ליסבון: 10 המלצות מפתות

: ליסבון - מסורת ועבר פוגשים את הקידמה, והמקומי הופך לאופנתי | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Mario Savoia - Fotolia.com
: ליסבון - מסורת ועבר פוגשים את הקידמה, והמקומי הופך לאופנתי | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Mario Savoia - Fotolia.com

חזיתות בתים לבנות, אוכל טוב ואלפי שנות היסטוריה ותרבות מחכים לכם בליסבון, בירת פורטוגל. מסעדות מומלצות ועוד המלצות לעיר בה השמש נצחית והראש צלול

88 שיתופים | 132 צפיות

עם כמה ימים פנויים, או אפילו שבועות, ליסבון (Lisboa) היא יעד נהדר לביקור. ממיקומה הנוח בקצה המערבי של דרום אירופה היא מפתה תיירים, וגם את תושביה, באמצעות השמש הנצחית, חזיתות הבתים הלבנות ואלפי שנים של היסטוריה ותרבות. בעיר התיישבו היוונים, הרומאים, הערבים והיהודים, והותירו אחריהם את עקבותיהם הייחודיים. לאלה מצטרפות גם השפעות העבר הקרוב יותר של תקופת התגליות, העידן הקולוניאליסטי של פורטוגל.

עם הפנים אל העת המודרנית ליסבון המציאה את עצמה מחדש בדמות מקום שבו מסורת ועבר מרוחק פוגשים את הקידמה, והמקומי הופך לאופנתי. זה המקום המושלם להירגע, ליהנות מאוכל ומיין מצוינים ולהתערות בתרבות חמה ומסבירת פנים.

אוכל | מעדני פורטוגל

אם זה הביקור הראשון שלכם בפורטוגל, ואם לא מזדמן לכם לראות מקומות מחוץ לבירה, מסעדת "סולאר דוש פרזונטוש" (Solar dos Presuntos) היא דרך מצוינת להתוודע אל הטובים שבמעדני פורטוגל בליסבון, ובייחוד אל הטעמים העזים של חבל מיניו (Minho). המקום הקטן והאינטימי הזה מנוהל על ידי השף איבָרישְטוֹ זה יותר מ-35 שנה, והפך לאטרקציה אופיינית בבירה הפורטוגלית, בעיקר בקרב עיתונאים ופוליטיקאים שהעניקו למקום את חותמת האיכות שלו.

מנת הבקלה "א-נארסיזה" (Bacalhau à Narcisa) היא בבחינת מנת חובה, ולמעשה גם כל מנת דג אחרת, שכן דגים הם מרכיב מרכזי במטבח הפורטוגלי. מבחר היינות של המסעדה מושלם, ובייחוד מגוון היינות הירוקים הפורטוגליים. בתפריט הבשרים אפשרות מוצלחת היא "א-מואנסאו" (Cabrito no forno à Monção), בשר גדי צלוי. השירות כאן מסביר פנים וידידותי, והוא אחת הסיבות העיקריות להצלחתה של המסעדה ולכך שהלקוחות חוזרים.

איפה: Rua das Portas de Santo Antão, 150
פתוח: ב'-שבת 16:00-12:00, 23:00-18:30
טלפון: 351-2134-24253
לאתר


מסעדת "סֵיין מאנֵייראש". מוגש בה תפריט טעימות ייחודי המורכב משמונה מנות קטנות. צילום: Constantino Leite / 100 Maneiras

אוכל | הכי טרנדי

למי שיודעים להעריך אוכל מסורתי אבל אוהבים גם לנסות גישות בישול מודרניות ועכשוויות, המקום המושלם בליסבון הוא מסעדת "סֵיין מאנֵייראש" (100 Maneiras). פירוש השם בפורטוגלית הוא "מאה סגנונות" (cem maneiras), אבל הוא נשמע לאוזן גם כמו sem maneiras ("בלי נימוסים") – אחד מהחטאים החמורים סביב השולחן הפורטוגלי. במקרה הזה הוא נסלח, אבל משמה של המסעדה אפשר להבין שמדובר באוכל מפתיע.

