ניו יורק חוגגת

חגיגות חג המולד וראש השנה האזרחית בניו יורק הן השיא הנוצץ, המלהיב והצרכני של כל מה שהעיר הזאת מסמלת. מה מציעה העיר בעונת החגים?

88 שיתופים | 132 צפיות

בעיני רבים זה החג המפורסם ביותר בעולם בעיר המפורסמת ביותר בעולם. זה חג אורות הניאון, חלונות הראווה, הקניות והמתנות, ואף שהוא מציין את יום הולדתו של ישו, נביא צנוע בעל רעיונות מופשטים, חג המולד בניו יורק הוא מגה-אירוע ראוותני ומוחשי, המתקיף את החושים בצבעים, טעמים, ריחות וקולות. הדימויים מוכרים כמעט לכל ילד בעולם המערבי – עצי חג המולד המקושטים באורות צבעוניים, דמותו של סנטה קלאוס, עוגות הג'ינג'ר וההרמוניות המתקתקות של שירי החג. ובניו יורק, כדרכו של התפוח הגדול, הכל גדול ונוצץ יותר.

עונת החגים בעיר היא עונה קרה וחשוכה, המתחילה בסוף נובמבר עם חג ההודיה (Thanksgiving) ומסתיימת בתחילת ינואר אחרי כניסת השנה החדשה. השיא הוא כמובן חג המולד, שעבר דרך ארוכה מהיותו חגיגת חורף פגאנית, דרך הפיכתו לחג בעל תכנים נוצריים ועד להילולה הנוכחית, שהיא בעיקר כלכלית. בארצות הברית, אולי יותר מבכל מקום אחר, חג המולד הוא בראש ובראשונה אירוע צרכני.

בשנה שעברה, לדוגמה, לפי נתונים שפורסמו ב"וול סטריט ג'ורנל" הוציאו האמריקאים יותר מ-450 מיליארד דולר בעונת החגים, כמעט חמישית מההוצאה הקמעונאית השנתית. חגיגת הקניות מלווה גם בפלישת תיירים ובמתקפת דימויים המיוצרים על ידי תעשיית הבידור והתקשורת, שהפכו את הכריסמס בניו יורק לאייקון. פרקים מיוחדים של סדרות טלוויזיה וסרטים לכל המשפחה משודרים אל מיליוני מכשירי טלוויזיה ברחבי העולם ומעבירים מסר של סנטימנטליות משפחתית שמרנית.

אבל השנה זה קצת אחרת. המשבר הכלכלי עשוי לשנות מעט את אווירת החג בניו יורק. מאז ספטמבר ממוקמים במנהטן תחתית (Lower Manhattan), מרכז העסקים של העולם, אלפי מפגינים מארגונים שונים ומגוונים במסגרת מחאת "Occupy Wall Street". הם דורשים צדק חברתי בשם מי שהם מכנים 99 האחוזים, המנוצלים על ידי האחוז האחד של בעלי ההון האמריקאים. עם ההתפתחויות האלה יש הטוענים שדווקא בעיר שהיא המרכז הפיננסי הגלובלי מקבל חג המולד השנה מעט ממורשתו של האיש שאת הולדתו הוא מציין – רוח של חברותא, של ביקורת חברתית ושל כמיהה לצדק.


חגיגות בטיימס סקוור. חגיגה רועשת, צפופה וצבעונית המתקיימת כבר יותר מ-100 שנה ומושכת אליה כמיליון בני אדם (צילום: אימג'בנק / GettyImages)

ראש השנה האזרחית | הספירה לאחור בטיימס סקוור

טיימס סקוור (Times Square), אזור התיאטראות, מרכזי הבילוי וגורדי השחקים במרכז מנהטן, נקרא לעתים צומת הדרכים של העולם. זה גם המוקד העולמי לחגיגות כניסת השנה החדשה. ב-31 בדצמבר בשעה שש בערב מוצב כדור ענקי עשוי בדולח ונורות זוהרות על ראש עמוד בבניין שכתובתו טיימס סקוור מספר 1 (One Times Square, בעבר בניין המערכת של העיתון "ניו יורק טיימס", שנתן לאזור את שמו), ואז מתחילות החגיגות, הכוללות הופעות בידור ומוזיקה.

