חופשה על שפת האגם

אזור האגמים בפינלנד הוא אלטרנטיבה קרירה ליולי-אוגוסט. המבוגרים בטוח יאהבו את זה, אך יש בו פארק מים, יערות ומוזיאונים שילהיבו גם את הקטנים

88 שיתופים | 132 צפיות

הרעיון לברוח מקיץ ישראלי לוהט לבקתה ביערות הקרירים של סקנדינביה העלה בדמיוננו תמונות חלומיות של שיט ודיג בנהרות ואגמים צלולים, סאונה וארוחות דשנות של דגים ופירות ים. אבל אשתי ואני ידענו שכל אלה לא ילהיבו את שני ילדינו (בני שבע ושנתיים וחצי), שמחפשים בעיקר פארקי שעשועים ומזון מהיר. את שביל הזהב מצאנו באזור האגמים בפינלנד.

• בקתה בלב היער

נחתנו בהלסינקי (Helsinki), בירת פינלנד, ולאחר כשלוש שעות נסיעה במכונית שכורה עצרנו באחוזת פוטיקו (Putikon Hovi), הנמצאת באיטה סואומן (Itä Suomen, מזרח פינלנד), אזור המרושת באגמים צלולים וקרירים. האחוזה נוסדה לפני יותר מ-200 שנה ושימשה מקום מגורים לעובדי מנסרה שפעלה במקום. היום יש בה חדרי אירוח ובקתות לתיירים.

בחרנו בבית שלנו למשך השבוע – יחידה משפחתית על שפת אגם קטן במרכז האחוזה. החדרים מעוצבים בסגנון כפרי פשוט, ערוכים לאירוח משפחה, ובעלי מטבח מאובזר היטב. התארגנו ויצאנו ליער המקיף את האחוזה לקטוף תותי בר ואוכמניות וללקט פטריות.

לא פסחנו גם על האטרקציות שהאחוזה מציעה: מוזיאון אתנוגרפי ומפל. במוזיאון ראינו כלי עבודה וכלי ציד היסטוריים מ-200 השנה האחרונות ואוסף של כלי נשק ממלחמת העולם הראשונה והשנייה. במרכז האחוזה נמצא אגם מלאכותי וסכר שיוצר מפל. הזרם החזק של המפל מפעיל גלגל ענקי שבעבר שימש להפעלת המנסרה שפעלה במקום. בעזרת ידית גדולה שחררנו את המים, הפעלנו את הגלגל וקפצנו להצטנן באגם. בערב פקדנו את מתקני הברביקיו שעל שפת האגם והתרגענו בסאונה.

לפנרנטה. הנמל הקטן שוקק חיים ובכל שנה מוקם בו מבצר חול. צילום: מיכאל קומיסרצ'יק

שעשועים לכל גיל

הגענו לרטרטי (Retretti), שאינו כפר ולא עיירה, אלא אתר של אטרקציות ושירותים לתיירים, הנמצא בעיירה פונקחריו (Punkaharju), כעשר דקות נסיעה מפוטיקו. מכיוון שהיה חם מאוד, התחלנו בטבילה מרעננת במי אגם פורובסי (Puruvesi), והמשכנו בטיול רגלי קצר על שפת אגם פיחלאיָבסי (Pihlajavesi).

ביער שבין האגמים נמצאת הגלריה לאמנות של רטרטי (Taidekeskus Retretti), המפורסמת בתערוכות מתחלפות ובמופעים אורקוליים הנערכים במתחם תת-קרקעי. ירדנו אל מחשכי הגלריה וגילינו פסלים בדמות ילדים, בעלי חיים ויצורים דמיוניים.

לאחר ארוחת צהריים במסעדה שבמקום המשכנו לפארק המים קסאמהה (Kesämaa, "ארץ הקיץ") שליד הגלריה. למרות שעת הערב המאוחרת השמש עדיין עמדה גבוה בשמים, ואנחנו השתעשענו כמו ילדים עם הילדים באומגה ובמגלשות מים המתאימות לכל גיל ולכל רמת אומץ, הפלגנו בסירות ודיוושנו במכוניות פדלים.

פסנתר אוטומטי ובובות שרות

נסיעה של שעתיים צפונה מפוטיקו הסתיימה בעיר ורקאוס (Varkaus), בחצר מוזיאון המוזיקה המכנית (Mekaanisen Musiikin Museo). במוזיאון מוצגים כ-250 כלי נגינה מכניים מכל העולם: פסנתר אוטומטי, תיבות נגינה, בובות שרות וכינור אוטומטי. הצטרפנו לסיור מודרך הכולל הפעלה של כלי הנגינה, ובסיומו התעכבנו ב"חנות העודפים" של המוזיאון שבה אפשר לקנות במחיר מצחיק פריטים עתיקי יומין כמו מצלמות ופטיפונים.