הלקוחות מקבלים תפריט טעימות ייחודי המורכב משמונה מנות קטנות, שהפופולרית בהן היא בלי ספק "אישטנדל דו באיירו" (Estendal do Bairro), או "חבל כביסה של מבאיירו" – מנת דג בָּקַלה יצירתית, שהיא מחווה לאחד המראות האופייניים ביותר בליסבון – חבלי כביסה עמוסי כבסים. המנה מורכבת מפיסות בקלה מיובשות התלויות באטבים על חבלי כביסה קטנים. התפריט כולל מבחר יינות מהאיכות הטובה ביותר, והמלצרים צעירים, עדכניים ונינוחים. "סיין מאנייראש" הוא אחד המקומות הטרנדיים ביותר בעיר בזמן האחרון, ובחירה משובחת לארוחת ערב רומנטית. המסעדה ממוקמת בבאיירו אלטו (Bairro Alto), בעבר רובע הימאים והפרוצות והיום השכונה המדליקה ביותר בליסבון.

איפה: Rua do Teixeira, 35
פתוח: מדי יום 2:00-19:30 (המטבח נסגר ב-00:30)
טלפון: 351-9103-07575
לאתר

 


מנות במסעדת "סֵיין מאנֵייראש". אחד המקומות הטרנדיים בעיר. צילום: Aleksandar Mijailovic / 100 Maneiras

תרבות מקומית | הדובדבן שבכוס

הבר "ג'ינג'יניה" (A Ginjinha) הוא אחד המקומות היחידים בליסבון שנותרו כמות שהם מאז הקמתם. הבר נפתח עוד ב-1840 ב"רוסיו" (Rossio), כינויה של כיכר פדרו ה-4 (Praça Dom Pedro IV) – אחת הכיכרות הכי שוקקות במרכז העיר – ועד היום הוא משרת תושבים מקומיים ותיירים כאחד.

המלך כאן הוא המשקה הפורטוגלי הפופולרי ג'ינג'יניה, שהוא למעשה שוט של ליקר מתוק עשוי מדובדבן בר. זה משקה זול ואופייני לליסבון, שאינו מיועד לזמן מסוים ביום, אלא פשוט משקה 'על הדרך'. את הדובדבן שבתחתית הכוס אוכלים – ורק כך אפשר להיחשב למקומי אמיתי. כדאי רק לזכור שמדובר במשקה חזק ומשכר, אך אין ספק שזו דרך טובה לשיפור כישוריו החברתיים של השותה ולשיפור האינטראקציה שלו עם הליסבונאים, או "לישבואטש" (Lisboetas) בפורטוגזית.

איפה: Largo de São Domingos, 8
פתוח: מדי יום 22:30-7:00
טלפון: 351-2134-63264


הבר "ג'ינג'יניה". נפתח ב-1840, אחד המקומות היחידים בליסבון שנותרו כמות שהם מאז הקמתם. צילום: Christine Zenino

קניות | אופנה פורטוגלית

בשביל רבים מה"אלפסיניאש" (Alfacinhas "חסות קטנות" – על פי השמועות, זה הדבר היחיד שאכלו תושבי ליסבון בזמן המצור הספרדי. לפי גרסה אחרת, מפני שהמוּרים גידלו בעיר הרבה חסות), כינויַם המקומי של ילידי ליסבון, המקום האידיאלי לשופינג הוא רובע הקניות שיאדו (Chiado) שבמרכז העיר. אבל גם מקום שגרתי יכול להפתיע. כאן, בזכות ההיצע המגוון, אפשר למצוא חנויות מסורתיות, חנויות מעצבים טרנדיות, מרכז קניות המתחבא מאחורי פסאדות עתיקות, וגם הזדמנות לרכישות יוקרתיות.

בין היתר אפשר למצוא כאן את חנות "א וידה פורטוגזה" (A Vida Portuguesa) – חנות עם קונספט חדש שמטרתו לעשות קאמבק למוצרי האיכות שהיו בשימושן של סבתות פורטוגליות לפני עשרות שנים. בוטיק "סטוריטיילורס" (Storytailors) הוא ה-מקום בשביל כל מי שמתעניין באופנה פורטוגלית. היצירות הנועזות בסגנון אגדות העם הפכו את צמד המעצבים שמאחורי הבוטיק לסנסציה של ממש. עוד עצירת חובה היא בית הקפה "א-ברזיליירה" (A Brasileira), שנפתח ב-1905 והפך ברבות הימים לאחד הסמלים המוכרים ביותר בעיר, לא מעט בזכות עיצובו בהשראת תקופת ה"בל אפוק" של שלהי המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 באירופה. אחד הלקוחות הנאמנים של בית הקפה היה המשורר הפורטוגלי המפורסם פרננדו פסואה, ועדות לכך היא פסל בדמותו הניצב במקום.

