אבני החן של וייטנאם

מפרץ הא לונג. צילום: shutterstock
מפרץ הא לונג. צילום: shutterstock

ביקור במפרץ הא לונג, אחד האתרים המתוירים ביותר בדרום-מזרח אסיה ובעולם כולו, הוא חוויה בלתי נשכחת למשפחות מטיילות. הצעה לטיול עצמאי, איכותי ולא יקר

88 שיתופים | 132 צפיות

אגדה עתיקה מספרת שבימים שבהם וייטנאם קמה ונאבקה בפולשים, שלחו אליה האלים משפחת דרקונים כדי שתגן עליה. הדרקונים, בזעמם ובנחישותם לבצע את המשימה, ירקו אלפי אבני ירקן, ואלה הפכו עם פגיעתן במים לאיים ולסלעים שיצרו חומה סביב המדינה הצעירה. איים אלה מנקדים כיום את מפרץ הא לונג (Ha Long Bay), שנבחר לאחד משבעת פלאי עולם הטבע.
יש המספרים כי עד היום, מי שיהיה נחוש וסבלני מספיק, יוכל לראות את הדרקונית האם ואת ילדיה שוחים במימי המפרץ.

ואכן וייטנאם סבלה לאורך ההיסטוריה מפלישות רבות, אך ידם של הווייטנאמים תמיד הייתה על העליונה, במלחמתה נגד הסינים, הצרפתים, היפנים, האמריקאים ומי לא. כמו שאומרים, אם אתה פרנואיד אין זה אומר שלא רודפים אחריך, ועד היום אפשר לחוש כי הווייטנאמים הם עם חזק, נחוש וגאה.

חוויית השיט במי המפרץ השקטים והכחולים מהממת. צילום: זהר כרמי
חוויית השיט במי המפרץ השקטים והכחולים מהממת. צילום: זהר כרמי

הפופולרית והממוסחרת

טיול בווייטנאם הפוסח על ביקור במפרץ הא לונג, פלא עולם מוכרז ואחד האתרים המתוירים בעולם, משול לדעתנו לביקור בקמבודיה שאינו כולל את המקדשים המדהימים באנגקור (Angkor). עם זאת, הדרך שבה תבחרו לבקר במפרץ תקבע אם תקבלו תמורה לכספכם וחוויה שתזכרו לכל החיים או תיפלו לאחת ממלכודות התיירים הרבות הממתינות לכם על המזח של הא לונג סיטי (Ha Long City).

הדרך הפופולרית והממוסחרת ביותר לבקר באתר המפורסם, שהוא גם אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, היא רכישת חבילת תיור בהאנוי (Hanoi), הבירה. החבילות שנמכרות בהאנוי יכללו הגעה להא לונג סיטי, שיט בסירות גדולות עמוסות תיירים ברחבי מפרץ הא לונג, ארוחות במהלך השיט ואפילו לינה על הסיפון, אם תבחרו בחבילה בת יותר מיום אחד. טווח המחירים של חבילות אלו הוא 250-50 דולר לאדם, והחבילות היקרות אינן ערובה לתמורה גבוהה יותר לכספכם.

מפרץ הא לונג משובץ אלפי איים וסלעי גיר עצומים הפורצים מן המים. צילום: זהר כרמי
מפרץ הא לונג משובץ אלפי איים וסלעי גיר עצומים הפורצים מן המים. צילום: זהר כרמי

העצמאית והאיכותית

אבל אנחנו ישראלים, נכון? גם אנחנו עם חזק, נחוש וגאה. אז קבלו את הדרך העצמאית, האיכותית והזולה הרבה יותר לבקר במקום המדהים הזה.

מפרץ הא לונג נמצא מזרחית להאנוי, במרחק של כשש שעות נסיעה באוטובוס או ברכבת. זהו מסלול שיש לעבור אותו בין שבוחרים בדרך התיירותית של רכישת חבילת תיור ובין שבוחרים בדרך העצמאית. נסענו באוטובוס מקומי (70 אלף דונג לאדם, שהם כשלושה דולרים וחצי) שיצא מאחת התחנות המרכזיות וההומות בהאנוי לכיוון העיר האי-פונג (Hai Phong), מרחק שלוש שעות נסיעה. מהאי-פונג תפסנו מעבורת מהירה לאי קאט בא (Cat Ba, 160 אלף דונג לאדם), שממנו יוצאות סירות טיול קטנות לשיט באתר הנחשק.
למשפחות המגיעות לטיול קצר או לנופש ומעוניינות באופציה נוחה ופשוטה יותר כדאי לבחור בכרטיס משולב של אוטובוס ומעבורת, דרך סוכנויות הנסיעות הגודשות את הרובע העתיק בהאנוי. כרטיס זה יקר יותר, אך גם נוח יותר: אוטובוס תיירים ממוזג יאסוף אתכם מהמלון, יסיע אתכם היישר למזח המעבורת בהאי-פונג ומשם תגיעו לאי, שהוא יעד תיירותי בפני עצמו.

