המדריך ליער השחור

כדי להשלים את חוויית היער השחור וההרים, כדאי לגלות את המים בשיט קיאקים | צלם: לשכת התיירות של היער השחור
כדי להשלים את חוויית היער השחור וההרים, כדאי לגלות את המים בשיט קיאקים | צלם: לשכת התיירות של היער השחור

ההרים, היערות, האגמים והנהרות ביער השחור שבגרמניה מזמינים את המטייל לצאת לטבע הירוק, אך גם פעילויות ספורטיביות קיימות בשפע. המלצות לצועדים, למדוושים, למטפסים ולשייטים - רק תבחרו

88 שיתופים | 132 צפיות

היער השחור הפך בשנים האחרונות ליעד פופולרי לטיולי משפחות, בין היתר, בגלל הטבע והנופים הקסומים והמוריקים שבו, בהם אפשר לעסוק בפעילויות ספורטיביות מגוונות, בקלות ובנוחות.

לא צריך להיות מטפס הרים מנוסה או בעל כושר יוצא דופן כדי ליהנות משלל האטרקציות העומדות לרשותכם בחיק הטבע. לרוב הפעילויות אין צורך להזמין מקום מראש ואפשר להחליט בספונטניות לצאת לטבע, לטפס על ההר, לדווש ביער, או לשוט בנהר, כשהכל תלוי בתנאי מזג האוויר ובמצב הרוח. ההתלבטות היחידה שתישאר לכם היא במה לבחור מתוך ההיצע הרב.

מסלולי הליכה

אחד היתרונות הגדולים באזור היער השחור הוא מגוון מסלולי ההליכה המתאימים לכל הרמות. שבילים מסומנים – ובמקרים רבים עם הפעלות ומתקנים לאורכם – מפוזרים בכל רחבי היער השחור ומבטיחים בילוי משפחתי מעולה, ובחינם. החוכמה היא לבחור את המסלול המתאים לכם, הן מבחינת האורך והן מבחינת רמת הקושי. המסלולים החביבים עלי בטיול משפחתי הם בדרך כלל מסלולים מעגליים, של שעתיים-שלוש, המשלבים הליכה ביער לצד אגמים, נחלים ותצפיות נוף, וכאלה יש בשפע. למשפחות על ילדים קטנים יש מסלולים מיוחדים הכוללים מתקני שעשועים בדרך, שלטים והפעלות.

מסלול ההליכה בשביל הפסלים הצמוד לעיירה גרפנה אוזן (Grafenhausen) הוא שביל מעגלי, קל להליכה ומתאים מאוד למשפחות. לאורך המסלול מפוזרים פסלים מעץ מגולף וצבוע בצבעים ססגוניים. גולת הכותרת של המסלול היא הקפת האגם הקטנטן שלוכזה (Schluchsee) השוכן לו בשקט ובשלווה בין העצים. ביום קיץ חם אפשר לרחוץ באגם וגם להתפנק בגלידה ובעוגה בקיוסק הקרוב.

מסלולי הליכה נהדרים וקלים אפשר למצוא גם על הר בלכן (Belchen) שגובהו 1,414 מטר. כדאי לעלות אל פסגת ההר ברכבל ולרדת חזרה למטה ברגל, או לערוך טיול מסביב לפסגה. המסלולים מתאימים לכל המשפחה ומזכים בנוף מרהיב.

עבור הילדים שלי המסלול הטבעתי על פסגת ההר (כשעת הליכה בלבד) היה אחד המסלולים האהובים עליהם ביותר, אולי בגלל הפרות הג'ינג'יות שרעו שם באחו, אולי בגלל השילוב עם העלייה ברכבל ואולי בגלל שהמסלול עצמו היה קל, עם מרחבים שבהם יכלו לרוץ בחופשיות. לפני הירידה חזרה למטה ישבנו במרפסת של בית הקפה הצמוד לתחנת הרכבל ואכלנו – איך לא – את עוגת היער השחור (אני באופן אישי מעדיפה עוגת תפוחים) ונהנינו מהשקט ומהאוויר הצח של פסגת ההר.

פארקי הליכה
מגרש החנייה לשביל בגרפנהאוזן: Am Hüsli 1, 79865 Kappel-Grafenhausen
כתובת רכבל בלכן: Belchenstr. 31, 79677 Aitern
אתר רכבל בלכן
אתר פארק כל החושים


מפלי טרייברג. מומלץ לרכוב באופניים בפארק טרייברג ולצפות במפלים היפים ובנחל הזורם בפארק. צילום: שלומית יפת-ביאליק

חבלים ואומגות

בשנתיים-שלוש האחרונות נדמה שפארקי חבלים צצים ביערות אירופה כמו פטריות אחרי הגשם, והסיבה טובה: זהו בילוי מעולה, ספורטיבי, מלהיב, המתאים לכולם (למעט אלה שיש להם פחד גבהים). פארקי החבלים פועלים על פי עיקרון דומה – מסלולי אתגרים בין צמרות העצים, כמו סולמות חבלים, אומגות, גשרים תלויים וכן הלאה. ברוב הפארקים יש כמה מסלולים ברמות שונות וגיל המינימום לכניסה משתנה בהתאם לדרגת הקושי. על פי רוב, המסלול הקל ביותר מתאים מגיל שש, כשיש פארקים המציעים מסלולים גם לצעירים יותר. המסלולים האתגריים ביותר מיועדים בדרך כלל לבני 16 ומעלה. בכניסה מקבלים תדרוך, קסדה ורתמות אבטחה, ואז יוצאים לדרך תחת השגחת המדריכים במקום.

