נסיעות: ביקור בורשה, הפולנייה הפרועה

חורף פנורמי | צילום: המכון הפולני בתל אביב Warsaw Tourist Office
חורף פנורמי | צילום: המכון הפולני בתל אביב Warsaw Tourist Office

אמנם עיר הבירה הפולנית מעוררת בנו קונטציות כאובות, אבל ורשה מלאה באוכל משובח, אנשים מעניינים ובעיקר בגדים זולים. אל תשבי לבד בחושך, טוסי למסע שופינג בוורשה

88 שיתופים | 132 צפיות

 

באמת לא הייתם צריכים: ורשה

גורדי שחקים, מטרו חדיש, סצנת הייטק, חיים סטודנטיאליים, מקומות בילוי מסביב לשעון, אמנים בינלאומיים ותערובת משובחת של מזרח אירופאים ואירופאים: וורשה 2017 היא מטרופולין עירוני ומפתיע, מהנה לתיירות. ורשה היא עיר טעונה למבקרת היהודייה (ויעידו על כך הטיולים היומיים שיוצאים מפה למיידנק ואושוויץ), אבל כאן נתייחס אליה כאל יעד מן השורה.
בחוץ קר, הטמפרטורות ירדו בפברואר למינוס עשר מעלות, אבל אתן לא חייבות לצאת החוצה. השמים צלולים ובהירים, ובסביבות 16:00 כבר חושך מוחלט בחוץ.

מחליקים על הקרח בכיכר בהעיר | צילום: המכון הפולני בתל אביב Warsaw Tourist Office
מחליקים על הקרח בכיכר בהעיר | צילום: המכון הפולני בתל אביב Warsaw Tourist Office

לא באנו לפה ליהנות – באנו לקנות

באנו לפה לעשות שופינג. המון שופינג. בשנה האחרונה הפכה ורשה לברלין החדשה: יעד זול, זמין, שמתחזה לבירה מערבית ומציע לכן כל מה שאתן רוצות. המטבע המקומי הוא זלוטי (1 ש"ח = 1.09 זלוטי, החישוב די קל), ומכירות סוף העונה (עד 70 אחוז, אבל על אמת), בליווי כרטיסי הטיסה הזולים, הם פיתוי שקשה לעמוד בפניו.

מכיוון שלא תרצו להוציא את האף החוצה, את השופינג תבצעו בעיקר במרכזי הקניות, כלומר ב־Arkadia – מרכז קניות ענקי עם רוב הרשתות, בהן זארה, H&M, פנדורה, סאפורה ועוד – וזלוטה טאראסי (Zlote Tarasy), מרכז קטן יותר ולטעמי סימפטי בהרבה.

מי שרוצות להצטנן חייבות לשים פעמיהן לרחוב "העולם החדש" (Nowy Swiat). כאן מחכות חנויות המעצבים, חנויות יד שנייה טובות, בתי קפה ומסעדות, אף כי פחות בזול.

אם במציאות עסקינן, סעו לאאוטלטים מחוץ לעיר, עניין של רבע שעה: Factory Annopol ו־Factory Ursus. לא תמיד תמצאו פה את הצעקה האחרונה, אבל המותגים האמריקאיים המובילים מוצעים ב־70־30 אחוז הנחה.

מה לקנות? חוץ מהרשתות הבינלאומיות במחירי סוף עונה ובהנחות מפליגות, פולין ידועה בתכשיטים מקומיים ובעיקר באבני ענבר, בפרוות ובמותג הקוסמטיקה Inglot. אתן מוזמנות לנסות את מותג ההלבשה המקומי Reserved, שפותח בקרוב חנות בלונדון. כמעט בכל חנות אפשר לבצע פה קנייה ללא מס – קחו אתכן את הדרכון ואת ההחזר (12 אחוז) תקבלו בשדה התעופה.