A Vida Portuguesa
איפה:Rua Anchieta 11
פתוח: ב'-שבת 20:00-10:00
טלפון: 351-2134-65073
לאתר

Storytailors
איפה: Calçada do Ferragial 8
פתוח: ג'-שבת 20:00-12:00
טלפון: 351-213-432306
לאתר

A Brasileira
איפה: Rua Garrett 120-122
פתוח: ב'-ו' 2:00-8:00, שבת 24:00-8:00
טלפון: 351-2134-69541


"א וידה פורטוגזה". חנות עם קונספט חדש שמטרתו לעשות קאמבק למוצרי האיכות שהיו בשימושן של הסבתות הפורטוגליות. צילום: Marisa Ferreira | cordemar.com

תערוכה | פרובוקציה מקומית

בימים אלה מארח ארמון אז'ודה (Palácio Nacional da Ajuda), ששימש בעבר את משפחת המלוכה הפורטוגלית, תערוכת רטרוספקטיבה לאמנית ז'ואנה ואסקונסלוס. המצודה הזאת, המוכרת בזכות תצוגות האמנות הקבועות שבה עם יצירות מהמאה ה-15 ועד המאה ה-20, פותחת כעת את שעריה למיצבים השנויים ביותר במחלוקת של וסקונסלוס. האמנית האקסצנטרית הזאת, מהדמויות הבולטות בסצנת האמנות העכשווית הפורטוגלית, פשוט אוהבת ליצור פרובוקציות.

אחת היצירות המוכרות שלה, נעלי עקב שגובהן יותר ממטר וחצי ואורכן כארבעה מטרים שעשויות ממחבתות אל-חלד וממכסים, מוצגת בתערוכה באולם כס המלכות של הארמון, ובחדרה של המלכה מריה פיה חונה קטנוע עטוי סריג תחרה מהאיים האַזוריים (Azores, ובפורטוגלית Açores). התערוכה מוצגת עד 25 באוגוסט, והיא בהחלט שווה ביקור.

איפה
:Largo da Ajuda
פתוח: מדי יום (חוץ מיום ד') 19:00-10:00, שבת עד 21:00
מחיר: 10 אירו לכרטיס (הנחות לילדים, גמלאים וסטודנטים, וכרטיסים משפחתיים)
טלפון: 351-2136-37095, 351-2136-20264
לאתר


האמנית ז'ואנה ואסקונסלוס, אחת הדמויות הבולטות בסצנת האמנות העכשווית בפורטוגל. צילום: אימג'בנק, מראות אימג'

תצפיות | צופים ונהנים

ליסבון מוכרת בקרב הפורטוגלים כעיר שבע הגבעות (למרות שלמעשה היא בנויה על יותר משבע גבעות) עם נקודות תצפית רבות המציעות מבט פנורמי מרהיב על העיר ועל נהר טז'ו (Tejo). ואם יש מרפסת תצפית, ודאי יש במקום גם בית קפה או קיוסק שבהם אפשר לתפוס סתלבט, או "אשפלַנז'יין" (esplanagem) בפורטגזית, שפירושו: אמנות ההנאה ממרפסות תצפית. מתיישבים, נהנים מהשמש ומהנוף, שותים אספרסו או בירה מהחבית – כל המרכיבים החיוניים של התרבות הפורטוגלית.

שתי מרפסות תצפית בעיר אהובות עלי במיוחד. הראשונה, תצפית סאון פדרו די אלקנטרה (Miradouro de São Pedro de Alcântara), שוכנת בין השכונה היוקרתית פריינספה ריאלה (Principe Real) לשכונה האופנתית באיירו אלטו (Bairro Alto) ואפשר להשקיף ממנה על מבצר סאון ז'ורז' (Castelo de São Jorge) הממוקם בראש גבעה שעל מדרונותיה שוכן חלקה של העיר מתקופת ימי הביניים.

