הפנינה של אפריקה

לביאה רובצת על עץ באזור אישאשה בפארק המלכה אליזבת | צלם: אימג'בנק, GettyImages
לביאה רובצת על עץ באזור אישאשה בפארק המלכה אליזבת | צלם: אימג'בנק, GettyImages

מים, שמורות טבע ופארקים הם רק חלק ממה שמציעה אוגנדה, הניצבת בראש רשימת היעדים המומלצים לביקור השנה. צ'רצ'יל והמינגוויי היו ונהנו. עכשיו תורכם

88 שיתופים | 132 צפיות

"הפנינה של אפריקה", כך כינה וינסטון צ'רצ'יל את אוגנדה (Uganda) בספרו "המסע שלי לאפריקה" משנת 1908. צ'רצ'יל כתב: "ממלכת אוגנדה היא אגדה. הנוף שונה, האקלים שונה, ויותר מכל, האנשים שונים מכל מקום אחר ברחבי אפריקה… המסר שאני מביא עמי הוא… התרכזו באוגנדה!".

הלונלי פלאנט הציב את אוגנדה במקום הראשון מבין עשרת היעדים הנבחרים והמומלצים לשנת 2012, וציין שורה ארוכה של סיבות לבחירה: מקורות הנילוס, ההרים המושלגים הנושקים ליערות גשם טרופיים, הסוואנה אפריקאית ונוף האגמים הגדולים של אפריקה.

אף על פי שההשלכות של ימי הרודנות ושל מלחמות האזרחים עדיין נוכחות, היציבות היחסית מושכת יותר ויותר תיירים למדינה, שבירתה – קמפלה (Kampala) – נחשבת הבירה האפריקאית הבטוחה ביותר. לאחר הציד שלוח הרסן בתקופתו של אידי אמין, כיום מתאוששת אוכלוסיית חיות הבר, ובנוסף על כך, מציין הלונלי פלאנט, אוגנדה חוגגת השנה יובל שנים לקבלת העצמאות.

 

הטבע השמור של אוגנדה

באוגנדה מוכרזים כיום עשרה פארקים לאומיים המנוהלים בידי רשות הטבע של אוגנדה (Uganda Wildlife Authority, UWA), ושטחם הכולל עולה על 11 אלף קילומטר רבוע. הפארקים של אוגנדה מציעים למבקר כמעט כל סוג אפשרי של פעילות: טיולי ספארי, סיורי שיט, מסלולי הליכה, טיפוס הרים, רפטינג ועוד.

אוגנדה היא יעד צפרות שאין שני לו באפריקה, ובשטחה מוכרים כ-1,000 מיני ציפורים, חלק מהם אנדמיים לאוגנדה. בנוסף על כך, אוגנדה היא ביתם של 13 מיני פרימטים שפעילים בשעות היום ועוד שישה מינים ליליים. כמחצית מאוכלוסיית גורילות ההרים בעולם, המתרכזת באפריקה, ולמבקר מוצעים גם סיורי צפייה בקופים האלה. כ-190 אלף תיירים ומקומיים ביקרו בפארקים הלאומיים של אוגנדה ב-2010, לפי נתוני משרד התיירות, המסחר והתעשייה של אוגנדה.


נמר מיישיר מבט בפארק מפלי מורצ'יסון. צילום: אימג'בנק, GettyImages

 הוד מעלתה

צ'רצ'יל בוודאי לא זכה להביט על פארק המלכה אליזבת (Queen Elizabeth National Park) מהחלל, אך מילותיו על אוגנדה מקבלות משנה תוקף כשבוחנים את שטח הפארק בעזרתו האדיבה של Google Earth. שני האגמים הגדולים, אגם אדוארד (Lake Edward) ואגם ג'ורג' (Lake George) נראים בבירור, וכן התעלה הטבעית המחברת ביניהם, תעלת קזינגה (Kazinga Channel). במימי אגם ג'ורג' נראים כמה איים קטנים ובשטח הפארק כולו זרועים עשרות עיגולים כהים שהם לועות געשיים, חלקם מלאים מים (אגמי לוע).

בנקודת החיבור של תעלת קזינגה לאגם אדוארד נראה חצי האי מְוֵויָה (Mweya), שצורתו כעין לב והוא מחובר לגדתה הצפונית של תעלת קזינגה ברצועה יבשתית צרה שרוחבה כ-200 מטר. כאן ממוקמים משרדי הנהלת הפארק, כאן נמצא הלודג' המפואר מוויה ספארי לודג' (Mweya Safari Lodge), שבסמוך לו מסלול נחיתה קצר למטוסים קלים, וכאן אפשר גם למצוא אפשרויות זולות יותר ללינה ובית קפה חביב ששמו Café Tembo or Tembo canteen.

