טיול משפחות לשוויץ: הדיסנילנד של הטבע

ברכבת גלגלי השיניים התלולה להר פילאטוס | צילום: רויטל חורש
ברכבת גלגלי השיניים התלולה להר פילאטוס | צילום: רויטל חורש

רכבות קיטור המטפסות בנופים אלפיניים עוצרי נשימה, מזחלות שלג ומגלשות הרים, נהרות שוצפים המזמינים לרפטינג סוער ושפע מסלולים חווייתיים החולפים על פני גשרים תלויים בגבהים מעל קרחוני עד. כל אלה ועוד הופכים את הטיול בשווייץ ליעד מושלם לטיול משפחתי

88 שיתופים | 132 צפיות

 

מפלים מרהיבים בין רכסי הרים מושלגים, בקתות אלפיניות ציוריות הטובלות ביערות ונופים שמהם קורצו אגדות הפכו את שווייץ לשם נרדף ליופי ופסטורליה. אבל מתחת למעטה הפסטורלי שווייץ מציעה שפע חוויות מסעירות לגדולים ולקטנים כאחד. יש כאן כמובן את  האטרקציות המתבקשות שישמחו לב כל ילד כמו פארקי שעשועים גדולים דוגמת Conny Land בעיירה Wäldi שבאזור אגם קונסטנץ ו־Happyland שבקרבת העיר Sierre, ופארקי מים מרשימים דוגמת Alpamare בגדה הדרומית של אגם ציריך, הנחשב לאחד מפארקי המים המקורים הגדולים באירופה.

אבל במדינה המרהיבה הזו כל אלה הם רק כינור שני לדבר האמיתי: הלונה פארק הגדול של הטבע. במקום רכבות הרים המטפסות על הרים מלאכותיים בתפאורה מפלסטיק, ממתינות לכם כאן רכבות קיטור המטפסות בנופים אלפיניים עוצרי נשימה, מזחלות שלג ומגלשות הרים אלפיניות שיקפיצו את האדרנלין, נהרות שוצפים המזמינים לרפטינג סוער, ושפע מסלולים חווייתיים החולפים על פני גשרים תלויים בגבהים מעל קרחוני עד, ביערות עבותים ובמערות קרח. הנה כמה מהחוויות שלא כדאי להחמיץ בטיול עם ילדים בשווייץ, וגם בלעדיהם.

טיטליס – כובשים את ההר

טיול בשווייץ לא יהיה שלם מבלי להעפיל למרומי לפחות אחת מהפסגות המרהיבות המעטרות אותה. ביקור בטיטליס, הגבוה והחווייתי שבהרי מרכז שווייץ, שפסגתו עוטה שלג נצחי כל ימות השנה, הוא חוויה בלתי נשכחת. יש כאן פארק שעשועי שלג מלהיב במיוחד, שבו תוכלו לגלוש במדרונות המושלגים במגוון מזחלות ואבובים, מערת קרח יפהפייה שבה אפשר לפסוע אל בטן הקרחון ואופנועי שלג ייחודיים שעל גבם תוכלו לצאת לדהירה מסעירה במרחבי השלג האין סופיים שמסביב. אם הגעתם לכאן ביום של ראות טובה, אל תחמיצו צעידה מעל התהום הפעורה לרגליכם על גבי הגשר התלוי הגבוה ביותר בעולם – Titlis Cliff Walk, הצופה אל הקרחון ואל נוף עוצר נשימה ממרומי 3,000 מטר מעל פני הים.

אם הגעתם בחודשי החורף, אל תחמיצו את הביקור באיגלו אמיתי בכפר האיגלו (Igloo Village) הנחצב בקרח מן היסוד בראשית כל חורף – ומתמוסס לאטו עם סיום העונה. ההרפתקנים שבכם יוכלו להישאר ולבלות בו לילה משפחתי בלתי נשכח. את הדרך לאטרקציות הפזורות על ההר עושים בשלושה רכבלים המרחפים מעל הקרחון ומהווים אטרקציה בפני עצמה, אחד מהם הוא Titlis Rotair – הרכבל המסתובב הראשון בעולם, המאפשר מבט פנורמי של 360 מעלות על הנוף המרהיב של האלפים. נוסף על כל אלה, בין אוקטובר למאי תמצאו כאן את מרחב הסקי הגדול ביותר במרכז שווייץ.

