המתוקים של ניו יורק

צילום: שרון בן-דוד
צילום: שרון בן-דוד

קינוח מפתיתי קרח בטעם ענבים ומענבים טריים, פניני אצות ומוצ'י, לחם הל והכלאה בין דונאט לקרואסון - לעיר הכי תוססת בעולם יש נטייה להפתיע בכל פעם מחדש

88 שיתופים | 132 צפיות

הטיול האחרון לתפוח הגדול החל בצירוף נסיבות כמו רצף ימי חופשה ותשישות חגים, אבל אם נהיה כנים היה לו מניע עיקרי אחד: סרט דוקו על הסטייק הטוב ביותר בעולם שהוקרן בטלוויזיה. נזכרתי בסטייק האלמותי שאכלתי לפני 20 שנה בפיטר לוגר (Peter Luger Steak House) ומאוד התחשק לי לבדוק אם הוא עומד עדיין במבחן הזמן.

ככתבת אוכל מיותר לציין שלפני הנסיעה ביצעתי חריש מעמיק של האינטרנט בחיפוש אחר מסעדות, בתי קפה ושוקי אוכל שווים בניו יורק. חברים וקולגות תרמו המלצות שהצטברו לכדי חמישה עמודים מודפסים בצפיפות משני הצדדים. עם זאת, לעיר הכי תוססת בעולם יש נטייה להפתיע ומצאנו את עצמנו מזגזגים ברחובות, רק כי מעברו השני של הכביש הסתמן מקום שראוי לבדיקה.

 

ארוחת קינוחים

כך הגענו במקרה אל דזרט קיטשן (The Dessert Kitchen, כתובת: 192 Bleecker St.), מסעדה קטנה שבתפריט שלה יש אך ורק קינוחים. סוג המקומות הזה נחשב לטרנדי בניו יורק ומסיבה שטרם עמדנו עליה השפים או הבעלים הם לרוב יפנים. תפריט עשיר ומגוון הקשה את ההחלטה עד שלבסוף החלטנו לתפוס את המקל בשני קצותיו והזמנו קינוח אחד מתוק ואחד בסגנון יפני. "Purple in Love" הוא שם המנה שמורכבת מפתיתי קרח בטעם ענבים, מענבים טריים, מפניני אצות בטעם ענבים וממוצ'י (Mochi, כדורי בצק אורז רכים ודביקים) במילוי גלידה. השילוב של חמוץ ומתקתק, קרח וגלידה והמרקמים השונים יצר מנה טעימה ומוצלחת שהמשכנו להתלהב ממנה הרבה אחרי שסיימנו ללקק את הכפיות.

פתיתי קרח עם ענבים, אצות וכדורי בצק אורז במילוי גלידה. צילום: שרון בן-דוד
פתיתי קרח עם ענבים, אצות וכדורי בצק אורז במילוי גלידה. צילום: שרון בן-דוד

 

לאור הצלחת הקינוח הראשון, גדלו ציפיותינו מהמנה השנייה: "Japanese Green Tea Soba", שכללה עיגול ג'לי ירקרק ועליו שעועית אזוקי, ערמת מנגו מלוח וקערית חלב קוקוס המעוטר במרקחת צהבהבה דלילה. ואולם, כנראה שלדידנו הקינוח היה מאתגר מדי. באמת שניסינו לזייף התלהבות, אבל הטעמים המוזרים פשוט לא הסתדרו בפה, במיוחד לנוכח קינוח הענבים שהיה מתוק, קריר ומלא הפתעות.

חצי עיר בשביל עוגייה

דונאטס נחשבים לסמל המסחרי של ניו יורק וכבר הרבה זמן אני זוממת על הקרונאט – הכלאה מתוחכמת בין דונאט לקרואסון שמושכת פודיז מכל העולם. כשהגענו לדומיניק אנסל בייקרי (Dominique Ansel Bakery, כתובת: 189 Spring St.) הביטה בנו המוכרת במבט מלא רחמים ואמרה: "בפעם הבאה כדאי שתגיעו מוקדם. אנחנו פותחים בשמונה, אבל התור מתחיל בחמש וחצי ואחרי שעה כבר אין לנו מה למכור". דונאטס משובחים (אך שאינם מצדיקים כזו הקרבה) מצאנו בדונאט פלנט (Doughnut Plant), רשת עם סניפים במנהטן (שניים), בקווינס ובברוקלין. נמשכנו לחנות בזכות הדקורציה של אחד הקירות, שמקושט כולו בכריות בצורת דונאטס צבעוניים ומבריקים, ולא התאכזבנו. בשעת אחר הצהריים המאוחרת שבה הגענו הדונאטס המרובעים כבר נגמרו, אך נהנינו מסופגנייה קטנה וקולעת במילוי קרם ברולה ומי ורדים.

