עושים שוק

ריחות וטעמים ברמת השרון. צילום: גל בן זאב
ריחות וטעמים ברמת השרון. צילום: גל בן זאב

בשנים האחרונות שווקים בעלי מטרות חברתיות, כמו שוקי יד שנייה, שוקי איכרים או שווקים שתומכים בסגנון חיים, צוברים פופולריות בישראל. חמש המלצות

88 שיתופים | 132 צפיות

אחד הדברים החביבים עלינו הישראלים, בארץ וגם בחו"ל, הוא ביקור בשווקים. ובצדק, כי שוק הוא דרך נפלאה להכיר מקום חדש, לפגוש באנשים מעניינים ולהתחכך בתרבות המקומית.

נדמה שיש משהו בתרבות המערבית המתפתחת והמתקדמת שמרחיק אותנו מהשורשים ומהמקורות שמהם צמחנו. כמו המעבר משיחות פנים אל פנים להתכתבויות בניידים, כך גם המעבר משווקים לקניונים הצמיח כאן סגנון נטול אותנטיות והנהיג תרבות צריכה מלאכותית. מנגד, וכנראה כדי להשיב קצת נשמה לחיים, חלה לאחרונה עלייה במספר השווקים והמבקרים בהם.

סביר להניח שיש לתופעה הזאת הסברים רבים. החיבור המחודש של הישראלי לאוכל וחלחול המוטיב הקולינרי מהתקשורת למטבח הביתי, ההזדמנות למפגשים תרבותיים אותנטיים ובינאישיים וכמובן האנרגיה השמחה לצד הצבעוניות, קריאות הסוחרים, המגוון והשפע. נוסף לכך, שווקים בעלי מטרות חברתיות צוברים לאחרונה פופולריות. דוגמאות לכך הן שוקי יד שנייה, שוקי איכרים – שמטרתם לספק רווח לחקלאים ולמנוע את דמי התיווך הגבוהים, ושווקים מבוססי תזונה (אורגנית, טבעונית וכו') שתומכים בסגנון חיים. יש גם חדירה משמעותית של חומרי גלם ייחודיים לשווקים של היום, והרבה פעמים פועלים לצד השווקים מיני מסעדות עם שלל מזונות מעניינים, ברים, גלידריות ובתי קפה. לעתים אף נמכרים בהם מוצרים שאינם מובהקים לשוק, כמו חפצי אמנות ועוד.

מובאת לכם בזאת הצצה לארבעה שווקים קטנים וידועים פחות בסגנונות שונים. בילוי נעים!

תל אביב | תפריט האדם הקדמון

מי שחי כאן יודע שיש לנו נטייה לגחמות ולטרנדים וכך נחתה אצלנו דיאטת הפליאו. הפליאו היא תזונה המבוססת על תפריט האדם הקדמון מהתקופה הפליאוליתית – ומכאן השם. הדיאטה מבוססת על בשר (המון בשר!) ועל שומנים ונמנעת מפחמימות ומשלל כימיקלים – שמן הסתם לא ממש היו קיימים בעת ההיא. ימים יגידו אם זו אכן אופנה חולפת, אבל בינתיים היא מספקת שוק מעניין שמושך אליו המוני אדם סקרנים – "מיט פליאו". השוק מתקיים פעם בחודש ובאוקטובר עבר למיקום חדש בנמל תל אביב.

