בעקבות גאודי: הכנסייה הבלתי גמורה

כנסיית קולוניה גואל. גם כאן המוטיבים הגאודיים בולטים מאוד | צלם: מיכה שגב
כנסיית קולוניה גואל. גם כאן המוטיבים הגאודיים בולטים מאוד | צלם: מיכה שגב

אחת הפנינים הפחות מוכרות של האדריכל אנטוניו גאודי היא כנסיית קולוניה גואל והפרבר הייחודי בעל אותו שם הנמצא דרומית מערבית לעיר ברצלונה. הצטרפו למסע מסקרן בין צורות, חומרים וצבעים

88 שיתופים | 132 צפיות

בכל ביקור בברצלונה אני נוהגת להתחקות אחר עבודותיו של האדריכל אנטוניו גאודי, ובכל פעם אני נהנית לגלות יצירה שלא הכרתי. אחת מהעבודות של גאודי שתמיד סיקרנו אותי היא כנסיית קולוניה גואל (Cripta de la Colònia Güell), אבל עד שביקרתי במקום לא ידעתי מה מסתתר מאחורי שמה.

 

בשנים האחרונות, כשהחלו למפות את עבודות המודרניסטה של ברצלונה (הגרסה הקטלאנית של האר-נובו הצרפתי) בפרויקט המכונה "מסלול המודרניסטה" (Ruta del Modernisme), גיליתי יותר פרטים על היצירה האדריכלית ועל סיפורה. תנועת המודרניסטה (או "מודרניזם קטלאני") החלה להתפתח בברצלונה בסוף המאה ה-19, ובעקבות התערוכה העולמית של העיר בשנת 1888 קיבלה התנועה דחיפה רצינית ופרסום רב שהפכו את ברצלונה לעיר מודרנית נחשבת ומובילה.

ממפעל טקסטיל לשכונה

אחד מעשירי העיר, התעשיין אאוזבי גואל, שהיה גם פטרונו של אנטוניו גאודי, יסד בשנת 1890 לצד העיירה סנטה קולומה דה סרוויו (Santa Coloma de Cervelló), שבקרבת ברצלונה, מעין פרבר-שכונה לעובדי מפעל הטקסטיל שלו. הרעיון שהסתתר מאחורי בניית הפרבר היה העברת מרכז הייצור ממרכז העיר אל מחוצה לה, כדי לנצל את מקורות המים שבמקום להפקת אנרגיה וגם כדי להתרחק ממאבקי איגודי העובדים שמהם סבל גואל רבות כתעשיין. בתחילה הקים גואל את המפעל, ואחר כך התפנה לבניית השכונה והמבנים הציבוריים. על בניית המבנים האלה הופקד משרד האדריכלים של אנטוניו גאודי, ועד היום לא ידוע בדיוק מה מהם תכנן גאודי עצמו ומה תכננו שותפיו.

הפרבר שהוקם כלל בתי מגורים, כיכרות, בית ספר, מרפאה, בית מרקחת, ספרייה ומרכז תרבות, והמכלול כולו תפקד ככפר קטן. עם פרוץ מלחמת האזרחים בספרד ב-1936 הפך המפעל של גואל לקולקטיב תחת ניהולם של העובדים. עם תום המלחמה הוא הושב למשפחת גואל, וזו מכרה את המפעל ב-1945 למשפחת ברטראנד אי סרה.

פעילות הטקסטיל נמשכה במפעל עד 1973, כאשר הוא נסגר בעקבות משבר בענף. המפעל נמכר בחלקים למפעלים שונים, והבתים בקולוניה נמכרו ליושבים בהם. קולוניה גואל כולה הוכרזה ב-1990 רכוש בעל עניין תרבותי והיסטורי. שוטטנו בין הבתים והכיכרות, נחשפנו ליופיים של בתי המודרניסטה, עד שהגענו לכנסייה – גולת הכותרת של הביקור.

