אנטוורפן: היהלום של בלגיה

ארכיטקטורה פלמית טיפוסית | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | David Ewing, Shutterstock
ארכיטקטורה פלמית טיפוסית | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | David Ewing, Shutterstock

אנטוורפן היא עיר של ניגודים. עיר עתיקה אך חדשנית, עיר עסקים שמרנית אך תוססת אבל בעיקר מסקרנת. בואו לטייל בין שלל גלריות עצמאיות, מוזיאונים ואינספור ברים, בתי קפה ומסעדות. ואף מילה על יהלומים

88 שיתופים | 132 צפיות

אנטוורפן, שהבלגים דוברי הצרפתית מכנים אותה אנוורס (Anvers), היא אחת הערים העתיקות באירופה. בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו בה בסוף שנות ה-50 של המאה הקודמת נמצאו חפצים המתוארכים למאה ה-2 לספירה. אבל למרות גילה המופלג, היא קלילה ופתוחה, כמו הרבה ערים שתושביהן דוברים פלמית. לאנטוורפן – הסובלת ממוניטין של עיר שמרנית ועסקית, כיאה למרכז יהלומים עולמי – יש גם פנים אחרות, עכשוויות בהרבה, שאפשר לראות ולחוות אותן ברובע Antwerpen Zuid (אנטוורפן דרום), אחד האזורים התוססים בעיר.

במאה ה-19, כשבלגיה שגשגה, זכה אזור אנטוורפן דרום לכינוי "פריז הקטנה", ואולם באמצע המאה ה-20 קסמו של האזור פג, בין השאר בגלל ההפגזות המסיביות שספג האזור במלחמת העולם השנייה, שהסבו לו נזק רב. אחרי המלחמה, במקביל להאטת הפעילות ברציפים הדרומיים של הנמל (שנסגרו והומרו בשדרה רחבה), נסגרה גם תחנת האוטובוסים והחשמליות "דרום". כל אלה הביאו לידי כך שבעשורים הבאים צנחו מחירי השכירות והאזור ננטש ונשכח.

עד אמצע שנות ה-80 נחשב הרובע הדרומי לאזור מוזנח המשמש מקום מקלט למהגרים ולאמנים בוהמיינים. אבל מאז התקיים תהליך החייאה – חלק יוזמות פרטיות וחלק מטעם העירייה – פני האזור ותושביו השתנו, הוא נמלא בצעירים בני המעמד היצירתי והפך לרובע שחוגג את העירוב והשילוב בין ישן לחדש ובין שמרני לחדשני.

סיור אתרים

בין השאר אפשר למצוא ברובע Zuid שלושה מוזיאונים מובילים (הגדול שבהם קיים מאז שהאזור הפך לרובע מובחן בסוף המאה ה-19), שלל גלריות עצמאיות, מוסדות ציבור, צמד מרכזי תרבות ואינספור ברים, בתי קפה ומסעדות.

קחו, למשל, את רחוב פולק (Volkstraat), אחד הרחובות הראשיים ברובע, שיש בו מגוון אקלקטי של מוסדות: בבית מספר 40, בניין אר-נובו מצועצע שבו שכן בעבר בית העם (Volkshuis), נמצא היום בית ספר אנתרופוסופי על שם רודולף שטיינר. בבית מספר 41 שוכנת כנסיית סינט ברגיס (Sint Walburgis), מבנה מודרני משנת 1936 עשוי לבנים חומות, שדלתותיו מעוטרות בפסלוני עץ של הקדושה ואלבורגה, שעל שמה נקראת הכנסייה. בהמשך, בבית מספר 45, פועל "קפה וּויניל" (Coffee & Vinyl), בית קפה-חנות תקליטים-גלריה, שמושך אליו קהל צעיר ואחר לגמרי.

חובבי הקלאסיקה יוכלו למצוא בסביבה את בניין "חמש היבשות" (De Vijf Continenten, הידוע גם בשם "הסירה", Het Bootje), שנבנה ב-1901. בשנות ה-60 וה-70 שכנה בקומת הקרקע שלו גלריית אמנות חדשנית, Wide White Space Gallery; את "שער המים" (Waterpoort), שער כניסה מהנהר לעיר העתיקה ש"הוטבל" כשער ניצחון למלך הספרדי פיליפ ה-4, פורק והוזז פעמים אחדות, ורק בשנת 1936 הגיע אל המנוחה והנחלה, בגיליספלאץ (Gillisplaats). גם תחנת הכוח ההידראולית Zuiderpershuis, שננטשה עד שבסוף שנות ה-90 שוחזרה והפכה למרכז תרבות.

