המלך החדש של תל אביב

שלושה מבנים היסטוריים ברחוב נחמני בתל אביב עברו תהליך שימור ושחזור בן כמה שנים והפכו למלון הבוטיק המפואר דה נורמן. עיצוב המלון משמר את הפאר האדריכלי של שנות ה־20 ומשלב בו את הנוחות של המאה ה־21. החזירו עטרה ליושנה

88 שיתופים | 132 צפיות

מיקום כיכר המלך אלברט, תל אביב

בעלים קרן ההשקעות של משפחת לוריא

אדריכלות יואב מסר, פרופ' ניצה סמוק

עיצוב פנים דיוויד דאלמדה, SAGRADA, לונדון

קהל יעד תיירים ואורחים מישראל

למה התכוון המעצב "דה נורמן מחבר שלושה סגנונות אדריכליים – אקלקטי, מודרני ובאוהאוס – לכדי שילוב עוצמתי הגורם למבקר לרצות להיות חלק מהסיפור שמאחורי הבניינים ובתוך הקירות".

צילום: סיון אסקיו
צילום: סיון אסקיו

חללים

המלון נמצא בלב העיר הלבנה ומתפרש על פני שלושה מבנים: האחד הוא בית שפרן ברחוב נחמני 23 שנבנה בסגנון אקלקטי, השני הוא בניין רומנוב ברחוב נחמני 25 שנבנה בסגנון מודרני, והשלישי הוא וילה בסגנון באוהאוס שניצבת ביניהם, ונבנתה על ידי מר רומנוב. מרבית החללים הציבוריים של המלון – עמדות הקבלה, הספא ובריכת השחייה – נמצאים בבניין רומנוב, ובית שפרן מוקדש לסוויטות המגורים. במלון 50 חדרים מ־30 טיפוסים שונים, 20 מהם סוויטות. גודלם של החדרים נע בין 22 מ"ר (חדר קלאסיק) ל־250 מ"ר (סוויטת פנטהאוז דופלקס). בווילה שבין שני המבנים חדר פרטי למסעדה, חדר ישיבות וסוויטת וילה יוקרתית המשקיפה אל חצר המסעדה ואל מדשאה ובה עצי פרי. החצר היא אחד האלמנטים שמחברים את הקומפלקס ליחידה אורגנית אחת.

צילום: סיון אסקיו
צילום: סיון אסקיו

עבודות הבנייה, השימור והעיצוב של המלון נמשכו יותר משמונה שנים. שימור בית שפרן נמסר לידי אדריכל יואב מסר ובניין רומנוב טופל על ידי אדריכלית ניצה סמוק. לשני הבניינים הוכנו תיקי שימור מפורטים שבהם תועדו ההיסטוריה והפריטים המקוריים. לבניין רומנוב, שעם רכישתו נקבע כי ישמש מלון, נוספו מרתף (ומעליו קומה נוספת חדשה), אגף אחורי דמוי קופסת זכוכית וקומת הגג. במרכזו נבנה אטריום בגובה שש קומות עם סקיילייט, שמכניס אור טבעי ומחבר בין הבניין ההיסטורי לאגף החדש. כדי לייצר חניון, "נתלה" הבניין באופן זמני על שלד – תהליך מורכב ביותר שהצריך חיזוק של המבנה ב־80 טון קורות פלדה. עבודות השיפוץ של בית שפרן נמשכו כשש שנים ובמסגרתן שומרו הפרטים המקוריים – חלונות, ריצוף ומעקות, וציורי קיר של נופי ארץ ישראל.

צילום: סיון אסקיו
צילום: סיון אסקיו

מוטיבים עיצוביים

בחזון המלון ובתפיסת עיצובו ביקשו האדריכלים ללכוד את הפאר האדריכלי של שנות ה־20 ולשלב בו נוחות של המאה ה־21. המעצב דייויד דאלמדה הושפע מהחיבור בין אמנים ואומנים שהיה מקובל בעידן הבאוהאוס. הוא נדרש לעיצוב פנים אישי ואנושי ולשימוש באלמנטים ארכיטקטוניים מהמבנים המקוריים ששולבו בטקסטורות ובחומרים עכשוויים.

[interaction id="54a54fe308b0f989512a2dc3"]

אזור קבלת הקהל מגדיר, בגוונים ובחומרים, את הערכים האסתטיים של המלון: עץ, ברונזה כהה, קלף, זמש ועור יוצרים פסיפס עשיר על רקע קירות בהירים ורצפת פרקט בדוגמת שברון. בר הספרייה, חלל בילוי וקריאה, עוצב בסגנון קולוניאליסטי בריטי ונתמך במאווררי תקרה, באריחים משובצים פליז בדוגמת פרח ובספריית בר ובה ספרות קלאסית ועכשווית, כתבי עת ומגזינים. באטריום, ה"תופר" את חלקי הבניין הישן והחדש, מופיעים חומרים מודרניים כאלומיניום וזכוכית. על קיר המתנשא עד לגג נכתב באותיות בולטות שיר מאת נורמן לורי, אביו של אחד הבעלים והאיש שעל שמו נקרא המלון. בפינת הישיבה שלידו, מתחת לסקיילייט, הוצבו כיסאות Vassiliאיקוניים בעלי מראה מודרני על רצפת פסיפס. יחד נוצר ניגוד המדגיש את מתח החומרים והסגנונות.

