צלמת אינטימית בעולם הגדול

ילדים מתרגשים לראות עצמם במצלמה. לאוס | צילום: רוית חבשוש
ילדים מתרגשים לראות עצמם במצלמה. לאוס | צילום: רוית חבשוש

רוית חבשוש היא צלמת גיאוגרפית ואנתרפולוגית הרפתקנית המעניקה הצצה ייחודית לחיים האותנטיים של תרבויות מסביב לעולם בסדרת הרצאות רב חושיות

88 שיתופים | 132 צפיות

רוית חבשוש ("חבשושית בדרכים") צלמת גיאוגרפית בוגרת "מסע אחר", אנתרופולוגית הרפתקנית עצמאית ומרצה חווייתית על תרבויות בסדרת "מסע מופלא לתרבויות" – סדרת הרצאות רב חושיות המעניקה הצצה ייחודית לחיים האותנטיים בגובה העיניים. מאמינה שצריך שתהיה טבועה בך רוח הרפתקנית, אהבת מסעות, סקרנות שלא יודעת גבולות וחיבור אנושי לבני אדם. כאנתרופולוגית, היא נטמעת ומתנסה בתרבות המקומית עד כמה שניתן.

חתונה מסורתית ברומניה, כמו סרט של קוסטריצה | צילום: רוית חבשוש
חתונה מסורתית ברומניה, כמו סרט של קוסטריצה | צילום: רוית חבשוש

משמעות המונח: אזרחית העולם

בכל יעד, בכל תרבות ובכל סיטואציה אני יוצרת חיבור אנושי אמיתי, חוצה גבולות, שפה ותרבות עם בני אדם. בקרבה שנוצרת הם חשים נינוחים בנוכחותי, הם מכניסים אותי בטבעיות לבתיהם ושמחים לשתף אותי ברגעים אותנטיים בחייהם. לשמחתי, הניסיון שצברתי לא עמעם במעט את תחושת הריגוש שלי, ובכל פעם שאני עולה על מטוס יש בי התרגשות וסקרנות לקראת הלא נודע, ממש כמו ילדה.

זמן/מקום לחזור אליו

אני נוסטלגית ורגשנית מאוד ועבורי כל מסע, כל מקום וכל חוויה הם יחידים ומיוחדים במינם. הצילום מאפשר לי לנצור את הזיכרונות: להקפיא רגע ייחודי ולהנציח סיטואציה חד פעמית של זמן, מקום ואווירה. לפעמים אני יכולה להביט בתצלום ולהרגיש מחדש את הקולות, את הניחוחות ואת התחושות מאותו הרגע. אני נקשרת לאנשים שאני פוגשת במסעותיי ושומרת על קשר עם רבים מהם. מרגש אותי במיוחד לחזור לכפר קטן בקצה העולם, לפגוש שוב מכרים ותיקים ולהרגיש עד כמה העולם קטן, אינטימי ועוטף.

מפגש בלב טראסות האורז בפיליפינים | צילום: רוית חבשוש
מפגש בלב טראסות האורז בפיליפינים | צילום: רוית חבשוש

מתי בחרתי בחיי טיילת?

תמיד נמשכתי לתרבויות והסתקרנתי מבני אדם ומתופעות חברתיות, ובשילוב עם יצר ההרפתקנות שלי כנראה שהייעוד שלי כבר נקבע מראש. במשך שנים רבות עבדתי כמנהלת לשכת מנכ"ל בחברות הגדולות בארץ אבל הרגשתי חנוקה עד שהחלטתי לקחת סיכון, להגשים את החלום שלי ולהתמסר לתשוקה הגדולה בחיי: לטייל במקומות מרתקים בעולם, לחקור ולחוות אנשים ותרבויות. זה חזק ממני.

חוויה מיוחדת שאת זוכרת

אף שהמסעות זימנו לי חוויות בלתי נשכחות: חולצתי במסוק מטיפוס על הר האוורסט, השתתפתי בטקס לגירוש רוחות רעות בשבט נידח בלאוס, נחשדתי בריגול בקובה הקומוניסטית – הרגעים הצרובים ביותר הם דווקא רגעים קטנים של סיטואציות אנושיות מופלאות: לשבת על גג מג'ויף בלב טראסות האורז העצומות בפיליפינים ולהבין שאני, "רוית חבשוש הקטנה מישראל, כובשת את העולם", לחגוג ברומניה בחתונה מסורתית ספוגת אלכוהול שיוצאת משליטה כמו סרט מצחיק של קוסטוריצה, לחלוב עיזים בידיים חשופות בשעות השחר בסרדיניה ולהתפעל מהזריחה שעולה על העולם ועוד.

ילדים מתרגשים לראות עצמם במצלמה. לאוס | צילום: רוית חבשוש
ילדים מתרגשים לראות עצמם במצלמה. לאוס | צילום: רוית חבשוש

מה מעורר בי השראה?

אני נפעמת מתרבויות שמתגאות בזהותן הייחודית ומשמרות בגאווה את מסורות העבר המפוארות שלהן. העולם המודרני הפך לכפר גלובלי קטן ואנו נוטים לאבד את הייחודיות התרבותית שלנו – את השפה, את התלבושות, את הטקסים ואת הפולקלור הייחודי. בימים אלה, לאור בקשות חוזרות ונשנות, מתוכננים לצאת טיולי בוטיק בניחוח אנתרופולוגי שיאפשרו למשתתפים לגלות ולחוות בעצמם תרבויות מזווית ייחודית וחווייתית.

המלצת זהב

להעז לצאת ממסלול התיירים הרגיל ובו אתרי החובה, ולחוות את המקום דרך החושים ודרך חוויות אישיות. נסו לספוג את התרבות המקומית ולחוות משהו חדש ומרענן: זה יכול להיות מאכל מקומי שלא הכרתם, התנסות חדשה או כל דבר שיגרום לכם לחוש מקרוב את החיים בתרבות זו.

masa-mufla.com

מתוך גיליון ינואר 2015 של מגזין אטמוספירה