חורף הולנדי

התעלה באוטרכט | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Catharina van den Dikkenberg - Istock

לאחר בילוי של כמה ימים באמסטרדם אפשר לצאת לטיול ברכבת לערים השכנות: אוטרכט, ליידן ודלפט. בואו להכיר את הולנד דווקא בחורף

88 שיתופים | 132 צפיות

לנסוע להולנד בחורף? מה פתאום? קור מקפיא חודר לעצמות רק מהמחשבה על חורף במדינה הצפונית. ובכן, המציאות אינה ממש כזאת. במרחק לא רב מחופי הולנד, באוקיינוס האטלנטי, עובר זרם הגולף (Gulf Stream), זרם חם שהופך את החורף ההולנדי לנעים הרבה יותר מהחורף במדינות אירופה הפנים יבשתיות: בגללו יש פחות משקעים, והטמפרטורה נעה סביב חמש מעלות צלזיוס. לבוש חם מאפשר ליהנות גם ביום סגרירי, כאשר השמש מבצבצת מבין העננים האפורים שמכסים את השמים, ולא כל שכן ביום בהיר, כשהשמש משתלטת על הרקיע כולו ומשתקפת במי התעלות.

לאחר בילוי של כמה ימים באמסטרדם יצאנו לטיול ברכבת לשלוש ערים שנמצאות במרחק 40-30 דקות נסיעה: אוטרכט (Utrecht), ליידן (Leiden) ודלפט (Delft). מי שלחוץ בזמן יכול לבקר בשלושתן ביום אחד, אבל מומלץ להעמיק את ההיכרות, בייחוד עם העיר אוטרכט.

נופים לצלילי המוזיקה

תחנת הרכבת של אוטרכט נמצאת במרחק חמש דקות הליכה מרובע המוזיאונים (Museum Kwartier). הרמנו את הראש ואיתרנו את מגדל הקתדרלה (Domtoren) שנבנה במאה ה-14. זהו מגדל קתדרלה הגבוה ביותר בהולנד כולה, והוא שולט ללא עוררין בנוף העיר.
עלינו ב-465 המדרגות (אין מעלית) לתצפית מגובה של 95 מטר, וממנה ראינו בבירור את שתי התעלות החוצות את מרכז העיר ואת רובע המוזיאונים – התעלה החדשה (Neuwegracht) והתעלה הישנה (Oudegracht). בניגוד למקובל בבניית התעלות בהולנד, שתיהן תעלות דו-מפלסיות, כאשר את המפלס התחתון, ממש על המים (בתוך קירות התעלה) מאכלסים בתי קפה, מסעדות ואף דירות מגורים. מעל לראשינו צלצלו פתאום הפעמונים הענקיים המופעלים מדי שעה עגולה בקונצרט שמנעים את אוזני העומדים לרגלי המגדל. לנו הם גרמו לאובדן זמני של כושר השמיעה.
ליד מגדל הפעמונים נמצא המוזיאון הלאומי הקרוי "משעון מוזיקלי ועד אורגן רחוב" (Museum Van Speelklok Tot Pierement). בסיור מודרך מוצגים לפני המבקרים אורגני רחוב, תיבות נגינה, צעצועים מזמרים וכלי נגינה מכניים מהולנד ומרחבי העולם. המוצג הנחשב למיוחד מכולם הוא "נגן הכינורות" (De Vioolspeler), משנת 1910, תזמורת המורכבת בין השאר משלושה כינורות שמופעלים ללא מגע יד אדם.
אם מתרחקים מרובע המוזיאונים לאורך התעלה הישנה, מגיעים לאזור המסחר: דוכנים של מזכרות ופרחים, בוטיקים ומרכז מסחרי ענקי. פעמיים בשבוע פועל שוק איכרים ממש בחזיתו של המרכז המסחרי. אין מקום טוב מזה לקנות גבינות מקומיות (במחירים מצחיקים לעומת החנויות באמסטרדם), חבילות של שטרוֹפּוואפלס (stroopwaffers, זוג ופלים עגולים שביניהם מחברת ריבת חלב) או לאכול פּופרטייס (poffertjes, פנקייק הולנדי) חמים. אי אפשר לעזוב את השוק בלי להתעכב לכמה דקות ליד תיבת נגינה ענקית שצליליה נשמעים בכל פינה בשוק.
מי שהזמן אינו דוחק בו יכול להעמיק אל תוך השכונות ההולנדיות הטיפוסיות ולהגיע לאחר כחצי שעה של הליכה נינוחה לגריפט פארק (Grift Park). אנחנו נקלענו למקום ביום חורפי בהיר ונאה, וקרני השמש שיחקו בשרידי הקרח שכיסה בימים קרים יותר את מי האגם הקטן. אף על פי שהיה חודש פברואר, בין המדשאות בצבצו מרבדים של פרחים לבנים קטנים הנקראים שלגייה (Galanthus), שנחשבים לשליחים הראשונים של האביב. בעודנו מתלהבים מהטבע מצאנו את עצמנו פתאום מוקפים בעשרות אווזים וברווזים, תושבי הקבע בפארק.

