טיול משפחתי בקוסטה ריקה

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

למרגלות הר הגעש ארנאל בקוסטה ריקה נמצאת העיירה לה פורטונה המתאימה לטיול כוכב משפחתי מלא אטרקציות ופעילויות, החל מביקור בשמורות טבע ועד שפע פעילויות אתגריות ומענגות

88 שיתופים | 132 צפיות

בעיירה לה פורטונה (La Fortuna), השוכנת למרגלות הר הגעש ארנאל (Arenal), קוסטה ריקה, יש רחוב ראשי אחד עם כנסייה, פארק, כמה מסעדות, חנויות מזכרות וסוכנויות תיירות רבות. מטיילים ישראלים מגיעים אליה בדרך כלל ליום-יומיים, אך בתור חובבת "טיולי כוכב" החלטתי להקדיש לה שבוע שלם בטיול המשפחתי שלנו. למרבה הפלא לא הספיק לנו הזמן לראות את כל מה שרצינו.

הסיבה לפריחת התיירות בלה פורטונה היא כמובן מיקומה לצד הר הגעש הרדום ארנאל, שעד לפני שנים לא רבות היה פעיל ושאפשר להבחין בו ממקומות רבים בעיירה. ואולם, נוסף להר ארנל יש מבחר ענק של אטרקציות ופעילויות באזור, מביקור בשמורות בעלי חיים, דרך סיור בחוות אותנטיות והשתתפות בשפע פעילויות אתגריות ועד נופש ופינוק בפארקי מעיינות גדולים ומרשימים. אלו האטרקציות והסיורים שאנו הכי אהבנו באזור:

עולם של צפרדעים

ארנאל אואזיס (Arenal Oasis Eco Lodge and Wildlife Refuge) היא שמורת טבע קטנה עם תצוגת צפרדעים הנחשבת לאחת התצוגות הגדולות במדינה הנמצאות בשטח פתוח. יותר מ-38 מיני צפרדעים התמקמו להם בבריכה שבשמורה, ובסיור הלילי המוצע במקום התרשמנו מחיי הלילה הפעילים שלהן וממגוון צבעיהן. חוץ מצפרדעים (וביצי צפרדעים) פגשנו ארמדיל שהתחבא בין העצים, נחש שטיפס על עץ וחיפש ביצים של צפרדעים, זוחלים למיניהם, שיירות נמלים (כולל נמלים ענקיות) ופטריות זוהרות על ענפים יבשים. מקום מוצלח נוסף שמציע סיור בשמורת צפרדעים הוא הפארק האקולוגי של ארנאל (Arenal Natura Ecological Park, אינטרנט: arenalnatura.com), הכולל גם גני פרפרים.

פארק הגשרים התלויים של ארנאל. אתר חובה למבקרים בקוסטה ריקה. צילום: shutterstock
פארק הגשרים התלויים של ארנאל. אתר חובה למבקרים בקוסטה ריקה. צילום: shutterstock

 

בין שמים לארץ

פארק הגשרים התלויים של ארנאל (Mistico: Arenal Hanging Bridges Park) הוא אתר חובה למבקרים בקוסטה ריקה. הסיור נמשך לאורך כשלושה קילומטרים ביער גשם טרופי, כולל חצייה של 16 גשרים תלויים וקבועים באורכים שונים – מחמישה מטרים ועד מאה מטר, ובגבהים שונים – עד 75 מטר. תוך כדי ההליכה על הגשרים צפינו בשלל חיות היער: יונקים, ציפורים, זוחלים וחרקים. הילדים לא הביעו כל פחד אלא נהנו להתרוצץ בגובה רב בין הצמרות והתלהבו לגלות חיות בקרבתם.

מי הטורקיז של ריו סלסטה. צילום: סיגלית בר
מי הטורקיז של ריו סלסטה. צילום: סיגלית בר

 

מבקרים בנהר התכלת

פירוש השם "ריו סלסטה" (Río Celeste) הוא "נהר התכלת", ואכן למי הנהר צבע טורקיז עז ומרשים. ריו סלסטה מצוי בתחום הפארק הלאומי של הר הגעש טנוריו (Parque Nacional Volcán Tenorio), במרחק של כשעה וחצי נסיעה מלה פורטונה. בפארק יצאנו לטיול מודרך בן ארבע שעות; צעדנו ביער עננים (יער גשם המתאפיין בלחות גבוהה ובעננות נמוכה) ולאורך הנהר השוצף, עד שהגענו ללוס טנידרוס (Los Teñideros) – מפגש היובלים המפורסם של ריו סלסטה.

במהלך הטיול נפגשנו פנים אל פנים עם מגוון בעלי חיים, מלהקות קופים, דרך צפרדעים בשלל צבעים כמו ה"בלו ג'ינס" – צפרדע אדומה שידיה ורגליה כחולות, או ה"קומנדו" – צפרדע ירוקה עם כתמים שחורים, ועד שלל פרפרים, ציפורים, חרקי ענק ונחשים.

