שומרים על הבריאות במשרד

כיום נעשים יותר ויותר מחקרים על כך שחוסר תנועה הוא הדבר המרכזי הפוגע כל כך בבריאותנו | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Monkey Business Images, shutterstock
כיום נעשים יותר ויותר מחקרים על כך שחוסר תנועה הוא הדבר המרכזי הפוגע כל כך בבריאותנו | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Monkey Business Images, shutterstock

טיפים וכללים שיעזרו לאלה מכם שעובדים במשרד לשפר משמעותית את חייהם

88 שיתופים | 132 צפיות

רובנו עובדים בסביבה משרדית שעות רבות, אבל אנחנו כבר כמעט ולא חושבים על זה. העבודה בסביבה זו נהפכה לחלק אינטגראלי, ברור ומציאותי בחיינו. אבל האם עצרתם אי פעם לחשוב האם העבודה בסביבה משרדית מזיקה לבריאותנו? התשובה לשאלה זו היא חד משמעית כן! החיים בסביבה משרדית מאתגרים מאוד את גופנו ובריאותנו.

סביבה יושבנית

החיים בסביבה משרדית נקראים גם – "סביבה יושבנית" – סביבה המייצרת צורך כל הזמן לשבת. אבל ישיבה של שעות רבות מול המחשב מזיקה לגופינו מאוד. כאשר אנחנו יושבים שעות רבות, אנחנו לא "שורפים" כמעט קלוריות, הקצב המטבולי של תהליכי הפירוק שלנו בגוף יורדים בעוד שקצב תהליכי הבנייה עולים. לכן ישיבה מרובה גורמת לנו להשמין ולסבול מסיבוכי השמנה. בנוסף רוב האנשים יושבים בצורה שאינה נכונה מול המחשב או ליד השולחן. ישיבה שאינה נכונה פוגעת בעמוד השדרה, יוצרות כאבי גב וגם יכולה לגרום לכאבי ראש על רקע קשיון בשרירי העורף והגב העליון. וזוהי רק רשימה חלקית של הבעיות הבריאותיות הנגרמות עקב עבודה במשרד.
אך אל דאגה יש מה לעשות! אם תקפידו על הכללים והטיפים הבאים תוכלו לשפר משמעותית את חייכם.

עבודה נכונה

  • ישיבה נכונה מול המחשב היא הבסיס לבריאותכם ולמניעת בעיות אורטופדיות הנגרמות עקב ישיבה מרובה שאינה נכונה. ישיבה נכונה יכולה לשנות חיים!
  • חשוב שהמחשב והמקלדת יפנו למרכז גופו של האדם ולא יפנו בזווית ימינה או שמאלה.
  • רצוי שהכיסא יהיה כיסא מסתובב, איתו ניתן לסובב את הגוף באופן מלא כאשר פונים ימינה, שמאלה ואחורה כאשר פותחים מגרות, מוצאים דפים מהמדפסת וכו'.
  • רצוי להשקיע בכיסא אורטופדי טוב שנותן תמיכה לגב התחתון. במידה ואין באפשרותכם להשיג כיסא כזה, הניחו כרית או מגבת באזור הגב התחתון.
  • הקפידו שמקלדת המחשב בגובה המאפשר למרפקים להיות בזווית של 90 מעלות ולכתפיים במנח ניטראלי שאינו גורם למתח בשרירים.
  • על מסך המחשב להיות בגובה העיניים, באופן שאינו גורם לצוואר להיות שמוט למטה או מוטה מעלה.
  • בכדי להוריד עומס מהגב התחתון הציבו את שני הרגליים יציבות על הקרקע, או על דרגש בזווית של 60 מעלות, כאשר מפרק הירך גבוה יותר מהברכיים, זווית זו מורידה עומס מהגב התחתון. יש להימנע באופן גורף לשבת בסיקול רגליים הפוגע בגב התחתון ועוצר משמעותית את זרימת הדם בגוף, בייחוד כשמדובר בנשים.
  • הקפידו על כך שהמזגן לא יפלוט קור ישירות על הגב או הצוואר שלכם.
  • לכל הסובלים מנטייה לדלקות מפרקים ודלקת המנהרה הקרפלית, ניתן להשתמש בפד מיוחד למקלדת המוריד עומס ממפרק שורש כף היד. בנוסף על כך בתחילת כל יום עבודה ובמיוחד בחורף, יש לעסות את מפרק כף היד כשלוש ארבע דקות או לחילופין לתת לזרם מים חמים לחמם את המפרק במשך כמה דקות. בקיץ כאשר אתם מרגישים כי מפרק שורש כף היד חם מדי ממאמץ ההקלדה יש להניח אותו מתחת לזרם מים קרים לכמה דקות. כמו כן יש להימנע מלהחזיק את אפרכסת הטלפון, ללא ידיים, בין השכמה לאוזן .