דונאט פלנט, רשת עם סניפים במנהטן, בקווינס ובברוקלין. צילום: שרון בן-דוד
דונאט פלנט, רשת עם סניפים במנהטן, בקווינס ובברוקלין. צילום: שרון בן-דוד

 

המלצה של קולגה מבינת עניין שלחה אותנו אל ליוויין בייקרי (Levain Bakery, כתובת: 167 West 74th St.), מאפייה קטנטונת באפר ווסט סייד שממוקמת במרתף שחצי ממנו נמצא מתחת לאדמה. ההנחיה שקיבלנו הייתה חד-משמעית: להתמקד בעוגיות שוקולד צ'יפס. לשאלה אם כדאי לנסוע חצי עיר עבור עוגייה יש תשובה אחת ברורה – כן, במיוחד אם זו עוגיית שוקולד מריר גדולה (קוטר של כעשרה סנטימטרים), רכה ונימוחה שבתוכה משובצים שברי שוקולד שהופכים את החוויה לעוד יותר מענגת. להשלמת הארוחה השוקולדית המאולתרת המשכנו לחנות של ז'ק טורס (Jacques Torres Chocolate, כתובת: 285 Amsterdam between 73rd and 74th Streets), ממלכה של פרלינים, טבליות שוקולד באינספור טעמים, פרעצלים בציפוי שוקולד, בונבוניירות ורטבים מתוקים. המומים מהשפע הזמנו "רק" כוס שוקולד חם. למה רק? כי מדובר במשקה סמיך ועשיר שמלטף את הלשון ועושה חשק להתכרבל מול האח עם פוך וחתול, בלי קשר לעובדה שבחוץ 95 אחוזי לחות.

החנות של ז'ק טורס, ממלכה של פרלינים ושאר מתוקים. צילום: שרון בן-דוד
החנות של ז'ק טורס, ממלכה של פרלינים ושאר מתוקים. צילום: שרון בן-דוד

 

קח אותי לטירמיסו

אחרי שבדקנו מה עושים היפנים והצרפתים במתוקים מתברר שהכוכבת העולה היא דווקא שוודיה. בסוקרביט (Sockerbit, כתובת: 89 Christopher St.) העיצוב הסקנדינבי הבהיר משמש רקע לתצוגה צבעונית של סוכריות, שוקולדים ועוגיות המיובאים משוודיה. מסתבר שממתקים הם חלק בלתי נפרד מהתרבות השוודית כפינוק לילדים בשבת בבוקר. ברשת קונדיטורי (Konditori, אינטרנט: konditorinyc.com) מגישים מלבד בייגלס וכריכים גם מאפים שוודיים כמו לחם הל וקניאלבולר (Kanelbullar), שבלולי קינמון מבצק שמרים עם ריח משכר.

סוקרביט, ממתקים ועיצוב סקנדינבי. צילום: שרון בן-דוד
סוקרביט, ממתקים ועיצוב סקנדינבי. צילום: שרון בן-דוד

 

את רייס טו ריצ'ס (Rice to Riches, כתובת: 37 Spring St.) אנחנו מכירים מביקורים קודמים ומקפידים לא להזניח גם כשלוח הזמנים צפוף ורמת הסוכר בדם חוצה כל קו אדום אפשרי. דייסות אורז ביותר מ-30 טעמים קבועים ועונתיים עם שמות מפתים כמו "Take me to Tiramisu" ו- me to Tiramisuזמנה אבל נראה אתכם מחליטים בין יותר ם הקטן והחמוד הזה גם כשהלום ועוגיות מיובאים משבדיה. א הפתעות. וף.  או "Waltz of the Wild Berry" מוגשות בכלי פלסטיק צבעוניים ויפים. אחרי שמתלבטים בין המנות, מומלץ בחום לבהות בקירות המעוטרים בסיסמאות מצחיקות בזכות הנהנתנות ובגנות הדיאטה.

כל המתואר לעיל היה רק קצה קצהו של הביקור הנמרץ שלנו בניו יורק, שמלבד קולינריה כלל מנות גדושות של תרבות וקילומטרים של הליכה ברגל. ולגבי הסטייק בפיטר לוגר – הוא אפילו עוד יותר טוב ממה שזכרנו.

טיפ לדרך

שוק האוכל גנסוורט (Gansevoort Market) הוקם על שרידי שוק האיכרים הפתוח הראשון בניו יורק, שהחל לפעול בשנת 1887. כיום פועלים בו כ-20 דוכנים, ובדילוג ביניהם אפשר להרכיב ארוחה מגוונת: מלובסטר רולס דרך טאקו וסביצ'ה ועד ברפינס (Bruffins) – בריוש בתצורת מפין עם מילוי בסגנון מטבחי לאום שונים. בגזרת המתוקים מומלץ לשים לב לתצוגת המקרונים הצבעונית בדיינאז בייקרי (Dana's Bakery) ולאייס קרים קייקיס (Ice Cream Cakies) – מעין קוקילידה עם עוגייה צבעונית במיוחד. השוק פתוח בכל יום בשעות 20:00-8:00 ואם נשאר כוח כדאי לבקר במוזיאון ויטני לאמנות אמריקאית שנמצא ממש בסמוך.

כתובת: 52 Gansevoort St.

שרון בן-דוד – כתבת תיירות, קולינריה ועיצוב