גולת הכותרת של הטיול הייתה סיור בתוך לוע של הר געש רדום שהנהר זורם בתוכו. הגענו עד למפל מים הזורם בתוך הלוע הגעשי ונופל לתוך בריכת מי טורקיז. בדרכנו חזרה עצרנו באזור שבו מצויים האולאס (Las Ollas, "סירי הבישול") – פתחים באדמה שהם למעשה אמבטיות בוץ מרפא חמות וטבעיות. אפשר לטבול בהן תוך צפייה בנופיו המרשימים של הר הגעש טנוריו.

ג'ובאני בפעולה. צילום: סיגלית בר
ג'ובאני בפעולה. צילום: סיגלית בר

 

ג'ובאני של לה פורטונה

לא צריך להרחיק לכת מלה פורטונה וארנאל כדי לחזות מקרוב בשפע בעלי חיים מרתקים ואופייניים לקוסטה ריקה. באחד הימים הצטרפנו לחצי יום סיור עם ג'ובאני (הזמנות דרך חברת Lands In Love, אינטרנט: landsinlove.com), יליד המקום שמכיר את האזור כמו את כף ידו ונחשב לשם דבר בסביבות לה פורטונה. ג'ובאני חלק אתנו את סוד השבילים של לה פורטונה, נהנה להראות לנו את נפלאות הטבע באזור מגוריו ואיתר עבורנו חיות נדירות וציפורים רבות. מדריך יוצא דופן זה, המסוגל לחקות את שריקותיהן של יותר ממאה ציפורים, יצא מגדרו כדי שנראה את כל סוגי הטוקניים ולא נפספס חלילה אף צפרדע, קוף או עצלן והתמוגג מנחת כאשר איתרנו את כולם. הוא לקח עמו לסיור טלסקופ ענק, ודרכו צפינו בבעלי חיים על צמרות עצים רחוקות או בצפרדע פצפונת שהתחבאה בסבך שיחים.

פרי שמצא ג'ובאני במהלך הסיור בחווה. צילום: סיגלית בר
פרי שמצא ג'ובאני במהלך הסיור בחווה. צילום: סיגלית בר

 

מתוודעים לתרבות המקומית

בסיור נפלא אחר למדנו על התרבות והחקלאות המסורתיות באזור – סיור Cultour שמתקיים בכפר בשם "קסונה ריו פורטונה" (Casona Río Fortuna). תחילה הכנו במו ידינו טורטיות מגרגירי תירס, שאותן אכלנו חמות בליווי גבינות מקומיות, תוך כדי האזנה לשירה ולנגינה של מארחינו המקסימים. משם המשכנו לחצר החווה שבה לימדו אותנו כיצד מפיקים מי סוכר מקנה סוכר בעזרת ה"אל טרפיצ'ה" (El Trapiche) – מכונה הרתומה לשוורים. למדנו גם להכין ממתקים ממי הסוכר וכמובן שזללנו אותם בשמחה. בהמשך, נסענו בעגלה רתומה לסוסים ברחבי הכפר אל בית הספר המקומי, ובו קיבלו אותנו התלמידים בריקודים בתלבושות מסורתיות. משם נסענו לחוות צמחי מרפא ועצי פרי ולקינוח חזרנו לארוחת צהריים מסורתית בחווה, שלוותה בליקר מקומי שהופק מקנה הסוכר. מומלץ לתאם את הסיור מראש במייל או בטלפון. cultourcostarica.com

עצור להתרעננות

בארנאל מבחר מרשים של פארקי מעיינות חמים איכותיים ומומלץ לבלות לפחות באחד מהם. כדאי להגיע לפארקי המעיינות בשעות אחר הצהריים (בתום טיול ופעילויות, כאשר עומס החום יורד) ולהישאר בהם בשעות הערב, אז הם מוארים בשלל אורות. פארק המים והמעיינות החמים קלאמבו (Kalambu Hot Springs Water Park) הוא פארק המעיינות החמים הגדול ביותר בארנאל וכולל מגוון מגלשות מים חדישות, אזור שעשועי מים לילדים צעירים וגם בריכות תרמיות, ג'קוזים, בר ששוחים אליו וכמובן מסעדה, והכול טובל בשפע צמחייה טרופית מטופחת. מוצלח ביותר למשפחות.

מתחם נוסף גדול ומרשים הוא אתר המעיינות החמים באלדי (Baldi Hot Springs) הכולל 25 בריכות, בטמפרטורה שנעה בין 35 מעלות ל-67 מעלות, מפלים ומגלשות מים אקסטרימיות. מומלץ במיוחד.

טיפ לדרך

בלה פורטונה תמצאו מבחר בתי מלון בכל רמות המחירים ומכל הסוגים: החל מרזורטים מפוארים ושופעי בריכות הטובלים בצמחייה טרופית ועד גסט האוסים צנועים. אפשר ללון במלונות מקסימים במחירים נוחים למדי, אך לטעמי בקוסטה ריקה כדאי לבחור במלונות של לפחות ארבעה כוכבים.

סיגלית בר – יועצת תיירות, מחברת מדריך הטיולים "ארצות הברית למשפחות" ובעלת האתר "המדריך למטייל" bartravel.com