עתיקות ומציאות בברלין

בשוק העתיקות של אוסטבנהוף תוכלו למצוא: מטבעות וספרים עתיקים, דיוקנאות, משחקים, פסלונים, יצירות אמנות, תכשיטים ואפילו מסמרים באים בימים | צלם: תמרה שרייבר
בשוק העתיקות של אוסטבנהוף תוכלו למצוא: מטבעות וספרים עתיקים, דיוקנאות, משחקים, פסלונים, יצירות אמנות, תכשיטים ואפילו מסמרים באים בימים | צלם: תמרה שרייבר

בין אם אתם חובבי עתיקות מושבעים ובין אם אתם אוהבי שמונצעס חובבים, לשוקי הפשפשים בברלין יש מה להציע לכם. תמרה שרייבר יצאה לשוטט בעיר וחזרה עם המלצות ותובנות

88 שיתופים | 132 צפיות

לפני כשנתיים נמצאה בקרבת גשר אוברבאום (Oberbaumbrücke) בברלין פצצה בריטית, שריד למלחמת העולם השנייה. הפצצה, שנחה לה באין מפריע מאז מתקפות בעלות הברית על קרקעית נהר השפרה (Spree), התגלתה רק בשל עבודות בניין שהתבצעו במקום. התקרית הזאת אולי סוריאליסטית, אבל היא אופיינית לעיר ברלין, שבה העבר לעולם אינו נעלם.

זאת גם הסיבה שהיום חובבי עתיקות רואים בעיר הזאת מתנה של ממש: דווקא בשל ההיסטוריה רוויית המלחמות, השפע, הביזה והצנע, אפשר למצוא בשוקי ברלין מגוון מדהים של שכיות חמדה שנסחפו לכאן ממצולות הזמן.

השוק בשנברג: מרכולת מקומית

את שליית אוצרות העבר מומלץ להתחיל בשוק המציאות של שנברג (Trödelmarkt am Rathaus Schöneberg), השוכן לרגלי בית העירייה (Rathaus) של הרובע. רוב הלקוחות והרוכלים הם תושבי שכונת ההגירה הבוהמית, והמרכולת המוצעת מייצגת נאמנה את רוחה.

כאן תמצאו אביזרים ושמונצעס מהמאה ה-19 ומראשית המאה ה-20 כגון שעוני כיס, חולצי מגפיים מגולפים משנהב, משקפות קולוניאליסטיות מעור ומקרן, תשמישי קדושה מצהיבים, מקלות הליכה, מצפנים, קנקני בירה מצוירים ביד, תחריטים, דיוקנאות ותבליטים, מצלמות, מיניאטורות, ניירות מכתבים, כלי נגינה וצעצועים שגילם נאמד בין 200 ל-50 שנה.

לפעמים על אותו דוכן בדיוק מוצגים גם מוצרי צריכה זולים, מזכרות מאמא רוסיה ובגדים משומשים. טווח המחירים לתכשיטים ולחפצי חן קטנים נע בדרך כלל בין 10 ל-100 אירו, והמחיר נוסק ביחס ישיר לגילו, נדירותו וגודלו של האביזר הנחשק.

 

שוק העתיקות של אוסטבנהוף, ברלין
שוק העתיקות של אוסטבנהוף – מגוון ממוין ומקוטלג של מטבעות, חפצים, ספרים ועוד. צילום: תמרה שרייבר

השוק באוסטבנהוף: למביני דבר

ציידי עתיקות רציניים יפשילו שרוולים בחדווה דווקא בשוק אחר – שוק העתיקות הגדול של אוסטבנהוף (Grosser Antikmarkt am Ostbahnhof). מדובר בשוק למביני דבר ולאספנים, שצץ כאן במקביל לתנופת הפיתוח של מזרח העיר בראשית שנות האלפיים, והוא פועל ברחוב אריך שטיינפורט (Erich-Steinfurth-Strasse), במה שהיה עד 1990 מזרח ברלין, בגבה של תחנת הרכבת.

הדוכנים נושאים מגוון ממוין ומקוטלג בקפידה של מטבעות וספרים עתיקים, דיוקנאות, משחקים, פסלונים, סכו"ם כסף וכלי בדולח, יצירות אמנות, תכשיטים, בובות, מוצגים מראשית ימי הצילום והקולנוע, ספרים מעור וקלף, ספרי ילדים וחוברות מאוירות ואפילו מסמרים באים בימים.

נקודת התורפה היא המחירים. כפית כסף עשויה לעלות 18 אירו. מטבע צרפתי משנת 1835 בסביבות 40 אירו. צעצועים נוסטלגיים בין 35 ל-150 אירו. פסלונים, דיוקנאות או ספרי אמנות יעלו 600-200 אירו. בעבור 15-5 אירו אפשר למצוא גם סחורות מהז'אנר המכונה כאן "אוסטלגיה", כלומר מזכרות מהתקופה הקומוניסטית, כמו גם אביזרים צבאיים מהמאה ה-20.

האביזרים האלה אינם נטולי מטען. אני חוויתי רגע מצמרר כשהאזנתי למוכר שהסביר ללקוח שכפפות העור המוצגות בדוכנו אותנטיות בתכלית, והראה לו את סימן היצרן והשנה – 1939. זה כנראה טבעה של ההיסטוריה הברלינאית: לכאורה חשופה וגלויה, אך למעשה שרויה בדמדומי התודעה.


ההיסטוריה הברלינאית בדוכנים של שוקי המציאות והעתיקות. צילום: תמרה שרייבר

מידע מעשי

שוק המציאות של שנברג
איפה: John F. Kennedy Platz 1
תחתית: U4 – תחנת Rathaus Schöneberg/ U7, U4 – תחנת Bayerischer Platz/ U7 – תחנת Eisenacher Strasse
פתוח: שבת-א' 16:00-9:00

שוק העתיקות הגדול של אוסטבנהוף
איפה: Erich-Steinfurth-Strasse 1
רכבת עילית: תחנת אוסטבנהוף קווים S3, S5, S7, S75
פתוח: א' וחג 17:00-9:00. בחודשי החורף השוק נסגר בין 16:00-15:00

הכותבת היא עיתונאית ויוצרת המתגוררת בברלין

הכתבה המלאה התפרסמה במגזין מסע אחר, ספטמבר 2011