חלום ושמו קשקאיש

בוֹקה דוּ אינפרנוּ. צילום: שאטרסטוק
בוֹקה דוּ אינפרנוּ. צילום: שאטרסטוק

עיירת החוף קשקאיש, ממערב לליסבון, הייתה בעבר כפר דייגים קטן. כיום היא נחשבת לאתר נופש פופולרי עם רחובות עתיקים מרוצפי אבן וחופים מפתים

88 שיתופים | 132 צפיות

יצאנו מתחנת הרכבת קאיש דו סודרה (Cais do Sodré) בליסבון, בירת פורטוגל, בדרכנו לקשקאיש (Cascais, נהגית במלעיל), כ-30 קילומטר מערבית לבירה. משמאל לפסי הרכבת, נהר הטֶז'וּ (Tejo) הרחב הפך לאוקיינוס האטלנטי ומבניה של קשקאיש נחשפו בהדרגה. העיירה היפה הזאת, החוגגת 650 שנה להיווסדה, היא חלק מרצועת החוף אשטוריל (Estoril) ומשלבת רחובות עתיקים מרוצפי אבן, חופים מפתים ואווירה של חופשה.

ב-1488 נבנה בקשקאיש מבצר להגנה על ליסבון מכוחות הצבא הספרדי, שמאוחר יותר הורחב למצודה (Citadel of Cascais). רק ב-1870, כשהמלך לואיש הראשון הסב את המצודה לארמון הקיץ שלו, הפך כפר הדייגים לאתר נופש יוקרתי עם תשתיות מודרניות. ברחבי העיר עדיין ניצבות רבות מהאחוזות של משפחות האצולה (היעזרו ב״מסלול אדריכלות הקיץ״ המשובח של העירייה).

הנמל של קשקאיש. צילום: שאטרסטוק
הנמל של קשקאיש. צילום: שאטרסטוק

אל פי הגיהינום

אחרי ארוחת בוקר באחת המסעדות שבמרינה, תחת המצודה, יצאנו לטייל בשדרת אומברטו השני מלך איטליה (Avenida Rei Humberto II de Itália) וצעדנו כקילומטר וחצי לבוֹקה דוּ אינפרנוּ (Boca do Inferno, "פי הגיהינום"). אף שקשקאיש מזמנת שפע אטרקציות (ספורט, בילויים ומסלולי טיול), היעד שלנו היה אותו צוק אדיר, שגלי האוקיינוס המכים בו ללא הפוגה פיסלו בו מערות ונקיקים. כיוון שבאנו בקיץ, נהנינו מהרוח וממתזי המים הצוננים, אבל תיירי החורף יבינו טוב יותר את הכינוי ״פי הגיהינום״. כשניצבים על הצוק (ומתעלמים מהתיירים ומהדוכנים שבכניסה) חשים את עוצמת הים ואת הקסם שהילכו מרחביו העצומים על החלוצים הפורטוגלים – מגלי העולם ואסקו דה גאמה, פרדיננד מגלן ואחרים – שיצאו לחקור מה נמצא מעברו השני.

גם חובבי אמנות, היסטוריה ואדריכלות ייהנו כאן ממגוון אפשרויות: המגדלור המשוחזר (Farol Museu de Santa Marta); ארמון המלוכה (Palácio da Cidadela de Cascais), ששימש את נשיאי הרפובליקה; מוזיאון קונדש דה קשטרו גימארייש (Condes de Castro Guimarães), שבו ציורים, פריטים היסטוריים וכתבי יד עתיקים; ו"בית הסיפורים של פאולה רגו" (Casa das Histórias de Paula Rego), מוזיאון לאמנות עכשווית שתוכנן על ידי האדריכל אדוארדו סוטו דה מורה.

רוני שני – עיתונאית, מתרגמת ועורכת עצמאית

טיפ לדרך

בתוך המצודה פועל בית המלון היוקרתי פוֹזאדה דה קשקאיש (Pousada de Cascais, Cidadela Historic Hotel & Art District). בתוך חומות המתחם הצבאי פועל כעת מלון עם 126 חדרים, המארח גם גלריות אמנות עכשווית ושש סדנאות של אמנים אורחים – כולן פתוחות לקהל הרחב.