אצא לי השוקה

השווקים באפריקה מאפשרים להכיר את התרבות המקומית. הנה כמה מהם

88 שיתופים | 132 צפיות

למדתי שמשחק העמידה על המקח יכול להיות ידידותי ונעים, ואחרי שסוגרים עסקה נפרדים מהסוחר בלחיצת יד חמה

אני לא חובבת קניות מושבעת. אני גרועה בעמידה על המקח, והדוחק בשווקים גורם לי לחוסר נוחות. כל זה השתנה לאחר שביקרתי בשווקים באפריקה. בין שמדובר בשוק תיירותי של אמנים המוכרים פסלים, מסכות ותכשיטים, או בשוק המרכזי של עיר גדולה, שאליו מגיעים המקומיים ואפשר לקנות בו הכל, חוויית הביקור בשוק האפריקאי מזמנת מפגש בלתי אמצעי עם הצבעים, הריחות והקולות של התרבות המקומית.

הקנייה בשווקים באפריקה היתה בשבילי חוויה מתקנת. למדתי שמשחק העמידה על המקח יכול להיות ידידותי ונעים, ואחרי שסוגרים עסקה נפרדים מהסוחר בלחיצת יד חמה.

לכל שוק אופי משלו, וכל שוק השאיר בי רושם שונה. שוק האמנים בארושה שבטנזניה היה המפגש הראשון שלי עם שוק אפריקאי, ובו למדתי להתגבר על הפוביה שהיתה לי משווקים. השוק המרכזי באדיס אבבה, המרקטו, היה סחרחרה של צליל, ריח וצבע, ובשוק המרכזי בלוסקה, בירתה של זמביה, למדתי שלפעמים כדאי לתת למישהו אחר להוביל.

שוק האמנים, ארושה, טנזניה

מי לא רוצה לחזור מאפריקה עם מזכרות ועם מתנות מיוחדות לחברים ולבני המשפחה? מי לא רוצה להציב בביתו מסכות אקזוטיות או לענוד תכשיטים מיוחדים? אזור שוק האמנים בארושה (Arusha) שבצפון-מזרח טנזניה הוא מקום מצוין לקניית מזכרות. ארושה היא בירת הספארי של טנזניה, ומדי שנה מגיעים אליה מאות אלפי תיירים. לכן אין פלא שהתפתח כאן אזור שלם של דוכנים וחנויות עם חפצי אמנות ומזכרות שמגיעות מכל רחבי המדינה וגם מקניה וממדינות אפריקאיות אחרות.

אפשר למצוא כאן פסלי עץ בכל הגדלים, תמונות וציורים, כלי נגינה, תכשיטי חרוזים של בני שבט המסאי ומוסיקה מקומית. המחירים כאן מגוונים ונתונים למיקוח. המפגש הראשון שלי עם שוק אפריקאי התרחש כאן, והיה בהתחלה מעט מאיים. הדרך להתגבר על החשש ולהרגיש יותר בנוח היתה לעשות סיבוב ראשון בשוק בלי לקנות דבר. רק להסתובב, להסתכל, לקבל תחושה ולדבר עם אנשים. כך נעשה השוק ידידותי הרבה יותר, ובסיבוב השני כבר רכשתי בהצלחה כמה תכשיטים מסאיים ופסלון עץ יפה, מתנה לאמא.

הגעה: מישראל אפשר לטוס עם אתיופיאן איירליינס דרך אדיס אבבה לשדה התעופה הבינלאומי קילימנג'רו (Kilimanjaro). ארושה מרוחקת כ-48 קילומטר משדה התעופה.

מיקום השוק: אזור שוק האמנים נמצא בצד המזרחי של מרכז העיר, בין הרחובות Goliondoi ו-Boma, ועיקרו נפרש לאורך רחוב Joel Maeda.

פתוח: מדי יום. הרבה חנויות ודוכנים סגורים בימי ראשון.



