מסדר כנפיים

טיבוע של עוף ממין פצחן במרכז "דוכיפת" בירוחם. צילום: אורלי גנוסר
טיבוע של עוף ממין פצחן במרכז "דוכיפת" בירוחם. צילום: אורלי גנוסר

בעשור האחרון זוכה תחום הצפרות בישראל לעדנה, ולא רק בקרב תושבי הארץ. חובבי צפרות מחו"ל כמהים לצפות בציפורים החולפות, ורבים מהם מגיעים לכאן בתקופה זו כדי להתענג על המראות. החודש יתקיים בצפון הארץ פסטיבל "חורף של ציפורים" - הזדמנות מצוינת להצטרף לחגיגה. כמה המלצות

88 שיתופים | 132 צפיות

"אילו ציפורים", אומר השיר, "היו דוברות כבני אדם, אלו סיפורים היו ודאי לציפורים על הארצות אשר מעבר להרים".

תופעת הנדידה נחשבת לאחת מתופעות הטבע המופלאות ביותר, ולא בכדי. מראה הציפורים המתגודדות בלהקות בשמים, חגות במעגלים או דואות במבנה משולש לעבר המטרה הוא מפעים ומרגש. אצלנו, ארץ קטנה עם שפם, הפכה הנדידה לאירוע רב-משתתפים בשמים אבל גם בארץ, ומדי שנה היא סוחפת אחריה עוד ועוד אוהדים חדשים. הסוד הישראלי הוא, כדברי המשורר, "לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן". העובדה שישראל היא גשר בין שלוש יבשות הופכת את שמיה למסדרון אווירי שבו משק כנפיהם של כחצי מיליארד עופות מהדהד באוויר בסתיו ובאביב ומרומם ראשים אל על.

אבות אבותינו היטיבו לתאר את התופעה בספר הספרים: "גם חסידה בשמים ידעה מועדיה ותֹר וסוס [וסיס] ועגור שמרו את עת באנה" (ירמיהו ח, ז), כך שלפני 40 שנה, כשכאן החלו למתוח צוואר ולהרים מבט אל על, היה זה באיחור אופנתי. בעשור האחרון זוכה תחום הצפרות לעדנה; ישראלים רבים כמהים לצפות בציפורים החולפות, ולארץ מגיעים מדי שנה חובבי צפרות וחוקרים מאקדמיות מכל העולם כדי להתענג על המראות.

לפני יותר משנתיים התקבלה בארץ החלטה מרחיקת לכת – להקים רשת מרכזי צפרות ארצית, שנועדה למעשה לאגד את מרכזי הצפרות העצמאיים שהוקמו בשלושת העשורים האחרונים ברחבי הארץ. כיוון שכל מוקד שכזה היה תוצאה של יוזמה מקומית, הוחלט בעקבות המלצה של צוות רב-תחומי לחבר ביניהם ולהגדיר יעדים ותפקידים כדי לקדם את הצפרות ברמה הארצית וברמה הבינלאומית כאחד. הפרויקט שיצא לדרך שם לו למטרה לשדרג ולהקים 14 מרכזים שיחלשו על מרחבי ארצנו מצפון לדרום, חלקם עירוניים וחלקם בחיק הטבע, ושתפקידם יהיה לדאוג לשמירת הטבע, להגנה על עופות ועל בתי הגידול שלהם, לשימור מינים נדירים בסכנת הכחדה, למניעת פגיעה בציפורים (ציד, הרעלות ועוד), לניטור ולסקרי קינון, לניהול פרויקטים ואפילו לתיירות והרשימה עוד ארוכה. עד להשלמת המשימה יש עוד זמן, ובינתיים מתקיים מדי שנה בחודש נובמבר, השנה בפעם החמישית, פסטיבל "חורף של ציפורים", ואף שהחורף עוד לא כאן, הנה כמה המלצות חמות לסתיו של ציפורים.

אגמון החולה: חדר אוכל ענק

עמק החולה הוא מגנט לציפורים. הוא פורה ושופע מים ומושך אליו עשרות אלפי ציפורים משלל מינים בתקופת הנדידה, והן אוהבות בעיקר את אגמון החולה. לציפורים האגמון הוא כמו חדר אוכל אחד ענק, גדוש במזון ובמים, אבל גם אכסניה ללינה משותפת ומקום להתגודדות חברתית.