קאט בא, האי הגדול ביותר במפרץ הא לונג, שימש כבסיס חשוב של צבא הצפון במלחמת וייטנאם, שמכונה על ידי הווייטנאמים "המלחמה האמריקאית", כי כמו שאומרים: הכול בחיים זה עניין של פרספקטיבה. באי רצועת חוף יפה, פארק לאומי ומלונות קטנים הצופים למפרצון, והוא מהווה בסיס מצוין לטיולים במפרץ הא לונג, והרי לשם כך נתכנסנו.

כרטיס לשיט במפרץ הא לונג אפשר לרכוש באופן עצמאי בקאט בא בכל מלון, גסטהאוס או דוכן תיירותי בטיילת שמול המלונות ואפילו ברחוב. תוכלו לעשות סקר שוק קטן בעצמכם או פשוט להזמין שיט דרך המלון שבו אתם שוהים.
מחירי יום מלא של שיט הכולל חתירה בקיאקים, ביקור במערת נטיפים, כפרים צפים, ארוחת צהריים וכמובן הפלא עצמו ינועו סביב 20 דולר לאדם, לאחר מיקוח שממנו אי אפשר להימנע כששוהים בווייטנאם.

התמורה: עולם מסתורי נפרש לנגד עיניכם

מפרץ הא לונג עצמו משובץ אלפי איים וסלעי גיר עצומים הפורצים מתוך מימיו ויוצרים תצורות נוף מרהיבות. בשעות הבוקר המפרץ על פי רוב עטור ערפל, ותוך כדי השיט מתקבלת תחושה של עולם מסתורי ההולך ונפרש לנגד עיניכם.
הסירה מקיפה את חלקו המזרחי של המפרץ, חולפת בין כפרים שלמים הצפים במימיו ומתקיימים בעיקר מדיג ומאיסוף צדפות. בחלק מהאיים תוכלו לעגון ולשחות במים וכן לחתור בקיאק ולחקור את המפרצונים הרבים החבויים בין האיים.

אפשר לבחור בשיט בן יומיים, הכולל לינה על סיפון הסירות, אך עם ילדים (שלנו בני 13, 10 ו-8) בהחלט אפשר להסתפק ביום שלם של שיט מרהיב ומעייף ולחזור ללון בקאט בא. הלינה על גבי הסירות נראתה לנו חוויה די מפוקפקת ובסוף היום כבר פנטזנו על מקלחת חמה ומיטה נוחה.

חוויית השיט במי המפרץ השקטים והכחולים, בין אלפי האיים והסלעים ירוקי העד הבוקעים מתוכם, מהממת. כיוון שהעין לא שבעה מראות, בחרנו לצאת מקאט בא להא לונג סיטי בספינת תיירים (Slow Boat) וליהנות משיט יפהפה גם בחלקו המערבי של המפרץ, בדרכנו חזרה.

מפרץ הא לונג. צילום: shutterstock
מפרץ הא לונג. צילום: shutterstock

טיפ לדרך

לינה באי קאט בא היא עסק די פשוט ובעינינו עדיפה בהרבה מלינה בסירה. יש מלונות בשפע ובמחירים זולים. אנחנו ממליצים על תאי באו (Thai Bao) – מהמקומות היותר מוצלחים שבהם שהינו בווייטנאם. עבור עשרה דולרים ללילה תיהנו ממלון עם חדר משפחתי מרווח ונקי, ממסעדה צמודה, משירות מעולה, ממעלית (לא ברור מאליו בווייטנאם) והשיא – מנוף מדהים אל המפרץ. אל תשכחו במעמד ההזמנה לבקש חדר בקומה גבוהה עם חלון למפרץ.

זהר כרמי – דולה ובעלת האתר "זהר כבר בדקה". לקחה שנה של חופשה ונסעה לבדוק עם משפחתה את העולם. מנהלת בלוג שנה של חופשה