ב-1954 שונה שמו של הפארק, שהוכרז רק כשנתיים קודם לכן, לפארק לאומי המלכה אליזבת, לרגל ביקורה הראשון של המלכה באוגנדה באפריל אותה שנה. כמו אזורים אחרים ברחבי המדינה, גם השטח שבין האגמים אדוארד וג'ורג' סבל קשות מציד פרוע במהלך שנות שלטונם של מילטון אובוטה ואידי אמין (שנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת), ובעלי חיים רבים כמעט נכחדו. לשמחת כולם, אוכלוסיית הבר מתאוששת, והדוגמה הטובה ביותר היא אוכלוסיית הפילים: רק 150 מתוך כ-3,000 פילים נותרו באמצע שנות ה-80 בפארק אליזבת. ואילו כיום מספרם הוא כ-2,500 פריטים.

שיט בספארי

השיט בתעלת קזינגה, שבחלקה הרחב ביותר מגיעה לרוחב של כ-1,500 מטר, והוא ללא ספק הפעילות הפופולרית ביותר בקרב המבקרים בפארק. הסירות יוצאות מהרציף שמתחת למוויה לודג' ארבע פעמים ביום, לסיור האורך כשעתיים. כמו פעילויות רבות אחרות הקשורות בעולם הטבע, גם כאן מומלץ לצאת לסיור הראשון בבוקר או לזה האחרון בשעות אחר הצהריים, שאז נמצאים יותר בעלי חיים בשעות הפעילות שלהם והאור מתאים יותר לצילום.

במהלך השיט אפשר לצפות בבעלי החיים כשהם משוטטים על גדת התעלה, ונפוץ מאוד לראות כאן פילים, היפופוטמים, תנינים ותאואים (בופלו). מגוון מיני בעלי הכנף שעסוקים בדיג במים הרדודים הוא עצום, אך עיטי הדגים גונבים את ההצגה כשהם צוללים למי התעלה ועולים עם דג גדול אחוז בטופריהם החדים.
הקולות הרמים שלהם נשמעים פעמים רבות עוד לפני שמזהים את מיקומם, ורק אז מבחינים בהם ובצבע הלבן של ראשם וזנבם. אפשר לראות גם עיט לוחם, שקנאים, פלמינגו, חסידות ועוד. לעתים אפשר לפגוש את תושבי הכפר שמעברה השני של התעלה יוצאים לדיג לעת ערב, כשההיפופוטמים יוצאים לרעות ביבשה ואינם מסכנים את סירותיהם הרעועות.

אחינו השימפנזים

אזורים נוספים בעלי עניין בשטח הפארק הם קניון קְיַימבורה (Kyambura Gorge), "הסיבוב הצפוני", שהוא כינוי מקומי לאזור שמצפון לתעלת קזינגה (Kazinga) ואזור אישאשה (Ishasha). קניון קיימבורה הוא האזור היחיד בפארק המלכה אליזבת שבו אפשר לצפות מקרוב בקופי השימפנזה, והוא ממוקם בחלקו המרכזי של הפארק, מדרום לתעלת קזינגה. השימפנזים הם קופים החיים בטבע בלהקות. מכיוון שהם קופצים בין צמרות העצים בגובה כמה עשרות מטרים מעל ראשי המבקרים, בדרך כלל הם ייראו ככתמים שחורים. צילומים איכותיים של קוף במרכז התמונה הם נדירים.

"הסיבוב הצפוני", האזור שמצפון לתעלת קזינגה, נחשב לאזור טוב לצפייה בבעלי חיים כמו חזירי יבלות, הקוב האוגנדי (Ugandan Kob, סוג של אנטילופה), קובוס המים (Waterbuck, עוד סוג של אנטילופה), תאואים ועוד. אזור אישאשה הוא בחלקו הדרומי ביותר של הפארק, בסמוך לגבול קונגו, והוא המקום עבור מי שמחפש אריות הרובצים על העצים.


תאואים במבט על בפארק המלכה אליזבת. צילום: אימג'בנק, GettyImages

הפארק הלאומי מפלי מורצ'יסון

כחמש שעות נסיעה וקצת יותר מ-300 קילומטר מפרידים בין קמפלה לפארק הלאומי מפלי מורצ'יסון (Murchison Falls National Park). בפארק, הסמוך לאגם אלברט (Lake Albert), יש מגוון גדול של חיות בר, לרבות פרימטים וטורפים גדולים (אריות, נמרים וצבועים), כ-450 מינים של בעלי כנף, כולל עופות דורסים, עופות מים וחסידות והאוכלוסייה הגדולה ביותר באוגנדה של תניני יאור.