השנה החלה הנדידה עם מספרי שיא של עגורים שנחתו בעמק בראשית אוקטובר והיד עוד נטויה. הימים של סוף הסתיו ותחילת החורף הם חגיגה לחובבי ציפורים באשר הם, שמגיעים לאזור מהארץ ומהעולם. במהלך הפסטיבל מתקיימים במקום סיורים, תצפיות ושלל אירועים לכל המשפחה.

דיות שחורות בעמק בית שאן. צילום: אורלי גנוסר
דיות שחורות בעמק בית שאן. צילום: אורלי גנוסר

עמק המעיינות: חוויית צפרות שונה

בקיבוץ כפר רופין שבעמק בית שאן נמצא מרכז הצפרות "מקור החסידה", שנבחר להיות הראשון שישודרג בפרויקט הארצי ושבנייתו נמצאת כעת לקראת סיום (אם כי הוא ייחנך רק בסתיו הבא). בעמק יש טבע פראי ושטחי חקלאות שמשרתים גדודי ציפורים חולפות וחורפות. דוד גלזנר, מייסד המרכז, מספר כי המקום מציע לקהל חוויית צפרות שונה. עמק בית שאן הוא נושא הדגל של פרויקט התנשמות – פרויקט חקלאות אורגנית שהחליף את חומרי ההדברה הכימיים בתנשמות, והפך את חובבות המכרסמים הללו לעופות הנחשקים באזור. תיבות הקינון שלהן מנקדות את השדות והן עושות את מלאכתן נאמנה. בריכות הדגים שופעות בלהקות של עופות מים שהגיעו כדי לזכות בארוחות חינם, בהם טבלנים, קורמורנים, מיני שחפים ומיני ברווזים. בשיתוף עם רשות הטבע והגנים נעשות כאן פעולות הרחקה כדי למנוע נזקים לבריכות, ורק אחרוני השקנאים שאינם יכולים לעוף מחולשה או מרעב זוכים להאכלה כדי שיתחזקו וימשיכו בדרכם. בשדות מרחפות להקות של דיות, של חסידות שחורות, של מיני אנפות ועוד. במהלך הפסטיבל יתקיים בימי שישי (מומלץ לברר בטלפון את התאריכים המדויקים) אירוע המשלב קבלת שבת עם תצפית בציפורים שהולכות לישון. בשבתות ייערך סיור טבע וצפרות החל מהשעה 10:00 בבוקר, שיימשך כשעתיים ויעסוק בנושאים מגוונים. בקיבוץ יש חדרי אירוח ובמהלך החורף יערכו בו סופי שבוע של צפרות שיכללו גם קבלת שבת וגם סיור. הוסיפו לכך המוני ציפורים חורפות ומזג אוויר מושלם והרי לכם מתכון מנצח! (04-6068396).

ירושלים: חוקרים ציפורים

בירושלים הוקמה "התחנה לחקר ציפורי ירושלים" – אתר טבע עירוני יחיד במינו ופעיל במיוחד, הסמוך למבנה הכנסת. התחנה מושכת אליה רבבות ציפורים צבעוניות והיא שם כדי לשמור עליהן ולטפח את אתר ההתגודדות שלהן. מי שמטייל בסביבה יכול להגיע למרכז המבקרים של התחנה ולצפות בו בסרט על חיות הבר בירושלים, ובתיאום מראש אפשר גם לצפות בציפורים מתוך מסתור, לראות טיבוע של ציפורים נודדות (שיתקיים במהלך כל חודש נובמבר) ואפילו ליהנות מתערוכות אמנות (052-3869488).

נגב: מפגש עם מינים נדירים

אחד המרכזים המרגשים ביותר הוא "דוכיפת" שבירוחם, ומאז הקמתו הוא גולש בפעילותו הענפה גם מחוץ לגבולות הנגב. את המרכז הקימו יורם צוויק וד"ר אייל שוחט, שני משוגעים לעניין שרצים מצאת החמה עד צאת הנשמה כדי לחקור את הנושא ולקדם אותו כמה שאפשר. המרכז עוסק בצפרות ובאקולוגיה ומשלב מחקרים, תיירות, חינוך וקיימות מתוך אהבה גדולה. בשנה האחרונה החלו אנשי הצוות לקיים במרכז מחקרים בשיתוף אקדמי עם אוניברסיטת בן גוריון, וגם זכו לפגוש כמה מינים נדירים ביותר שעד כה נצפו בארץ פעמים אחדות בלבד, כמו חרגולן מנומר ועלווית הרים. שתי הציפורים טובעו ושוחררו, ולצדן נלכד גם סבכי טוחנים עם טבעת משוודיה שממנה יצא 40 יום קודם לכן למסע של לא פחות מ-3,200 קילומטר!