 

 

דיאלוג בין צורות, חומרים וצבעים

ב-1898, כאשר הכנסייה במקום היתה צרה מלהכיל את כל אנשי הקהילה, הזמין גואל את אנטוניו גאודי לתכנן כנסייה חדשה. מיקומה נקבע בתוך חורש אורנים, והאדריכל ביקש לשלבה בסביבה מבחינת חומרי הבנייה והמראה הכללי. כעבור עשר שנים, בשנת 1908, הונחה אבן הפינה לפרויקט הכנסייה, אבל בשנת 1914 הודיעה משפחת גואל על הפסקת מימונו של הפרויקט, ועד היום הוא לא הושלם.

המבנה כולו הוא מעין דיאלוג בין צורות, חומרים וצבעים. בדומה לכנסייה אחרת לא גמורה בעיצובו של גאודי – סגרדה פמיליה (Sagrada Família) בברצלונה – גם כאן המוטיבים הגאודיים בולטים מאוד: צורות אורגניות בעלות מראה של זרימה, קשתות, ויטראז'ים, פסיפסים משברי קרמיקה צבעונית, ברזל וזכוכית. פנים הכנסייה בנוי מארבעה חללים אורכיים שמופרדים בעמודי בזלת מרכזיים, אגן טבילה בצורת קונכיית ענק וחלונות עם ראשי תיבות של הצלוב.

בילינו בכנסייה זמן רב, ובכל מקום גילינו הפתעה חדשה. התפעלנו מאופייה המיוחד והמלא דמיון, המשקף מאוד את סגנונו של גאודי, כמו למשל ספסלי הישיבה הא-סימטריים הבנויים מעץ בשילוב ברזל. בשנת 1999 החלו בשיפוץ האתר והושלמה בנייתו של מרתף הכנסייה (הקריפטה). ב-2005 הכריזה אונסק"ו על הכנסייה כאתר מורשת עולמית.


בשנת 2005 הכריזה אונסק"ו על הכנסייה כאתר מורשת עולמית. צילום: מיכה שגב

מידע מעשי

Cripta de la Colònia Güell
איפה: Carrer Claudi Güell, 6, 08690 Santa Coloma de Cervelló, Barcelona, Spain
הגעה: ברכבת העירונית FGC, מפלאסה דה אספניה (Plaça d'Espanya) בברצלונה, בין השעות 21:00-8:30. רכבת יוצאת כל רבע שעה והנסיעה אורכת 22 דקות. במכונית: כביש BV-2002 בין Sant Boi de Llobregat ל-Santa Coloma de Cervelló
פתוח: נובמבר-אפריל – ב'-א' 15:00-10:00, מאי-אוקטובר – ב'-א' 14:00-10:00, 19:00-15:00
טלפון: 34-936305807
<strong>לאתר
סיור וירטואלי בכנסיית קולוניה גואל
שביל המודרניסטה של ברצלונה

טיפ לדרך
אם לאחר הביקור בקולוניה גואל תרצו ליהנות מעבודות מודרניסטה נוספות, תוכלו לעשות זאת בברצלונה. טיילו ברחובות העיר, עקבו אחר הפרחים המשובצים במדרכות והפנו מבט כלפי מעלה, אל העבודות הקסומות של אדריכלי זרם המודרניסטה שמפארות את העיר. בעיקר אל תוותרו על פלאו דה לה מוזיקה קטלנה (Palau de la Música Catalana), ארמון המוזיקה של קטלוניה הממוקם ברובע לה ריוורה (La Ribera), ליד שדרת לה רמבלה (La Rambla), ואין דומה לו בעולם. בשנת 1971 העניקה ממשלת ספרד למבנה הגדרה של אתר לאומי, וב-1997 הכריז עליו ארגון אונסק"ו כאתר מורשת עולמית. מומלץ לבקר כאן בשעות היום, ובערב לבוא לקונצרט. לא חשוב מה נושא הקונצרט ומי מנגן, כל מוזיקה תהיה ערבה לאוזן בשל היופי שהעיניים אינן שבעות מלראותו.
לאתר

דבורה רוטברט – מרצה לספרות ולתרבויות עולם, מטיילת מושבעת, משוטטת בעולם בעקבות ספרים