המדריך המהיר
*מחיר: כניסה לפארקים הלאומיים – 35 דולר לתייר ליום (20 דולר לילד בגיל 5-15), למעט פארק סמוליקי ופארק הר אלגון, שבהם עלות הכניסה 25 דולר למבוגר ו-15 דולר לילד
*שיט בפארק המלכה אליזבת – 25 דולר לאיש (עד 40 איש בסירה)
*סיור לצפייה בשימפנזים בערוץ קיימבורה בפארק המלכה אליזבת – 50 דולר (לא כולל עלות הכניסה לפארק). בקיבאלה הסיור עולה 150 דולר, וכולל כניסה לפארק.
*סיור לצפייה בגורילות בפארק בווינדי – 500 דולר, כולל עלות הכניסה לפארק

אתרי אינטרנט:
*רשות הפארקים של אוגנדה
*פארק המלכה אליזבת
*פארק מפלי מורצ'יסון

שיט על הנילוס, בחלק הקרוי נילוס ויקטוריה (Victoria Nile), למפלי מורצ'יסון הוא הפעילות הפופולרית ביותר בפארק. במפלי מורצ'יסון (הנקראים גם מפלי קבאלגה, Kabalega) מגיע רוחב ערוץ הזרימה של נילוס ויקטוריה לכשישה מטרים בלבד, והוא צונח מגובה של כ-40 מטר לתוך הסעיף המערבי של השבר הסורי-אפריקאי. השיט במעלה הזרם למפלים נמשך כשלוש שעות ויוצא כמה פעמים ביום (כדאי לברר מראש).

בנוסף על כך, מומלץ לקחת סיור שיט אחר, היוצא במורד הזרימה לעבר שפך הנהר לאגם אלברט (שנמצא בקצה הצפוני-מזרחי של האגם). השיט עד השפך, שרוחבו כשבעה קילומטרים, אורך כארבע שעות וחצי הלוך ושוב, והוא מספק הזדמנות נפלאה לצפייה בחיות בר ובעיקר בעלי כנף. מי הנהר נשפכים לאגם אלברט ומשם זורם נילוס אלברט צפונה בדרכו לחיבור עם הנילוס הכחול בסמוך לחרטום שבסודן.

ב-1954 ביקרו כאן הסופר המפורסם ארנסט המינגוויי ואשתו מרי, אך לרוע המזל הם נפצעו בתאונת מטוס בדרכם לצפות במפלים מהאוויר. מזלם הרע לא תם בכך, ולפי הדיווחים למחרת הם נפגעו בתאונת מטוס נוספת, בדרכם לקבל לטיפול רפואי באנטבה. פחות מחודשיים אחר כך, כששהה באוגנדה, נכווה המינגוויי קשות בשרפה בזמן מסע דיג. המזל הרע פינה את מקומו למזל טוב יותר כשבסוף אותה שנה קיבל המינגוויי את פרס נובל לספרות.

הפארקים של אוגנדה

רשות הטבע של אוגנדה (Uganda Wildlife Authority, UWA) היא גוף ממשלתי אוטונומי למחצה האחראי לנושאי שמירת טבע באוגנדה. הרשות הוקמה באוגוסט 1996 בעקבות חוק שאיחד את רשות הפארקים הלאומיים ואת מחלקת הציד, והיא אחראית לניהולם של עשרה פארקים לאומיים, 12 שמורות טבע, חמישה אזורי שמירת טבע קהילתיים (Community Wildlife Management Areas) ו-13 מקלטים לחיות בר (Wildlife Sanctuaries). ו-13 מקלטים לחיות בר.

עשרת הפארקים הלאומיים של אוגנדה הם
:

1. פארק בווינדי (Bwindi Impenetrable National Park) – מדובר ב-321 קילומטר רבוע של יער סבוך וקשה למעבר הגובל ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו (Congo) בחלקה הדרום-מערבי של אוגנדה. בפארק, שהוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית ב-1994, מגוון מינים רב, והוא מפורסם במיוחד בשל כ-320 גורילות ההרים (Gorilla beringei beringei) החיות בתחומו, המהוות כמחצית מהאוכלוסייה העולמית.