סלסילות, קופסאות וגם שולחנות קלועים מעשה אמן [צילום:fliker, Beverly Simmons]

סלסילות, קופסאות וגם שולחנות קלועים מעשה אמן [צילום:fliker, Beverly Simmons]

מרקטו, אדיס אבבה, אתיופיה

המרקטו (Mercato) באדיס אבבה הוא השוק הפתוח הגדול ביותר באפריקה. אפשר לקנות בו הכל – מבני בקר ועד מחשבים – והביקור בו מרתק במיוחד. כשאתם באים להסתובב במרקטו, כדאי שתשאו עליכם כמה שפחות מטען. אל תסתובבו כאן עם תיקים, מצלמות וארנקים גדולים. הכניסו כמה שטרות לכיס פנימי, למקרה שתרצו לקנות משהו, וצאו לשוק כשאתם חופשיים מדאגות. כך אפשר להפנות את כל תשומת הלב לשוק הנפלא הזה.

הדרך להתגבר על החשש ולהרגיש יותר בנוח היתה לעשות סיבוב ראשון בשוק בלי לקנות דבר

השוק העצום מחולק לאזורים: באזור מוכרי הכותנה אפשר לקנות בגדים או צעיפים אתיופיים יפהפיים; באזור התבלינים אפשר להריח ולפעמים גם לטעום תבלינים או תערובות תה; באזור המתכות נשמעים כל הזמן ברקע קולות הפטישים המכים על המתכת, ובאזור מוכרי הקש יש סלסילות, קופסאות וגם שולחנות קלועים מעשה אמן. כדאי להסתובב פה בלי לחץ של זמן, לספוג את האווירה המיוחדת ולשוחח עם הסוחרים. כשאין מצלמה ביד, המשימה פשוטה.

הגעה: חברת התעופה האתיופית מפעילה טיסות ישירות מהארץ לאדיס אבבה.

מיקום השוק: המרקטו נמצא ממערב למרכז העיר.



זו אפריקה במיטבה [צילום:fliker, Akos Moskovits]

זו אפריקה במיטבה [צילום:fliker, Akos Moskovits]

השוק של לוסקה, זמביה

אין הרבה תיירים מערביים בלוסקה (Lusaka), בירת זמביה, וכשמסתובבים בשוק אי אפשר שלא לבלוט בשטח. הגענו לשוק שבמרכז העיר בשעות הבוקר המאוחרות ויצאנו לסיבוב קצר, סיור אחרון לפני החזרה לארץ. השוק כאן פרוש לאורך רחוב אחד ראשי וכמה רחובות קטנים שיוצאים ממנו. כמה דקות אחרי שהתחלנו ללכת, הצטרף אלינו בחור מקומי שקיבל עליו את המשימה ללוות אותנו בסיורנו בשוק. בהתחלה ניסינו לרמוז לו שאנחנו לא מעוניינות במדריך, אבל הוא לא ויתר, ומהר מאוד גילינו כמה טוב שהוא מסתובב איתנו. הוא ידע אנגלית ושימש לנו מתורגמן, שומר ראש ובמאי צילומים.

בשוק של לוסקה אפשר לקנות הכל מכל וכל: אוכל, בגדים, נעליים, כלי בישול, תבלינים, בדים, פתיליות, פחם ועוד ועוד. גילינו להפתעתנו שאפשר לקנות כאן בגדי מותגים של גאפ, בננה ריפבליק ודומיהם במחירים מצחיקים, ואכן כמה מאיתנו רכשו להן שמלות יפות. אני הסתפקתי בתירס מבושל על גחלים שהיה טעים ביותר. ההמולה, הצבעים, הריחות והאנשים שנתקלתי בהם בשווקים – זו אפריקה במיטבה.

הגעה: אין טיסה ישירה מישראל לזמביה. אפשר להגיע ללוסקה בטיסה דרך אתיופיה.

מיקום: שוק מרכז העיר נמצא בסביבת הרחובות: Chachacha Road, Cairo Road Arena.

 

מתוך: מגזין מסע אחר

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה