לגלות את קורסיקה

רצועות חוף חוליות על שפת ים תכול, כפרים קטנים שמבצבצים מבעד להרים מוריקים, מסעדות וחנויות קטנות בין הסמטאות, עיירות חוף שלוות ועוד שפע של הפתעות מחכות לכם בקורסיקה. בואו לגלות את האי היפהפה

88 שיתופים | 132 צפיות

כמה שאני אוהבת איים. אין כמו תחושת החופש שנותן לך אי. ים תכול, נופים פתוחים והרבה שלווה. לכן שמחתי מאוד על ההזדמנות לגלות אי חדש, כזה שאינו רחוק מישראל אבל מציע חוויה שונה מכל איי הים התיכון שהכרתי עד כה.

קורסיקה (Corsica בקורסית, Corse בצרפתית), או כפי שתושביו המאוהבים מכנים אותו – "אי היופי" (L'Île de Beauté), אכן מציע יופי פראי של טבע בתולי ולא נגוע, רצועות חוף עם חול לבן ומי ים תכולים, נוף הררי עם פסגות מושלגות, נחלים ונהרות צלולים, כפרים קטנים ועיירות חוף שלוות, היסטוריה ארוכה ומורכבת, מטבח המשלב השפעות צרפתיות ואיטלקיות, וכל זה עם הרבה אהבה של תושבי האי לטבע ולסביבה ולחשיבות השמירה עליהם. עם זאת, ולמרות הפוטנציאל הענקי שלה, קורסיקה היא יעד שעד היום לא זכה לפופולריות רבה על מפת התיירות הישראלית.

את ביקורי בקורסיקה ערכתי בחודש מאי האחרון, באזור הצפוני-מערבי של האי המכונה באלאן (Balagne). האזור, המשתייך למחוז קורסיקה העילית (Haute-Corse) של צרפת, מונה 36 יישובים, רובם כפרים קטנים ושתי העיירות קלווי (Calvi) ול'איל רוס (L'Île-Rousse, או Isula Rossa בקורסית).

מפרץ יפהפה, סמטאות וחנויות קטנות

קלווי, העיירה הגדולה באזור והמרכז התיירותי ביותר של צפון קורסיקה, שוכנת על מפרץ יפהפה, ויש לה קו חוף חולי באורך כשישה קילומטרים. רבים מבעלי הבתים בעיירה אינם מתגוררים בה במשך כל השנה, אלא באים רק בעונת הקיץ לחופשה קצרה.

את הסיור בעיר מומלץ להתחיל בטיפוס אל המצודה שנבנתה במאה ה-15, הניצבת בראש מצוק מכוסה ביצורים וחומות. למרגלות המצודה אזור מסעדות וסמטאות עם חנויות קטנות שבהן אפשר למצוא שלל מוצרים מתוצרת מקומית, כמו ריבות, דבש, ממרחים ועוגיות.
לתצפית יפה על העיירה כדאי לצאת מקלווי בכביש המוליך אל הכפר גלריה (Galeria). לאחר כחמישה קילומטרים של נסיעה בין נופים עשירים של חורש ים תיכוני תגיעו לפנייה אל כנסיית מדונה דה לה סרה (Chapelle de Notre Dame de la Serra), שבה יש קפלה קטנה ומרפסת תצפית עם נוף פנורמי מרהיב אל כל מפרץ קלווי.

בקיץ הקרוב יתקיימו בקלווי כמה אירועים, בהם טור דה פראנס שיחלוף בעיר לראשונה (29 ביוני עד 1 ביולי), פסטיבל המחול "Calvi on the Rocks", 10-5 ביולי, ופסטיבל לשירה פוליפונית (Rencontres de Chants Polyphoniques de Calvi), 14-10 בספטמבר.


הכפר לאמה. הנוף הנשקף ממסעדת אמאמה. צילום: שלי דרוב

כפרים קטנים מבצבצים בין הרים מוריקים

אזור באלאן מתאפיין במראה פסטורלי של ים כחול ומזמין והרים מוריקים, שביניהם מבצבצים כפרים קטנים ושלווים. כדאי להקדיש לפחות יום אחד לסיור בין היישובים הקטנים, בין עצי השקד והזית, בחורש הים התיכוני ובנופים הנפלאים, לעבר החוף המפורץ. את הסיור אפשר להתחיל ממזרח לקלווי, בכפר לומיו (Lumio). בלב הכפר ישנה דרך המטפסת אל שרידי כפר עתיק ששמו היה אוסי (Occi). הטיפוס, שנמשך כ-40 דקות לכל כיוון, אינו קל, אבל המאמץ משתלם.

נסיעה קצרה צפונה תביא אתכם אל כפר הדייגים אלגז'ולה (Algajola), שבו תמצאו מצודה קטנה, את כנסיית ז'ורז' הקדוש (Église paroissiale St. Georges), וחוף יפהפה החביב על גולשי רוח. משם אפשר להמשיך לכיוון הכפר קובארה (Corbara), שלידו נמצא מנזר פרנציסקני בעל אותו שם שנבנה ב-1430, ואל הכפר פיניה (Pigna), שאותו תזהו מיד מאחר שלכל בתיו יש דלתות כחולות ותריסים כחולים. בפיניה יש ריכוז גדול של חנויות ובעלי מלאכה מכל מיני תחומים. אנחנו עצרנו בבית מלאכה קטן שמייצרים בו תיבות נגינה (Scatt'à Musica) בשלל דוגמאות מתוקות וצבעוניות. ואם כבר התעורר בכם הרעב, מומלץ לאכול במסעדה המצוינת והאקלקטית שבמבנה בית המלון, ששמה פלאצו פיניה (Palazzu Pigna).