לצד המבנים הקלאסיים יש באזור מבני משרדים, ובשנים האחרונות עברו אליו חברות סטארט-אפ ונפתחו בו משרדי עורכי דין וספקי שירותים משפטיים משלימים. והשינויים טרם הסתיימו: האזור צפוי להפוך בשנים הקרובות למעבדה לניסויים אורבניים, בהם פרויקט "הדרום החדש" (Nieuw Zuid), פרויקט מגורים מאחורי בתי המשפט שנמצא בחיתוליו ואמור לשמש דוגמה לשכונה בת-קיימא מתחבורה, דרך אנרגיה חלופית ועד טיפול בפסולת, ופארק העסקים "בלו גייט אנטוורפ" (Blue Gate Antwerp), שמבטיח להציב סטנדרט אקולוגי חדש בעסקים.


FoMu – מוזיאון הצילום באנטוורפן. מציג תערוכות משתנות וגם תצלומים איקוניים בהיסטוריה של הצילום. צילום: לשכת התיירות של אנטוורפן

סיור מוזיאלי

המוזיאון המלכותי לאמנות (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, או בקצרה KMSKA) נמצא ברחוב ליאופולד דה ואלפלאץ (Leopold de Waelplaats), בהמשך רחוב פולק (Volkstraat). זהו מבנה מרשים שנפתח ב-1890. באוסף שלו נכללים ציוריהם של רובנס, ואן דייק, טיציאן ושלל יצירות אמנות מהמאה ה-14 עד ה-20.

אמנם המוזיאון סגור לשיפוצים עד שנת 2017 (חלק מהיצירות מוצגות במקומות אחרים), אבל הבניין הניאו-קלאסי שווה ביקור: על גגו, מעל הכניסה הראשית, מתנוססים שני פסלי ברונזה של דמויות הנוהגות כרכרה רתומה לסוסים (של הפַּסל הבלגי תומס וינקוט), תחתם ניצבים ארבעה פסלים המייצגים את האדריכלות, הציור, הפיסול והגרפיקה, ובחזית הוצבו פסלים של אוגוסט רודן. ברחבת הכניסה למוזיאון נמצא "מעיין עמוק" (Deep Fountain – יצירה של הפסלת הספרדייה כריסטינה איגלסיאס, ולימינה ספסל מתכת עגול שעיצבה מעצבת האופנה הבלגית אן דמולמייסטר.

אם תמשיכו ישר על אותו רחוב ליאופולד – תמצאו בקצה הרחוב הפתעה: ארמון המשפט החדש של אנטוורפן (Antwerpse Justitiepaleis), בתכנונו של ריצ'רד רוג'רס, שבעבודותיו נמנים בין השאר מרכז פומפידו בפריז, כיפת המילניום ובניין לוידס בלונדון והטרמינל החדש בשדה התעופה באראחאס במדריד. המבנה האולטרה-מודרני, שהושק ב-2006, משתרע על פני 77,000 מטרים רבועים, שעליהם שכנה בעבר תחנת "דרום" (Zuidstation).

לפני הכניסה נמצאת רחבה מרוצפת שפזורים בה פסלים ובמרכזה גרם מדרגות עץ אוורירי שמשני צדיו נטועים עצים דקיקים. צורתו של הבניין, השוכן כמה מאות מטרים מהנהר, שואבת השראה מספינות המפרשים המהירות שהפליגו בנהר סכלדה (Schelde) במאה ה-19. הוא בנוי משש זרועות מחופות זכוכית, שבכל אחת מהן ארבע קומות, ומעליהן מתנוססים שישה גגות פרבוליים גדולים. בלובי רחב הידיים פזורים דגמים אדריכליים ופסלים שונים. החלל הפנימי, עם תקרת קורות המתכת וחלונות הזכוכית הארוכים, מואר בתאורה טבעית וכולל שני גרמי מדרגות שווים בצורתם לאלה החיצוניים, המוליכים את המבקרים אל אולמות המשפט.
כתובת: Bolivarplaats 5

כמה דקות הליכה משם, מעבר לרחוב אמריקאליי (Amerikalei) – הכביש הרב-מסלולי שלכאורה (היא נמשכת גם מעבר לו, אבל יש לה שם אופי קצת אחר) תוחם את השכונה ממזרח – נמצא Monty Kultuurfaktorij, מרכז תרבות רב-תחומי המוקדש להפקות עצמאיות של תיאטרון, מחול, וידיאו ופרפורמנס מהסוג שלא מוצאים באולמות המיינסטרים. במקום פועל גם קפה-בר שאפשר ליהנות בו מהאווירה.
כתובת: Montignystraat 3

