אסטוניה: הגרסה המשפחתית

צילום: shutterstock

בצפון-מזרח אירופה, לחופו של הים הבלטי, שוכנת אסטוניה - מדינה שטוחה עם קו חוף רדוד וארוך, עם אינספור מפרצים ועם כ-1,500 איים. טאלין, בירתה, היא העיר המתוירת במדינה, אבל יש לאסטוניה עוד הרבה מה להציע. הצעה לטיול משפחתי

88 שיתופים | 132 צפיות

רק שעתיים של הפלגה בים הבלטי מפרידות בין טאלין (Tallinn), בירת אסטוניה, להלסינקי, בירת פינלנד, שבה נחתנו בחודש אוגוסט האחרון – אני, אשתי ושני בנינו (בני 4 ו-9). לאחר 20 דקות נסיעה במונית משדה התעופה הגענו לנמל הדרומי של הלסינקי ועלינו, עם מאות פינים, על סיפונה של מעבורת פאר ענקית של חברת ויקינג ליין (Viking Line), אחת מארבע חברות הספנות המשייטות במסלול שבין הלסינקי לטאלין כמה פעמים ביום. הפופולריות הרבה של ההפלגות לטאלין בקרב תושבי פינלנד הפתיעה אותנו בהתחלה, אך הסוד התגלה מהר: רבים מחברינו להפלגה היו מצוידים בעגלות שוק מתקפלות, שהתמלאו בשלל תוצרת אלכוהולית (שהייתה זולה משמעותית בהשוואה לפינלנד) במרכזי הקניות הרבים בנמל של טאלין (Tallinn Sadama) ובקרבתו. הרכב ששכרנו מראש מהארץ המתין לנו בנמל, וכך יצאנו לנסיעה חוצת מדינה בת שעתיים וחצי (130 קילומטר) לעיר פארנוּ (Pärnu), "בירת הקיץ" של אסטוניה.

פארנו: בילוי על הים

ביקרתי בפארנו לפני 35 שנה בהיותי ילד, ומאז נחרת בזיכרוני קסמה של עיר הקיט החביבה, על חופיה החוליים והרחבים וימה הרדוד והחמים. נהנינו מיומיים שטופי שמש בעיר ידידותית מאוד לתייר, שמתהדרת בבתי עץ מצועצעים, במסעדות, באטרקציות לילדים ובעיקר בחוף רחב ידיים, נקי ונטול צפיפות, הנושק למי ים רדודים, שטוחים וחמימים (לא מרגישים שטמפרטורת המים היא רק 18 מעלות!). נכנסנו לים וצעדנו ארוכות אל עבר האופק, עד שהמים הגיעו לגובה המותניים. הילדים ניצלו היטב את מרחבי הים הרדודים ורצו לשחק במלחמות מים ובוץ רחוק בתוך הים. לנו, ההורים, לא הייתה כלל סיבה לדאגה. להשלמת החוויה, בילינו שעות בפארק הסמוך לחוף, שבו אפשר לשכור לילדים מכוניות פדלים, לנסות "להלך על המים" בתוך כדור מתנפח ולזלול כדורי גלידה טעימה מתוצרת מקומית.

סארמה: טחנות רוח ומכתש מסקרן

קשה להאמין כי קרוב ל-1,500 איים, גדולים וקטנים, משובצים בים הבלטי בקרבת חופי אסטוניה מצפון וממערב. החלטנו לתור את שני האיים הגדולים של הארכיפלג: סארמה (Saaremaa) והִיוּמה (Hiiumaa). מעבורות של חברת ספנות מקומית מעבירות על סיפונן תיירים ותושבים מקומיים, עם מכוניותיהם, מהיבשת לאיים ובין האיים, לפי לוח זמנים שמתפרסם באינטרנט (tuulelaevad.ee). מומלץ לרכוש מראש כרטיס להפלגה ולהקפיד להגיע בזמן להפלגה שבחרתם.

לאחר שעה וחצי של נסיעה מפרנו הגענו לעיירה וירצו (Virtsu), שם עלינו להפלגה של 25 דקות לאי סארמה, הגדול והמפורסם שבאיי אסטוניה. הדרך לסארמה עוברת באי קטן בשם מוהו (Muhu), שם עוגנת המעבורת בנמל בנמל קויבטסו (Kuivatsu). ממוהו נוסעים אל הגשר המחבר לאי סארמה.

צילום: מיכאל קומיסרצ'יק

סארמה הוא גן עדן לחובבי טבע בתולי ונופש אקולוגי, ויש בו גם כמות נכבדת של טחנות רוח מעץ, שחלקן פעילות. מקבץ מרשים של טחנות רוח נמצא במוזיאון פתוח הסמוך לכפר אנגלה (Angla), לשם סטינו צפונה מהכביש הראשי שחוצה את האי. במקום ניצבות ארבע טחנות רוח מסורתיות ועוד טחנת רוח "הולנדית" הגבוהה מן השאר. חקרנו כל פינה, טיפסנו על כל הסולמות שבתוך הטחנות ואף למדנו על התכסיסים הערמומיים שנקט יזם מקומי, שייבא לפני שנים רבות את טחנת הרוח "ההולנדית" כדי לרושש את בעלי טחנות הרוח המקומיים.