2. פארק קיבאלה (Kibale National Park) – מדובר ב-795 קילומטר רבוע של יער גשם טרופי בחלקה הדרומי-מערבי של המדינה. פארק קיבאלה ופארק המלכה אליזבת יוצרים מסדרון אקולוגי רציף באורך של כ-180 קילומטר. הפארק, שנוסד ב-1993, מפורסם בעיקר בשל 13 מיני הפרימטים החיים בו, ובהם שימפנזים.

3. פארק עמק קידֵפו (Kidepo Valley National Park) – מדובר ב1442 קילומטר רבוע בחלקה הצפוני של המדינה. על הפארק, שהוכרז ב-1962, חולש הר מורונגול (Mount Morungole) שגובהו 2,749 מטר, ושני עמקי נהרות מבתרים את שטחו: קידפו ונארוס (Narus). שפיעתו הקבועה של נהר קידפו יוצרת מעין נווה מדבר באזור המדברי למחצה, שבו יותר מ-80 מיני יונקים וכ-500 מיני עופות.

4. פארק אגם מבורו (Lake Mburo National Park) – מדובר ב-370 קילומטר רבוע שרובם סוואנה אפריקאית, בחלקה הדרום-מערבי של אוגנדה. הפארק, המרוחק כ-240 קילומטר מקמפלה, הוא הפארק הלאומי הקטן מבין אלה הנמצאים בסוואנה, ובו מגוון יונקים ויותר מ-300 מיני עופות.

5. פארק הגורילות מְגָהינגה (Mgahinga Gorilla National Park) – כ-34 קילומטר רבוע של יער גשם במשולש הגבולות של אוגנדה עם רואנדה וקונגו. הפארק הוכרז ב-1991 והוא חלק מאזור השימור וירונגה (Virunga Conservation Area), הכולל את הפארק הלאומי וירונגה בקונגו ואת פארק הרי הגעש ברואנדה (Volcanoes National Park). אזור השימור וירונגה הוא אחד המקומות הבודדים שבהם אפשר לצפות בגורילות ההרים.

6. פארק הר אלגון (Mount Elgon National Park) – מדובר ב-1121 קילומטר רבוע המצטרפים ל-196 קילומטר רבוע בצדו הקנייתי של הפארק. החלק האוגנדי הוכרז ב-1991 והצטרף לפארק הקנייתי הוותיק יותר. ב-2003 הוכרז גם כשמורה ביוספרית על ידי אונסק"ו. הפארק מפורסם בכ-400 מיני הצומח שבו ובנופים המגוונים, הכוללים מערות, מצוקים, מעיינות חמים, מפלים וקניונים.

7. פארק מפלי מורצ'יסון (Murchison Falls National Park) – מדובר ב-3840 קילומטר רבוע, שהם הפארק הלאומי הגדול באוגנדה, הממוקם במערב המדינה. אזור השימור מפלי מורצ'יסון כולל גם את שטחיהן של שמורות הטבע הסמוכות בוגונגו וקארומה (Bugungu Karuma,) ומשתרע על 5308 קילומטר רבוע.

8. פארק המלכה אליזבת (Queen Elizabeth National Park) – מדובר ב-1978 קילומטר רבוע בדרום-מערב המדינה, סביב האגמים ג'ורג' ואדוארד והתעלה המחברת ביניהם. הפארק, שנוסד ב-1952 בשם פארק קזינגה, וקיבל את שמו הנוכחי ב-1954, הוא אחד הפארקים המתוירים ביותר באוגנדה והוא מפורסם בתצורות הגעשיות המגוונות שבו וכן באריות הנוהגים לטפס על העצים.

9. פארק הרי רְוֵונזורי (Rwenzori Mountains National Park) – מדובר ב-996 קילומטר רבוע הכוללים כמה מהפסגות הגבוהות ביבשת, וכן מפלים, אגמים וקרחונים. הפארק, הנמצא בגבולה המערבי של אוגנדה, נחשב אחד האזורים ההרריים היפים באפריקה. הפארק הוכרז על ידי אונסק"ו ב-1994 כאתר מורשת עולמי.

10. פארק סמוליקי (Semuliki National Park) – מדובר ב-220 קילומטר רבוע של יער גשם טרופי, שהוכרז ב-1993. שטח הפארק הוא אחד העשירים ביותר באפריקה במיני צמחים ובעלי חיים.

הכותב הוא גיאוגרף, מוסמך בניהול משאבי טבע וסביבה. מוביל טיולים למזרח אפריקה ומרצה על יעדים ונושאים מגוונים