הגשר התלוי | צילום: רויטל חורש
הגשר התלוי | צילום: רויטל חורש

 

הכי קרוב לטבע – מסלולי הליכה חווייתיים

במדרונות המיוערים, בין פסגות מושלגות וסביב אגמי ההרים, משתרגים שבילי הליכה יפהפיים במגוון דרגות קושי, שרבים מהם מתאימים גם לטיול עם ילדים. הנה כמה מומלצים:

ללקט אוכמניות ברגליים יחפות בשבילי היער: אומרים שהדרך הטובה ביותר לחוש את הטבע באמת היא דרך הרגליים. ב־Handeck שבאזור Grismel תוכלו לקחת את העניין הזה צעד קדימה, לחלוץ את הנעליים, להצטייד בסלסילות ולצאת ללקט אוכמניות ברגליים יחפות בשבילי היער המרופדים במצע רך של עלים, הכי קרוב לכיפה אדומה שאצה בין שבילי היער, אלא שכאן הדבר הכי קרוב לזאב יהיה פרות ענודות פעמונים הרועות באחו.

הגשר התלוי: אם אתם מצוידים בבני נוער חובבי אדרנלין, כמה צעדים משם ממתין לכם גשר תלוי יפהפה הנמתח לאורך 70 מטר, בגובה של עשרות מטרים מעל הקניון, הנהר והמפל הנשפך אליו. הגשר יוביל אתכם אל ה־ Gelmer Funicular- קרונית ההרים המטפסת במסלול התלול ביותר באירופה, בזווית של 48 מעלות ושיפוע של 106 אחוז(!) – לגובה של 1,860 מטר מעל פני הים. הקרונית הפתוחה מתחילה בטיפוס לאחור, כשפניכם לתהום ההולכת ונפערת. מה שנראה כחוויה חביבה בדקות הראשונות של העלייה, לובש פנים אחרות בהמשך, כשמגיעים לגבהים אדירים, תלויים בין שמים לארץ שנופיה שמימיים. למעלה מצפה לכם אגם הרים מרהיב, לצדו תוכלו להסדיר את הדופק המואץ מחוויית העלייה בטרם תעלו לקרונית פעם נוספת – לירידה.
היכן: Grimselstrasse 3864, Guttannen, בסמוך למלון Handeck.

שביל פליקס הארנב (Felix Weg): מסלול הליכה ציורי במורדות ההרים בעקבות הארנב האהוב, חובב הטיולים, שבמהלכו משתעשעים במתקנים שונים בתחנות הפעלה הפזורות לאורך המסלול, מתצפתים במשקפות על מרמיטות היוצאות ממחילותיהן, מסתתרים במחילות ארנבים, תוקעים בקרן אלפינית, גולשים באומגה ביער ועוד. מתאים לילדים מגיל 6. תחנת המוצא למסלול: Männlichen, שאליה מגיעים ברכבל העולה מ־Grindelwald או Wengen.
כתובת: Grundstrasse 54, Grindelwald

מסלולי הגמדים ב־Hasliber – המסלול הארוך (5 ק"מ) מתחיל מ־Rueti (ניתן להגיע גם ברכבל ממירנגן), והקצר מהעיירה Twing. לאורכם תפגשו בתי גמדים, פרות הרועות באחו ונופי אגם ויערות. לכל אלה מצטרפים שפע מסלולי טיול שגם אם לא נוצרו במיוחד לילדים, הם יהוו עבורם הרפתקה מיוחדת במינה. אל תחמיצו טיול באחד מהקניונים המרהיבים שבאזור, ובראשם אארה ((Aareschlucht ו־Rosenlaui Glacier Gorge – שלאורך הנהר החותר את דרכו בעוצמה בין נקיקי הצוקים התלולים, המתנשאים משני עבריו, ויוצר בנתיבו מפלים שוצפים ותצורות מופלאות באבן.

קרונית ההרים המטפס במסלול התלול ביותר באירופה | צילום: רויטל חורש
קרונית ההרים המטפס במסלול התלול ביותר באירופה | צילום: רויטל חורש

 

חוגגים – אירועים מיוחדים בשווייץ

תשכחו מהתדמית המעונבת – כשהשוויצרים חוגגים, הם עושים זאת בגדול. הנה כמה מהאירועים הגדולים הממתינים לכם בשווייץ בחורף הקרוב, שעבורם שווה במיוחד להתעטף במעיל חם ולהצטרף לחגיגה.

