קפאין נגד דיכאון

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

הנה עוד סיבה טובה לשתות קפה: מחקר קובע כי נשים שצורכות קפאין לאורך זמן הן בעלות סיכוי נמוך יותר ללקות בדיכאון קליני. אז מי אמרה קפה שחור ולא קיבלה?

88 שיתופים | 132 צפיות

מחקר שערך צוות חוקרים מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד, בוסטון, מגלה כי הסיכון לפתח דיכאון בקרב נשים מצטמצם ככל שצריכת הקפה שלהן עולה. ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה בכתב-העת הרפואי Archives of Internal Medicine.

קפאין משמח לבב אישה

מבדיקת הרקע שעשו החוקרים עולה כי קפאין הוא ממריץ מערכת העצבים המרכזית הנפוץ ביותר, ומעל ל-80 אחוזים ממנו נצרכים תוך כדי שתיית קפה. מחקרים קודמים הצביעו על קשר בין צריכת קפה לרמת הסיכון לדיכאון, אולם חרף העובדה שנשים סובלות מדיכאון בשיעור כפול מגברים, לא נערך עד כה מחקר המברר את הקשר בין צריכת משקאות ומאכלים המכילים קפאין בקרב נשים ובין רמת הסיכון שלהן לפתח דיכאון קליני.

לצורך המחקר עיבדו החוקרים נתונים על אודות צריכת קפה יומית בקרב 50,739 נשים אמריקאיות בגיל ממוצע של 63 שנים שהשתתפו בסקר ארוך טווח של משרד הבריאות האמריקאי (NIH) בין השנים 1980-2004. אחת לשנה התבקשו המשתתפות לענות על שאלונים שבדקו את הרגלי צריכת הקפאין שלהן וכן ניטרו את מצבן הנפשי.

לדברי החוקרים, ההשפעה של צריכת הקפאין על הסיכון לפתח דיכאון קליני נמשכת עד כשנתיים מיום צריכת הקפאין, כלומר גם אם משתתפת הפסיקה לצרוך קפאין במהלך המחקר, השפעת החומר הממריץ המשיכה לתת אותותיה על מצבה הנפשי עד כשנתיים מיום הפסקת הצריכה. מסיבה זאת המשיכו החוקרים לתשאל את הנשים על אודות מצבן הנפשי עד לשנת 2006, כשנתיים לאחר סיום הסקר של משרד הבריאות האמריקאי.

בין השנים 2006-1996 זיהו החוקרים 2,607 מקרים חדשים של דיכאון קליני בקרב המשתתפות. בעיבוד הנתונים התגלה כי הסיכון לפתח דיכאון בקרב נשים השותות שתיים-שלוש כוסות קפה ביום בהשוואה לאלו ששותות רק עד כוס קפה אחת בשבוע נמוך ב-15 אחוזים, ושיעור הסיכון של נשים ששותות ארבע כוסות קפה ביום נמוך ב-20 אחוזים בהשוואה לנשים השותות כוס בשבוע.

 

קפה שחור עדיף

גם בבחינת הסיכון בקרב צרכניות הקפה הקבועות נרשם הבדל ניכר. הנשים חולקו לקטגוריות על פי כמות הקפאין היומית שאותה הן צורכות. נשים בקטגוריה של צרכניות הקפאין ה"כבדות" (שצרכו מעל ל-550 מ"ג ביום: לשם השוואה, בכוס קפה שחור כ-85 מ"ג קפאין ובכוס נס קפה כ-75 מ"ג בממוצע) נהנו משיעור סיכון מופחת ב-20 אחוזים ללקות בדיכאון בהשוואה לצרכניות הקפאין בקטגוריה הקלה ביותר (עד 100 מ"ג ביום).

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר מראים כי הסיכון לפתח דיכאון קליני אצל נשים הוא תלוי כמות הקפאין היומית הנצרכת. עם זאת הם מציינים כי המחקר הוא תצפיתי ואין בכוחו להוכיח או להסביר כיצד קפאין מצמצם את הסיכון לדיכאון, אלא להראות כי לקפאין ישנה כפי הנראה תכונה התורמת למניעת דיכאון. החוקרים קוראים להמשך מחקר בתחום ולבחינת המנגנון הביולוגי שבגינו מביא הקפאין לצמצום של דיכאון ולמניעתו.