הקשר הניו יורקי-הונגרי

מלון בוסקלו. צילום: Shutterstock
מלון בוסקלו. צילום: Shutterstock

מראהו המפואר של מלון בוסקולו בבודפשט אינו מסגיר את העבר שלו כבניין משרדים. ביקור במלון המתהדר בעיצוב מהמאה ה-18 עם נוחות של המאה ה-21

88 שיתופים | 132 צפיות

בסוף המאה ה-19 החליטה חברת ביטוח בשם "ניו יורק" להקים בניין משרדים משלה בהונגריה. למשימה נבחרו האדריכל ההונגרי המפורסם האוסמן ועוד שני אדריכלים הונגרים אחרים, שתכננו עבור החברה בניין בן ארבע קומות בבודפשט. בשנת 1894 הושק הבניין, ובקומת הקרקע שלו נפתח בית קפה מהודר ואלגנטי בסגנון אר-נובו העונה לשם "קפה ניו יורק". המקום הפך במהרה למרכז הספרות והשירה של העיר וספר הזיכרונות של המקום מספר על האורחים המפורסמים שפקדו אותו: ג'וזפין בייקר, תומס מאן, מוריס ראוול, יוהן שטראוס וארטורו טוסקניני. שיח החיים האינטלקטואליים בעיר התרחש בין כתליו, ויום אחד החליטו אורחיו – בהנהגת המחזאי פרנץ מולנר – לזרוק את מפתחות בית הקפה לדנובה כדי להבטיח שדלתותיו לא תיסגרנה לעולם.

ואולם, הדלתות נסגרו והבניין הולאם על ידי השלטון הקומוניסטי, ובמקום המלון והקפה נפתחו בו אספרסו בר וחנות ספורט. כמה שנים מאוחר יותר, נפתח בית הקפה מחדש בשם "קפה הונגריה", ולאט לאט חזרו אליו הסופרים והעיתונאים, בעיקר בשל העובדה שבית ההוצאה בודפשט מיקם את משרדיו בבניין. בשנת 1990, לאחר התמוטטות השלטון הקומוניסטי, חזר הקפה לשמו המקורי, "קפה ניו יורק", והבניין הפך למלון יוקרתי. בשנת 2001 נקנה המבנה על ידי החברה האיטלקית בוסקולו, שבבעלותה מלונות נוספים ברחבי אירופה. הבניין שופץ, וב-2006 נפתח בו מלון בוסקולו (Boscolo Budapest Hotel) היוקרתי.

הרהיטים האיטלקיים נבחרו בקפידה ונברשות מזכוכית מוראנו מאירות את החדרים. צילום: Boscolo Budapest, Autograph Collection
הרהיטים האיטלקיים נבחרו בקפידה ונברשות מזכוכית מוראנו מאירות את החדרים. צילום: Boscolo Budapest, Autograph Collection

טפטים ממשי ונברשות מוראנו

מראהו המהודר של המבנה והכניסה אליו אינם מסגירים את העבר שלו כבניין משרדים, אלא יוצרים תחושה של ביקור בארמון מפואר. לובי ענק עם פינות ישיבה מרהיבות, הנראה כמו אטריום רומאי, שואב את הנכנסים לתוכו, ורק כשנתקלים בפקידי הקבלה נזכרים שבעצם מדובר בבית מלון. החדרים מעוצבים בסגנון המאה ה-18; הקירות מכוסים בטפטים ממשי, הרהיטים האיטלקיים נבחרו בקפידה ונברשות מזכוכית מוראנו מאירות את החלל. החדרים אמנם מתכתבים עם המאה ה-18, אך הנוחות היא של המאה ה-21. במלון המרהיב ביופיו שתי מסעדות: הראשונה היא קפה ניו יורק המפורסמת עם בר הסיגרים שלה, שנחשבת לאתר תיירות של ממש ושמגיעים אליה מבקרים כדי לצפות בעיצוב המיוחד, בציורי הקיר, בנברשות ובעמודי הזהב. כאן גם אוכלים אורחי המלון את ארוחת הבוקר שלהם; השנייה היא סלון פיין דיינינג (Salon Fine Dining), המדורגת במדריך המסעדות הצרפתי גו-מיו כאחת המסעדות הטובות בהונגריה. אז אם אתם רוצים להרגיש כמו נסיכים, זה המלון עבורכם!

דבורה רוטברט – מרצה לספרות ותרבויות עולם, טיילת מושבעת, משוטטת בעולם בעקבות ספרים

הספא של המלון. צילום: Boscolo Budapest, Autograph Collection
הספא של המלון. צילום: Boscolo Budapest, Autograph Collection

טיפ לדרך

מיקומו המרכזי של המלון אפשר לנו להגיע ברגל לפינות שונות בעיר. טיילנו ברובע היהודי בלוויית מדריך שעליו המליצו בבית המלון, ובעזרתו גילינו פינות וסיפורים שלא הכרנו מביקורינו הקודמים. לקינוח, יצאנו לשדרת אנדראשי האלגנטית (ראו מדור "נבחרים – רחוב" בגיליון 280 של "מסע אחר", פברואר 2015), הצצנו בחנויות הראווה וקינחנו בקפה אלכסנדרה (Alexandra Bookcafé, כתובת: Andrássy út 39) – שילוב מנצח של בית קפה עם חנות ספרים, שהחזיר אותנו לימי הזוהר של בתי הקפה בבודפשט."

[tobutton text="%22%u05DC%u05D4%u05D6%u05DE%u05E0%u05EA%20%u05DE%u05E7%u05D5%u05DD%20%u05D1%u05DE%u05DC%u05D5%u05DF%22" link="%22http%3A//www.booking.com/hotel/hu/new-york-palace-a-boscolo-luxury.he.html%3Fsid%3D9098a42286bc9e4f827f0e0a44f11829%3Bdcid%3D1%3Bdist%3D0%3Bsrpos%3D2%3Btype%3Dtotal%26%22" theme="pink" target="blank" ]