כריסטמס בציריך: מדי שנה, החל מאמצע נובמבר, עוטה שווייץ אווירה של חג המולד ונראית יפה מתמיד בשלל השווקים הציוריים הגודשים את הכיכרות בחגיגה ססגונית של צבעים, אורות וניחוח משכר הנישא באוויר של יין חם מתובל בציפורן וקינמון. את המגיעים לתחנת הרכבת של ציריך יקדם מראה מרהיב של עץ אשוח אדיר ממדים המקושט כולו באלפי אבני קריסטל בוהקות של סברובסקי ויותר ממאתיים דוכנים מקושטים ועמוסי כל טוב בשוק חג המולד המקורה, הגדול ביותר באירופה. לקראת החג מוארים הרחובות באור יקרות ונמלאים ניחוחות של מטעמים מסורתיים ושוקולדים שוויצריים נפלאים. יפה במיוחד הוא מראה נהר הלימאט החוצה את העיר, עת מאות נרות צפים במימיו.

ציריך בכריסטמס | צילום: רויטל חורש
ציריך בכריסטמס | צילום: רויטל חורש

 

ומי שרוצה לחוש את הנהר מקרוב מוזמן להצטרף למאות הנועזים המזנקים למימיו הקפואים מ־Peir 7 במשחה Nikolaus-Schwimmen השנתי שכבר הפך למסורת. מומלץ לא להחמיץ גם את שוק חג המולד הוותיק היותר בציריך ברובע Niederdorf שבעיר העתיקה ואת "עץ חג המולד המזמר" ב־Werdmühleplatz, שמבין ענפיו מציצות פניהם המתוקות של ילדים המזמרים את מזמורי החג.

מתי: השווקים המרכזיים מתקיימים בתאריכים 24.11־24.12

הסילבסטר קלאוזן בקנטון אפנצל | צילום: רויטל חורש
הסילבסטר קלאוזן בקנטון אפנצל | צילום: רויטל חורש

 

הסילבסטר קלאוזן בקנטון אפנצל: ערב השנה האזרחית החדשה נחגג ברוב עם והדר על גדות נהר הלימאט בציריך, בכיכר השוק בוילאר בז'נבה, באתרי הסקי הגדולים ובאזורים רבים נוספים בשווייץ, עם שלל הופעות חיות, דוכני מזון, זיקוקים מרהיבים והרבה אלכוהול. אבל אם תרצו לקחת חלק בחגיגות סילבסטר מקומיות שכמותן לא תחוו בשום מקום אחר בעולם – שימו פעמיכם לקנטון אפנצל והצטרפו אל המקומיים החוגגים באדיקות זה מאות בשנים את בוא השנה החדשה בפסטיבל מסיכות מיוחד: הסילבסטר־קלאוזן (Silvesterchlausen). בחמש לפנות בוקר ניתן האות – האורות בכפרי המחוז כבים, העלטה נמלאת בצלילי דנדון פעמונים ושירת יודל חרישית, ולדרך יוצאות תהלוכות ססגוניות של גברי המחוז עטויים בפעמוני פרות ובתלבושות ובמסכות הנראות כלקוחות מאגדה רחוקה. כל תלבושת מייצגת דמות: "המכוער" במסכה דמונית מפחידה ובלבוש עשוי זרדי אשוח שנועדו להניס רוחות רעות, "היפה" במראה בובתי עם כובעים ושמלות מהודרות ברקמות מסורתיות. ללא ספק תפאורה בלתי נשכחת לנשיקת חצות. החגיגות יוצאות הדופן הללו לכבוד השנה החדשה נערכות פעמיים: ב־31 בדצמבר בהתאם ללוח הגרגוריאני ושוב ב־13 בינואר על פי הלוח היוליאני.

קרנבל לוצרן: אם הצירוף של קרנבל פרוע ושווייץ נשמע לכם כמו אוקסימורון, צפויה לכם הפתעה גדולה. תהלוכות ססגוניות של אלפי מחופשים במסכות גרוטסקיות מרהיבות, תזמורות ענק ומוזיקה חיה בכל קרן רחוב, אווירה פרועה ומחשמלת, דוכנים מפתים ואלכוהול שנשפך כמו מים, הם רק חלק מקרנבל "פאסנאכט" של לוצרן (Luzerner Fasnacht) – מסיבת הרחוב הכי מטורפת ומרהיבה ביבשת.

