חיים על המים

צילום: יוסי לרנר
צילום: יוסי לרנר

הדרך המהנה ביותר לטייל במדינת קֶרַלָה שבדרום-מערב הודו היא לצאת לשיט שלֵו בבית סירה באזור התעלות הציורי. הצעה לטיול

88 שיתופים | 132 צפיות

בינואר 2014 יצאנו אשתי ואני לפגוש את בננו התרמילאי בועז, ויחד טיילנו שלושה שבועות בקרלה (Kerala) ובטמיל נאדו (Tamil Nadu) שבדרום הודו. אחד השיאים של טיול זה היה השיט בבית סירה בתעלות של קרלה או ה-Backwaters, כפי שהמקומיים קוראים להן. כל החוף המרכזי של מדינת קרלה מורכב מלגונות, מאגמים ומתעלות מים צרות, וכל החיים והתחבורה מתנהלים על פני המים. זוהי צורת חיים יחודית ומעניינת והדרך היחידה לחוות אותה היא שיט.

שטים בדרך לעבודה

קיימות כמה דרכים לתור את חבל הארץ המרתק הזה, והזולה ביותר היא שיט במעבורות הממשלתיות שמחברות את כל נקודות היישוב הקטנות הפזורות לאורך התעלות. המעבורות הן למעשה אוטובוסים ימיים שמשמשים כצורת התחבורה העיקרית באזור זה, ואפשר לפגוש עליהן תלמידי בית ספר בתלבושת אחידה, אנשים בדרכם לעבודה וכפריות עם סלים בדרכן לשוק המקומי.

הדרך המהנה ביותר לטייל באזור התעלות היא לצאת לשיט של יום או יומיים בבית סירה. בתי סירה הם סירות מנוע ומעליהן בית הבנוי מעץ בשילוב קש. יש בתי סירה צנועים, עם חדר שינה אחד, ויש כאלה המשמשים כמלונות צפים, עם מספר רב של חדרים או אפילו עם וילות עץ מרשימות.

רוב בתי הסירה יוצאים לשיט מהעיר אלפי (Alleppey), הידועה גם בשם אלפולה (Alappuzha), כשעתיים נסיעה מהעיר קוצ'ין (Cochin).

כדי להיכנס לאווירה המתאימה בילינו את הלילה הקודם לשיט בבית מלון קטן ומקסים על גדת התעלה. למחרת עלינו על בית הסירה שלנו, שבחזיתו הייתה מרפסת רביצה רחבה. צוות הסירה כלל קברניט, טבח שפינק אותנו במיצי פירות סחוטים ובמטעמים מהמטבח הקרלי וכמה עוזרים. כל היום שטנו בתעלות המנוקדות בעצי קוקוס, בבתי עץ צבעוניים, במקדשים הינדיים ובכנסיות קטנות, ובעיקר נהנינו להתבונן בחיים השוקקים שמסביב. בלילה חנינו בתעלה צדדית ליד כפר קטן. קשה לתאר את השקט והשלווה בתעלות הצרות ואת עוצמת החוויה בשיט קרוב כל כך למפתני הבתים הקטנים והציוריים (שהיו במרחק של מטרים ספורים). למחרת בצהריים חזרנו למעגן עם חיוך רחב על השפתיים ועם משקל עודף מכמויות האוכל האינסופיות שזללנו.

יוסי לרנר – איש מיפוי ומטייל. picasaweb.google.com/yossilerner3

טיפ לדרך

בעיר קוצ'ין (Cochin), שנמצאת כשעה נסיעה מצפון לנמל הבית של בתי הסירה, כדאי מאוד לבקר ברובע היהודי ובבית הכנסת העתיק ויוצא הדופן, לראות את צורת הדיג המיוחדת באמצעות "הרשתות הסיניות" שעל החוף ולבקר במוזיאון הפולקלור (Kerala Folklore Theatre and Museum) שנמצא בבית עץ טיפוסי מדהים, ובו תצוגה מרהיבה של חפצי אמנות, תלבושות וריהוט מקומי.