החורף חזר ואיתו הדיכאון והדכדוך. כך תתמודדי

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

קיצור שעות השמש בשילוב חילופי העונות משפיע לרעה על מצב הרוח ופוגע בעיקר בנשים. אז איך מתמודדים עם דכדוך החורף?

88 שיתופים | 132 צפיות

הימים המתקצרים בעונת הסתיו, המעבר לשעון חורף שמקצץ באבחה אחת שעת אור אחר הצהריים ומזג האוויר המתקרר גורמים לרבים תחושת דכדוך ברמות שונות, ועלולים לגרום אפילו לדיכאון. תופעת הדיכאון העונתי מוכרת מאוד במדינות הצפון ובעיקר בסקנדינביה, שם חילופי העונות הם דרמטיים, אך גם בארץ התופעה נפוצה.

איך מזהים דיכאון עונתי?

בחלק מהמקרים הדיכאון העונתי אינו מתמצה רק בדכדוך קל, והוא פוגע בתפקוד השוטף, בקשר עם חברים ועם בני משפחה ובעבודה השוטפת. מדע הפסיכולוגיה אבחן את הדיכאון העונתי ככזה שחוזר על עצמו שתי עונות לפחות ונעלם בתקופת האביב והקיץ. הדיכאון מאופיין במצב רוח ירוד, בכבדות גופנית, בחוסר עניין כללי, בחוסר הנאה, בעייפות, בקשיי ריכוז, בשינה מרובה ובדחף לאכול מזונות עתירי פחמימות, שמלווה בעלייה במשקל. הדיכאון העונתי, בדומה להפרעות דיכאון אחרות, מאפיין בעיקר מבוגרים בגילאי 20-35, כאשר 75% מהם הן נשים.

>> טיפול בהליכה כבר עשית? הכירי את הפורמט החדש של הטיפול הפסיכולוגי

גם הפחמימות אורבות לנו

בעיה נוספת שאנחנו נאלצים להתמודד איתה בתקופה זו היא הדחף למתוקים: הטמפרטורות הצונחות גורמות לרבים להגביר את הרצון לאכול מאכלים מתוקים. הדבר גורם, כמובן, לעלייה במשקל, שעלולה אף היא להגביר את הדיכאון. בנוסף, הפחמימות הריקות משפרות את מצב הרוח באופן רגעי, אך גורמות לנפילה מהירה ברמות הסוכר, המעלה שוב את הצורך לצרוך מתוק – וחוזר חלילה. אפקט זה גורם לשינויים תכופים במצב הרוח. גם משקאות המכילים קפאין, לרבות קפה, קולה וקקאו גורמים להגברת המתח והעצבנות ואינם מומלצים.

איך מתמודדים?

החדשות המעודדות הן שלא חייבים לסבול. אפשר לנקוט בצעדים מעשיים כדי לשפר את מצב הרוח. מי שסובל מדכדוך קל יכול לנסות להתמודד עם המצב בכוחות עצמו, ולמי שהתפקוד השוטף שלו והקשרים החברתיים והמשפחתיים שלו נפגעים, מומלץ לפנות לטיפול מקצועי.

>> המשקה שיסייע בהגנה על דרכי הנשימה

הדרך הטובה להתמודד עם דכדוך קל בתקופת הסתיו והחורף היא להגביר את הפעילות הגופנית ואת החשיפה לשמש בשעות האור: לצאת לטיול בבוקר או אחר הצהריים בפארק או בחיק הטבע, ולנצל ימי שמש נאים לשהייה בחוץ. מי שנמצא שעות רבות במשרד, יכול "לגנוב" לעצמו כשעה במהלך היום. לאחר ההפסקה, המשך יום העבודה צפוי להיות פרודוקטיבי בהרבה מאשר עבודה ברציפות אל תוך שעות החשיכה. בנוסף, כדאי לפתוח את התריסים בשעות האור ככל שמזג האוויר מאפשר זאת, ולנסות לא "לבזבז" את שעות היום בשינה ולהפוך יום ללילה ולהיפך.

כמו כן, מלבד טיפול תרופתי, פעילות גופנית, חשיפה לאור ותזונה נכונה, ניתן לפנות לטיפול מקצועי. באמצעות טיפול פסיכולוגי ניתן לברר יותר לעומק האם הדיכאון שפורץ אל פני השטח בחילופי העונות נובע מסיבות עמוקות יותר. טיפול יכול להביא לשינוי לטובה בתפקוד השוטף ולשפר את איכות החיים.

>> איזה טיפול נפשי הכי מתאים לך?

הכתבה נכתבה בסיוע פסיכולוגים קליניים ממכון תל אביב לפסיכותרפיה, העוסק בייעוץ, אבחון וטיפול בהפרעות התנהגות בקרב מבוגרים, ילדים ובני נוער.