מי מפחד מהדוב השחור?

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

אחד התענוגות הגדולים בטיול בארצות הברית הוא המפגש הבלתי אמצעי עם הטבע הנפלא שיש בה, והדוב השחור הוא אחד מבעלי החיים שיש לכם סיכוי לפגוש. בואו לטייל בעקבות הטבע

88 שיתופים | 132 צפיות

ארצות הברית היא מדינה ענקית, יוצאת דופן ברב-גוניותה, במרחביה הנושקים לשני אוקיינוסים, בהרים מושלגים, ביערות עבותים, במדבריות, בביצות, בשדות עשב ובעוד מגוון של בתי גידול. עושר זה, לצד העובדה שעד לפני כ-200 שנה לא היה רוב שטחה מיושב על ידי האדם הלבן, מאפשרים בה קיום של עולם חי עשיר שעדיין לא הוחרב כליל על ידי הציביליזציה המערבית, כפי שקרה באירופה למשל.

מגוון היצורים היוצא דופן והנגישות הנוחה למטייל הופכת את ארצות הברית לאחד המקומות הטובים בעולם לצפייה בבעלי חיים בבית גידולם הטבעי. הצטרפו למסע בעקבות הדוב השחור.

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

זללנים קטנים

שלא כבעלי חיים אחרים, הדוב השחור הוא אחד מבעלי החיים שיש סיכוי גדול מאוד לצפות בו במהלך טיול בארצות הברית. יחד עם זאת, למרות שהרצון לראות דוב הוא עז, הפחד מהיתקלות בבעל חיים זה בעת טיול ביער הוא גדול. מעין ניגוד עניינים אצל אוהבי הטבע שמצד אחד כמהים לראות ומצד שני מפחדים מכך.

דובים שחורים (Black Bears, ובשמם המדעי Ursus americanus) נפוצים הרבה יותר מדובי הגריזלי, והם חיים בכל שטחה של אמריקה הצפונית. כמו דובי גריזלי, גם הדוב השחור חופר בחורף מחילות בקרקע, ושוהה בהן עד בוא האביב. במהלך עונה זו חילוף החומרים שלו הופך איטי יותר, והוא אינו אוכל. גורי הדוב השחור נולדים בסוף החורף, בדרך כלל שניים עד ארבעה בכל שגר.

את הקיץ מבלה הדוב השחור באכילה. המזונות האהובים עליו הם תותי יער, עשב, עלים, דגים, מכרסמים ויונקים קטנים. לעתים קרובות הדובים השחורים מתקרבים למזבלות, לחניוני לילה ולמקומות יישוב בחיפוש אחר מזון. עקב כך הם מאבדים את הפחד הבסיסי מבני האדם, ואז הם נעשים מסוכנים. משאבים רבים מוקצים כדי לחנך מטיילים לא להשאיר שאריות מזון לאורך מסלול הטיול ובחניוני הלילה, שכן דוב שהואכל ואיבד את הפחד מבני אדם הוא דוב שלעתים קרובות לא תהיה ברירה אלא להמיתו.

אפשר להבדיל בין דובים שחורים לדובי גריזלי לפי כמה מאפיינים. הדובים השחורים קטנים יותר, אין להם גבנון על גבם כמו לגריזלי, ובניגוד לגריזלי הם מסוגלים לטפס על עצים. צבעם של הדובים השחורים שחור בדרך כלל, אבל לא בהכרח: מקצתם חומים, וקל לחשוב אותם בטעות לגריזלי.

איפה אפשר לראות?

הדובים השחורים נפוצים בכל רחבי ארצות הברית, מפלורידה בדרום-מזרח ועד אלסקה בצפון-מערב. אחד המקומות המומלצים ביותר לצפייה בדוב השחור הוא שמורת הטבע הלאומית הרי סמוקי (Great Smoky Mountains National Park), השוכנת בגבול המדינות קרוליינה הצפונית וטנסי בדרום-מזרח ארצות הברית. בשמורה זו חיים לפי ההערכות כ-1,200 דובים שחורים. מומלץ לצפות בהם לאורך הדרך בעמק קיידס קוב (Cades Cove) ולצדי הכביש המוליך לקלינגמנס דום (Clingmans Dome).

לצפייה בסרטון: