המלצה לטיול שישי: חגית אברון מתפנקת במושבי הדרום

מסעדת ארטישוק | צילום: יואב ריינשטיין
מסעדת ארטישוק | צילום: יואב ריינשטיין

המטרה: לנצל את יום שישי למקומות מפנקים. האמצעי: שכנה ספונטנית ונסיעה נגד הפקקים. חגית אברון ממלאה את הטנא בעוגות, ירקות, שמנים, כלים ובגדים ממושבים דרומיים

88 שיתופים | 132 צפיות

 

לפעמים צריך לעשות מחווה לנשמה. לצוות למסע קצר, לדהור ללא כיוון ומטרה בדרכים, לטוס בחדווה כנגד הפקקים ולעצור לאתנחתאות מרנינות במקומות מפנקים. ערכתי ניסוי. התקשרתי בערב חמישי לחמש חברות המתהדרות בתואר "ספונטנית" ושאלתי מי רוצה לקפוץ איתי לסיבוב לא שגרתי של שישי בבוקר. על המציאה קפצה אודליה, ידידה-שכנה הנכונה לכל מזימה. "קחי אותי איתך ועשי בי כרצונך", היא שחקה ואפילו לא שאלה לאן.

בוקר

40 דקות מהמרכז ומצברי האנרגיה האורבנית מושתקים להם באופן טבעי. קצב הלב מאט ונדמה שאפילו לקריין ברדיו יש קול נינוח יותר. ריכלנו אודות מנהל בית הספר החדש, קיטרנו על בעיות החנייה האופייניות ליישובנו ושמחנו בצוותא על חנות הטבע שהפציעה במחוזותינו. את טיפת הקפאין המשובחת של הבוקר לגמנו ביישוב ערוגות שבפאתי קריית מלאכי. זהו יישוב קטן ששמו הולך לפניו בזכות קונדיטוריית קרמל הפותחת את שעריה אך ורק בימי שישי. אודליה התמוגגה למראה המצויץ של התגלית, ושיבחה את עצמה על שמירת קשר איתי, המכונה בפיה "זאת שיודעת". אופה הבית הוא צפי לוי, מקומי חייכן ובעל מגע של זהב בקצות אצבעותיו. התנורים של צפי מנפיקים עוגות ומאפים מפתים, ואלו מוגשים במקום לצד ארוחות בוקר נחמדות. לאחר שדגמנו כהנה וכהנה מאפי בוקר מדושנים, קפה מצוין וארוחת בוקר כמתחייב מטקס שישי בבוקר הקדוש, ביקשנו שיארזו עבורנו שלל עוגיות מקרון צבעוניות, עוגות שמרים נהדרות ועוגיות נימוחות שיעטרו את שולחן השבת שלנו.

מגע של זהב. קונדיטוריית קרמל | צילום: יח"צ
מגע של זהב. קונדיטוריית קרמל | צילום: יח"צ

צהריים

התקדמנו בציר הליקוט לכיוון המושב תלמי יחיאל שממול, שם מגדלת רוני טופולנסקי גידולי ירקות מיוחדים. עוד לפני שהמילים "אורגני" ו"ירקות משק" הילכו עלינו קסם ברוח התקופה הבריאותנית, ייסדה רוני, דור שני בחקלאות, את סככת הקסמים החובקת את כל טוב האדמה. הירקנייה של רוני מתמחה בזנים מיוחדים של ירקות גורמה מופחתי ריסוס, שמרביתם מיוצאים לחו"ל. לפני שהיפנים יחמדו את כל השלל מיהרנו ורכשנו אספרגוס זקוף, משפחה מאושרת של דלעות חייכניות , קישואי זוקיני, והחידוש העכשווי של המשק – פלפלוני פדרון – המככבים במנות הטאפאס של ברצלונה. קיבלנו מרוני הוראות תפעול (שלוש דקות על המחבת בתיבול מלח גס) והמשכנו למלא את הטנא.

זנים מיוחדים ומפתים. הירקנייה של רוני | צילום: יח"צ
זנים מיוחדים ומפתים. הירקנייה של רוני | צילום: יח"צ

 