מאנגלה המשכנו בנסיעה קצרה דרומה לאתר שזיכה את סארמה בפרסום בקרב מדענים וחובבי מדע בדיוני – שדה מכתשי המטאוריטים שבכפר קאלי (Kaali). כאן למדנו שבשטחה של אסטוניה הקטנה נפל במשך אלפי שנים מספר עצום של מטאוריטים. אלה יצרו מכתשים רבים, בהם תשעת המכתשים בקאלי, שהגדול מביניהם (רוחבו 110 מטר) נחשב לאחד הגדולים והצעירים באירופה (משערים כי גילו נע בין 4,000 ל-7,600 שנה). הקפנו בשתיקה ובחשש מה את המכתש וכל אחד ניסה לדמיין מה מסתתר מתחת למים ירקרקים הממלאים את המכתש העגול.

שכרנו מראש דירת סטודיו במרכז העיר קורסארֶה (Kuressaare), בירתו של האי, שם בילינו את שארית היום הארוך בחוף הרחצה העירוני, מול טירת קורסארה הימי-ביניימית. ילדינו הצטרפו לילדים מקומיים שגלשו פעם אחר פעם במגלשה שהוצבה בתוך המים, ואנחנו ההורים זכינו בשעה של שחייה מרעננת מול נוף מרהיב.

צילום: shutterstock

היומה: אי המגדלורים

בבוקר נסענו לנמל טריגי (Triigi) שבצפון סארמה, ומשם הפלגנו במשך כשעה לנמל סרו Sõru))שבדרום האי היומה. תכננו להקיף את האי ולבקר במגדלורים המפורסמים והמיוחדים שבו. מגדלור קפו (Kõpu), הנמצא בקצה המערבי של האי ומזכיר בצורתו פירמידה לבנה, פועל ללא הפסקה משנת 1531 ונחשב לשלישי בגילו מבין המגדלורים הפועלים כיום בעולם. לעומתו, מגדלור טחקונה (Tahkuna) הוא בעל מבנה קלאסי – מגדל ברזל לבן בגובה 43 מטר, אך עיצובו הפנימי מפתיע עם קירות באדום בוהק ומדרגות מתכת. מי שיצלח את כולן יזכה לתחושת ריחוף מפחידה למדי במרפסת העליונה, מול נוף מרהיב המשלב ים ויערות, כשהוא מוקף בעשרות ציפורי סיס, דיירות המקום העושות פירואטים באוויר במהירות מסחררת.

את הלילה האחרון באי בילינו במלון הלטרמה (Heltermaa). המלון ממוקם בתוך טרמינל הנמל, שממנו הפלגנו למחרת בבוקר בחזרה ליבשת: פינוק שחסך לנו זמן ודאגות בבוקר, וזיכה אותנו בהזדמנות נוספת לשבת ולבהות בים החלק והשטוח באור עדין של בוקר ולחוש את הרוגע והשלווה שאותם חיפשנו באיים.

[tobutton text="%22%u05DC%u05D4%u05D6%u05DE%u05E0%u05EA%20%u05DE%u05DC%u05D5%u05DF%20%u05D1%u05D0%u05E1%u05D8%u05D5%u05E0%u05D9%u05D4%22" link="%22http%3A//www.booking.com/country/ee.he.html%3Faid%3D395994%3Bsid%3D79ef551423b415acfcadc69f78accf2b%3Bdcid%3D1%3Bhide_ss%3D1%26%22" theme="pink" ]

מידע מעשי

עונה מומלצת: אסטוניה ממוקמת בחלקה הצפוני של אירופה ולכן החורף בה קר מאוד, עם טמפרטורות מתחת לאפס. בחודשים אפריל-ספטמבר הימים מתארכים והטמפרטורה עומדת על ממוצע של כ-20 מעלות, וזה הזמן הטוב ביותר לביקור. הזמן המומלץ לביקור בפרנו ובאיים הוא חודשי הקיץ, החל מחודש יוני.

לינה: בפרנו שהינו בדירה מהממת בת שלושה חדרים, בבית משותף צהוב ועתיק למראה, עשוי עץ, אך הדירה הייתה משופצת, מודרנית ומעוצבת ללא פשרות ובמרחק של רבע שעה הליכה מהים. חפשו באינטרנט: Ringi 6, Pärnu.

בקורסארה שכרנו במרכז העיר דירת סטודיו גדולה, מעוצבת ומפנקת, הכוללת מכונת אספרסו, טלוויזיית תלת-ממד וספריית דיסקים. http://arteapartment.ee

אוכל: בין מגדלור אחד למשנהו באי היומה, עצרנו לארוחת צהריים במסעדת וינאקק (Viinaköök). המסעדה שוכנת בבית אבן מפואר ומעוצב בסגנון רטרו בכפר קרגסארה (Kõrgessaare). זכינו לארוחת בופה מגוונת וזולה, עם שלל מאכלים מקומיים (viinakook.com).