בדקה לחצות מתחיל הכדור לנוע כלפי מטה אל עבר לוח אלקטרוני המאיר בדיוק בחצות את ספרותיה של השנה החדשה לקול תשואות הקהל. זו חגיגה רועשת, צפופה וצבעונית המתקיימת כבר יותר מ-100 שנה ומושכת אליה כמיליון בני אדם, וכמיליארד נוספים הצופים בה בטלוויזיה ברחבי העולם. השנה מצפים להמונים החוגגים בטיימס סקוור ליידי גאגא, ג'סטין ביבר וכדור השוקל יותר מחצי טונה, המורכב מיותר מ-2,600 משולשי בדולח ומואר ביותר מ-30 אלף נורות.

טיימס סקוור מציעה פעילות גם למי שמעוניין להקדיש מחשבה לשנה החולפת ולזו הנכנסת. את הזיכרונות הרעים של 2011 אפשר לרשום על דף ולגרוס במגרסות נייר שיועמדו לרשות הקהל במשולש הצפוני של טיימס סקוור, המכונה כיכר דאפי (Duffy Square). הקהל מוזמן כמובן לגרוס גם תעודות לא טובות, חשבונות מופרזים, חוזים לא הוגנים ועוד כהנה וכהנה עניינים מדכדכים. את התקוות והחלומות ל-2012, לעומת זאת, אפשר לרשום על קיר במרכז המבקרים של הכיכר (או לשלוח במייל, ראו פרטים באתר האינטרנט שלמטה). התקוות יפוזרו על ראשי החוגגים כקונפטי יחד עם המוזיקה, הזיקוקים והנשיקות ברגעיה הראשונים של השנה החדשה.

איפה: טיימס סקוור (האזור שמרכזו צומת הרחובות ברודוויי והשדרה השביעית, והוא נמשך מהשדרה השישית לשמינית ובין הרחובות 40 ו-53).
מתי: 31 בדצמבר, סמוך לחצות. האזור נסגר לתנועה מוקדם יותר באותו יום. האזור מתחיל להתמלא כבר בשעות אחר הצהריים כך שכדאי להקדים כדי למצוא מקום טוב לצפות בכדור הנופל.
מחיר: חינם
אינטרנט: לחצו למרכז המבקרים של טיימס סקוור
לקיר המשאלות הווירטואלי
לגריסת הזיכרונות הרעים
לפרטים נוספים על החגיגות בערב השנה החדשה לחצו כאן

צפו בסרטון על חגיגות ראש השנה האזרחית בטיימס סקוור:

גרסת המוחים | כובשים את וול סטריט

הכל התחיל באמצע ספטמבר, בפעולה במסגרת קמפיין של הארגון הקנדי אדבסטרס (Adbusters) בפארק זוקוטי (Zuccotti Park) שברובע הפיננסי של דרום מנהטן. מאז הצטרפו למאבק ארגונים חברתיים, תנועות עממיות ויחידים כועסים, ויחדיו, תחת הדגל של "Occupy Wall Street", הם מוחים נגד העוולות החברתיות, חוסר הצדק, חוסר השוויון והשחיתות שמקורם בוול סטריט. כעבור כמה שבועות התפשטה המחאה לעוד ערים בארצות הברית, ויש המנסים להפוך את המאבק הזה, שהתחיל אחרי גלי המחאה בעולם הערבי, בישראל ובערים אירופיות שונות, לתנועת מאבק בינלאומית.

מבקרים באזור זוקוטי פארק (לשעבר Liberty Plaza Park) בשבועות האחרונים מצאו בו מאות בני אדם מפגינים ומוחים נגד עניינים מסוגים שונים כשהם מוקפים באמצעי תקשורת ובסתם סקרנים, וברקע כרזות יצירתיות, הופעות מאולתרות, תרמילים גדולים, מטבחים ציבוריים ושקי שינה. מעין מקבילה אמריקאית לשדרות רוטשילד. למרות פינוי המפגינים באמצע נובמבר והמעצרים שערכה המשטרה התוכנית של המפגינים היא להמשיך בפעילות המחאה ברחבי העיר גם בדצמבר עד כמה שיאפשרו זאת הקור הניו יורקי וכוח העמידה של המוחים. אתרי ההפגנות, מפגשי הדיון והרב-שיח, ופעילויות המחאה אינם אתרי תיירות, וזה בהחלט לא מקום לחפש בו את החיים הטובים בזמן חופשה במנהטן. עם זאת, ביקור בזוקוטי פארק מומלץ למי שמחפש את רוח הימים האלה, ואולי גם תקווה לימים טובים יותר.

אינטרנט: אתר "האספה הכללית של ניו יורק סיטי" (NYC General Assembly), שמטרתה לאגד עשרות ארגונים כדי לארגן את פעילויות המחאה ולהציב לה חזון. באתר מפורטים האירועים המתוכננים והרקע הרעיוני שלהם.


