שמנים לטיפול במחלות חורף

צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב |  Vasileva - Fotolia.com
צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Vasileva - Fotolia.com

השמנים האתריים יעילים נגד שפעת ומטפלים בהצטננות, בשיעול ובדלקות באמצעות עיסוי או שאיפה. איזה שמן יעיל לכל תסמין ואיך משתמשים בהם נכון? מדריך מיוחד

88 שיתופים | 132 צפיות

מה דעתכם לעבור את החורף הקרוב בלי הצטננות והתעטשויות וללא התקפי שיעול ודיכאון עונתי? אפשר להתגבר על מחלות החורף על ידי חיזוק המערכת החיסונית, וזאת מבלי לבלוע תרופות ותוספים, אלא באמצעות ארומתרפיה. השמנים האתרים מעלים את יכולת התנגדות הישירה של הגוף למיקרו אורגניזמים המאיימים עליו מחד, ומאידך ממריצים את פעילותם של האיברים והתאים הנלחמים בהם.

השמנים העיקריים המגויסים למשימה הם ברגמוט, אקליפטוס, לבנדר, עץ התה, אנגליקה, קינמון, וטיבר, קמומיל ורברנסה, שבכוחם להילחם נגד מגוון רחב של בקטריות וחיידקים.

ידוע שאנשים המשתמשים בשמנים אתריים באופן יומיומי מפתחים רמת התנגדות גבוהה למחלות ונוטים להידבק פחות בשפעת. וכאשר הם בכל זאת חולים, הרי שהתאוששותם מהירה יותר ביחס לאלו שאינם משתמשים בשמנים אתריים.

אופן הטיפול

כאשר סובלים מדלקות חוזרות, מומלץ להמשיך את הטיפול בשמנים אתריים במשך חודש לפחות, כך בנוסף לדיכוי פעילותם של המיקרו אורגניזמים בגוף, תחוזק המערכת החיסונית בפני התקפות חוזרות.

כיצד מתבצע הטיפול בשמנים אתריים ואיך בדיוק עובד הטיפול? כאשר שואפים את אדי השמנים הנתונים במבער, האדים מגיעים דרך האף לאזור המכוסה בשכבת ריר דקה, שבתוכה נמצאים קצות עצבים של חוש הריח, ועליה כ-20 מליון שערות קטנות. עצבי חוש הריח קולטים את פרודת הריח ומתרגמים אותה לגירוי עצבי. הגירוי המתקבל בממברנה יוצר תגובה עצבית שמועברת דרך עצבי הריח למרכזים רגשיים במוח, המוח קולט, מעבד ויוצר תגובה רגשית הנשמרת בזיכרון.

בתהליך החדרת השמנים בעיסוי, תמציות השמנים משפיעות עלינו דרך מערכות העצבים והעיכול, וחודרות לדם, ללימפה ולכל הרקמות בגוף. התמציות האתריות מגיעות לגוף תוך 20 דקות מרגע השימוש ועוזבות את הגוף לאחר 3-4 שעות. כך, בכל שיטות הטיפול האפשריות: בהרחה, בעיסוי או ברטיות.

עיסוי בשמנים אתריים

ניתן לחזק את המערכת החיסונית בעזרת עיסוי בשמנים אתריים כגון הקמומיל או הקינמון. עיסוי בשמנים אתריים יעורר את מערכת הלימפה ויחזק את המערכת החיסונית, יעורר את אברי פינוי הפסולת ויביא לשיפור בתפקוד כל האיברים.

מתכון לתרכובת עיסוי המחזקת את מערכת החיסון

התרכובת מבוססת על שמן שקדים.

ממלאים כ-70 אחוזים מבקבוק בנפח של 50 מ"ל בשמן בסיס שקדים ומוסיפים:

  • 2 טיפות קינמון
  • 2 טיפות קמומיל
  • 1 טיפת אנגליקה
  • 1 טיפת וטיבר
  • 1 טיפת רברנסה
  • 1 טיפת לבנדר

אזהרה – אם המטופל סובל מאחת התופעות הנ"ל, אין להשתמש בתרכובת: מחלות חום, מחלה ויראלית או דלקתית בשלב אקוטי, אזורים דלקתיים או נפוחים, חבלות ונקעים, ורידים מודלקים, כיבים (בעיקר כאלו שהם תוצאה של סוכרת), מחלות לב, שלושה חודשים אחרי ניתוח, חולי דיאליזה. עבור חולים במחלות הנזכרות יש לרקוח תרכובת אישית לפי סוג הבעיה.

שאיפה בעזרת מבער

הטיפול מומלץ בעת צינון, קשיי נשימה ומצבים רגשיים. לשאיפת אדים (במבער) עם השמנים האתריים המתאימים יש מספר יתרונות – היא פותחת את מעברי האף ומרגיעה את הקרומים הרירים המודלקים. במקביל, השמן האתרי משמיד חלק גדול מהבקטריות. הטיפול גם משרה רוגע, משפר את מצב הרוח ומחזק את מערכת החיסון.

אדים חמים מאוד יוצרים סביבה עוינת לחיידקים. הוספת שמן אנטי ויראלי כגון האקליפטוס או עץ התה מגבירה את יעילותם של האדים. מומלץ לשאוף, בתחילת היום, את אחד מן השמנים הללו (או לחילופין שמן רוזמרין ושמן מנטה) שכן יש להם השפעה ממריצה. לפני השינה, מומלץ להשתמש בשמן לבנדר, מכיוון שיש לו השפעה מרדימה.

