גליל לכל גיל

סנפלינג בצוק מנרה. צילום: איל הצפון
סנפלינג בצוק מנרה. צילום: איל הצפון

טעימה מהגליל בעונת הסתיו היא מהמשביעות שיש, כי היא מספקת חוויה שלמה לכל המשפחה בתנאים משופרים ונוחים. הצעה לטיול המשלב אתגר, טבע, היסטוריה ושלווה

88 שיתופים | 132 צפיות

טיולים בהתאמה אישית אינם דבר חדש, אבל לחובבי הגליל הכול פתוח, ובזכות הגמישות וההיצע הנרחב של חבל הארץ הזה כל מטייל יכול למצוא בו את עצמו, את העדפותיו, את אהבותיו ואת חלומותיו. אפשר לנסות אקשן או שלווה ורוגע, ספורט או אמנות, טיולים למיטיבי לכת או למיטיבי לסת – רק תבחרו.

רוחות של סתיו מביאות עמן בשורות משובבות לגוף ולנפש. הטמפרטורות הנעימות, שעושות חסד עם כל תאי הגוף, והנוף, שמשתנה כמו האווירה, מחיים את הנפש ומעוררים אותה. מבחינתי טעימה מהגליל בעונה זו היא מהמשביעות שיש, כי היא מספקת חוויה שלמה לכל המשפחה בתנאים משופרים ונוחים.

סוכה בעננים בצוק מנרה

את המסע הצפוני נתחיל בצוק מנרה, שערי גן העדן הגליליים שמספקים כאן אתגר לכל גיל ומבט על האזור שהצהיב בקיץ וכבר מחכה לגשמים. ממרומי הצוק, התצפית ממערב לעמק החולה מרהיבה ויפה כל השנה. שדות החקלאות נפרשים כמו פאזל, גדות הנחלים שופעות צמחייה ושמורת החולה והאגמון מוסיפים כתם כחלחל שמתכתב עם תכלת השמים ומשלים את גוני הכבול הכהים. אתר הצוק אינו חדש, אבל הוא מתחדש ומתעדכן כל הזמן, ולאחרונה נעשו בו שני מהלכים מעוררי סקרנות. באביב האחרון הושק כאן כלי חדש בשם "מדד האתגר" (הסבר בהמשך), ועם פרוץ החגים יש אופציה ללינה עם פעילויות לכל כיס בשיתוף קיבוץ מנרה.

הצוק פונה לקהל רחב וכך גם מנעד האטרקציות והפעילויות. כשהגעתי עם מתבגרים, חששתי שיאבדו עניין אך התבדיתי. מדד האתגר מחלק את האטרקציות לשלושה שלבים: קל (Adventure) – מסומן בצהוב; בינוני (Challenge) – מסומן בכתום; וגבוה (Extreme) – מסומן באדום (צבעי אזהרה בטבע – ראו הוזהרתם…). כך יכולה כל משפחה להתאים את הפעילות לגיל, להעדפות ולאומץ. ברמה הקלה למשל נכנסו הסדנאות וההפעלות, מסלולי הטיול והסיור הממונע ברכבת הצוק. דרגת הביניים כוללת את הנסיעה ברכבל הארוך בישראל וטרמפולינת בנג'י-דום מדליקה, והאתגר הגדול מכולם – רמת האקסטרים, שכוללת פעילויות שמעלות את האדרנלין בדם כגון מגלשת הרים, אומגה וסנפלינג.

כשנדרשנו לבחור פעילויות הלכנו על "Medium-well" – בינוני-פלוס. התחלנו בטרמפולינה ואחרי שנרתמנו התחלנו לקפץ בלי הכרה. ברגע אחד הפכנו לחבורת ילדים פוחזת. זינקנו לגובה של כמעט תשעה מטרים, התהפכנו באוויר לפנים ולאחור והרגשנו בשמים. בתחנה הבאה נדרשנו רק לשבת במגלשות ההרים, וכך התגלגלנו במורד, גם מצחוק. המהירות עלולה להבהיל, אבל השליטה בידיכם אז אפשר לבלום. לא ויתרנו גם על עלייה ברכבל ועל צפייה בעמק השלֵו ממרומי המצוק.

בסוכות מתוכננות פעילויות חג כמו הכנת קישוטי אקסטרים (מחבלים, מחוטי חשמל, מבמבוק ועוד) וקישוטים אקולוגיים שיעטרו סוכת מגה-אקסטרים אקולוגית ביער המצוק. כדי להגיע לסוכה, בגובה של 900 מטר, ייאלצו הבאים לעבור מסלול מבוכים ייחודי, אבל בסוף גם יטביעו חותמם על הקירות בציור גרפיטי ואפילו יקבלו על כך תעודה. ואולם, החידוש המרענן הוא הקונספט "הכול כלול באקסטרים". משפחה שתתארח בלודג' הכפרי של קיבוץ מנרה תזכה בכרטיס כניסה חופשי לאתר הצוק ולשלל הפעילויות.