אפילו אני, בלי שום כישורי טיפוס, עברתי בין התחנות השונות בהתלהבות גוברת, כשאת החשש החליפה השמחה של ההתגברות על המכשולים. אמנם זו נחשבת פעילות משפחתית למען הילדים, אבל האמת היא שההורים נהנים לא פחות, לפעמים אפילו יותר.
ברחבי היער השחור יש פארקי חבלים רבים ומומלץ בחום להתנסות, ולו פעם אחת במהלך הטיול, בחוויה הזו.

 

פארק החבלים במהליסקופ (Mehliskopf) בצפון היער השחור מציע שבעה מסלולים בין העצים, ביניהם מסלול לילדים מגיל 6 ומעלה; בצמוד לפארק יש גם מגלשת הרים להשלמת הבילוי.

בפארק החבלים Action Forest שצמוד לאגם טיטיזה (Titisee) יש מסלול המתאים לילדים מגובה 1.10 מטרים, כך שגם כאן ילדים קטנים יחסית יכולים להשתתף. עוד יתרון לפארק זה הוא קרבתו לטיילת היפה והשוקקת של אגם טיטיזה וליתר האטרקציות שיש למקום להציע, כמו שיט באגם (ראו בהמשך) ופארק המים באדפארדיס (Badeparadies). אפשר לחנות את המכוניות בחניון של תחנת הרכבת של טיטיזה וליהנות מיום שכולו חוויות מסעירות: חבלים, שיט ומגלשות!

פארקי חבלים
אתר הפארק במהליסקופ
אתר הפארק בטיטיזה
אתר הפארק שטיינוואסן

רכיבה על אופניים

כפי שיש מסלולי הליכה רבים, כך גם מסלולי אופניים. בכל לשכת תיירות אפשר לקבל מפות מפורטות עם הצעות למסלולים מגוונים.

מסלול אחד המתאים מאוד למשפחות הוא הקפת אגם שלוכזה (Schluchsee) באופניים. המסלול, שאורכו כ-20 קילומטרים, מישורי ברובו ולכן הוא מתאים גם למשפחות ולא רק לרוכבים מנוסים.

אפשרות מצוינת נוספת לטיול על אופניים למי שאינו רגיל ברכיבה בעליות וחושש מהקושי, היא אופניים חשמליות – אי-בייק (e-bike) העומדות להשכרה בכ-37 תחנות השכרה ברחבי היער השחור. למעשה, אזור היער השחור נחשב לאזור המרושת ביותר בתחנות הטענה בגרמניה (23 תחנות הטענה), כך שאפשר לרכוב יום שלם ולהטעין את האופניים בדרך. כך אפשר גם ליהנות מהטבע באופן ישיר, גם לגמוע מרחקים גדולים יותר וגם לשלב פעילות ספורטיבית עם "הנחה". בשיא עונת הקיץ מומלץ להתקשר לתחנת ההשכרה מראש ולשריין אופניים לפחות יום אחד לפני, במיוחד אם אתם משפחה גדולה וצריכים כמה זוגות אופניים.

אופניים
מידע על השכרת אי-בייק ביער השחור
תחנת השכרה אי-בייק בשלוכזה:
E-bike rental – SKI HIRT – Fun Park Hochschwarzwald
מקום: Fischbacher Str.16, 79859 Schluchsee
פתוח: מדי יום 18:00-9:00
טלפון: 49-76569882916
דוא"ל: info@ski-hirt.de
אתר הפארק בטרייברג
אתר המפל הגדול בטרייברג


פארק החבלים אקשן פורסט הצמוד לאגם טיטיזה. בילוי
ספורטיבי ומלהיב שמתאים לכולם. צילום: שלומית יפת-ביאליק

שיט באגמים ובנהרות

כדי להשלים את חוויית היער וההרים, כדאי לגלות את המים, והיער השחור משופע במים.

הן באגם טיטיזה והן באגם שלוכזה אפשר לשוט באגם. בשני האגמים עומדות לרשותכם סירות תיירים גדולות שעורכות סיור באגם (סיבוב של כחצי שעה המתאים גם ליום סגרירי), אולם אנחנו ממליצים דווקא על השכרת סירה חשמלית קטנה, או סירת פדלים, המאפשרות בילוי אקטיבי ועצמאי.

הטיילת שעל שפת אגם טיטיזה הפכה למוקד תיירותי מלא חיים: יש בו בתי קפה, דוכני גלידה, חנויות מזכרות לרוב, והעיקר – תחנות אחדות המציעות סירות להשכרה. אין צורך להזמין מראש או לעשות תוכנית מיוחדת, פשוט להגיע לטיילת ולצאת לשיט – לחצי שעה, שעה, או אפילו יותר. ביום חם תוכלו להביא גם בגדי ים ולקפוץ למים הקרירים ויש אפילו סירות פדלים המגיעות עם מגלשה, כך שאפשר לגלוש למים בכיף.

שיט
שיט קיאקים ורפטינג
טלפון: 49-7616964200