו שאתם רגועים ונינוחים ומעבירים באופן ענייני ובהיר את המסר שלכם. הבטיחו לעצמכם שלא תהיו שותפים להתלהטות יצרים.

שינוי זווית העיניים והתנוחה הפיזית: כשאנחנו לכודים בתוך מחשבות כועסות העיניים שלנו נוטות כלפי מטה. שינוי מהיר של זווית העיניים והרמת הראש יעזרו לצאת מהמלכוד. התמתחות והרמת הידיים לאוויר בליווי אנחה יעזרו אף הן לנטרל את הכעס. נשמו עמוק, הסיטו את מבטכם מבן השיח, עצמו עיניים, לחצו עליהן קלות ועסו אותן בתנועות סיבוביות. כעת פקחו אותן ונסו לחזור לשיחה.

תרגול מדיטציה: שבו בכל יום במשך עשר דקות והתרכזו בנשימה עד שתגיעו למצב של תודעה נטולת מחשבות. המדיטציה מאפשרת מרווח בין המקרה המכעיס לתגובה האוטומטית. היא נותנת זמן לחשיבה לפני פעולה פזיזה, מביאה לניקוי תת ההכרה ומונעת התנסות במצבי למידה קשים יותר.

מדיטציה לשחרור כעסים

המטרה היא להשתמש בכוח הדמיון כדי לאסוף את כל אנרגיית הכעס האצורה באיברי הגוף לאזור אחד, ובתהליך נשימתי מבוקר לשחרר אותה. לאחר מכן ממלאים את החלל שנוצר בגוף באנרגיה של אהבה. מתחילים את המדיטציה בנשימה מטהרת. שואפים אוויר דרך הפה כאילו שותים מקשית וממלאים את הבטן. נושפים החוצה בחוזקה דרך הפה כאילו מתכוונים לנפח בלון. נושמים עשר נשימות ואוספים כעס מהפנים, מהצוואר, מהחזה ומהידיים ומעבירים לבטן. מדמיינים גוש כעס המצטבר בבטן.

בעת האיסוף מהדהדים שוב ושוב את המילה "כעס". מתעכבים באזור הכבד בצד הימני העליון של הבטן, אוספים את כל הכעס הצבור שם ומעבירים שמאלה למרכז הבטן. מסיימים את האיסוף בכפות הרגליים.

בשלב זה אנחנו מתחילים בהוצאה מבוקרת של כל האנרגיה שצברנו בבטן דרך הנשיפה. בנשיפה איטית דרך הפה מוציאים כעס, שמופיע בדמיוננו כחוט ארוך המשתרך מהגוש בבטן החוצה דרך הפה. אט אט חשים כיצד הגוש מצטמק. מדמיינים איך האותיות כ"ף, עי"ן וסמ"ך יוצאות דרך הנשיפה, ואיך בכל שאיפה אתם מכניסים אהבה לגוף ואומרים את המילה "אהבה" בלב. דמיינו כיצד האותיות אל"ף, ה"א, בי"ת וה"א נכנסות בשאיפה לתוככם.

בכל נשיפה משחררים עוד כעס. מרפים את הידיים ומנערים אותן קלות כאילו נפטרים דרכן מכעס נוסף. כשאתם מרוקנים לחלוטין מכל כעס, תחושה נפלאה מתחילה למלא אתכם. אתם מרגישים איך המתח הפנימי יורד והחיוך מופיע. אתם מדמיינים מולכם קרובי משפחה וחברים. אתם מחבקים אותם וצוחקים אתם. אתם מדמיינים אותם מחייכים, שמחים לקראתכם ומודים לכם על האהבה הקורנת מכם. אתם נשארים כך, עם התמונות הללו בדמיונכם, במשך כמה דקות.

הכותב הוא מנכ"ל מרכז יסוד, המתמחה בשיטה המשלבת הומיאופתיה, מדיטציה וטכניקות נשימה. פרטים באתר