מגדל הפעמונים של הכנסייה העתיקה בדלפט. צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב | InavanHateren – shutterstock

נוף הגשרים והתעלות

לאחר היכרות עם האטרקציות של אוטרכט המשכנו ברכבת עוד כ-40 דקות לעיר ליידן, השוכנת על גדותיו של אחד היובלים הצפוניים של נהר ריין (Rhine). מפת העיר שמחלקים בלשכת התיירות ביציאה מתחנת הרכבת נראית כמו רשת של אינספור תעלות עם גשרים רומנטיים, ולאורכן מדרחובים עם בתי כלבו ובתי קפה.
אף על פי שבעיר יש כמה מוזיאונים מעניינים, כאן לא הרגשנו צורך לרוץ בעקבות אטרקציות, ופשוט נהנינו משיטוט בתוך נוף הגשרים והתעלות ההולנדי כל כך.
מי שטרם הספיק להתרשם מסמלה המסחרי של הולנד – טחנות הרוח – יכול להשלים כאן את החסר. את טחנת הרוח "מולן דה פאלק" (Molen de Valk) בת שבע הקומות זיהינו כבר ביציאה מתחנת הרכבת. טחנת הרוח הענקית נבנתה בשנת 1743, והיום היא משמשת מוזיאון פתוח למבקרים בכל ימות השנה. את הטחנה מפעילים רק לעתים, בעיקר בחודשי הקיץ, אבל בחורף אפשר לעקוב אחר מסלול הדגנים שנטחנו, מהקומה השביעית ועד למטה. הקומות התחתונות שימשו למגורים, והיום נשמרת בהם האווירה של תחילת המאה ה-20, כשהטחנה עוד היתה פעילה.

טחנת הרוח "מולן דה פאלק" בליידן. צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב | myrthe krook – Shutterstock

פנקייק עם קלינטון

עוד 20 דקות ברכבת, ואנחנו בדלפט המקסימה, עיר מולדתו של הצייר יוהנס ורמיר, שרבות מיצירותיו הנציחו את העיר ואת תושביה של המאה ה-18, ואחת מהן אף כיכבה בספרה של הסופרת טרייסי שבלייה "נערה עם עגיל פנינה" ובסרט שנעשה על פיו.
כבר ביקרנו בעבר במפעלי החרסינה המפורסמים של העיר והתפעלנו מהתעלות הציוריות, אבל הפעם באנו כדי לאכול בקפה-מסעדה ואפן ואן דלפט (Het Wapen Van Delft), או כמו שהיא מגדירה את עצמה "בית הפופרטייס ההולנדי הישן" (Oud Hollands Poffertjeshuis). המסעדה נמצאת במרכזה ההיסטורי של העיר, האווירה בה ביתית, ומגישים בה את הפּופרטְייס הכי טעימים שאכלנו אי פעם – ולא רק לטעמנו, אלא גם לטעמו של ביל קלינטון, נשיא ארצות הברית לשעבר, שבחר לאכול כאן בעת ביקורו בהולנד, אם להאמין לשלטים שמוצגים בגאווה על קירות המקום.
הצלחות עם הפופרטייס באו אחרי מנות גדולות של פירות ים וכמה כוסות בירה, כך שיצאנו מהמסעדה אחרי שכבר החשיך, שבעים ושתויים. בדרך חזרה שמתי לב שמגדל הפעמונים של הכנסייה העתיקה (Oude Kerk) נראה כנוטה ליפול מעל התעלה. אשתי צחקה עלי ואמרה ששתיתי יותר מדי. כשחזרנו לארץ בדקתי במדריכי טיולים וגיליתי שהמגדל אכן נוטה על צדו. הולנד ועריה תמיד מפתיעות, בייחוד אחרי כמה כוסות בירה.

מידע מעשי

אוטרכט
המוזיאון הלאומי "משעון מוזיקלי ועד אורגן רחוב"
איפה: Steenweg 6, Utrecht
טלפון: 31-30-231-2789
מגדל הקתדרלה
איפה: כיכר הקתדרלה (Domplein)
בנוסף: את הכרטיסים קונים בלשכת התיירות העירונית הסמוכה למגדל (VVV) בכתובת Domplein 9-10, ומשם מתחיל גם הסיור. שעות הסיורים המודרכים מפורסמות באתר האינטרנט.
שוק האיכרים
איפה: בכיכר המרכזית (Vredenburg) וברחובות הסמוכים
בנוסף: בימי שבת יש שוק פרחים ושתילים בכיכר יאנקרקסהוף (Jankerkshof) הסמוכה.