קרנבל לוצרן | צילום: רויטל חורש
קרנבל לוצרן | צילום: רויטל חורש

 

יריית הפתיחה (לא רק כמטבע לשון, ירייה ממש, של תותח) לאירועי הקרנבל מתרחשת בחמש לפנות בוקר בדיוק (אל תאחרו, גם כשהם יורדים מהפסים זו בכל זאת שווייץ ושעה זו שעה). ספינה עמוסה בלפידים מרצדים מפלסת דרכה אל גדות אגם לוצרן בעיר העתיקה תחת מטר זיקוקים המבעיר את שמי הלילה, וממנה פורצות בזו אחר זו שלל דמויות קרנבליות ססגוניות שמתמזגות במסה אדירה של אלפי דמויות מחופשות המגיחות חבורות־חבורות מהסמטאות במסכות ובמלבושים העולים על כל דמיון. כל אלה לקול הלמות התופים ותרועות תזמורות כלי הנשיפה, באחד ממפגני הראווה המרהיבים ביותר שבהם יזדמן לכם לחזות בחייכם. את המחזה ישלימו נהרות של קונפטי שישטפו אתכם ואת העיר מלמעלה. וזוהי רק ההקדמה.

במהלך ימי הקרנבל נשטפת העיר העתיקה של לוצרן – שיופיה והרכסים המושלגים המקיפים אותה מעניקים לכל ההתרחשויות משנה קסם – בתהלוכות ובמצעדים מרהיבי עין של מאות נגנים, בובות ענק ונחשול אין סופי של קבוצות, שכל אחת מהן מונה עשרות משתתפים, המגיחות מכל עבר בעושר מדהים של תלבושות ססגוניות מופלאות ומסכות גרוטסקיות של ראשי ענק מרהיבים לא פחות, ואין גבול לדמיון, להשקעה וליצירתיות. ביניהם תמצאו גנרלים הצועדים במדי שרד וראשים של בולדוג; תזמורת של זאבים בבגדי כיפה אדומה; קרקס שלם, כולל פילים וג'ירפות, שגורר אחריו בכל העיר מכונת פופקורן גדולה ואין סוף מפלצות, שלדים ושדים עם שיניים חדות ועיניים שנדלקות ומהבהבות בחשיכה. ובין כל אלו – אין סוף מופעי מוזיקה חיה ומסיבות ריקודים ספונטניות סוערות שסוחפות כל מי שנקלע לסביבה. האווירה – הילולה מטורפת, התפאורה – מכשפת, והחוויה – בלתי נשכחת.

מתי: 23־28 בפברואר 2017

קרנבל לוצרן | צילום: רויטל חורש
קרנבל לוצרן | צילום: רויטל חורש

 

הרפתקה במוזיאון

שווייץ מציעה קשת רחבה של מוזיאונים מרתקים, בהם שניים לפחות שללא ספק ילהיבו גם את הקטנטנים שבחבורה

המוזיאון הפתוח בבאלנברג: ממחיש באופן חווייתי את אורח החיים באזורים שונים בשווייץ בתקופות שונות, ובכללו מבנים ומלאכות מסורתיות כגון אריגה, גילוף בעץ, קליעת סלים, טווייה ייצור גבינות ועוד.

מוזיאון התחבורה בלוצרן – מוזיאון מרתק, הגדול ביותר מסוגו באירופה, המציע לצד תצוגה של אלפי כלי תחבורה – מכוניות עתיקות, רכבות וחלליות, ספינות ומטוסים – גם התנסויות אינטראקטיביות רבות כמו סימולטור טיסה, מטוסים שאפשר להיכנס אליהם, וגם קולנוע IMAX המקרין סרטי תלת ממד על מסך ענק ופלנטריום חדיש שבו אפשר להשתתף בטיסה וירטואלית לחלל.

שגרירות ישראל בשוויץ
Alpenstrasse 32, 3006 Bern
Switzerland
Tel: +41-31-3563500

נציגות אל על בציריך
Manessestrasse 170
8045 Zurich , Switzerland
Office:  +41-44- 2257171
Res:       +41-44- 2257171