מרכז הקניות Zlote Tarasy | צילום: shutterstock
מרכז הקניות Zlote Tarasy | צילום: shutterstock

כנראה שזה מה שמגיע לי:
מה רואים?

המוזיאון לתולדות יהודי פולין נחשב לתחנת חובה. 4,000 מ"ר של מבנה אדריכלי נדיר, על חורבות גטו ורשה. הגלריות עוברות בין הקהילה היהודית מימי הביניים, דרך שנות הפריחה ועד השואה. אתן יכולות לחפש כאן מידע על בני משפחה שנרצחו בשואה.

מוזיאונים נוספים שיעבירו לכן את הזמן בין הקניות, הם המוזיאון שמוקדש למלחין הפולני פרדריק שופן וביתה של מארי קירי.

אם התלבשתן היטב, אתן חייבות ללכת לעיר העתיקה, אתר מורשת עולמי וגולת הכותרת של הביקור בוורשה. לכו לרחוב Krakowskie, שוטטו בין בתי הקפה, המסעדות, הגלידריות והבוטיקים. הרחוב מסתיים בארמון המלכותי המרהיב שנהרס במלחמת העולם השנייה ושוחזר מחדש – וכן, אתן יכולות לבקר בו ולהרגיש כמו אצולה פולנית. סביב כיכר השוק העתיקה פועל עכשיו מגרש החלקה על הקרח, והטיול כולו ידרוש מכן כחצי יום.

מוזיאון Neonow | צילום: המכון הפולני בתל אביב Warsaw Tourist Office
מוזיאון Neonow | צילום: המכון הפולני בתל אביב Warsaw Tourist Office

 

פארק לזיאנקובסקי (Lazienkowski), או ווזיאנקי, הוא הגדול ביותר בוורשה. מכיוון שקר עכשיו, היכנסו לבית הלבן שבמקום, עם חדרים מעוצבים מהמאה ה־17.

ארמון התרבות והמדע הוא הבניין הגבוה בפולין. טפסו לקומה ה־30, למרפסת התצפית, והביטו על העיר.

כמו ברבות מבירות מזרח אירופה, תוכלו למצוא בוורשה פעילויות חורפיות נוספות לתיירים שהיורו מצוי בכיסם. סיור בן שעה בהליקופטר בשמי העיר יעלה כ־320 ש"ח, או שתשכרו דווקא מדריך במכונית אספנות שיעשה לכן סיור ברחבי העיר (כ־200 ש"ח). באתר tripadvisor תמצאו את ז'אנר המדריכים עם המכוניות הנוסטלגיות. מצאו לכן אחד עם ציון גבוה – הם מתחלפים תכופות.

הבית הלבן בפארק לזיאנקובסקי | צילום: המכון הפולני בתל אביב Warsaw Tourist Office
הבית הלבן בפארק לזיאנקובסקי | צילום: המכון הפולני בתל אביב Warsaw Tourist Office

לפחות תטעם:
מה אוכלים?

בוורשה תמצאו את כל סוגי המטבחים: בלקני, לבנוני, איטלקי, אמריקאי, צרפתי, יפני, קוריאני, אינדונזי ומה לא. צאו כל ערב למסעדה אחרת, לא תתאכזבו. במסעדות הטובות תשלמו כ־100 ש"ח לאדם. המחיר עולה כשמוסיפים אלכוהול, ויורד במסעדות מקומיות. חובבי האוכל הפולני יתענגו פה על מרקי בורשט נפלאים, מרק פטריות, קרפלך (פירוגי), סוגים שונים של בשר מתובל והלהיט המקומי, ביגוס: בשר ונקניק משולבים בכרוב כבוש. המקבילה המקומית לבירה טובורג היא אוקוצ'י, אבל לכו דווקא על הוודקה המקומית, שופן או בלוודיר.