ישיבה נכונה מול המחשב היא הבסיס לבריאותכם. צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב | Peter Bernik, shutterstock

פיתויי המזון המהיר והשתייה המועטה

החיים בסביבה משרדית גורמים לכך שנאכל הרבה ארוחות מחוץ לבית, שלא נקום מהכיסא עד שנרגיש תחושת רעב מוגזמת, שנבחר לאכול איפה שמרבית חברינו רוצים לאכול, שנשכח לשתות רוב שעות היום, ואם כבר שותים אז לרוב זה עוד כוס קפה כדי להתעורר.

אז איך ניתן לשמור על הגזרה?

שתו מים! לא מיץ, לא קולה זירו לא קפה! הציבו בקבוק ליטר וחצי של מים מינרלים על השולחן מצד שמאל שלכם. עליכם לסיים לפחות בקבוק כזה כל יום עבודה. שתיית מים תעזור לכם לשלוט בתחושת הרעב והצורך לנשנש ירד גם הוא משמעותית, כמו כן תרגישו הרבה פחות עייפים.

נסו לאכול יותר בין 5 ל-6 ארוחות ביום כשאתם מקפידים על ארוחות ביניים קטנות כמו פרי, יוגורט עם שיבולת שועל או מעט פירות יבשים עם אגוזים. אל תגיעו לארוחת הצהריים מורעבים! הדבר יגרום לכם רק לאכול יותר. אל תוותרו על ארוחת בוקר, בלעדיה אתם מתחילים את היום חלשים, עייפים לא פרודוקטיביים ומורעבים לקראת הצהריים.

כאשר אתם בוחרים לאכול בחוץ, נסו לבחור במזונות מטוגנים פחות, במקום בחרו באפייה או בגריל. נסו לבחור במזונות שלא עברו כל כך הרבה עיבוד ולא איבדו את צורתם המקורית כגון המבורגר של מקדולנד. לא משנה מה אתם מזמינים דאגו שתהייה לכם גם מנת סלט יפה ליד ולפני שאתם מתחילים לאכול את המנה העיקרית גמרו לפחות חצי מהסלט. נסו להעדיף דגים או קטניות במקום בשר, ומזונות מלאים כגון קינואה ואורז מלא במקום פירה, צ'יפס או פסטה. ואם יש לכם אפשרות להביא אוכל חם מהבית במקום עוד מנת שווארמה – הרי זה מבורך.

חשיבות אוויר נקי וריחות מרפאים

אחת הבעיות הגדולות בעבודה במשרד בחורף ובקיץ זו מערכת האיוורור. בדרך כלל מדובר במערכת מזגנים מרכזית כאשר החלונות סגורים כל הזמן. מצב זה גורם לכך שאין תחלופה טובה של אוויר וחמצן. חוסר חמצן קל גורם לעייפות, לחוסר ריכוז ולתחושה לא נעימה. בחורף כשיש נטייה להתקררויות וחולי תכוף יותר, חוסר האיוורור גורם לכך שווירוסים וחיידקים יעמדו יותר זמן באוויר ולכן באופן חד משמעי ישנם יותר הדבקויות במחלות בסביבה משרדית.