בדרך מ-KMSKA לבית המשפט עוברים בכיכר למברמונט (Lambermontplaats) היפהפיה, שבמרכזה מזרקה ופסלים ירקרקים. פחות מ-300 מטרים מערבה מהכיכר נמצאים שני מוזיאונים מרתקים: FoMu – מוזיאון צילום המציג תערוכות משתנות, ובו אוסף קבוע של מצלמות ואביזרים היסטוריים, תצלומי דאגרוטיפ אותנטיים וכמה מהצילומים האיקוניים בהיסטוריה של הצילום, של מאן ריי, אנרי קרטיה-ברסון, ארווינג פן ואחרים.

הליכה של דקות ספורות לכיוון צפון תיקח אתכם למוזיאון לאמנות עכשווית (Museum van Hedendaagse Kunst), שעל חזיתו המעוגלת משורטט קיצור שמו – M HKA – באותיות ענק. המוזיאון, מהחשובים בבלגיה, מציע תערוכות, מיצגים, וידאו-ארט וכן סדנאות ופעילויות מיוחדות. בהתאם למסורת המקומית המוזיאון (כמו FoMu, השוכן במה שהיה בעבר מחסן סחורות), נבנה במבנה ששימש אסם מאז 1926. האדריכל המקומי שהיה אחראי על השימור שילב במבנה החדש את חזית האר-דקו, עמודי התמיכה הפנימיים והתקרה המשופעת המקוריים.
מוזיאון הצילום
כתובת: Waalsekaai 47

מוזיאון לאמנות עכשווית

כתובת: Leuvenstraat 32


המוזיאון המלכותי לאמנות (KMSKA). צילום: לשכת התיירות של אנטוורפן

סיור ברים

אבל הרובע הדרומי מציע, כמו שהזכרנו בתחילה, לא רק מוסדות תרבות, אלא גם סתם אפשרויות לנהנתנות ולבטלה החיוניות כל כך בחופשה. בכל קרן רחוב אפשר למצוא מגוון ברים, בתי קפה ומסעדות מז'אנרים שונים. הנה כמה מומלצים:

חובבי מוזיקה שעדיין מאמינים בתקליטים ייהנו להעביר כמה שעות ב-Coffee &Vinyl (הנמצא כאמור ב-Volkstraat), בית קפה ובו גם חנות תקליטים וגלריה. בעל בית הקפה הוא אספן תקליטים ותיק. יש כאן שתייה ומיני מאפה וגם תערוכות אמנות משתנות, אבל ייחודו של המקום באוסף התקליטים והתקליטורים הרחב והמגוון שלו. המקום פתוח רק עד שעות אחר הצהריים.
כתובת: Volkstraat 45

כ-200 מטרים צפונית-מזרחית לבית הקפה שוכנת מסעדת פיסקבאר (Fiskebar), מסעדה סקנדינבית-צרפתית המתמחה במאכלי ים. מסעדת אויסטרסבאר (Ostersbar) הצמודה לה מציעה תפריט דומה באווירה מעט רגועה יותר, ופועלת רק בערבים.
כתובת: Marnixplaats 11

מעבר לכביש, על אותה כיכר, ימצאו אוהבי האוכל האסייתי את מבוקשם. לוסי צ'אנג (Lucy Chang), רשת בלגית המשלבת בהצלחה בין מעדניה למסעדה אסייתית, מגישה מנות וייטנאמיות, תאילנדיות, מלזיות וסיניות.
כתובת: Marnixplaats 16-17

מקומות היפסטריים פחות ומסורתיים יותר (אם גם לא זולים) אפשר למצוא לאורך רחוב ואלסקאאי. שניים מומלצים הם הבר-מסעדה Nick's Cafe, שמציע תפריט יומי משתנה במקום מעוצב באווירה רוחנית בנוסח הסופר ארנסט המינגווי, ומסעדת D'offis המהודרת, המגישה מנות אירופיות, ואפילו בחורף יש שמנצלים את המרפסת הרחבה שלה להתקבצות חברתית. שיטוט קצר ברחובות השכונה יגלה עוד שלל מקומות בעלי אופי שונה למדי זה מזה, דוגמת בר ההופעות השכונתי De Nieuwe Linde החביב על אמנים וסופרים
כתובת: Pacificatiestraat 49

בר-מסעדה Nick's Cafe
כתובת: Waalsekaai 18

מסעדת D'offis
כתובת: Waalsekaai 28


על חזית בניין המוזיאון לאמנות עכשווית משורטט קיצור שמו – MHKA – באותיות ענק. צילום: לשכת התיירות של אנטוורפן