מרפסת התצפית השנייה, סנטה קתרינה (Miradouro de Santa Catarina) – המכונה גם " אדאמשטור" (Adamastor), על שם מפלצת הים האגדית מהספרות הפורטוגלית – היא המקום המושלם ליהנות מקרני השמש ומהתצפית הטובה ביותר על הנהר טחו. בשתי נקודות התצפית אפשר לפגוש תושבים מקומיים, לשבת בבתי קפה, ומדי פעם יש בהן גם הופעות חיות, מקצועיות או ספונטניות.

בית הקפה São Pedro de Alcântara
איפה: Rua de Sao Pedro de Alcantara
פתוח: ב'-שבת 2:00-10:00, א' 21:00-10:00

בית הקפה Esplanada do Adamastor
איפה: Rua de Santa Catarina
פתוח: מדי יום 4:00-10:00
טלפון: 351-2134-30582

חיי לילה | דרינק משובב

ליסבון התברכה במזג אוויר מוצלח, עם חורפים מתונים וקיצים חמים, ולכן תושביה מבלים הרבה מזמנם ברחובות העיר, והדבר נכון גם בנוגע לחיי הלילה. לא קשה למצוא בר עם כיסאות שניצבים בחוץ ומזמינים מבלים לשבת ולשתות. אבל את המקומות המיוחדים באמת פחות קל לאתר.

"שפיטו" (Chapitô) הוא בית ספר לאמנויות הבמה והקרקס, שמסתתר בשכונה הוותיקה אלפמה (Alfama), ליד החומה של מבצר סאון ז'ורז'. מלבד בידור אפשר למצוא כאן גם את "ברטו" (Bartô), בר עם מרפסת נחמדה שאפשר להשקיף ממנה על מרפסות אחרות בסביבה ולכיוון הנהר. מה שמיוחד ב"ברטו" הוא שבזמן ששותים כוסית אפשר ליהנות ממופע ליצנות או ממחזה שייקספירי. כדאי רק להביא בחשבון שחיי הלילה של ליסבון מתחילים יחסית מאוחר, בסביבות 11 בלילה.

ברטו
איפה: Costa do Castelo 1/7
פתוח: ג'-א' 2:00-22:00
טלפון: 351-2188-55550
לאתר

שכונה | לצלילי הפאדו

נופה של שכונת אלפמה (Alfama) הוא תמונת הגלויה המפורסמת ביותר של ליסבון, והשכונה היא אחת השכונות הוותיקות ביותר בעיר. מקורו של השם במילה הערבית אל-חמה, שפירושה מרחצאות, אבל עוד לפני המורים גם הרומאים היו שם. אלפמה היא אולי שכונה קטנה, אבל יש בה אתרים רבים המעידים על שורשיה של העיר ליסבון: מבצר סאון ז'ורז', קתדרלת סה (Sé de Lisboa) וגם רחוב ז'ודיאריה (Rua da Judiaria), הרובע היהודי האחרון מליסבון של ימי הביניים. אלפמה מוכרת גם בזכות סגנון המוזיקה הפורטוגלי הייחודי, פאדו (Fado).

מכל המקומות המארחים מופעי פאדו, אני ממליצה על "קאסה דו שיקו" (Casa do Chico) המתאפיין בז'אנר ספונטני וחובבני יותר, המכונה "פאדו ואדיו" (Fado Vadio). כאן כל אחד יכול לעלות לבמה ולהביע את רגשותיו באמצעות קולו. וכדי להשלים את כל אלה, מומלץ להגיע לשכונת אלפמה עם קו הטראם ההיסטורי מספר 28.

מבצר סאון ז'ורז'
איפה: Rua de Santa Cruz do Castelo
פתוח: 1 בנובמבר עד 28 בפברואר 18:00-9:00; 1 במרס עד 31 באוקטובר 21:00-9:00
מחיר: 7.50 אירו לכרטיס (הנחות לסטודנטים, גמלאים ונכים, כרטיסים משפחתיים)
טלפון: 351-2188-00620
לאתר

קתדרלת סה
איפה: Largo Santo António da Sé
פתוח: ב'-שבת 12:00-9:00, 17:00-14:00
טלפון: 351-2188-66752

Casa do Chico
מתי: הופעות פאדו מתקיימות בימים ה'-א' בשעות הערב
איפה: Rua dos Remédios 83