צוק מנרה: 04-6905830

אנדרטה מרגשת וחורבה מפתיעה

מי שמעדיף לינה מהסוג הספרטני המגבש, ימצא אותה בגן הלאומי חורשת טל ויקבל על הדרך גם בילוי צונן (ראו המלצה נפרדת), אבל סמוך לגן יש שני אתרים שכדאי לפקוד. מול קיבוץ דפנה (על כביש 99 לכיוון צפון) נמצאת אנדרטה מרגשת בעוצמתה לזכר חללי אסון המסוקים, שהתרסקו במושב שאר ישוב בשנת 1997. האנדרטה מעוצבת כמסוק וכוללת 73 סלעים, כמספר הנספים. הסלעים מסודרים סביב מזרקת מים שקטה, שבתוכה חרותים שמות ההרוגים. למרות הזיכרון הכואב, הפך המקום לאתר עלייה לרגל ומטיילים רבים מגיעים לשם כדי לחוש אמפתיה למשפחות החללים.

האתר השני דורש קצת מאמץ, אבל הוא מצדיק כל אגל זיעה שתגירו. כשיוצאים מהגן ונוסעים מזרחה (כביש 918), מגיעים תוך דקותיים לגשר החולף מעל הבניאס. אחרי הגשר יש פנייה שמאלה לשביל עפר עם השלט "נבי יהודה". נכנסים לשביל (מתאים לכל רכב), נוסעים בו עד למתחם הקבר המקודש לדרוזים ופונים ימינה. עוברים חווה לגידול שבעת המינים ואחריה פונה שביל עפר נוסף שמאלה. מכאן יכולים כלי רכב פרטיים להמשיך עוד מעט בנסיעה ולאחר מכן לחנות בצד הדרך ולהמשיך ברגל 10-5 דקות. בעלי רכבי שטח יוכלו להמשיך בשביל עד לחניה ליד שער ברזל, שבו פשפש לכניסה רגלית, ולצעוד בשביל שמטפס לחורבת עומרית.

החורבה היא פלא מרהיב ומרתק. היא התגלתה במקרה במהלך מלחמת ששת הימים, אבל דבר לא נעשה עקב הגילוי. רק בשנת 1999 החלו לחפור כאן, בעקבות כתבי יוספוס פלביוס שתיעד מקדש שבנה הורדוס לאוגוסטוס קיסר. המיקום, אליבא דפלביוס, הוא "מהעמק לדמשק", והתל הקטן שעליו נמצאת החורבה עומד בדרישה וכך גם הממצאים. הורדוס בנה כאן מקדש ושרידיו המפוארים פזורים בשטח. רבים מהשרידים במצב סביר יחסית, שכן הם היו מכוסים במשך אלפיים שנה! אל המקדש הוביל גרם מדרגות שעדיין ניצב בשטח, אם כי לא בשלמותו. מעליו יש עמודים וכותרות קורינתיות עצומות בגודלן ומפורטות להפליא. החורבה מלאה בפריטים ארכיטקטוניים, ולפי החוקרים הייתה מקום התיישבות לפני הרומים – בתקופה ההלניסטית, ואחריהם – בתקופה הביזנטית, ועל כך מעיד צלב המופיע על אחת מאבני הבזלת. הבנייה במקום מעורבת בשחור – אבני בזלת מקומיות, ובלבן – אבן גיר שנחצבה מאזור הבניאס והובאה למקום. בכלל, מדובר באתר קטן אבל עשיר. יש בו אבנים דמויות שיש ועדות למערכת מים מתקדמת, וכל אלה הם תוצאת חפירה של כחמישית מהשטח, כך שרבים מרזי המקום עוד קבורים באדמה. מול הנוף שמעברו המזרחי של עמק החולה, אפשר לסיים יום טיול מלא וגדוש.

חניון קראוונים בחורשת טל. צילום באדיבות משרד התיירות
חניון קראוונים בחורשת טל. צילום באדיבות משרד התיירות

חדש בחורשת טל

חורשת טל היא בחלקה היא גן לאומי יפהפה, ובחלקה שמורת טבע נדירה של מאות עצי אלון תבור עתיקים – יש האומרים בני מאתיים שנה ויותר. העצים המרהיבים הם שריד ליער אלונים שעמד כאן בעבר ונגדע ביד אדם, והם השתמרו כנראה בשל קדושת המקום. בלב החורשה בריכת שחייה גדולה הניזונה ממי נחל הדן (הקרים להחריד) ומוקפת מדשאות רחבות ידיים, שולחנות וספסלים לפיקניק והרבה מקום לשעשועים. אפשר לבלות כאן יום שלם בטיול בין העצים ותעלות המים הקטנות, בפיקניק הגון וברחצה מקפיאה, אבל כיפית, ואפשר גם ללון בחניון הלילה של הגן. בחופשות ובסופי שבוע אפשר לנטות בו אוהל, אבל יש במקום גם בונגלוסים ספרטניים שכוללים כמה מיטות וכן אזור מלתחות מסודר עם שירותים ומקלחות. לאחרונה נוסף חידוש אטרקטיבי – חניון קרוואנים. רשות הטבע והגנים בשיתוף משרד התיירות חנכה במקום חניון מוסדר לכעשרה קרוואנים שייתן מענה לטרנד החדש בארץ. לכל קרוואן יש מתחם המופרד במחיצה עם חניה, חיבור למים ולחשמל, חלקת דשא פרטית ופרגולה עם שולחן וספסלים. המראה ציורי מאוד, והקיץ האחרון משך לכאן גם קרוואנים שהוסיפו למקום ניחוח אירופי.

חורשת טל: 04-6942360