מלח הארץ

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

מאחורי דלת עץ בעומק של 210 מטר מתחת לאדמה, מסתתרת הפתעה - ברוכים הבאים למכרה המלח הגדול ביותר באירופה בסלאניק פראחובה שבלב רומניה

88 שיתופים | 132 צפיות

רומניה היא מדינה מרתקת, וישראלים רבים נוסעים אליה בשנים האחרונות – גם בגלל המחירים הנמוכים. אם אתם מגיעים לרומניה, אל תפסידו טיול יום קליל במכרות המלח בסלאניק פראחובה (Slanic Prahova), אתר תיירות מאוד לא שגרתי, המתאים לכל המשפחה. המכרות נמצאים מצפון לעיר פלוישטי (Ploiesti) על כביש 102, בדיוק לפני העלייה להרי הקרפטים.

שר הטבעות היה כאן?

סלאניק פראחובה ידוע כמכרה המלח הגדול ביותר באירופה, והוא משמש היום גם כאתר מרפא לאנשים עם בעיות נשימה. מגיעים למגרש חניה מרופט של מיניבוסים, קונים כרטיס במחיר 14 שקל למבוגר ושבעה שקלים לילד (ילדים מתחת לגיל 3 נכנסים חינם) ועולים על שאטל. פעם ירדו למכרה במעלית המקורית של הכורים, אך המעלית הישנה נשברה יום אחד, ונוסעיה כמעט נהרגו. מאז מגיעים למכרה במיניבוסים. השאטל נכנס למנהרה חשוכה שמעוררת קלסטרופוביה מידית, ומתחיל לרדת בסיבובים עמוק עמוק אל מתחת להר. כשאתם כבר חושבים שהסחרור הזה לא ייגמר לעולם, מגיעים לרחבה תת קרקעית, בעומק של 210 מטר מתחת לאדמה, עם דלת עץ בקצה. ההפתעה מחכה מאחורי הדלת: נכנסים לאולם אדיר החצוב כולו במלח, ויש כאן 14 אולמות כאלה. מראה השכבות הגיאולוגיות שנראות כמו ציור מופשט, מזכיר לא במעט את מכרות מוריה של הגמדים בסרט "חבורת הטבעת" בטרילוגיית שר הטבעות, אלא שכאן זה אמיתי. מהמכרה הוצאו, בשיטות שונות, כשלושה מיליון מטרים מעוקבים של מלח במשך כארבעים השנה שבהן היה פעיל.

באולמות הענק יש מיקרו אקלים עם אוויר יבש יחסית, רווי יונים של מלח וטוב לנשימה. מביאים לכאן ילדים הסובלים ממחלות של דרכי הנשימה ונותנים להם לשחק ולהוציא אנרגיה במתקני המשחקים הפזורים בחדרים. נשימה נמרצת של האוויר המלוח משפרת מאוד את מצב בריאותם. יש כאן גם פסלים, מקומות מנוחה ובית קפה קטן. אזור סלאניק פראחובה ידוע גם באתרי המרפא שלו, ואתם יכולים להתאכסן במלונות שבאזור האגמים הסמוך.

טיפ לדרך

המכרה קריר באופן תמידי בגלל עומקו (כ־12 או 13 מעלות צלזיוס). אני ביקרתי שם באוגוסט, כשבחוץ היו 30 מעלות, אך למטה כדאי מאוד ללבוש משהו חם גם באמצע הקיץ. האתר עמוס בסופי שבוע וסגור בימי שני.