אנשי Occupy Wall Street מוחים נגד העוולות החברתיות, חוסר הצדק וחוסר השיוויון שמקורם בוול סטריט (צילום: אימג'בנק / AFP)

צפו בסרטון על פעילות ארגון "Occupy Wall Street":

אירועים נוספים בתקופת החגים:

תצוגת דגמי הרכבות בגן הבוטני בברונקס

בגן הבוטני של ניו יורק (New York Botanical Garden), הנמצא ברובע ברונקס (Bronx), מתקיימים הרבה אירועים מיוחדים בעונת החגים. השיא הוא תצוגה של דגמי רכבות הנוסעות בתוך דגם מושקע ומרשים של העיר ניו יורק על בנייניה המפורסמים, בהם פסל החירות וגשר ברוקלין, העשויים כולם מחלקי צמחים.
לאתר

מרוץ Emerald Nuts Midnight Run

מרוץ של 6.4 קילומטרים (4 מייל) המתקיים עם כניסת השנה האזרחית החדשה. האירוע נפתח בסנטרל פארק במסיבת ריקודים, תחרות תחפושות ומופע זיקוקים ולייזר.
לאתר

גלריות אמנים

בניו יורק אפשר למצוא כמה מאוספי האמנות החשובים בעולם במוזיאונים כגון המומה (MoMa), המטרופוליטן והגוגנהיים (Guggenheim). בנוסף נמצאות באזור צ'לסי, בעיקר בין רחוב 18 עד 27 והשדרות ה- 10 וה-12, מאות גלריות של אמנים מכל העולם המציגים עבודות צילום, ציור, וידיאו ועוד.

כמה מהמפורסמות והוותיקות שבגלריות אלו הן:
Barbara Gladstone Gallery (איפה: 515 W24th St., אינטרנט)
Matthew Marks Gallery (איפה:523 W24th St., אינטרנט)
Gagosian Gallery (איפה: 522 W21st St., אינטרנט)
סצנת אמנות צעירה ואלטרנטיבית יותר מתרחשת בגלריות ובמרכזי האמנות שבאזור דאמבו (Dumbo) שבברוקלין.

ובחינם…

  • המוזיאונים בעיר גובים מחירים נמוכים, או מוותרים על תשלום בכניסה בכלל בזמנים מסוימים בשבוע. ב-MoMa, לדוגמה, הכניסה בימי שישי מסוימים היא חינם בשעות 16:00 20:00. פרטים באתרי האינטרנט של המוזיאונים.
  • המעבורת בין מנהטן תחתית לסטייטן איילנד (Staten Island) משקיפה על נופים מרהיבים של מנהטן, פסל החירות ואליס איילנד (Ellis Island). היא פועלת 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, והשיט בה לא עולה גרוש (אינטרנט).
  • הספרייה העירונית של ניו יורק (New York Public Library) היא הספרייה הציבורית הגדולה ביותר בארצות הברית ואחד ממוסדות הידע, המחקר והתרבות החשובים בעולם. הסניף המרכזי בשדרה החמישית ורחוב 42 הוא מרשים, ואפשר לסייר בו בחינם (אינטרנט).
  • בסניפי רשת חנויות הספרים Barns & Noble בניו יורק מתקיימים אירועים רבים: מפגשים עם סופרים, ערבי שירה, סדנאות כתיבה ופעילויות לילדים (אינטרנט).
  • קונצרטים רבים מתקיימים בחינם ברחבי העיר, בהם מופע שירי חג מסורתיים בביצוע מקהלה והרכב כלי נשיפה במוזיאון גוגנהיים.

מידע מעשי: התחבורה הציבורית

את העיר ניו יורק נעים לגלות דרך הרגליים, אבל כדאי להשתמש גם ברשת התחבורה, בגלל המרחקים הגדולים והקור של דצמבר. מערכת התחבורה הציבורית של ניו יורק, ה-MTA, כוללת את מערכת הרכבת התחתית הגדולה בעולם, אוטובוסים, רכבות, גשרים ומנהרות. אפשר לקנות כרטיסים לנסיעות יחידות או לקנות כרטיסים בלתי מוגבלים לשבעה ימים או ל-30 יום. בגלל גודלה וצפיפותה של העיר יש להביא בחשבון גם עיכובים ובעיות. באתר האינטרנט מפורטים לוחות זמנים, מפות, מחירים ועוד.

לאתר לשכת תיירות

דיויד סטברו – עיתונאי ישראלי המתגורר לסירוגין בשוודיה ובישראל