חגית אברון טועמת את הגליל העליון ולומדת לעוף

שלל טעמים רעננים. בצל התאנה | צילום: דרור ארצי-ג'יני
שלל טעמים רעננים. בצל התאנה | צילום: דרור ארצי-ג'יני

המטרה: להיפרד מהבכורה שעוזבת את הקן. האמצעי: יום של טעמים ואידיאולוגיה ארצישראלית בגליל העליון. חגית אברון באינטימיות הורית מהולה ביין מקומי

88 שיתופים | 132 צפיות

 

תמר, הבכורה שלי, עוזבת בקרוב את הבית. צפיתי בה אורזת את התרמיל, עוטה מבט מחוספס ורב חשיבות אידיאולוגית ומתכוננת לשנת המכינה אי שם בגליל העליון. רציתי לגנוב איתה עוד יום אחד של אינטימיות הורית רגע לפני שתימסר לידי הרשויות, וחפצתי להעניק לה עוד קורטוב של אהבה למנעמי הארץ הזאת. בחרתי ביום ירוק בגליל העליון, סמוך למקומה החדש, שם טוויתי לנו טיול שמספר את סיפורם של אנשים שהחליטו להגשים חלומות.

ארוחות טבעוניות בבית הטובל בירוק. בצל התאנה | צילום: דרור ארצי-ג'יני
ארוחות טבעוניות בבית הטובל בירוק. בצל התאנה | צילום: דרור ארצי-ג'יני

בוקר

התחלנו בבצל התאנה שבקיבוץ עמיעד. בני ואמירה כהנר, היא הבת הראשונה של היישוב אמירים, והוא איש אשכולות שפסע בעקבותיה, פותחים את ביתם הטובל בירוק לארוחות על טהרת הטבעונות. את הארוחות מבשל בני, והן גדושות בשפע של טעמים, צבעים והפתעות. הבריאות במקרה הזה היא רק בונוס. "למה ארוחה טבעונית, אימא?", לחשה תמר, "את יודעת שאני אוהבת אוכל". הסברתי במעט הסמכות ההורית שעוד נותרה בי, שהציווי שאני מעניקה לחייה החדשים הוא להתנסות לפחות פעם בחודש בחוויה קולינרית חדשה, והנה כזאת מונחת לפניה. השולחן החל להתמלא בשלל קעריות, פנכות וצלחות עם שפע של ירקות, קטניות ודגנים. ספרנו יותר מ־20 מנות שונות, הקשבנו היטב להסברים של בני, ואת השאר כבר עשה החך. שלל טעמים חדשים, רעננים ומיוחדים באו אל פינו: לחמים מטף וכוסמת, גבינת שקדים, סלט מתפצח עם רימונים, קציצות עדשים, טחינה עם ברברה (תבלין אתיופי אקזוטי) ולקינוח פירות, מרקחות ושאר מעדנים מתוקים ממה שהעניקה אימא אדמה, וללא גרם של סוכר.

ליקרים מקומיים. מפגש יקב עמיעד | צילום: יח"צ
ליקרים מקומיים. מפגש יקב עמיעד | צילום: יח"צ

 

"סימנתי וי על ארוחה טבעונית, ואפילו היה לי טעים", עלצה הגוזלית, "עכשיו צריך רק משהו לשתות", אמרה ורמזה כי כבר הגיעה לגיל שאפשר להתחיל. במפגש יקב עמיעד טעמנו קודם כל ליקר פסיפלורה מתוצרת המקום. אני עשיתי השלמת קפאין והיא עשתה סיבוב עוטה חשיבות בין שלל היינות שעל המדפים. "אני מוכנה לטעום יין מקומי", הפטירה ואני חשתי גאווה על החינוך המשובח שהענקתי לה. שחר, מבעלי המקום, סיפר על עשרות יקבי הבוטיק המפארים את אדמת הגליל ועל תוצרת מקומית של דבש, שמן, ריבות וממרחים. הצטיידנו בכמה בקבוקים והמשכנו בדרך המוריקה, כשפנינו לקיבוץ איילת השחר.