5 המלצות למבקרים בעיר

לינה
בביקורנו בעיר התגוררנו במלון Soul Suites, מלון דירות, המציע דירות סטודיו בגדלים שונים (40 או 70 מטר רבוע), הממוקמות משני צדי הכיכר הנעימה מרניקספלאץ (Marnixplaats). המלון מעוצב בתבונה, משרה אווירה נעימה ומצויד בכל מה שדרוש לאדם (מטוש מקלחת ברדיוס מכובד, דרך סלון מעוצב ועד למטבח מאובזר), ונמצא במיקום מצוין. הכיכר הנשקפת מהחלונות מלאת חיים כמעט בכל שעה, המלון נמצא במרחק הליכה לכל אטרקציה שמזמן רובע הדרום, לרבות הנהר, ויש מכאן גם גישה נוחה לתחבורה ציבורית שתיקח אתכם לכל נקודה בעיר.
כתובת: Marnixplaats 14
לאתר

תחבורה
התחבורה הציבורית באנטוורפן מפותחת ונוחה למדי, כך שגם אם תתאכסנו במלון או בדירה במרכז העיר, קל להגיע לרובע הדרומי באמצעות חשמלית (קו 4, 8 ו-12 ויש אליו גם כמה אוטובוסים. התחנה המרכזית המרשימה של אנטוורפן נמצאת במרחק חצי שעה הליכה, או 10 דקות נסיעה בחשמלית מספר 24 או 12. Groenplaats, הכיכר המרכזית, שבה שוכנת הקתדרלה הגדולה (Onze-Lieve-Vrouwekathedraal), נמצאת במרחק רבע שעה הליכה ונגישה בקו האוטובוס 22 או 181.

בית קפה
אחד המקומות הפופולריים ברובע הוא ויטרין (Vitrin), בית קפה שכונתי באווירה מעודכנת-אך-לא-מחייבת, שמתאים לארוחת בוקר קלה, קפה של אמצע היום או אפריטיף מוקדם לפתיחת הערב. המקום מתפקד גם על תקן של בר, והוא נראה כמו בית שני לתושבי האזור – מעצבים, יזמים ואמנים – שפוקדים אותו באדיקות, אם לפגישות עבודה כשהם מלווים במקים כסופים ואם במסגרת בילוי של ערב, כאשר בית הקפה משנה את פניו, נמלא המולה, והכניסה אליו נחסמת בחבורות המעשנים בחוץ.
כתובת: Marnixplaats 14
לאתר

טיול
הדרך המומלצת להוריד את האוכל או להתאושש מהשתייה היא לצעוד לאורך הנהר סכלדה (Schelde בהולנדית, או אסקו, Escaut בצרפתית), שאורכו 350 קילומטר והוא תוחם את העיר ממערב. מי שסבור (כמונו) שכל עיר רצינית חייבת נהר, ייהנה להביט בנחש המים האפור-ירוק המתפתל בשלווה וטומן בחובו הבטחה להרפתקאות חוצות גבולות. הסכלדה זורם מצרפת, דרך בלגיה, ונשפך אל הים הצפוני בדרום-מזרח הולנד. מקור שמו במילה האנגלית העתיקה sceald שמשמעה רדוד בשפות הגרמניות, אולם הוא מגיע לעומק של עשרה מטר ועם זאת נמל אנטוורפן היושב עליו היה לנמל השני בגודלו באירופה. הנמל היה יעד להפגזות חיל האוויר הגרמני במלחמת העולם השנייה. הניסיון להחריב את הנמל כשל, אבל העיר עצמה, והרובע הדרומי במיוחד, נפגעה קשות ונדרשה לשיקום יסודי בתום המלחמה.

מוזיאון
אנטוורפן היא בין השאר בירת אופנה עולמית, ושוכנת בה האקדמיה המלכותית לאמנויות, Royal Academy of Fine Arts, אחת האקדמיות החשובות ביותר באירופה בתחום האופנה. מי שמבקש להצפין למרכז ההיסטורי של העיר ימצא שם את מומו (MoMu), מוזיאון האופנה המונומנטלי. ואם כבר נמצאים בסביבה כדאי לראות גם את "אנטוורפן סנטראל" (Antwerpen Centraal), התחנה המרכזית המעוררת התפעלות, ואת גורד השחקים הנחשב לראשון באירופה, מגדל KBC (לשעבר Boerentoren), שגובהו 97 מטר והוא בנוי בסגנון אר-דקו.
לאתר