את הביקור בוורקאוס השלמנו בטיול לאורך תעלת טייפלה (Taipaleen Kanava), שבה יש סכר וגשר מתרומם. צפינו בכלי שיט שעלו וירדו במעלית מים המופעלת ממגדל הפיקוח כדי להמשיך בהפלגתם.

פארק המים קסמהה. צילום: מיכאל קומיסרצ'יק

זרם קוצף ושוצף

באחד הימים נסענו דרומה לעיר לפנרנטה (Lappeenranta), שממנה יוצאות הפלגות בתעלת סיימה (Saimaan Kanava) ובמערכת האגמים סיימה. הנמל הקומפקטי שוקק בימות הקיץ, ולצד המסעדות, המופעים והשווקים מוקם מדי שנה באתר הנמל מבצר החול (Hiekkalinna), מתחם ובו ארמון ופסלי דמויות אגדיות ובעלי חיים – כולם עשויים מחול. הילדים התלהבו מבריכות החול הענקיות המצוידות בשפע של צעצועים, ואנחנו נחנו מול האגם.

יצאנו להפלגה באגם, ולקראת ערב שמנו פעמינו בחזרה צפונה לכיוון העיר אימטרה (Imatra). הצטרפנו לקהל של מאות צופים, על הגשר מול תחנת הכוח בעיר, למופע המפל (Koskinäytös). בעבר היו כאן מפלי אימטרה (Imatrankoski) המרשימים, עד שבשנת 1929 נבנה סכר על נהר ווּאוקסי (Vuoksi). מדי יום בקיץ הסכר נפתח ל-20 דקות, וזרם מים קוצף ושוצף ממלא את הוואדי היבש שמתחת לגשר.

תמונה עם חייל זומבי

במרחק של כרבע שעה מפוטיקו, בעיר פאריקלה (Parikkala), מצאנו גן פסלים מוזר ומדהים. בשולי כביש מספר 6 החוצה את חבל קרליה (Karelia), בלי שלטים ובלי שער כניסה, משתרע פטסאספואיסטו (Patsaspuisto) – גן ירוק ובו מאות פסלי בטון של אנשים, בעלי חיים ודמויות מהאגדות. הילדים נהנו להצטלם עם "האיש הבלתי נראה" ועם "חייל זומבי", ואנחנו התלהבנו מלהקות מפוסלות של מאות רקדנים ואקרובטים.

הפסלים הם פרי יצירתו של ויו רונקונן, שליקט חוויות ממסעותיו בעולם, הקים את המתחם ב-1962 ולא גבה מעולם דמי כניסה. לאחר מותו של הפסל לפני כמה שנים החל המקום לדעוך, אבל הודות למתנדבים הוא מתוחזק ברמה המאפשרת התפעלות ממפעל חיים של הפסל תמורת חתימה בספר האורחים.

מוזיאון המוזיקה המכנית. כלי נגינה מכניים מכל העולם. צילום: מיכאל קומיסרצ'יק

[tobutton text="%22%u05DC%u05D4%u05D6%u05DE%u05E0%u05EA%20%u05DE%u05DC%u05D5%u05DF%20%u05D1%u05E4%u05D9%u05E0%u05DC%u05E0%u05D3%22" link="%22http%3A//www.booking.com/country/fi.he.html%3Faid%3D395994%3Bsid%3D79ef551423b415acfcadc69f78accf2b%3Bdcid%3D1%3Bhide_ss%3D1%26%22" theme="pink" ]

מידע מעשי

חוות פוטיקו
איפה:Ylätalontie 47 , פוטיקו, בין הערים אימטרה וסבונלינה (Savonlinna)
טלפון: 358-40-415-0504
מחיר: כ-40 אירו לחדר זוגי ללא שירותים ומקלחת צמודים, כ-70 אירו ליחידה משפחתית מאובזרת, כ-100 אירו לבית שלם.

גלריה לאמנות רטרטי

לאתר (ברוסית ובפינית)

מוזיאון המוזיקה המכנית
איפה: Pelimanninkatu 8 , ורקאוס
פתוח: 1 במרס עד 15 בדצמבר בשעות 18:00-11:00, בתאריכים אחרים יש לבדוק באתר האינטרנט
טלפון: 358-10-239-0380

איפה: Imatrankoskentie 3 , אימטרה
מתי: 25 ביוני עד 26 באוגוסט בשעה 18:00

גן הפסלים פטסאספואיסטו
איפה: ליד כביש מספר 6 ביציאה הדרומית של פאריקלה. הכניסה לפארק מהחניון לצד הכביש.