נוסטלגיה במיטבה. הסנדלרייה | צילום: דרור ארצי-ג'יני
נוסטלגיה במיטבה. הסנדלרייה | צילום: דרור ארצי-ג'יני

צהריים

בעיבורי הקיבוץ הקים מוש הראל, צעיר חדור עקרונות וסנדלרולוג מדופלם ומפולפל, את הסנדלרייה. מי שבקיא בהווי קיבוצים זוכר לבטח את הסנדלר שחילק בחגיגיות סנדלים לחברי הקיבוץ באחד במאי, שיפץ את הסוליות שנשחקו בעבודת השדה וחידש נעליים משומשות. אני, שחוויות ילדות אלה מהדהדות בלבי, התמוגגתי מן הנוסטלגיה. המבנה הוא אותו מבנה אבן שבו שכנה הסנדלרייה המקורית. ממש כאן עמלו סנדלר וסנדלרית פמיניסטית אחת, בלומה, על קולקציית ההנעלה של אנשי ההתיישבות העובדת. הגדולה לא הצליחה להבין כיצד בחור צעיר מתאהב בפריטים מהעבר, כשנעליים מזמינים היום ברשת. הצעתי לרכוש עבורה סנדלים בדיוק כמו אלה שהיו לי כשהייתי חיילת, אבל מבטה הבהיר לי שאת הנוסטלגיה אשמור לעצמי.

כל טוב השדה. חוות הגיא האורגני | צילום: דרור ארצי-ג'יני
כל טוב השדה. חוות הגיא האורגני | צילום: דרור ארצי-ג'יני

 

עד שהגענו לתחנה הבאה נאמתי על תולדות ההתיישבות, שתהיה לה קצת צידה אידיאולוגית לדרכה החדשה. סטייה לכביש צדדי ואנחנו בחוות הגיא האורגני שבמושב שדה אליעזר. גיא פרלמן, אגרונום צעיר שסבב עולם חזר לארץ, רכש משק והחליט לעבוד את אדמתו ולגדל ירקות אורגניים, והיא בתמורה גמלה לו בכל טוב השדה. אפשר לקבל מפיו הסברים וסלסילה, ולצאת אל מרחבי החווה לקטיף גבעולים עדינים של בצל ירוק ואפונה מתוקה באביב, תירס עסיסי בקיץ ועוד המון ירוקים, דלועים ושאר ממתקים של אדמה.

טעמים עונתיים מפירות האזור. גלידת בוזה | צילום: דרור ארצי-ג'יני
טעמים עונתיים מפירות האזור. גלידת בוזה | צילום: דרור ארצי-ג'יני

ערב

את הקינוח של היום ליקקנו במפעל החדש של גלידת בוזה שבקיבוץ סאסא. כאן מייצרים שלל טעמים עונתיים מפירות האזור ומקיימים סיורים וסדנאות למבקרים. הבעלים זיו אדם מסאסא ועלאא סויטאת מתרשיחא חברו יחד כדי לייצר גלידה מופתית. "איזה כיף, זה שתי דקות מהמכינה, אבוא לכאן עם החבר'ה", סיכמה הגדולה־קטנה שלי ואני הרגשתי איך לבי כבר נצבט מגעגוע.

לאתר של חגית אברון
בצל התאנה קיבוץ עמיעד, 052-6124683 (בהזמנה מראש)
מפגש יקב עמיעד בכניסה לקיבוץ עמיעד, 04-6909333
הסנדלרייה קיבוץ אילת השחר, 04-6932387
הגיא האורגני מושב שדה אליעזר, 052-5238343 (סיורים בתיאום מראש)
בוזה קיבוץ סאסא, 04-6918880 (סיורים וסדנאות בתיאום מראש)