היינו חייבות שמן זית זהוב ספוג בניחוחות אדמה. על כן סטינו מעט מהמסלול לעבר המושב שדה משה. במשק פתורה התכבדנו באציל שבשמני הזית. כזה שעבורו היה שווה בהחלט להדרים קמעה בדרך יפהפה, מקושטת בשדות חמניות צהובות שזקרו ראשן בסקרנות לעברנו. שמן הזית Black Nabili המתין לנו באלגנטיות מתבקשת בחנות המשק הקטנה של פתורה. זהו שמן המופק בכמות מוגבלת מזן נבלי, זן מקומי עתיק אך קמצן בתנובתו. את השמן מפיקים במשק פתורה בני משפחת תמיר, משפחה חקלאית ותיקה המעבדת את אדמתה באהבה מזה שלושה דורות. עוד נטלנו עמנו דבש נהדר מפרחי השדה, ממרח מפלפלים צהובים וכמה בקבוקי רטבים ומטבלים שטרם פגשנו, כמו ויניגרט אפרסקים. הוספתי לטנא גם תערובת תבלינים מצרית שנקראת דואה, שכבר ראיתי בעיני רוחי את גרגריה מנקדים את הירקות הרעננים של רוני.

שמן זית מפיקים באהבה. משק פתורה | צילום: איתאיל ציון
שמן זית מפיקים באהבה. משק פתורה | צילום: איתאיל ציון

 

את כל הטוב הזה היינו צריכות להגיש באופן ראוי, ועל כן אתגרתי את אודליה בנסיעה למושב גיאה, גם הוא מחוץ למפת הדרכים המוכרת. בחצר היא חנות החפצים והבגדים המרהיבה של אביבה שומר. אביבה, בת המושב, ניחנה ביכולת החדה להתאים בד לצבע, בגד לגוף, כלי לרהיט ותכשיט לבעליו. מיד עם כניסתה לחנות החלה אודליה למלמל: "אני חייבת כזה ל… מטבח, ארון הבגדים, השידה שליד המיטה, החצר…". בלענו הרבה פרטי "אני חייבת" בעיניים זללניות: חולצה רכה מבד משי מאיטליה, ריהוט בסגנון פרובנס מעץ טבעי, אהילים וכלים, ויטרינת תכשיטים מתפקעת מאוספים של אמנים ישראלים וגם אוסף מלבב של משקפי ראייה מעניינים. אפילו לא ניסינו לעזוב בידיים ריקות.

אי אפשר לעזוב בידיים ריקות. בחצר | צילום: גיא חמוי
אי אפשר לעזוב בידיים ריקות. בחצר | צילום: גיא חמוי

ערב

ארוחת הבוקר של קרמל נשכחה מאיתנו זה מכבר, והרעב המתפנק, האופייני לימים גדושים בטוב שכאלה, החל להזדחל בעורקינו. מעבר לזגוגית השקופה של החנות ניבטה לעברנו מסעדה בעלת מראה נוסטלגי. בני הזוג אירה קובלובה ואדיר קוגן הקימו את מסעדת ארטישוק בלב המושב, אל מול הנוף הירוק והפסטורלי שמשרה אווירת רוגע בכל הנכנסים בשעריה. לאחר סיבוב בין פינות החמד הספונות בתוככי המסעדה, התיישבנו בחצר היפה ופרקנו את השקיות הרבות מידינו. השקנו כוס צוננת של יין לבן לברך את סוף השבוע שבפתח וכרסמנו מקלות לחם שמנמנים תוך כדי טבילתם בממרח כוסברה ירקרק ובטחינה מצוינת. כמתבקש משמה של המסעדה, עשו כאן כבוד לירק הקוצני. הוא כיכב במנת פסטה לצד עגבניות עסיסיות, שמן זית זהוב של פתורה ותועפות עשבי תיבול. אכלנו גם פרוסות דקיקות ופריכות של סלק עם גבינה כחולה, תאנים וצנוברים וניגבנו בהנאה את הרוטב הלבן שכיסה בעדינות קוביות פולנטה צרובות עם פטריות.

אם לא הייתה ארוחת שבת באופק היינו ממשיכות להתענג על אוויר הכפר, אבל לעת ערב, מדושנות מכל טוב היום, הנחנו את סלינו על כתפינו ושמנו פעמינו אל עונג השבת המצפה לנו בבית.

אווירת רוגע מול הנוף. מסעדת ארטישוק | צילום: יואב ריינשטיין
אווירת רוגע מול הנוף. מסעדת ארטישוק | צילום: יואב ריינשטיין
עושים כבוד לירק קוצני. מסעדת ארטישוק | צילום: יואב ריינשטיין
עושים כבוד לירק קוצני. מסעדת ארטישוק | צילום: יואב ריינשטיין

 

לאתר הבית של חגית אברון

רשימת המקומות המלאה

קרמל מושב ערוגות – 08-8600368, 052-3657726
הירקנייה של רוני מושב תלמי יחיאל – 050-7815872
משק פתורה מושב שדה משה – 054-9852860
בחצר מושב גיאה – 08-6728861
ארטישוק מושב גיאה – 08-8501300