מסעדת Warszawa Wschodnia מפורסמת בזכות הבעלים מגדה ואדם גסלר, שפים סלבריטאים, ובנם מתיוס: אוכל פולני מסורתי וקצת פיוז'ן, הכל טעים להפליא (Minska 25).

ברובע פרגה המתחדש, הגרסה המקומית למתחם התחנה, תוכלו להסתובב בין הגלריות ולאכול ב־Soho Factory Minska 25.

ה"דאון סמאקי" היא מסעדה פולנית אותנטית עם מוזיקה פולנית וריקודים. האוכל פה הוא בדיוק מה שהייתן מצפות: מרק עוף עם אטריות מבית אימא, קרפלך, ברווז צלוי משובח עם תפוחים, פנקייק תפוחי אדמה ועוגות גבינה (Nowy Swiat 49).

באליקסיר (Elixir) יש שפע בשרים וסלטים מקומיים אותנטיים עם טוויסט עכשווי. השוס האמיתי הוא 400 סוגי וודקה (Wierzbowa 9-11).

שומרות הכשרות ילכו כנראה לגליל, מסעדה כשרה למהדרין (Zielna 37).

אל תדלגו על כניסה ל־E. Wedele, רשת קסומה של שוקולדים, עוגות ושוקו. הסניף הראשי ממוקם במבנה היסטורי מרשים, אבל כל סניף יענה לכן על הקרייבינג.

ובלילה? לא חסר. אחד הפופולריים הוא W Oparach Abcurdu, בר שחודש לאחרונה ומושך בוהמיינים מקומיים ותיירים חביבים, הפתוח במהלך השבוע עד 2 בלילה, כששאר המקומות נסגרים בחצות. תמצאו כאן את כל סוגי האלכוהול והבירה, וקצת נשנושים ליד. הריהוט משוק הפשפשים פרוש על פני כמה קומות ומשטחים (Zabkowska 6).

E. Wedel. רשת שוקולדים קסומה | צילום: המכון הפולני בתל אביב Warsaw Tourist Office
E. Wedel. רשת שוקולדים קסומה | צילום: המכון הפולני בתל אביב Warsaw Tourist Office

 

לא עצמתי עין כל הלילה:
איפה ישנים?

במרכז העיר המלונות הפופולריים שייכים לרשתות: הילטון, רדיסון בלו, מריוט ומרקיורי אינטרנשיונל (490־120 ש"ח ללילה).

אם בא לכן להתפרע, לכו על בריסטול, המלון היקר בעיר, חמישה כוכבים מלאי פאר, שיק וספא מפואר (1,100 ש"ח ללילה, Krakowskie Przedmiescie 42־44).

דירות airbnb פורחות כאן במחירים נמוכים מאוד (200־100 ש"ח ללילה), אבל גם המלונות זולים ולרוב טובים בהרבה.

מלון בריסטול. אם בא לך להתפרע | צילום: המכון הפולני בתל אביב Warsaw Tourist Office
מלון בריסטול. אם בא לך להתפרע | צילום: המכון הפולני בתל אביב Warsaw Tourist Office

אני לא רוצה להטריח:
איך מגיעים?

אם לא טסתן בדיל של טיסה־מלון, המשתלם בדרך כלל, הטיסות הזולות יותר הן עם חברת הצ'רטר הפולנית Enter, שבה גם לא מגבילים במזוודה אחת. אל תתפתו לקחת טיסת ביזנס בחברת לוט הפולנית: זה לא שווה את הכסף. המושבים רגילים וההבדל היחיד הוא שהמושב האמצעי נותר ריק. כיום פועלות כשש טיסות יומיות בין נתב"ג לשדה התעופה על שם שופן בוורשה, אז תתאמצו לחפש את זו שמתאימה לכן. בתוך העיר סעו במוניות – הן זולות, אבל הקפידו לסגור מחיר מראש או שתדרשו מונה, אחרת תשלמו מחירים מפתיעים.

לפרטים נוספים: פורטל התיירות של ורשה