תרכובת למבער לחיזוק מערכת החיסון

  • 1 טיפת לבדר
  • 1 טיפת רברנסה
  • 1 טיפת קמומיל
  • 1 טיפת אנגליקה
  • 1 טיפת וטיבר

אזהרה – בטיפול בתינוקות אין לבצע אינהלציה למשך יותר מ- 15 דקות. בטיפול בחולי אסתמה אין להשתמש באינהלציה רטובה, אלא בסטרידור אדים קרים.

וליתר מפגעי חורף

ההצטננות הרגילה היא דלקת ויראלית באף ובגרון. קיימים לפחות 30 מינים שונים של וירוסים הגורמים לתסמיני הצטננות. אלו מתרבים בהתמדה בעת שהקרומים הריריים של האף והגרון מודלקים. התקפת הבקטריה עלולה להוביל להתפתחות דלקות משניות כמו סינוסיטיס, דלקות אוזניים וברונכיטיס, שהן מחלות רציניות יותר.

למרבה המזל, קיימים שמנים אתריים המקלים מאוד על אי הנוחות הנגרמת בשל ההצטננות ומקטינים את הסכנה להתפתחות דלקות משניות. הבולטים מבניהם הם הלבנדר, עץ התה ושמן הניאולי. ניתן להשתמש גם בשמני מנטה, רוזמרין ואורן. הקורנית מצוינת נגד כאבי גרון. אמבטיות עם אזובית ומיורן יסייעו בהפחתת רעד וכאבים ויפיגו את כאבי הראש המלווים את ההצטננות.

טבילה באמבטיה עם שמן עץ התה, מיד עם הופעת הסימנים הראשונים להצטננות, עשויה למנוע את התפתחותה. אמבטיות ערב עם אזוביון (לבנדר) תסייע לשנת לילה טובה. ריסוס תמיסת שמן אתרי לבנדר בחדר עוזר גם הוא, במיוחד במקרים של הצטננות מלווה בשיעול.

לבסוף, כדאי לדעת שצריכת טבליות שום, כמוסות שום או שום טרי מסייעת במאבק בהצטננות. תזונה טובה, המכילה שפע של פירות וירקות טריים, המספקים ויטמין C , תסייע גם היא במניעת דלקת. כך גם לגבי תוספות של ויטמין C (עד 10 גר' ליום), שנמצאו יעילות בקיצור משך ההצטננות. להשגת תוצאות מרביות, ניתן לשלב אמצעים אלה עם ארומתרפיה.

במקרים של שיעול, הטיפול הטוב ביותר הוא שאיפת אדים, שירגיעו את הגרון והסמפונות וישחררו עודף ליחה, כך שיהיה קל יותר להיפטר ממנה בעזרת שיעול. אם השיעול נגרם בשל דלקת בקטריאלית ניתן להשתמש בשמנים קוטלי בקטריה שילחמו בשורש הבעיה.

הקורנית היא אחד השמנים היעילים ביותר לבעיה זו. שמנים נוספים שילחמו בשיעול הם הבנזואין (מרגיע מאוד גרון צורב), האקליפטוס, הלבונה והלבנדר.

לחילופין, ניתן לעסות את הצוואר והחזה עם כל אחד מהשמנים הללו. אפשר לשלב בין שתי השיטות – שאיפה ועיסוי. טפטוף שמנים מהסוג שציינתי במבער יעזור מאוד במשך הלילה. שתיית משקה חם של לימון עם דבש או תה צמחים תרגיע גם היא את הגרון.

הערה: מומלץ להיוועץ עם ארומתרפיסט מוסמך לפני טיפול.

שמנים אתריים מומלצים לחורף


אנגליקה
– שמן בעל כושר טיהור, שמסייע בסילוק רעלים. הוא אפקטיבי מאוד למאבק בשפעת ובמחלות ויראליות וגם משמש כאפרודיזיאק. בשימוש במבער, שמן זה מעולה לטיפול בהצטננות ובדיכאון הקשורים למחלות החורף. באופן כללי הוא מעניק תחושה נעימה.

קינמון – שמן הקינמון נפלא לימי החורף עקב תכונתו המחממת. הוא מצוין בטיפול בהתקררות ובחולשה, מקל על הנשימה בעת הצטננות, משמש כטיפול מנע למחלות החורף ומחזק את מערכת החיסון.

וטיבר – אחד השמנים הטובים ביותר לחיזוק מערכת החיסון, הודות לתכונותיו כאנטיספטי וכאפרודיזיאק. הוטיבר מאזן, מרגיע ומשרה שלווה. בהודית הוא נקרא "'שן השלווה" ויש בכוחו להקל על מתחים וחרדה ולסייע לסובלים מנדודי שינה. נחשב כשמן נשי, לטיפול בבעיות גיל המעבר ובבעיות הורמונליות. הוא תורם לחיזוק כדוריות הדם האדומות ולשיפור זרימת הדם בגוף.

קמומיל – אחד מעשבי המרפא העתיקים בעולם. מחזק את מערכת החיסון, מעודד יצירת תאי דם לבנים ומונע התפתחות דלקות משניות. מקל על כאבים מסוגים שונים, הודות לתכונותיו האנטי דלקתיות. הוא גם מקל במצבי אלרגיה והינו בטוח לשימוש בילדים ובתינוקות.

רברנסה – שמן אנטי בקטריאלי הקוטל חיידקים ומחזק את מערכת החיסון. שמן בטוח לילדים ומעולה למחלות החורף.

הכותב הוא ארומתרפיסט בכיר, מאבחן מייעץ ומטפל . למידע נוסף בטל' 052.5649388 או בדוא"ל Nir_h@012.net.il