היעד הבא הוא הכפר ארניו (Aregno), ובו כנסיית השילוש (Église de la Trinité) מהמאה ה-11, והכפר סן אנטונינו (San Antonino), הכפר העתיק והגבוה ביותר בקורסיקה. סן אנטונינו, המאכלס היום כ-80 תושבים, זכה לתואר הכפר היפה ביותר בצרפת. בכיכר המרכזית של הכפר תוכלו לעצור להתרעננות בחנות של מגדל לימונים מקומי שמייצר לימונדה טרייה עשויה במקום.

משם אל קטרי (Cateri), כפר עם כנסייה בארוקית מהמאה ה-17 ונופים נפלאים, דרך זיליה (Zilia), הכפר המפורסם בעיקר בשל מפעל המים המינרליים המקומי שבו, עד לכפר קאלנצנה (Calenzana), הגדול בכפרי באלאן. קאלנצאנה ממוקם בקצהו של הר, על רקע מטעי זיתים, ומשקיף לעבר מפרץ קלווי. בכפר הזה מתחיל מסלול ההליכה המפורסם GR20, החוצה את קורסיקה מצפון-מערב לדרום-מזרח לאורך 180 קילומטר.

 


מימין: מסעדה בכפר סאן אנטוניו שזכה לתואר הכפר היפה ביותר בצרפת. משמאל: סמטה בכפר קלווי. צילומים: שלי דרוב

אי אדום ופנינה כפרית שאסור לפספס

אחד מאתרי הנופש הפופולריים של קורסיקה היא העיירה ל'איל רוס, שפירוש שמה "האי האדום", על שם הסלע האדמדם המבצבץ מעל פני המים מול חופיה. ל'איל רוס הוקמה ב-1758 על ידי פסקל פאולי, מנהיג קורסיקה באותן שנים, שנאבק לעצמאותה של קורסיקה מצרפת. העיירה, שנמצאת במרחק של כ-25 קילומטר צפונית לקלווי, יושבת על קו חוף חולי ויפה, ואפשר לבלות חצי יום בין רחובותיה הצרים המלאים בחנויות, בתי קפה ומסעדות, ובשוק המקורה הפועל בה מדי יום משעות הבוקר ועד הצהריים, ובו מוצעת תוצרת מקומית משובחת.

ממזרח לעיירה ל'איל רוס נמצא הכפר לאמה (Lama) – פנינה קטנה שאסור לפספס. בעבר הוא היה כפר עשיר עם הרבה מאוד עצי זית ותעשייה משגשגת של ייצור שמן זית. בתחילת שנות ה-70 של המאה ה-20 פרצה באזור שרפה ענקית שכילתה את כל העצים. לאחר האסון שוקם הכפר, ותושביו החליטו בהחלטה משותפת לבנות לכל משפחה צימר. ואכן היום כל משפחה בכפר, המונה כ-130 תושבים, מחזיקה צימר, והכל פועלים בשיתוף ובאחווה למען קידום התיירות בכפר – מנקים ומתחזקים ומקבלים את פני התיירים בנעימות (מחיר לינה 1,400-250 אירו לשבוע). בשבוע האחרון של יולי ובשבוע הראשון של אוגוסט יתקיים בלאמה פסטיבל הסרטים המקומי השנתי. בשנה שעברה השתתפו בפסטיבל כ-9,000 איש.

בלב הכפר, מול נוף עוצר נשימה, נמצאת מסעדת אמאמה (Amama), שכדאי לעצור בה למנוחה קלה, טעימה ונעימה. בעודי מקנחת את הארוחה הנפלאה בגלידת פיסטוק נימוחה, הסכמתי עם עצמי שהכפר לאמה הוא אחד המקומות שיותר אהבתי בטיול. כאן הייתי מוכנה להישאר, חשבתי בלבי וצילמתי עוד תמונה מהנוף היפה למזכרת.


חוף יפהפה בכפר הדייגים אלגז'ולה. צילום: שלי דרוב

מידע מעשי

מתי: עונת התיירות בקורסיקה היא מאפריל עד אוקטובר ותחילת נובמבר.
לינה: בקורסיקה יש מגוון גדול של אפשרויות לינה, מבתי מלון ברמות שונות ועד צימרים כפריים ואתרי קמפינג. אני שהיתי באתר קלאב מד Sant'Ambroggio, הממוקם על מפרץ סלעי ופראי, כ-11 קילומטר צפונית לעיר קלווי.
לאתר

טיפ לדרך:כדאי לשלב את הביקור בקורסיקה עם ביקור בקצר בריביירה הצרפתית (Côte d'Azur). טסים מישראל לניס (Nice) או למרסיי (Marseille) ומשם ממשיכים בטיסה פנימית (בין 45 דקות לשעה) או במעבורת אל קורסיקה – מיד, או לאחר כמה ימים של בילוי בדרום-מזרח צרפת.

כמעט בכל מסעדה בצפון קורסיקה תיתקלו ביין של יקב קולומבו (Clos Culombu), אחד היקבים הגדולים בקורסיקה, המייצר כ-400 אלף בקבוקים בשנה של יין אדום ולבן. קולומבו הוא יקב משפחתי שזכה לפרסים, ועל גבעות הכפר לומיו נמצא מרכז המבקרים שלו, שבו תוכלו לצפות בחביות העץ שבמרתפי היין ובמכונות הייצור, וכמובן לטעום מן היינות. היקב מתהדר בריכוז התהליך כולו במקום אחד: כאן מגדלים את הגפנים, מייצרים את היין וגם אורזים.


סמטה בעיר העילית המבוצרת של קלווי. צילום: שלי דרוב

שלי דרוב – עורכת מדורים, מגזין מסע אחר. הכותבת היתה אורחת לשכת התיירות של צרפת