מה יש בו? כצפוי – הרבה מאוד בשר, בין אם טרי, בין אם מעושן ובין אם מוכן, רק לקחת ולזלול במקום או בבית. לצד שלל סוגי הבשרים יש באופן מפתיע גם המון מוצרים שמתאימים לצמחונים ולטבעונים כמו ירקות ופירות, קקאו טבעי ומוצריו, אגוזים, עוגיות ועוד. הרעיון של השוק הוא להכיר לקהל את שיטת התזונה, למשוך כמובן חסידים חדשים ובעיקר להעניק הרבה פתרונות מזון טעימים לכל דורש.

facebook.com/Meatpaleo

שוק "מיט פלאו". צילום: שי בן אפרים
שוק "מיט פלאו". צילום: שי בן אפרים

 

נהלל | שוק בהפתעה

חוות "יש מאין" בנהלל היא בית לשוחרי אקולוגיה וסביבה. החווה האקולוגית-חקלאית-חינוכית מבוססת על פרמקלצ'ר (Permaculture) – חקלאות בת-קיימה – וכחלק מהאג'נדה הסביבתית פועלת בכמה מישורים כדי לקדם את מטרותיה. בין קורס תכנון פרמקלצ'ר אחד לשני, מקדם צוות החווה מגוון עסקים חברתיים וירוקים למיניהם (קורס קליעת סלים, הצגות על הסביבה ועוד) ונעשים בה דברים יפים נוספים, למשל שוק החלפות, שאני קוראת לו "שוק בהפתעה". למה? כי אין לדעת מה תמצאו בו. הרעיון הוא שבשבת האחרונה של כל חודש כל דכפין מוזמן אל המקום עם מוצרים או עם חפצים טובים למסירה (בגדים, כלים, ספרים, צעצועים וכו') ובתמורה הוא יכול לקחת פריטים שהביא אחר. ההחלפה היא ללא תשלום ואת מה שהבאתם ולא לקחו – משאירים במקום ומעבירים לתרומות או למיחזור. לאורחים יש פינת שתייה חופשית (מים, קפה ותה) ורק דוכני מזון הם בתשלום – מירקות אורגניים שנקטפו בחווה או בחווה אחרת ועד לחם שמישהו אפה, עוגיות, תבשילים וכד' – הכול בהפתעה, שום דבר אינו קבוע מראש.

השוק הזה חווייתי כי לא מגיעים ל"סיבוב והביתה", אלא נשארים. אפשר לסייר בחווה ולעתים יש גם סיור מודרך. אם יש עודפים ישלחו אתכם לקטיף עצמי (ללא תשלום), פה ושם מגיעים חבר'ה לג'ם סשן וילדים ירגישו כאן חופשיים ומאושרים. שימו לב שהכניסה למבוגר עולה 15 שקל. ילדים נכנסים בחינם!

מתי: השוק מתקיים בשבת האחרונה של כל חודש בשעות 16:00-10:00

כתובת: משק 72, נהלל
טלפון: 054-4401918

פייסבוק: "יש מאין"

שוק ההחלפות בנהלל. צילום: דליה בלי
שוק ההחלפות בנהלל. צילום: דליה בלי

 

מושב אלישמע | מיני שוק פשפשים

הסיפור של שוק העתיקות באלישמע הוא סיפורו האישי של ציון עטאר, הבעלים. עטאר, בעברו איש שוק הפשפשים, נטש אותו לטובת סיוע לנזקקים, שלהם החל להעביר ציוד וחפצים שונים מתרומות. עם הזמן נותרו לו עודפים שלא היו להם דורשים, אז הוא החל למכור אותם ואט אט הפך את השיטה לעסק. חלק מהכסף הוא מחזיר לנזקקים ותורם בחזרה, כך שהוא עדיין עוסק במצוות.

בהאנגר הגדול (150 מטר רבוע) ובחצר הסמוכה לו (עוד 400 מטר רבוע) שנמצאים בשטח ביתו הוא מפעיל חנות מציאות ועתיקות, ולדבריו אנשים פשוט קונים הכול! הוא מבחינתו מציע ערב רב של פריטים וחפצים מריהוט, כלים, קריסטלים ופריטי כסף ונחושת ועד תקליטים, גרמופונים, כלי עבודה ישנים, ספרים וחוברות, מנורות ואפילו מחזיקי מפתחות ופותחני בקבוקים. עטאר מספר כי זהו מיני שוק פשפשים עם מבחר עצום של פריטים במחירים שמתחילים בעשרה שקלים ונגמרים באלף שקל.

