רוזנים ליום אחד

חלמתם פעם לגור בטירה אנגלית אמיתית מהמאה ה-14? לטירת לאמלי יש היסטוריה עשירה, עתיקות בכל פינה, גן מרהיב וכמובן - רוח רפאים שמסתובבת במסדרונות

88 שיתופים | 132 צפיות

ב-2007 נסעתי להרצות בכנס אקדמי באוניברסיטת דארהם (Durham) שבצפון אנגליה. כהרגלי שילבתי בין ביזנס לפּלֶזֶ'ר וטיילתי כשבועיים בצפון אנגליה ובסקוטלנד. לקינוח פינקתי את עצמי בשני לילות בטירה הלקוחה היישר מתוך האגדות, בפאתי העיירה צ'סטר לה סטריט (Chester Le Street).

שושלת מפוארת

טירת לאמלי (Lumley Castle) נבנתה ב-1388 ונקראה על שם בעליה הראשונים, סר ראלף לאמלי, חייל אמיץ שהשתתף בכמה קרבות חשובים. למרבה הצער לא זכה לאמלי לחיות שנים ארוכות בביתו הנאה, מכיוון שבשנת 1400 הורשעו הוא ובנו במזימה להדיח את המלך הנרי ה-4 והוצאו להורג. נכדו של לאמלי היה גם הוא דמות חשובה – אביר במלחמת השושנים, הרוזן מסקארבּוֹרוֹ וחבר בבית הלורדים, וב-1421 חזרה הטירה לידיו כיורש על פי החוק האליזבתני.

בתחילת המאה ה-18 שיפץ את הטירה האדריכל הנודע סר ג'ון ואנבּרוֹ, אבל היא נשארה כמעט בצורתה המקורית. הטירה נמצאת עד היום בבעלותם של הרוזנים מסקארבּוֹרוֹ, אך ב-1976 הושכרה לרשת המלונות נו אורדינרי הוטל (No Ordinary Hotel). הרוזן הנוכחי מעורב גם הוא בניהול היומיומי של הטירה.

בטירה יש גם מרתף אבירים המוקדש למשתאות ברוח ימי הביניים. צילום: אינגה מיכאלי
בטירה יש גם מרתף אבירים המוקדש למשתאות ברוח ימי הביניים. צילום: אינגה מיכאלי

אירוח כיד המלך

הלינה בטירה אמיתית היתה חלומית. החדר היה מרווח עם רצפות עץ חורקות, אח מבוערת, יצירות אמנות ועתיקות בכל פינה לצד טלוויזיה עם מסך שטוח, אינטרנט אלחוטי, עמדת קפה ותה וכל שאר הפינוקים שיש במלונות פאר. האמבטיה היתה נפלאה ומאובזרת היטב, ומעולם לא נתקלתי במגבות גדולות, רכות ומפנקות כמו בלאמלי. גם השירות היה מעולה, מהשמפניה והתותים בחדר, דרך המטריות שחיכו בלובי לכל דורש ועד ארוחת הבוקר הבריטית המצוינת שהוגשה במסעדת המלון מלאת האווירה.

טירת לאמלי
* איפה: Chester Le Street, County Durham DH3 4NX* מחיר: 275-55 פאונד לאדם ללילה. אפשר להירשם באתר לניוזלטר ולקבל הצעות ודילים מיוחדים.* טלפון: 44-191-389-1111* אינטרנט: www.lumleycastle.com

* עונה מומלצת: באביב ובסתיו האזור מרשים במיוחד ומזג האוויר נוח, כך שאפשר לטייל בסביבה ולשחק גולף במגרש הצמוד, וגם לשבת בערב ליד האח המבוערת.

נדרשות כמה שעות כדי להתרשם מהטירה, על שלל האולמות, המסדרונות והכוכים הנסתרים שבה העמוסים בחפצי אמנות, בכלי נגינה ובספרים. ועוד לא הזכרנו את החצר הפנימית ואת הגן המקסים שמסביב. בטירה יש גם בר אפלולי ונהדר, ספרייה מרשימה, מסעדה (Black Knight) ומרתף אבירים המוקדש למשתאות ברוח ימי הביניים.

בסופי שבוע מתקיימים לעתים אירועים מיוחדים בסגנון אגתה כריסטי (Murder Mystery) – קוקטייל וארוחת ערב שבמהלכם מתרחש רצח (אל דאגה, זו רק הצגה), והאורחים מנסים את כוחם בפתרון התעלומה באמצעות שלל רמזים הפזורים בטירה.

כמו לכל טירה ראויה לשמה, גם ללאמלי יש רוח רפאים משלה. ליידי לילי, אשתו של לאמלי, נרצחה בידי כמרים מקומיים וגופתה הושלכה לתוך הבאר שבחצר. מספרים שרוחה משוטטת עד עצם היום הזה במסדרונות ביתה לשעבר. לא מאמינים? בואו ללון כאן כמה לילות, ואולי גם אתם תראו אותה.

בסביבה:
ממש ליד הטירה יש מגרש גולף פופולרי מאוד, ובמרחק של כחצי שעה הליכה נמצא מרכז העיירה צ'סטר לה סטריט, ובו רחוב ראשי ארוך וכמה מסעדות ופאבים. דארהם היפהפייה והקתדרלה המרשימה שלה נמצאות רק 11 קילומטר דרומית לטירה, וניוקאסל (Newcastle) כ-17 קילומטר מצפון לה.

אפשר לבקר גם בחומת אדריאנוס (Hadrian's Wall), או בטירה ובגני אלניק (Alnwick Castle and Garden). לא כדאי להחמיץ גם ביקור במוזיאון הפתוח בּימיש (Beamish), במרחק של כשישה קילומטרים מהטירה, המשחזר להפליא את החיים באנגליה בסוף המאה ה-19.

אינגה מיכאלי – מדריכת טיולים בעבר, כתבת תיירות ומתרגמת ספרות ומדריכי טיולים, www.im-translator.net