פינלנד: תענוג קיצי

פסטיבל ימי הביניים במתחם מפעל הנייר ורלה. צילום: מיכאל קומיסרצ'יק
פסטיבל ימי הביניים במתחם מפעל הנייר ורלה. צילום: מיכאל קומיסרצ'יק

חופשת הקיץ בפינלנד נחלקה לשניים: שבוע של מבוגרים עם נופש רגוע בבקתת עץ על שפת אגם, ושבוע של ילדים רווי פסטיבלים, מופעים ואטרקציות

88 שיתופים | 132 צפיות

את חופשת הקיץ המשפחתית בפינלנד חילקנו בצורה הוגנת להנאת שני הדורות – זוג הורים ושני בנים בני 8 ו-4. התחלנו עם שבוע המבוגרים, שכלל נופש רגוע בבקתת עץ על שפת אגם, דיג, גיחות לשופינג והתפנקות בסאונה, ואילו בשבוע הילדים יצאנו אל דרום-מערב המדינה, שם בחרנו פעילויות שהסבו הנאה לא רק לילדים אלא גם למבוגרים.

ימי הביניים זה כאן

פסטיבל ימי הביניים ורלאן אייקה (Verlan Aika) נערך מדי שנה באוגוסט במתחם של מפעל נייר ישן בשם ורלה (Verla) ליד העיר קוֹאוּבולה (Kouvola), כשעתיים נסיעה צפון-מזרחה מהלסינקי. המפעל פעל ברציפות מהמאה ה-19 עד 1967, ולאחר מכן הפך למוזיאון פתוח. בשנת 1996 הוכרז המקום על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית.

קנינו כרטיסים ונשאבנו אל האווירה, עם דוכנים של בעלי מלאכה, צעצועים מעץ והופעות מחול. הילדים התיישבו על הדשא בצמוד לזירת הקרבות ואף הורשו להחזיק לאחד האבירים את פריטי לבושו, לפני שהתעטף בשריון, הרים את חרבו ויצא לקרב מול יריב חמוש בגרזן. הקרבות נראו אמיתיים עד פחד, אך כולם הסתיימו ללא פגע.

הילדים באולם האבירים בטירת טורקו. צילום: יכאל קומיסרצ'יק
הילדים באולם האבירים בטירת טורקו. צילום: יכאל קומיסרצ'יק

קרב אבירים ונסיכה אחת

העיר טורקו (Turku), שהייתה בעבר מרכז מסחרי חשוב, נמצאת במרחק של שעתיים נסיעה מהלסינקי. לטירת טורקו (Turun Linna) היפהפייה היסטוריה מרתקת, אך אנו נמשכנו אל אולם האבירים, המלא בפריטי לבוש ושריונים מצוחצחים ומוכנים למדידה. הצטיידתי במגנים על כל הגוף, לבשתי חולצה ארוכה עשויה מטבעות מתכת וחבשתי קסדה עם חריצים לעיניים. וכך, מתנדנד מכובד המשקל, הובסתי בקרב מול הילדים שלבשו בגדי חיילים והתחמשו בחרבות פלסטיק, לעיני אשתי שישבה על כס המלכות לבושה בבגדי נסיכה.

מהכלא אל החופש

בטירת המה (Hämeen Linna), שעל שמה קרויה העיר שבה היא שוכנת – המנלינה (Hämeenlinna), לא יכולנו לוותר על ביקור במוזיאון בית הסוהר (Vankilamuseo) שעד 1993 שימש כבית כלא פעיל. עברנו במסלול של קליטת האסיר, צפינו בתאי האסירים וכלאנו את עצמנו (מרצון), כל אחד בתורו, בצינוק.

אחד האגמים בפארק אאולנקו. צילום: מיכאל קומיסרצ'יק
אחד האגמים בפארק אאולנקו. צילום: מיכאל קומיסרצ'יק

משם נסענו לטיול בין היערות והאגמים של פארק אאולנקו (Aulanko). הילדים למדו ש"אגם הברבורים" הוא אגם אמיתי שנקרא בפינית "יוטסנלאמפי" (Joutsenlampi). ברבורים לבנים אצילים ו"ברווזונים מכוערים" יצאו מן המים אל כר הדשא ולא התביישו לגשת ולדרוש משהו לאכול.

[tobutton text="%22%u05DC%u05D4%u05D6%u05DE%u05E0%u05EA%20%u05DE%u05DC%u05D5%u05DF%20%u05D1%u05E4%u05D9%u05E0%u05DC%u05E0%u05D3%22" link="%22http%3A//www.booking.com/country/fi.he.html%3Faid%3D395994%3Bsid%3D79ef551423b415acfcadc69f78accf2b%3Bdcid%3D1%3Bhide_ss%3D1%26%3Borigin%3Ddisamb%3Bsrhash%3D1668803896%3Bsrpos%3D1%22" theme="pink" ]

מיכאל קומיסרצ'יקמבקר פנים בבנק ומטייל סדרתי בעולם

טיפ לדרך

מומלץ לשכור בקתה (Mökki בפינית) כדי לחוות את אורח החיים הפיני, ולו לשבוע אחד בלבד או אף לפחות מזה. הבקתות ממוקמות בדרך כלל על שפת אגם (יותר מ-187 אלף אגמים מרשתים את המדינה) וכוללים בדרך כלל מטבחון, סאונה וסירת משוטים. מה שכן, הם אינם תמיד כוללים שירותים ומקלחת בתוך הבקתה, ולכן יש לשים לב בעת ההזמנה למה שכתוב במפרט. השירותים יכולים להיות מסוג "בול קליעה" ולהימצא בצריף נפרד, ואת המקלחת לפעמים מחליפה סאונה מסורתית. הדרך הנוחה להזמנת בקתה מסורתית היא דרך האתר www.lomarengas.fi; יש בו ממשקים גם באנגלית וברוסית, ואפשר להתביית בקלות על האזור שבו מתכננים לטייל.