מתי: מדי שבת בשעות 18:00-10:00. בתיאום מראש אפשר גם באמצע השבוע

כתובת: הכלנית 54, מושב אלישמע

טלפון: 050-2153757

 

תרשיחא | ותיק וייחודי

שוק תרשיחא אמנם אינו חדש, אבל הוא זוכה לעדנה. יש טוענים שהשוק הזה פועל מאז התקופה העות'מאנית ואין ספק שהוא תצוגת התכלית של תושבי המקום. מדובר בשוק מאוד מגוון שנותן מענה לא רק למקומיים, אלא גם למטיילים הרבים הפוקדים אותו. אפשר למצוא בו מוצרי שוק רגילים כמו פירות וירקות, פיצוחים, ממתקים, פריטי הלבשה, כלי בית ועוד, אבל גם פריטים ייחודיים כמו דוכן טבק, זיתים כבושים בבקבוקי פלסטיק גדולים ואפילו פטיפונים. מלבד חומרי גלם יש בשוק ובסביבתו המון דוכני אוכל אופייניים, כמו כנאפה, פלאפל, חומוס ועוד, לצד גלידריות, מאפיות ובתי קפה ששווה לנסות.

ההכרה המחודשת בשוק תרשיחא באה בזכות סיורים מודרכים שמתקיימים בכפר וכוללים ביקור בשוק. במהלך הסיורים לומדים להכיר את היישוב עצמו וכשמגיעים לשוק מתוודעים גם לדוכנים מעניינים, כמו דוכן של רוקחת בשמים או דוכנים של בעלי מלאכה של פעם (נפח, למשל). גולת הכותרת היא כמובן טעימות של שלל פרודוקטים.

מתי: מדי שבת משעות הבוקר המוקדמות עד שעות אחר הצהריים

ריחות וטעמים ברמת השרון. צילום: גל בן זאב
ריחות וטעמים ברמת השרון. צילום: גל בן זאב

 

שוקון ברמת השרון

את "ריחות וטעמים" ברמת השרון קשה לכנות ממש שוק, ואפשר להסתפק בכינויים "שוקון" או "חנות-שוק". המקום, שנפתח לפני חודשיים, מנסה להיות שוק איכרים ייחודי במראה וגם בתוכן. מדובר במיזם של הזוג לימור אורן ועודד שהרבני, שמטרתו לחבר בין היצרנים לצרכנים ולהציע תוצרת טרייה ואיכותית. הוא מכר ירקות שנים רבות, היא מגיעה ממסעדנות וביחד הם בראו יציר כלאיים שמחבר בין אהבותיהם השונות. בשוק הזה, שנמצא בתוך חנות גדולה שכולה נבנתה מחומרים ממוחזרים, יש כל מה שצריך לבישול עילית: פירות וירקות איכותיים, שלל צמחי תבלין, ריבות ומרקחות מעשה ידי אמו של עודד וכן זיתים ומבחר חמוצים. יש גם עמדת גבינות משובחות, שלל גרעינים ופיצוחים, תבלינים, דגנים וקטניות, עוגיות מיוחדות ועוד. שתי פינות בשוק משכו את תשומת לבי: האחת – עמדה למילוי חוזר של שמן זית, והשנייה – פינת הידרופוניה שבה מגדלים נבטים משלל סוגים, שאפשר לקטוף במקום ולקחת בסלסילה. והכי חשוב – המתחם כולו אסתטי ויפה, ונעים להסתובב בו ולגלות את שפע המוצרים על המדפים. המחירים אינם זולים, אבל הסחורה נהדרת.

מתי: מדי יום בשעות 22:00-8:00, שישי עד 14:00

איפה: החרש 8, רמת השרון

פייסבוק: "ריחות וטעמים"

אורלי גנוסר – עיתונאית עצמאית ומורת דרך