עשרת הדיברות למזיעים

הזעת יתר מופיעה לרוב בבתי השחי, בכפות הידיים והרגליים ובפנים | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב |  ostill, shutterstock
הזעת יתר מופיעה לרוב בבתי השחי, בכפות הידיים והרגליים ובפנים | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | ostill, shutterstock

ההזעה היא המנגנון העיקרי לקירור הגוף, אך היא אינה נעימה ואינה אסתטית – בעיקר אם סובלים מהזעת יתר. מהי הזעת יתר וטיפים לאלה שסובלים ממנה

88 שיתופים | 132 צפיות

זיעה היא הפרשה של נוזל מימי מבלוטות הזיעה המצויות בעור. היא מורכבת בעיקר ממים, מנתרן כלורי (מלח), משתנן (אוריאה) ומכמויות קטנות של כימיקלים מפיצי ריח. ההזעה היא המנגנון העיקרי לקירור הגוף השומר שהטמפרטורה לא תעלה על 37 מעלות (הדבר עשוי לפגוע בבריאותנו).

מהי הזעת יתר

הזעת יתר היא מצב שהיחס בין הפעילות הגופנית וטמפרטורת הסביבה ובין מידת ההזעה אינו מאוזן. אין בה סכנה, אך היא פוגעת באיכות החיים.
"הזעת יתר מופיעה לרוב בבתי השחי, בכפות הידיים והרגליים ובפנים", אומר ד"ר צחי וידר, כירורג המתמחה בפתרון בעיות הזעת יתר ומנהל המרכז הרפואי או.אר בהרצלייה. "כחמישים אחוז מהמקרים הם בבתי השחי, כ-35 אחוז בכפות הידיים והרגליים, וכ-15 אחוז מהמקרים הם הזעת יתר ממוקדת בפנים. ההזעה הממוקדת נגרמת בשל פעילות מוגזמת של בלוטות הזיעה באזור מסוים בגוף, ואלה מתגברות במצבי לחץ. למרבה הצער, החשש הטבעי מהתמודדות עם ההזעה המוגברת יוצר את הלחץ ומפעיל מיד את המנגנון הגורם הזעה מוגברת".
"אין הסבר חד-משמעי מדוע חלק מהאוכלוסייה לוקה בהזעת יתר, מלבד העובדה שנמצא מרכיב משפחתי לעניין, ב-25 אחוז מהמקרים לפחות", אומר ד"ר אייל קרמר, מומחה לכירורגיה פלסטית אסתטית ומשחזרת ברשת מרפאות כללית אסתטיקה. "התאוריה המוסכמת ביותר על הרופאים היא כי זוהי תופעה הנגרמת בשל כשל או גירוי יתר של מערכת העצבים. הסובלים מהזעת יתר הם בדרך כלל אנשים בריאים וצעירים מגיל 16 ואילך, הסובלים מהתופעה עד שנות החמישים שלהם. מגילים אלה ואילך התופעה מצטמצמת או נעלמת".
ד"ר קרמר מסביר כי הזעה מוגדרת הזעת יתר כאשר היא מתרחשת יותר מפעם אחת בשבוע או כאשר היא מתרחשת יותר משישה חודשים ברציפות וגורמת סבל רב. הוא מפרט את הדרגות השונות של הזעה: "הזעה נורמלית אשר אינה מפריעה לפעילות היום-יומית התקינה מופיעה בעיקר בבתי השחי ואינה נראית לעין בדרך כלל; הזעה נסבלת אשר מפריעה מדי פעם ורק בפעילות מאומצת; הזעה לעתים קרובות אשר מפריעה כשהיא מתרחשת; והזעה תמידית, אשר גורמת סבל בתפקוד היום-יומי. בשתי הדרגות האחרונות מומלץ לטפל".

עשרת הדיברות למזיעים

"הגוף שלנו יודע לספר לנו בדיוק מה שלומנו ומה אנחנו מרגישים", אומרת דגנית קורן, נטורופתית ND, מאמנת אישית, מתמחה בטיפול בבעיות אכילה ובאיזון גוף-נפש, מדריכה ומנחה סדנאות. "הזעת יתר היא דרכו של הגוף לשקף לנו את הרגשות המודחקים בתוכנו, המאיימים להציף אותנו. כדי להגן עלינו 'מטביעה עצמית', הגוף יוצר הזעת יתר במחיר כבד של חוסר נוחות ומבוכה עד הימנעות מאינטראקציות חברתיות, זוגיות ותעסוקה. יותר מכול קשה לנו הרגשת חוסר השליטה וחוסר האונים מול הזעת היתר שלנו. השינוי הוא בידיים שלנו, ואנו יכולים לשפר מאוד את המצב".

1. העדיפו אוכל חמים, קל ומבושל מעט (מוקפץ), שלא ייצור חום רב בתהליך העיכול.

2. אכלו ירקות, פֵּרות, דגנים מלאים, קטניות (מעט), אגוזים וטחינה.

3. שלבו מעט מזון חמוץ (לימון, תפוח חמוץ), שיכול לסייע בכיווץ הנקבוביות.

4. הקפידו לשתות מים, הם לא יגבירו את ההזעה.

5. הקפידו על שגרת תנועה שמסייעת בהרגעה ובסילוק פסולת.

העדיפו אוכל חמים, קל ומבושל מעט (מוקפץ), שלא ייצור חום רב בתהליך העיכול.
צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב | Joshua Resnick, shutterstock

6. הקפידו על שינה איכותית ומספקת.

7. הפחיתו מעוררי הזעה, כגון מזונות חמים או קרים מדי; מזונות מעובדים, מתובלים וחריפים; צריכה מוגברת של סוכר, קפאין, עישון ואלכוהול; וישיבה מרובה מול מחשב או ותרו עליהם.

8. בדקו את עצמכם:
*מתי התחילה אצלכם הזעת היתר, באיזה מצב ואם היא רלוונטית גם היום.
*מה מפעיל את ההזעה – מקום, חברה, אדם מסוים, מאכל מסוים, מצב מסוים.
*אילו רגשות עולים בכם בתגובה להזעת יתר? לעתים אלה אותם רגשות שניסיתם להדחיק.
*מה מרגיע את ההזעה שלכם? אולי תוכלו לנשום או לחבק ולהרגיע את עצמכם?
*מי תהיו ללא הזעת היתר?
*היכן מופיעה ההזעה? כל איבר בגוף משקף תחומי חיים מסוימים. כך למשל כפות הידיים משקפות קושי במגע, בקשר, בהוצאה לפועל של רעיונות, ביצירה, בחיבוק; כפות הרגליים משקפות קושי בידיעה לאן אנו הולכים, ביכולת לצעוד קדימה, לעשות שינוי, להשיג מטרות.

9. מה יקרה אם תוותרו על המאמץ להסתיר ולשלוט בתופעה, ובמקום זאת תשתפו את סביבתכם בקושי שלכם? תתפלאו לגלות שבעיקר טוב.

10. נסו להוריד הילוך בפעילות ולרדת בסולם החרדה.
גלגל ההצלה שלנו נמצא תמיד בתוכנו; ואם תחפשו, יש סיכוי טוב שתמצאו. בהצלחה.