כשפגשתי את צוויק ושוחט, השתלבתי חיש קל בטיבוע ובאיסוף ציפורים מרשתות שנפרשו במטע אלות אטלנטיות בשולי יער להב. חוויית הטיבוע מרתקת מבוגרים וילדים כאחד והיא מעניקה ידע רב משולב בהרפתקה. במהלך חודש נובמבר אפשר יהיה לטעום ממנה בימים שלישי ושישי בשעות 10:00-7:00 באגם ירוחם. סביב האגם נערכות גם תצפיות בטלסקופ מתקדם שמגלה עולם שלם של חיים במי האגם המטוהרים, ומדי פעם מתקיימות במקום הדרכות – אחת מהן תתקיים במהלך חופשת חנוכה (054-4761761).

עגורים באגמון החולה. צילום: אורלי גנוסר
עגורים באגמון החולה. צילום: אורלי גנוסר

אילת: ממזבלה לגן פורח

הדרומי במרכזי הצפרות, ומהוותיקים בארץ, הוא זה השוכן באילת. "פארק הצפרות הבינלאומי אילת" הוקם על חורבותיה של מזבלה והפך את השטח לגן פורח. כאן, על סף המדבר, יש חשיבות למינים רבים של ציפורים נודדות, כי זוהי למעשה תחנת התדלוק האחרונה לפני המדבר הקשיח. זו גם הסיבה שיש כאן עושר של צומח – בעונה חולפים מעלינו כ-283 מיני בעלי כנף, ופה ביחד עם הציפורים המקומיות נדרשת תזונה נאותה לכ-400 מינים שונים.

במקום מתקיימים סיורים בסבך הצומח או על גדות בריכות המלח והאגם, וכן טיבועים והדרכות של אנשי מקצוע, ולצדם גם פעילויות של ניטור ומחקר, תוכניות חינוך ותיירות, כדי לחבר את המבקר להוויה המקומית ולהנחיל ערכי שמירת טבע (050-7671290).

הגעתם לאילת? אל תוותרו על קפיצה לבריכות המלח שמצפון לעיר, שם תחזו באחד העופות היפים שיש – הפלמינגו. העוף הוורדרד הזה אימץ את הבריכות והפך אותן לביתו. רוב הפרטים נשארים כאן כל השנה, מעט מהם חולפים בעונת הנדידה. כך או כך המראה מרהיב, ועם מרפסת התצפית הסמוכה לבריכות הוא גם נוח מאוד.

אורלי גינוסר – עיתונאית עצמאית ומורת דרך

חודש צפרות במצפה הימים

מלון הבוטיק מצפה הימים, המשקיף אל נופי עמק החולה שובי הלב, מקיים מדי שנה בנובמבר חודש צפרות השזור באינספור אירועים. המלון, שמבוסס על קונספט של קרבה לטבע, החל כחוות בריאות וכיום הוא לב לבה של חווה חקלאית, המספקת לו את חומרי הגלם למזון המוגש לאורחים: ירקות ופירות אורגניים, גבינות המיוצרות מחלב הצאן השייך למקום, סבונים טבעיים מצמחי מרפא שגדלים במרחבי הגן וביצי חופש. סיור בגן הקסום שעוטף את חדרי המלון הוא חוויה מעוררת השראה, והמשק האוטרקי משתדל לספק את כל צורכי האורחים תוך הקפדה דקדקנית על הקטן שבפרטים. האוכל אורגני ברובו, פרחים משטחי הגידול מעטרים את החדרים, הבריכה אקולוגית (מבוססת על מלחים) והאווירה קסומה.

במהלך חודש הצפרות במלון ייהנו אורחיו מחגיגה לכבוד בעלי הכנף ומשפע גדול של תכנים בנושא, כגון מפגשים עם בכירי הצפרים ובהם פרופ' יוסי לשם, מנהל המרכז הבינלאומי לחקר ציפורים בלטרון, דן אלון – מבכירי הצפרים, צלם הטבע אייל ברטוב ועוד. מומחים בתחום יעבירו הרצאות מרתקות, ויהיו גם סדנאות טיבוע ציפורים, סיורים מודרכים לעמק החולה ועוד.

04-6994555