 


אלפמה, אחת השכונות הוותיקות ביותר בעיר. צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב | Frankix – Fotolia.com

אירוע | הופעה הטובה בעיר

אם יש חודש אחד שכל תושבי ליסבון מצפים לו, הרי שזה חודש יוני. חגיגות אנטוניו הקדוש (Santos Populares), פטרונה של העיר, מוציאות את כולם אל הרחובות. אנטוניו הקדוש הוא גם פטרון הנישואים, ואף על פי שהחגיגות נושאות היום אופי חילוני, הן כוללות בעיקרן יום אחד, 13 ביוני, שבו עיריית ליסבון מארגנת מסיבת חתונה ענקית שבמסגרתה נישאים כעשרה זוגות מקומיים.

שיא החגיגות מגיע כמה ימים אחר כך, עם ה"מרחיאש פופלארש" (Marchas Populares), מצעד ססגוני המושך קהל של אלפים שצופים בשכונות המתחרות זו בזו על ההופעה הכי טובה בעיר. החגיגות כוללות מופעי מוזיקה צבעוניים והמון אוכל פורטוגלי אופייני, אבל האטרקציה המרכזית היא הסרדינים הנמכרים בכל פינת רחוב בעיר העתיקה. את המסיבות הטובות ביותר אפשר למצוא באלפמה, והן נמשכות עד עלות השחר. כדי למצות את המרב מאירוע זה החוכמה היא לבלות עם המקומיים, להצטרף אל טורי הריקודים ואולי גם לזכות בעציץ בזיליקום, פריט מסורתי שעל פי האמונה אמור להביא מזל באהבה.

Lisbon Walker

סיורים מודרכים בעיר (בין השאר גם ברובע היהודי הישן)
איפה: Rua dos Remédios, 84
טלפון: 351-2188-61840


בחודש יוני חגיגות אנטוניו הקדוש מוציאות את כולם אל הרחובות. צילום: קרדיט: www.visitlisboa.com

לינה | תרמילאים לצד מפונקים

אכסניית "יס" (Yes! Lisbon Hostel) שבלב רובע שיאדו, לא הרחק מהכיכר המרכזית (Praça do Comércio), מושכת קהל לקוחות צעיר שמחפש לינה איכותית, חוויה אורבנית ומחיר זול. "יס", שזכתה בתואר האכסניה הטובה ביותר לשנת 2012 על פי אתר האינטרנט HostelWorld.com, מבקשת להעניק לתרמילאים הפוקדים את הבירה הפורטוגלית את מקום הלינה המושלם. יש בה בר, אינטרנט אלחוטי חינם, ארוחת בוקר וגם מטבח פנוי למי שמעוניין לבשל בעצמו. כל האתרים החשובים במרכז העיר נמצאים במרחק הליכה מהאכסניה.

למחפשים לינה יוקרתית ברמה של חמישה כוכבים מומלץ ללון במלון "באיירו אלטו" (Bairro Alto Hotel), הקרוי על שם השכונה האופנתית שבה הוא ממוקם. מלבד החדרים היפים, שבהם מיזוג אוויר ומסך טלוויזיה שטוח גדול, אפשר למצוא במלון גם מרכז ספא, בר טרנדי ומסעדה נהדרת שמוגשים בה מאכלים פורטוגליים טיפוסיים לצד טעמים מהעולם. הדובדבן שבקצפת הוא הנוף המרהיב הנשקף מהמלון. אטרקציות מרכזיות, כמו מבצר סאון ז'ורז' וקתדרלת סה, נמצאות במרחק של כעשר דקות הליכה מהמלון.

Yes! Lisbon Hostel
איפה: Rua São Julião 148
טלפון: 351-2134-27171
לאתר

Bairro Alto Hotel
איפה: Praça Luís de Camões 2
טלפון: 351-2134-08288
לאתר


מלון "באיירו אלטו", הקרוי על שם השכונה האופנתית שבה הוא ממוקם. צילום: "Bairro Alto Hotel"

קתרינה גומש – עיתונאית פורטוגלית ומפיקה ב-Radio Netherlands Worldwide. תרגום: עידו ליבן

הכתבה המלאה התפרסמה במגזין מסע אחר, מאי 2013