מה ניתן לעשות:
דאגו תמיד לחלון פתוח בקרבתכם, אפילו קצת, או פתחו חלון לרווחה לחצי שעה כל שעתיים וסגרו.

עציצים מייצרים חמצן, ברגע בו אתם מעשירים את משרדכם בעציצים אתם דואגים להעשיר אותו גם בחמצן נקי (וגם ביופי).

שימוש בארומתרפיה. לריח השפעה חזקה על המוח יותר ממה שנוכל לתאר. ריח מסוגל לעורר זיכרונות טובים, ליצור אווירה נעימה ולעבוד פיזית על הגוף. שימו לב ששאר האנשים העובדים איתכם אוהבים גם הם את הריח.
דוגמאות לשימוש בשמנים אתריים וריחות טובים במשרד יכולות להיות שמן לימון – מצוין לחורף, מחטא את האוויר ומחזק את מערכת החיסון. שמן תפוז ושמן נירולי – מרגיעים מאוד ועוזרים להוריד רמות של סטרס. שמן רוזמרין והדס – עוזרים מאוד לריכוז, שמן איקליפטוס לבנדר ומנטה – ממריצים את הדם ועוזרים מאוד להפגת כאבי ראש. את השמנים אפשר להריח ישירות מהבקבוק, או לטפטף במבער ולתת לריח להתפשט.

תנועה, ועוד תנועה – השינוי בידיים שלכם

כיום נעשים יותר ויותר מחקרים על כך שחוסר תנועה הוא הדבר המרכזי הפוגע כל כך בבריאותנו. חוסר תנועה מזיק לגוף עד כי לפעמים משווים אותו לנזקי העישון. גם 4-3 שעות האימון בחדר הכושר מדי שבוע, אינן תחליף מספק לתנועתיות הדרושה לכם מדי יום.

מה ניתן לעשות?
בחרו במדרגות ולא במעליות. ככול שתעלו ותרדו יותר במדרגות, מספר רב של פעמים ביום, תוכלו לשפר משמעותית את תנועתיות גופכם.

עמדו, עמדו כמה שאתם יכולים, נהלו שיחות ומפגשים בעמידה. אם אתם יכולים עיבדו מדי פעם על המחשב בעמידה.

אל תחפשו את מקום החניה הקרוב ביותר, בכל הזדמנות בה ניכרת לפניכם האופציה ללכת בין בחרו בה!

קומו מדי 3/4 שעה, ועשו סיבוב של חמש דקות לפחות במשרד או צאו להתאוורר בחוץ.

טיפולי מגע

לא ניתן לתאר כמעט את חשיבות טיפולי המגע לאנשים שעובדים שעות רבות בסביבה משרדית. טיפולי מגע כמו שיאצו, טווינא רפלקסולוגיה ועיסוי רפואי, לא רק שביכולתם להוריד משמעותית את רמות הסטרס הגופני והנפשי, אלא הם נותנים גם מענה רחב בכל מה שקשור לטיפול בבעיות אורטופדיות הנוצרות עקב ישיבה ממושכת, כגון כאבי ראש, ורטיגו וסחרחורות. בעיות בעמוד השדרה ופגיעות עצביות, שרירים תפוסים, זרימת דם לקויה וסיבוכים בריאותיים נוספים הנוצרים עקב החיים המשרדיים כגון השמנה, בעיות עיכול, עייפות וחולשה חיסונית.

לכן אם אתם מוצאים את עצמכם יושבים בין 6 ל-12 שעות ביום במשרד מול המחשב ולא מבינים למה אתם מרגישים רע כל כך, למה הגוף מציק לכם ולמה אתם לא פרודוקטיביים – זה הזמן לעזור לעצמכם על ידי יישום ההמלצות והגעה לטיפולים תומכים.

יפעת קלפה R.Na , Cl.H, נטורופתית, הרבליסטית קלינית ורפלקסולוגית מטפלת בקליניקות אנרצ'י – מרכז מומחים לרפואה משלימה.