צילום: סיון אסקיו
צילום: סיון אסקיו

חדרי האורחים בבניין רומנוב עוצבו בפריטים בגווני סגול־ורוד, כחול כהה ותכלת, וחום אדמה קלאסי. בבית שפרן כל אחת מהסוויטות זכתה לעיצוב ייחודי ולפלטת גוונים משלה. החיבור לארץ ישראל מתבטא באריחי הרצפה הצבועים בעבודת יד לפי העיצוב המקורי של שני הבניינים. ההתייחסות להיסטוריה באה לידי ביטוי במאווררי תקרה מעץ ששימשו במקור כמדחפים של מטוסים ישנים ובצילומים נוסטלגיים. את ימינו אנו מייצגות יצירות אמנות ישראליות מקוריות שנבחרו על ידי האוצרת תמר דרזנר בהתאם למקום שבו הן מוצבות. שתי סוויטות הפנטהאוז עוצבו בסגנון אמצע המאה ה־20 וייחודן מודגש. הן מאובזרות בריהוט יוקרתי ובחפצי אמנות דקורטיביים מקוריים. בחדרי הרחצה נעשה שימוש בשיש מגולף בעל עורקים עדינים, בפסיפס ובאביזרי אמבטיה בהשראת אר דקו. בכל החדרים מותקנות מערכת חשמל חכם המאפשרת לשנות את התאורה והאווירה בהתאם לבחירת האורחים.

צילום: סיון אסקיו
צילום: סיון אסקיו

מה בתפריט

בר הספרייה פתוח לאורחים מבחוץ ומוגשות בו ארוחות בוקר וארוחות קלות לאורך כל היום. מלבדו יש במלון שתי מסעדות נוספות. בראסרי דה נורמן הוא ביסטרו צרפתי־ים תיכוני עם השפעה איטלקית. השף ברק אהרוני (לשעבר סו שף בטוטו ושף מסעדת טאפאס בשוק) הרכיב תפריט המבוסס על ירקות ופירות טריים, דגים, פירות ים ופסטה. המסעדה נפרשת על פני חלל מרכזי, מרפסת בגינת המלון וחדר פרטי בווילה. Dinings, מסעדת טאפאס יפנית שממוקמת באחת הקומות העליונות של בניין רומנוב, היא זכיינית שלDinings הלונדונית, הנחשבת לאחת המסעדות היפניות הטובות בלונדון. שף יפני מטעם הבעלים יוטס לארץ ולרשותו יעמדו חומרי גלם נדירים. בעיצוב החלל הושקעה עבודה רבה, בין היתר בהקמת מטבח פתוח וקיר שעליו הודבקו עלי זהב דמויי אצות. הקונסרבטורי, הטרקלין המשקיף אל האטריום, מיועד לשימושם הבלעדי של אורחי המלון למטרות מפגשים חברתיים או עסקיים. ניהול המזון והמשקאות במסעדות ובכל אזורי המלון באחריות יורם וארי ירזין (קפה איטליה, טוני וספה, טאפאס בנמל ועוד).

צילום: סיון אסקיו
צילום: סיון אסקיו

דבר המערכת

בשנים האחרונות נשטפה תל אביב בגל מלונות בוטיק, אך מלון דה נורמן מאיים לקבוע סטנדרטים חדשים, לכל הפחות בתחום העיצוב והשימור. הטיפול המקצועי לעילא במבנים הישנים הוביל לשימור אלמנטים מתקופת הזוהר של העיר הלבנה, כמו מעקות וגרמי מדרגות, ששולבו באופן זהיר ומתחשב בחומרים עכשוויים. התוצאה אקלקטית אך נעימה לעין ותוספות הבנייה מכבדות את האדריכלות המקורית.

צילום: סיון אסקיו
צילום: סיון אסקיו

דירוג המלון הוא חמישה כוכבים דה לוקס והוא חבר בארגון Small Luxury Hotels of the World, רשת המאגדת את בתי מלון העצמאיים הקטנים הטובים בעולם. החדרים והסוויטות מרווחים (גובה התקרות עולה על שלושה מ') אך לא מאיימים, וזאת הודות לשימוש נבון בגוונים רכים, בטקסטיל ובחפצי נוי. השאיפה להרמוניה ניכרת בדוגמה שחוזרת על עצמה במקומות שונים בחדר – בכריות נוי שעל המיטה, בווילונות ובחיפוי התקרה. ההשקעה בתשתיות ובמערכות מתוחכמות, בחללים ציבוריים כגון בריכת אינסוף, מתחם בריאות וטרקלין עסקים מחברת בין תל אביב של פעם לתל אביב של היום, עיר קוסמופוליטית שמציעה שירותי תיירות ברמה הגבוהה ביותר.

דה נורמן, נחמני 23־25, תל אביב, 5435555־03